![]() |
Patrolliin nappihehku
Tänä aamuna, kun käänsin virrat päälle, kuului konehuoneesta vähän aikaa rutina ja hehkunvalo ei syttynyt. Tämän jälkeen ei ruvennut hehkuttamaan muutamaa sekuntia pidempään. Taitaa sittenki olla kaikkien kylmäkäynnistysongelmien takana rikkinäinen henkurele, joka toimii ajoittain jotenkuten. Nyt rupeaaa jo sen verran tympäsemään tämä rassaus, että taidan rakentaa yksinkertaisen ja toimivan nappihehkun. Mitäs osia tarvitsen. Ilmeisesti rele, painonappi, johtoja sekä sulakepesä. Kuinka suuri pitää olla releen ja sulakkeen virrankesto? Mistä olette ostaneet rensselit nappihehkun tekoon ja kuinka paljon ovat vermeet kustantaneet( onko jossain verkkokaupassa saatavana)? Jotain ohjeita löysin haulla, mutta nyt tarvittaisiin konkreettiset neuvot.
edit: Katsastin niitä akun vieressä olevia releitä ja näyttivät olevan ok silmällä katsoen. Mitäs se harmaa boksi tekee, joka on niiden releiden kaverina? Voisiko vika olla virtalukkolähtöinen, koska auto vetää joskus sammuttajaa päälle ja pari varoitusvaloa palaa ratin vieressä mutta ne himmenee kierrosten noustessa. |
Itselläkin sama harkinnassa ja mietin, käykö esimerkiksi 80 ampeerin Telin solenoidi releen virkaa hoitamaan. Näyttäisi olevan 40 euron pintaan saatavana. Viisaammat ottakoon kantaa
|
itte oon vetäny pariin autoon ihan suoran virran riittävillä kaapeleilla ja jytkyllä napilla, ei ole ollut ongelmia.
nyt laitoin nykyiseen autoon sillä alkuperäisellä hehkun solenoidilla/releellä ja pikku napilla, tuntus toikin toimivan. napille otin ohjauksen sillee et pystyy hehkuttaa vasta kun virrat on päällä virtalukosta. se harmaa neliskanttinen laatikko siellä akun takana on edikin "aivo" boksi. voit heittää mäkeen jos on vaijerisammutin. se toinen rivotettu kalikka on vissiin hehkun aikarele tai vastaava, itte heitin senkin mäkeen. eli hehkuissa pääsee helpoimmalla kun laittaa reilun releen ja reilut piuhat ja napin taakke ohjauksen, tai hakee hopeakärki napin ja vetää akulta vaa virran sille ja napilta taas hehkukiskoon. toimii. ja on mukava kun saa pelit käyntiin nii pystyy antamaan "jälki" hehkua napilla nii loppuu se savutus ja rötääminen nopeemmin. ja varmasti riittää tollanen telin solenoidi. pienemmälläkin pärjää. |
Jos siellä akun takana on 2 relettä, toinen on jälkihehkulle.
Saman nakösiä jöötejä kumpikin. Se harmaa rivoitettu toosa on puolestaan jännitteenalennin jälkihehkua varten, ja ilman toimivaa ajastinta melko viraton. Ajastin löytyy ohjauspylvään juuresta, ja se kannattaa ainakin siivota ens töikseen pois jos nappiohjausta käy kyhäämään. Jos isot releet on ehjiä, mitään muuta ei tarvi kun painikkeen joka sitten kytketään tosta ajastimesta yli jäävään liittimeen. Kattoo vaan mihin piuhaan tulee jännite kun on virta päällä, ja minkä värinen menee hehkureleelle. Tähän väliin nappi ja "tulta kaminaan". |
Ja jos uudet releet laittaa niin voihan niitä laittaa vaikka 2kpl rinnakkain. 2x70A=140A
esim-> http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=48-1963 edit: 12€/kpl |
saaks tota 24v
|
Lainaus:
|
halpa rele löytyy esim starttimoottorin solenoidista, jos sellainen löytyy nurkista. mutta siellä akunpellin takanahan on jo rele ... jos tekee nappihehkun ja poistaa sammutinmoottorin niin jää pois pakkosyöttö kylmällä moottorilla. minulla tuo ei koskaan ole ollut ongelma.
itse laitoin nissanin lavikseen nappihehkun normaalin aikahehkun kaveriksi, koska ei meinannut hehkutus aina riittää. eli akulta napinkautta hehkureleen herätteeseen. ilman roikkaa yli -20c:ssa viidensekunnin lisähehkulla hienosti pamahtaa tulille. |
Itsellä samainen nappihehku rosessi aluillaan releiden kipinöinnin vuoksi :eek: Ja tuli mieleen et paljonko pitäis olla virran kestoo painonappulassa et kestää suoraan akulta vetää? Ja mitäs kaikkee "turhaa" sähköhärpätintä voi huoletta poistaa konehuoneesta jos virittelee tollasen akulta -> hehkuille nappimallin? Tarkotus oli saada vielä avaimesta sammumaan... Eikös sieltä sitten melkoisen kasan kuitenkin saa riisuttua ylimääräisiä piuhoja, releitä yms. rojua silti pois..? :D
|
Ite jätin kaikki romut paikalleen ja kiskasin releeltä johot katkaisijalle kabiiniin. Kylmätarttaus ongelmat loppu siihen :p
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
vihree-valkonen nyt tuli äkkipäätään mieleen, mutta äkkiähän sen kattoo suoraan releeltä.
|
Onko jotain estettä tehdä sellainen viritys, että jättää kaikki vanhat rojut paikoilleen ja vetää vain vanhan järjestelmän rinnalle napin kautta toimivan systeemin? Eli napin kautta toimiva systeemi olisi aivan erillään alkuperäisestä ja sitä käyttäisi vain, jos normaali hehku ei joku aamu pelaa (omassa autossa tällainen aamu on kerran viikossa). Rikkoontuuko vanha rele tai jotain muuta jos syöttää virran sen ohi samaan liittimeen hehkun virtakiskolle. Ymmärtääkö kukaan mitä tarkoitan:D
|
itse käynnistän pilotilla kun hehkut menivät rikki.. asensin myös nappihehkun mutta lopulta vanhat hehkut menivät yksitellen rikki. ryöstin virtalukolta hehkun johdot napille nyt käytössä sekä virta-aviamella hehkutus ja nappihehkutus mahdollisuus, hyötynä jälkihehkutus napilla :)
|
Lainaus:
Tämänhetkinen suunnitelma.Irrotan vanhan virtapiuhan pois. Laitan releeksi startin solenoidin, johon otan ohjauksen napin kautta. Riittääkö neljän neliön kaapeli vai laitanko kuuden neliön piuhan? Napilta solenoidille riittänee ohuempi. Toimiiko tämän jälkeen sammutin? |
Näköjään sammutin jää päälle, kun kääntää virrat päälle, jos ottaa hehkuilta alkuperäisen liittimen irti. Taidan jättää alkuperäisen systeemin nappihehkun rinnalle. Onko huono suunnitelma? Vanhat releet tuntuu napsahtelevan miten sattuu.
|
ei kait se mitään haittaa, jos ei vanhat jää hehkuttamaan kokoajan tms.
|
Itsellä nappi hehku ja sammutus vaijerilla pumpussa. Toimii.
|
hölmö kysymys mutta saakos nappihehkulla hehkuttaa vielä kun pyörittää moottoria startilla ??
|
Lainaus:
|
Tutulla oli pito vikainen päävirtakatkaisin niin siitä teki hehkulle "avaimen"
Entisessä pajerossa oli nappi hehku ja tartti joko kaasua kamalan kolinan saatelemana tai sitten jälki hehkua napilla jonkun sekunnin, et jaksoi omillaan käydä Millainen lie viritelmä tulisi jos laittaisi nappi hehkun ja vaihtavan releen kytkemään ajastimen irti joka käynnistyisi hehkun napin irroituksessa? Eli napilla hehkutus ja napin päästettyä ajastimella jälki hehkua |
omas pates jäi hehkut päälle koko ajan ja ihmettelin ku aina akut tyhjänä. purkasin kaikki vanhat hehkuun liittyvät osat pois ja laitoin scanian hehkureleen ja nappi hehkun ja ongelmat loppui.
|
Sivu luotu: 14:19 (GMT +2). |