Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Patrolliin nappihehku (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=69148)

Jarnoh 22.02.2010 11:44

Patrolliin nappihehku
 
Tänä aamuna, kun käänsin virrat päälle, kuului konehuoneesta vähän aikaa rutina ja hehkunvalo ei syttynyt. Tämän jälkeen ei ruvennut hehkuttamaan muutamaa sekuntia pidempään. Taitaa sittenki olla kaikkien kylmäkäynnistysongelmien takana rikkinäinen henkurele, joka toimii ajoittain jotenkuten. Nyt rupeaaa jo sen verran tympäsemään tämä rassaus, että taidan rakentaa yksinkertaisen ja toimivan nappihehkun. Mitäs osia tarvitsen. Ilmeisesti rele, painonappi, johtoja sekä sulakepesä. Kuinka suuri pitää olla releen ja sulakkeen virrankesto? Mistä olette ostaneet rensselit nappihehkun tekoon ja kuinka paljon ovat vermeet kustantaneet( onko jossain verkkokaupassa saatavana)? Jotain ohjeita löysin haulla, mutta nyt tarvittaisiin konkreettiset neuvot.

edit: Katsastin niitä akun vieressä olevia releitä ja näyttivät olevan ok silmällä katsoen. Mitäs se harmaa boksi tekee, joka on niiden releiden kaverina?

Voisiko vika olla virtalukkolähtöinen, koska auto vetää joskus sammuttajaa päälle ja pari varoitusvaloa palaa ratin vieressä mutta ne himmenee kierrosten noustessa.

Rekisteröimätön 23.02.2010 09:42

Itselläkin sama harkinnassa ja mietin, käykö esimerkiksi 80 ampeerin Telin solenoidi releen virkaa hoitamaan. Näyttäisi olevan 40 euron pintaan saatavana. Viisaammat ottakoon kantaa

jv 23.02.2010 09:51

itte oon vetäny pariin autoon ihan suoran virran riittävillä kaapeleilla ja jytkyllä napilla, ei ole ollut ongelmia.

nyt laitoin nykyiseen autoon sillä alkuperäisellä hehkun solenoidilla/releellä ja pikku napilla, tuntus toikin toimivan. napille otin ohjauksen sillee et pystyy hehkuttaa vasta kun virrat on päällä virtalukosta.

se harmaa neliskanttinen laatikko siellä akun takana on edikin "aivo" boksi. voit heittää mäkeen jos on vaijerisammutin. se toinen rivotettu kalikka on vissiin hehkun aikarele tai vastaava, itte heitin senkin mäkeen.

eli hehkuissa pääsee helpoimmalla kun laittaa reilun releen ja reilut piuhat ja napin taakke ohjauksen, tai hakee hopeakärki napin ja vetää akulta vaa virran sille ja napilta taas hehkukiskoon. toimii.

ja on mukava kun saa pelit käyntiin nii pystyy antamaan "jälki" hehkua napilla nii loppuu se savutus ja rötääminen nopeemmin.



ja varmasti riittää tollanen telin solenoidi. pienemmälläkin pärjää.

Rekisteröimätön 25.02.2010 17:31

Jos siellä akun takana on 2 relettä, toinen on jälkihehkulle.
Saman nakösiä jöötejä kumpikin. Se harmaa rivoitettu toosa
on puolestaan jännitteenalennin jälkihehkua varten, ja ilman
toimivaa ajastinta melko viraton.
Ajastin löytyy ohjauspylvään juuresta, ja se kannattaa
ainakin siivota ens töikseen pois jos nappiohjausta käy kyhäämään.
Jos isot releet on ehjiä, mitään muuta ei tarvi kun painikkeen joka sitten
kytketään tosta ajastimesta yli jäävään liittimeen. Kattoo vaan mihin piuhaan tulee
jännite kun on virta päällä, ja minkä värinen menee hehkureleelle.
Tähän väliin nappi ja "tulta kaminaan".

IHKULAINEN 25.02.2010 17:50

Ja jos uudet releet laittaa niin voihan niitä laittaa vaikka 2kpl rinnakkain. 2x70A=140A
esim-> http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=48-1963
edit: 12€/kpl

Rolpatti 25.02.2010 22:59

saaks tota 24v

McMurry 25.02.2010 23:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja IHKULAINEN (Viesti 646200)
Ja jos uudet releet laittaa niin voihan niitä laittaa vaikka 2kpl rinnakkain. 2x70A=140A
esim-> http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=48-1963
edit: 12€/kpl

Kannattaa varmaaa hommata suoraan yksi rele, joka kestää hehkujen ottaman virran. Kaksi relettä rinnan ei kuitenkaan toimi tismalleen samanaikaisesti, joten saattaa jäädä releet lyhyt ikäisiksi. Toisen releen kärkien kautta kulkee kaikki hehkuille menevä virta, kun releiden kytkeytymis ajassa on kuitenkin hieman eroa.

OPA 26.02.2010 08:05

halpa rele löytyy esim starttimoottorin solenoidista, jos sellainen löytyy nurkista. mutta siellä akunpellin takanahan on jo rele ... jos tekee nappihehkun ja poistaa sammutinmoottorin niin jää pois pakkosyöttö kylmällä moottorilla. minulla tuo ei koskaan ole ollut ongelma.
itse laitoin nissanin lavikseen nappihehkun normaalin aikahehkun kaveriksi, koska ei meinannut hehkutus aina riittää. eli akulta napinkautta hehkureleen herätteeseen. ilman roikkaa yli -20c:ssa viidensekunnin lisähehkulla hienosti pamahtaa tulille.

Moppe81 18.03.2010 02:22

Itsellä samainen nappihehku rosessi aluillaan releiden kipinöinnin vuoksi :eek: Ja tuli mieleen et paljonko pitäis olla virran kestoo painonappulassa et kestää suoraan akulta vetää? Ja mitäs kaikkee "turhaa" sähköhärpätintä voi huoletta poistaa konehuoneesta jos virittelee tollasen akulta -> hehkuille nappimallin? Tarkotus oli saada vielä avaimesta sammumaan... Eikös sieltä sitten melkoisen kasan kuitenkin saa riisuttua ylimääräisiä piuhoja, releitä yms. rojua silti pois..? :D

Rocker 19.03.2010 13:46

Ite jätin kaikki romut paikalleen ja kiskasin releeltä johot katkaisijalle kabiiniin. Kylmätarttaus ongelmat loppu siihen :p

Jarnoh 22.03.2010 17:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 646190)
Jos siellä akun takana on 2 relettä, toinen on jälkihehkulle.
Saman nakösiä jöötejä kumpikin. Se harmaa rivoitettu toosa
on puolestaan jännitteenalennin jälkihehkua varten, ja ilman
toimivaa ajastinta melko viraton.
Ajastin löytyy ohjauspylvään juuresta, ja se kannattaa
ainakin siivota ens töikseen pois jos nappiohjausta käy kyhäämään.
Jos isot releet on ehjiä, mitään muuta ei tarvi kun painikkeen joka sitten
kytketään tosta ajastimesta yli jäävään liittimeen. Kattoo vaan mihin piuhaan tulee
jännite kun on virta päällä, ja minkä värinen menee hehkureleelle.
Tähän väliin nappi ja "tulta kaminaan".

Osaako joku lonkalta sanoa, minkä värinen sinne hehkureleelle menee ajastimelta??

junnu78 22.03.2010 18:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Moppe81 (Viesti 652880)
Itsellä samainen nappihehku rosessi aluillaan releiden kipinöinnin vuoksi :eek: Ja tuli mieleen et paljonko pitäis olla virran kestoo painonappulassa et kestää suoraan akulta vetää? Ja mitäs kaikkee "turhaa" sähköhärpätintä voi huoletta poistaa konehuoneesta jos virittelee tollasen akulta -> hehkuille nappimallin? Tarkotus oli saada vielä avaimesta sammumaan... Eikös sieltä sitten melkoisen kasan kuitenkin saa riisuttua ylimääräisiä piuhoja, releitä yms. rojua silti pois..? :D

mulla on ihan tarvikeliikkeen kumipäällysteinen 24v painonappi. ihan hyvin kestäny. pikkusen reilumman paksusta piuhaa.

Rekisteröimätön 22.03.2010 18:22

vihree-valkonen nyt tuli äkkipäätään mieleen, mutta äkkiähän sen kattoo suoraan releeltä.

Jarnoh 24.03.2010 20:44

Onko jotain estettä tehdä sellainen viritys, että jättää kaikki vanhat rojut paikoilleen ja vetää vain vanhan järjestelmän rinnalle napin kautta toimivan systeemin? Eli napin kautta toimiva systeemi olisi aivan erillään alkuperäisestä ja sitä käyttäisi vain, jos normaali hehku ei joku aamu pelaa (omassa autossa tällainen aamu on kerran viikossa). Rikkoontuuko vanha rele tai jotain muuta jos syöttää virran sen ohi samaan liittimeen hehkun virtakiskolle. Ymmärtääkö kukaan mitä tarkoitan:D

Jjkko 26.03.2010 15:34

itse käynnistän pilotilla kun hehkut menivät rikki.. asensin myös nappihehkun mutta lopulta vanhat hehkut menivät yksitellen rikki. ryöstin virtalukolta hehkun johdot napille nyt käytössä sekä virta-aviamella hehkutus ja nappihehkutus mahdollisuus, hyötynä jälkihehkutus napilla :)

Jarnoh 27.03.2010 12:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja OPA (Viesti 646383)
halpa rele löytyy esim starttimoottorin solenoidista, jos sellainen löytyy nurkista. mutta siellä akunpellin takanahan on jo rele ... jos tekee nappihehkun ja poistaa sammutinmoottorin niin jää pois pakkosyöttö kylmällä moottorilla. minulla tuo ei koskaan ole ollut ongelma.
itse laitoin nissanin lavikseen nappihehkun normaalin aikahehkun kaveriksi, koska ei meinannut hehkutus aina riittää. eli akulta napinkautta hehkureleen herätteeseen. ilman roikkaa yli -20c:ssa viidensekunnin lisähehkulla hienosti pamahtaa tulille.

Täytyykö sammutinmoottori poistaa, kun asentaa nappihehkun vai voiko sen jättää toimintaan. Ottaa vaan vanhan virtakaapelin irti hehkun kiskolta. Vai liittyykö sammutin jotenkin hehkun toimintaan?

Tämänhetkinen suunnitelma.Irrotan vanhan virtapiuhan pois. Laitan releeksi startin solenoidin, johon otan ohjauksen napin kautta. Riittääkö neljän neliön kaapeli vai laitanko kuuden neliön piuhan? Napilta solenoidille riittänee ohuempi. Toimiiko tämän jälkeen sammutin?

Jarnoh 28.03.2010 10:37

Näköjään sammutin jää päälle, kun kääntää virrat päälle, jos ottaa hehkuilta alkuperäisen liittimen irti. Taidan jättää alkuperäisen systeemin nappihehkun rinnalle. Onko huono suunnitelma? Vanhat releet tuntuu napsahtelevan miten sattuu.

Jari 28.03.2010 11:01

ei kait se mitään haittaa, jos ei vanhat jää hehkuttamaan kokoajan tms.

tuomaritulee 06.05.2012 20:31

Itsellä nappi hehku ja sammutus vaijerilla pumpussa. Toimii.

waffen 18.09.2013 17:36

hölmö kysymys mutta saakos nappihehkulla hehkuttaa vielä kun pyörittää moottoria startilla ??

hiluvitkutin 18.09.2013 17:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja waffen (Viesti 1045153)
hölmö kysymys mutta saakos nappihehkulla hehkuttaa vielä kun pyörittää moottoria startilla ??

Kyllä. Ja voi antaa vielä jälkihehkuakin ku käy. Kuhan muistaa että saattavat kärähtää liian pitkästä painalluksesta

Nikuzai 18.09.2013 18:28

Tutulla oli pito vikainen päävirtakatkaisin niin siitä teki hehkulle "avaimen"



Entisessä pajerossa oli nappi hehku ja tartti joko kaasua kamalan kolinan saatelemana tai sitten jälki hehkua napilla jonkun sekunnin, et jaksoi omillaan käydä


Millainen lie viritelmä tulisi jos laittaisi nappi hehkun ja vaihtavan releen kytkemään ajastimen irti joka käynnistyisi hehkun napin irroituksessa?

Eli napilla hehkutus ja napin päästettyä ajastimella jälki hehkua

olenko minäkö 19.09.2013 08:27

omas pates jäi hehkut päälle koko ajan ja ihmettelin ku aina akut tyhjänä. purkasin kaikki vanhat hehkuun liittyvät osat pois ja laitoin scanian hehkureleen ja nappi hehkun ja ongelmat loppui.


Sivu luotu: 14:19 (GMT +2).