Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   12H-T mäntien korkeus suhteessa lohkoon -> paksumpaa kansipahvia jostain????? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=69511)

Hessu888 03.03.2010 21:32

12H-T mäntien korkeus suhteessa lohkoon -> paksumpaa kansipahvia jostain?????
 
Onkohan joku sattunut mittaamaan kuinka korkealle 12H-T:n alkuperäinen mäntä nousee suhteessa lohkon yläpintaan tai olisiko jollain kansi irti ja haluaisi auttaa mittaamalla sen?

LandyCRUISER 04.03.2010 00:32

Muistikuva 5:n vuoden takaa..
 
olisi sellanen, että puristamattoman pahvin liekkirenkaitten päältä männän lakeen olisi ollu 0,70mm..
Muistelen mittailleeni sitä uuden orkkismännän vaihdon yhteydessä, mutta en tietenkää muista pahvin paksuutta.
Josko tuosta jotai suuntaa kuitenki..?

Hessu888 05.03.2010 19:38

Tää onkin näköjään tarkkaa hommaa, eli löysin arvot ja ne pitäisi olla 0,51-0,64mm välissä joka pannussa. Omasta mittasin heittokellolla männän tappien kohdilta 0,75-0,87mm, eli nyt tarvittaisiinkin tietoa, saako jostain firmasta alkuperäistä paksumpaa kansipahvia? Tammerdieselin mukaan sellaista ei olisi saatavilla ja sanoivat, että kone hajoaa jos sen jättää tolleen. Saakohan edes ulkomailta ko. kansipahvia? Ei huvittaisi purkaa mäntiä irti sorvausta varten...

-MaTTi- 05.03.2010 21:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 648894)
Tää onkin näköjään tarkkaa hommaa, eli löysin arvot ja ne pitäisi olla 0,51-0,64mm välissä joka pannussa. Omasta mittasin heittokellolla männän tappien kohdilta 0,75-0,87mm, eli nyt tarvittaisiinkin tietoa, saako jostain firmasta alkuperäistä paksumpaa kansipahvia? Tammerdieselin mukaan sellaista ei olisi saatavilla ja sanoivat, että kone hajoaa jos sen jättää tolleen. Saakohan edes ulkomailta ko. kansipahvia? Ei huvittaisi purkaa mäntiä irti sorvausta varten...

Mikäs ne on nostanu ylemmäs? Eikö jollai lamellilaikalla lähtis mitä tarvii?

Rekisteröimätön 05.03.2010 21:59

Oletko kysynyt merkkiliikkeestä ? (Muistaakseni PZ koneeseen oli aikoinaan tarjolla 3 eripaksuista tiivistettä kun sitä remppasin )

pee 05.03.2010 22:38

juu kannattaa kysyä Toy tiskiltä,

Hodariin oli 5 ttä eri paksusta kannen tilkettä olemassa, tosin vain I, III, IV oli saatavilla...

Hessu888 06.03.2010 08:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 648974)
Mikäs ne on nostanu ylemmäs? Eikö jollai lamellilaikalla lähtis mitä tarvii?

Vaihdoin porauksen jälkeen Roodogsilta tilatut männät alkuperäisten tilalle. Saattaapi olla, että joku on aikaisemmin plaanannut lohkon pinnasta pois ja samoten orkkismännistä ja sen takia ei noi männät nyt enää sovi.

Pitänee soitella heti maanantaina Toyotalle ja kysäistä sitä pahvia vielä sieltäkin.

Hessu888 08.03.2010 08:58

Laitetaanpa muillekin tiedoksi, että Toyotaltakaan ei saa kuin alkuperäisen paksuista kansipahvia, eli männät menee sorvaukseen...

lepoantti 08.03.2010 10:19

sit kun mittailet niin mittaappa männän korko männäntapin suuntaisesti molemmillta puolilta niin näät paljonko tappi on vinossa kiertokangessa. kaverin 12h-t koneessa joutui jonkun verran kankia oikomaan. korkoeroa oli huomattavasti männän eri reunoilla....

ja sit kun purat niin puntaroi paljonko on kiertokangissa painoeroa, saattaa tulla yllätyksiä vastaan....mainitussa 12h-t koneessa painavimman ja köykäisimmän kiertokangen painoero oli 70 grammaa!!!!!! piti aika monessa puntarissa käyttää ennenkuin uskoi että heitto voi olla noin mieletön. painoerot kun tasoitteli niin nyt kyllä kone käy tasaisesti.
ja samalla kun purat niin kannattaa mitata että lohko on suora, helppo tässä vaiheessa plaanata pikku siivu pois ja sit ottaa männistä oikee määrä evästä pois kun että taas kasaat ja ihmettelet heittokellon kanssa....

Bj Andy 08.03.2010 10:25

No mites vaikka vaan tuplapahvit.

Hessu888 08.03.2010 13:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti (Viesti 649744)
sit kun mittailet niin mittaappa männän korko männäntapin suuntaisesti molemmillta puolilta niin näät paljonko tappi on vinossa kiertokangessa. kaverin 12h-t koneessa joutui jonkun verran kankia oikomaan. korkoeroa oli huomattavasti männän eri reunoilla....

ja sit kun purat niin puntaroi paljonko on kiertokangissa painoeroa, saattaa tulla yllätyksiä vastaan....mainitussa 12h-t koneessa painavimman ja köykäisimmän kiertokangen painoero oli 70 grammaa!!!!!! piti aika monessa puntarissa käyttää ennenkuin uskoi että heitto voi olla noin mieletön. painoerot kun tasoitteli niin nyt kyllä kone käy tasaisesti.
ja samalla kun purat niin kannattaa mitata että lohko on suora, helppo tässä vaiheessa plaanata pikku siivu pois ja sit ottaa männistä oikee määrä evästä pois kun että taas kasaat ja ihmettelet heittokellon kanssa....

Mittasin kyllä männäntapin suuntaisesti, mutta vain toiselta puolelta. Pitänee mitata kummaltakin puolelta.

Pitänee puntaroida tosiaan ne kiertokanget. Koneistamosta kysyin homman tarpeellisuutta, mutta väitti, että suorassa koneessa tehtaan arvot on riittävät, mutta kasissa kannattaisi tasapainottaa. Tiedä sitten... Oliko tuossa sun tuttusi koneessa useamman eri koneen kiertokankia, vai onko heitot alunperinkin ollut tota luokkaa saman koneen kiertokangissa?

Lohkon vois tosiaan tsekata vielä suoruuden varalta, kannesta tulikin jo otettua 0,2 pois.

Eka koneremontti menee harjoitellessa, joten kiitoksia vinkeistä. Onneks ei ehtiny enempää sitä kasata...

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 649746)
No mites vaikka vaan tuplapahvit.

En taida uskaltaa edes kokeilla, kun tarkoitus on tehdä koneesta sellainen, että varmasti kestää ja toimii.

Bj Andy 08.03.2010 15:45

En tosin varmaksi keinoksi uskalla sanoa mutta muistaakseni joissain traktoreissa olikohan Case, oli juurikin puristuksia pudotettu tuolla tavalla ,eli tupla pahvilla.

lepoantti 08.03.2010 18:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 649774)
Mittasin kyllä männäntapin suuntaisesti, mutta vain toiselta puolelta. Pitänee mitata kummaltakin puolelta.

Pitänee puntaroida tosiaan ne kiertokanget. Koneistamosta kysyin homman tarpeellisuutta, mutta väitti, että suorassa koneessa tehtaan arvot on riittävät, mutta kasissa kannattaisi tasapainottaa. Tiedä sitten... Oliko tuossa sun tuttusi koneessa useamman eri koneen kiertokankia, vai onko heitot alunperinkin ollut tota luokkaa saman koneen kiertokangissa?

Lohkon vois tosiaan tsekata vielä suoruuden varalta, kannesta tulikin jo otettua 0,2 pois.

Eka koneremontti menee harjoitellessa, joten kiitoksia vinkeistä. Onneks ei ehtiny enempää sitä kasata...



En taida uskaltaa edes kokeilla, kun tarkoitus on tehdä koneesta sellainen, että varmasti kestää ja toimii.

samasta koneesta ja tehtaan jäljiltä!!!

pee 08.03.2010 21:20

eiks tuplapahvilla ala olemaan jo vaikutusta ajoituksiinkin... tietty jos kannesta ja lohkosta on pois paljon niin homma tasoittuu

männistä pois, ja punnitukseen veivit ja männät erikseen, niistä sitten sopivan painoiset parit, 70 gr. on sitten melkoisen paljon heittoa, sanois maalais(en)järki

patroltd 08.03.2010 21:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti (Viesti 649844)
samasta koneesta ja tehtaan jäljiltä!!!

Kyllä on uskomaton juttu jos tuo pitää paikkansa, ajattelis että ei koko tehtaalta löydy saman moottorityypin kiertokangista noin suuria heittoja.
Patrollissa oli koko sarja 2 gramman sisällä, siis aivan kilpakone tasoa, ja kampiakseli täysin tasapainossa kun käytin painotuksessa, sitäkin oli vaikea uskoa kun miettii kuinka vanha ja raskastekoinen moottori on kyseessä.
Mutta eipä paten koneesta loppua tuukkaan jos muistaa vaihtaa öljyt ja ilmansuodattimen ajallaan:)

patroltd 08.03.2010 21:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 649918)
eiks tuplapahvilla ala olemaan jo vaikutusta ajoituksiinkin... tietty jos kannesta ja lohkosta on pois paljon niin homma tasoittuu

männistä pois, ja punnitukseen veivit ja männät erikseen, niistä sitten sopivan painoiset parit, 70 gr. on sitten melkoisen paljon heittoa, sanois maalais(en)järki

Ei tuo tuplapahvi työntötanko koneessa vaikuta ajoituksiin, mutta muuten se kyllä kannattaa unohtaa.
Männät ensin samanpainoisiksi ja sitten kiertokankien alasilmät samanpainoisiksi jonka jälkeen kiertokangen yläosasta pois niin että kangetkin ovat samanpainoisia. Alasilmien puntarointi on vaan hankala tehdä luotettavasti, mutta näin kone saadaan kunnolla tasapainoon.


Sivu luotu: 14:13 (GMT +2).