Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Pajeron turbo (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=69525)

Juspe88 04.03.2010 14:54

Pajeron turbo
 
Voitteko auttaa ja kertoa käykö mikään isompi / parempi turbo 2,5 td pajeroon suoraan alkuperäisen tilalle?
vai tarvitseeko tehdä muutoksia`?

santikko 04.03.2010 17:50

pajeros taisi olla joku 3-pulttinen jako?

hutikka 04.03.2010 18:35

laita vanhemman 2,3l pajen turbo joka on pienemmällä pakopesällä tai nykysestä rautalangalla hukkaportti jumiin:D:D

awd 04.03.2010 18:43

Eipä siitä turbosta paljon parempia löydy...?
Tiedä sit mitä ollaan hakemassa, mut sen turbon kierto riittää helposti isompiin tehoihin.
Hukkaportti aukee ekaks ja sitten se paineventtiili ja ne hukkaa tehot pihalle, turbo oo edes sillon viel
lämmin. ;)
Yleensä huono kulku on oire jostain muusta viasta/säädöstä, mutta toki sinne isomman turbonkin voi laittaa
ja kaikkee muutakin sit vaihtaa... :rolleyes:

santikko 04.03.2010 19:40

paljonkos tuo pajeron varoventtiili vaatii auetakseen? hukkiksen tankoo vaan kireemmälle ja soppaa lisää...

Nostokurki 04.03.2010 19:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja santikko (Viesti 648558)
paljonkos tuo pajeron varoventtiili vaatii auetakseen? hukkiksen tankoo vaan kireemmälle ja soppaa lisää...

0.9bar aukeaa... Ja putkiliikkeistä saa suoraan kierteeseen sopivia varoventtiileitä, itsellä 1,5bar :)

Juspe88 04.03.2010 20:06

kiitoksia vinkeistä.. ei kulussa nyt mitään vikaa ole mutta olisi mukava saada lisää potkua..

sumpe 04.03.2010 20:26

Mistä tollaiseen 2.3 td paheroon saa voimaa ku ei jaksa 235/75/15 insoilla pienen puolen kakkosella olenkaan ensinkään lainkaan edetä hangessa???????

huru-ukko 04.03.2010 20:29

Löytys 2.8 Pajeron turbo,jos on kiinnostusta siitä rakennella?

opro 04.03.2010 21:17

paljonko huru pyytää turbostaan ja sopiiko 2.5tdic 1993 pajeroon? ja onko ylipäänsä yhtään isompi?

khonkonen 04.03.2010 21:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sumpe (Viesti 648595)
Mistä tollaiseen 2.3 td paheroon saa voimaa ku ei jaksa 235/75/15 insoilla pienen puolen kakkosella olenkaan ensinkään lainkaan edetä hangessa???????

No nostaa ahtopaineet 1.6 baariin ja ruuvaa syötöt täysille. Etenee vallan reippaasti ainaki mulla. Niin ja mulla 31x10.5 15 renkaat.

sumpe 04.03.2010 22:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja khonkonen (Viesti 648648)
No nostaa ahtopaineet 1.6 baariin ja ruuvaa syötöt täysille. Etenee vallan reippaasti ainaki mulla. Niin ja mulla 31x10.5 15 renkaat.

JUST

sisua45 04.03.2010 22:40

Perhana, Easterbunny nostaa ahtopainemittaria vain 0,5-0,6 bar. Täytyykin kokeilla vähän viriviritystä... :)

sds500 05.03.2010 09:26

Asiasta en mitään tiedä, mutta sanompa kuitenkin... kyllähän pajeroon saa ihan vakio turbolla aika hyvin ahtopainetta, meneekö ilma koneeseen asti onkin toinen kysymys, nimittain imusarjahan on mikä on ja aika pienestä reiästä sinne ilmaa koitetaan laittaa, painehan siinä nousee...

huru-ukko 05.03.2010 20:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja opro (Viesti 648635)
paljonko huru pyytää turbostaan ja sopiiko 2.5tdic 1993 pajeroon? ja onko ylipäänsä yhtään isompi?


Jaa-a en osaa koko erosta ja käypäsyydestä sanoa, tämäkin jäi ylimääräiseksi omista projetista. Sen saa kyllä aika huokeella jos on kiinnostusta. Kaikki mukaan kuuluvat samaan hintaan (ns.downpipe,hukkaportinkello ja tietty ahdin= 100e)


050-5608181
Iisalmi

sumpe 05.03.2010 20:57

Tuopa nyt näyttäis siltä et siinä ei ole mitään mahdollisuutta nostaa painetta ku ei oo kelloa eikä viisareita mut mistä ruokaa saa lisää ku se on todella hengetön.

opro 06.03.2010 07:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja huru-ukko (Viesti 648916)
Jaa-a en osaa koko erosta ja käypäsyydestä sanoa, tämäkin jäi ylimääräiseksi omista projetista. Sen saa kyllä aika huokeella jos on kiinnostusta. Kaikki mukaan kuuluvat samaan hintaan (ns.downpipe,hukkaportinkello ja tietty ahdin= 100e)


050-5608181
Iisalmi

saatko laitettua kuvia tänne tai s-postiin? pasi.s@luukku.com

opro 06.03.2010 07:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja khonkonen (Viesti 648648)
No nostaa ahtopaineet 1.6 baariin ja ruuvaa syötöt täysille. Etenee vallan reippaasti ainaki mulla. Niin ja mulla 31x10.5 15 renkaat.

kyllä noilla paineilla ja syötöillä joku paikka pajerosta pettää:)

sumpe 06.03.2010 08:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja opro (Viesti 649098)
kyllä noilla paineilla ja syötöillä joku paikka pajerosta pettää:)

Ja ihmetellään et on laatikko ja kansi heikko ja miksei myös kampurakin.

khonkonen 06.03.2010 20:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja opro (Viesti 649098)
kyllä noilla paineilla ja syötöillä joku paikka pajerosta pettää:)

No kohta 20000 kilsaa olen tolla ajanu, eikä vielä ole mikään pettäny. Tuskin sillä 500000 kilsaa pääsee, mutta kuiten.

Imusarja on vaihdettu parempaan ja välijäähdytin laitettu. Eihän se toki toi 1.6 baaria ole käytössä ku sillon ku polkimen painaa lattiaan, eli tollasessa normiajossa paineet huitelee 0.5-1.0 baria.

khonkonen 06.03.2010 20:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sumpe (Viesti 648942)
Tuopa nyt näyttäis siltä et siinä ei ole mitään mahdollisuutta nostaa painetta ku ei oo kelloa eikä viisareita mut mistä ruokaa saa lisää ku se on todella hengetön.


No syöttöjen lisääminen nostaa myös ahtopainetta, mutta eniten vaikuttaa turbon hukkaportti, mikä joistakin turboista hajoo ja tippuu pakoputkeen ja näin ollen kaikki paineet katoaa turbosta suoraan putkeen. Kannattaa se tarkistaa. Jos portti kunnossa niin sit voi hukkaportin tangon kiinittää kokonaan tai painekellon tankoa lyhentää.

sumpe 06.03.2010 20:26

Vaan ku ei ole kelloa on sen verran vanha yksilö,mut testit tehty ahtoa oli aluks 0.2 ja lisäsin perus syöttöä noin vartti kierroksen ja ahdon alaista muutin sen muovirinkulan poiston avulla, nyt SOI painetta on nyt noin 0.7.Imusarja pitäis vielä vaihtaa sellaseks jossa on se ylipaine venttiili ja kuuleriakin jo sovittelin

Hespa 07.03.2010 09:07

?
 
Mun mielestä jos on 2,5 kone niin ahtimessa pitäis kyllä olla hukis. En tiä sitten.
Ja ei oo mitään hätää 1,5 barinkaan ahdoilla. Tosin mitsun kansi ei hengitä tarpeeks vaikka kuinka nostais ahtoja niin ei sieltä kumminkaan ihan mahdottomia virtauksia saada läpi.Itte oon kokeillu 0,8-1,8 bariin mun 2,3 pajerosta ja ainakin mulla toimii parhaiten kun jättää maks. ahdon 1,3bariin.
Ja mulla on tuo vanhan mallin hukkaportiton ahdin. Tällöin ei tuu sitä ilmiöö että ahtoilma niinsanotusti hakkaa päätään seinään kun ei mahdu kaikki kanavien läpi kulkeen.

Ja kunnon jäähdytys ajon jälkeen niin ei ne kannet mihkään hajoo! :)

-pajero- 07.03.2010 11:04

Mulla on 0.9 ahdot tiellä, joskus 1.8 hyvin kesti mutta ei ole suurta vaikuitusta

sds500 07.03.2010 12:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sumpe (Viesti 649291)
Vaan ku ei ole kelloa on sen verran vanha yksilö,mut testit tehty ahtoa oli aluks 0.2 ja lisäsin perus syöttöä noin vartti kierroksen ja ahdon alaista muutin sen muovirinkulan poiston avulla, nyt SOI painetta on nyt noin 0.7.Imusarja pitäis vielä vaihtaa sellaseks jossa on se ylipaine venttiili ja kuuleriakin jo sovittelin

Jos on nin vanhaa mallia (-84) niin kannattaa ensin tehdä pakoputkelle jotain,-> eli uudemmasta parempi tilalle. omassa viritelmässä on tuollanen vanhanmallinen tc-05 ahdin ja pikku cooleri keulassa sekä L-200 vaparin imusarja, ahtoja nyt ~1,4 bar (ilman cooleria oli ~1,6 bar) nyt vain meinaa jäädä ruiskupumppu liian pienituottoiseksi (paine lähtee laskuun 3500 rpm jälkeen). Tuollaista paineventtiilillä varustettua imusarjaa ei mielestäni kannata laittaa, jos meinaa ahtoja nostaa. (1 kpl coolerimallin imusarjoja kyllä löytyy, jos joku sellasta tarvii)


Sivu luotu: 21:56 (GMT +2).