Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   XJ Cherokee (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=68796)

Pertsi 10.02.2010 22:51

XJ Cherokee
 
Tähän olis tarkotus keräillä vähän juttua ja kuvia siitä kuinka täällä Padasjoen turakkipajalla rakennellaan suht miedoin muutoksin toteutettavaa safariautoa XJ Jeepistä. Tarkotus ei ole tehdä mitään venäjänsafarimörköä vaan sellanen pirssi jolla voi tarvittaessa käydä vaikka lapissa ajelulla jos siltä tuntuu. Eli tommonen 4 litrasella kutosella ja automaatilla varustettu yksilö tuli hommattua syksyllä kun olin myynyt kilvettömän kirahvinkuljetusmallin Suzuki SJ413:n Tammelaan eräälle palstalaiselle. Tämä Jeeppi onkin sitten tarkoitus pitää nyt ja tulevaisuudessa kilpien välissä ettei ole sitä iänikuista trailerin ja veturin ettimisongelmaa. Kaikkihan tietää miltä vakio XJ näyttää niin lähtökohdasta en ottanu kuvaa. Sitten perään vähän kuvasatoa mitä on tähän mennessä tullut tehtyä.

Ensimmäisenä tuli hommattua Vilkuttimelta 31/10,5 Fedima trial adet ja nakattua ne Jeepin vakiopeltivanteille.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=51414

Sitten ilmesty katolle parit kattotelineet ja neljä nordikkia
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=51417

Tohon sifterin kylkeen valoille katkaisijat
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=51421

Sitten tuli helmapalkit 120x40x4
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=51416

Eteen jousiksi Dopinssonssit ja Omen pumput
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=51415

Taakse 60mm alumiiniset korotuspalat ja LN65 hailuxin takapakoista yhet lisälehdet + Omet, uus tankki pilkottaa taustalla
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=51419

Uutta putkee kun vanha oli ihan saatanan mätä
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=51418

Sisälle uus ratio ja mäklaitille paikka
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=51423
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=51422

Vanha puskuri lähti käveleen, vanhat puskurin kiinnikkeet otettiin uuten omatekoseen
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=51424

Uus puskuri valmis ja maalit niskassa
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=51427
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=51426
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=51425

Sähköflektin asennusta aloteltu
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=51420

Tosta pitäis sitten jatkaa. Näin alkuunsa olis tollanen lista vielä jäljellä:
-Flektin kiinnitys ja sähköt
-Lootan lämpömittari
-Uus takapuskuri
-Panssari keskelle ja tankille
-Perus leimatarkastelut

Saa antaa risuja ja ruusuja:D Jos jollain on kuvia automaatin lämpömittarin anturin asennuksesta nii vois laittaa linkkiä ja vinkkiä..

Timo_L 11.02.2010 22:42

Jos meinaat etupuskimesta vetää irti edes vähänkin pahemmasta suosta, niin suosittelen vahvasti lisäämään noita kiinnityksiä hieman. Orkkis puskurin kiinnikekohdat on yksinkertaisesti aivan liian heikot - enkä puhu nyt mistään HC- mutamöyryämisestä.

Sitten tuohon tankin panssariin, mulla olisi yksi ylimääräinen (hiekkapuhallusta kaipaava) panssari, taitaa olla 3mm hardoxia tms. jos kiinnostaa. Itte nostan koko tankin puoliksi takaloosteriin niin voi pistää suoran pellin koripalkkien alareunan tasalle :D

Mitäs ikäluokkaa tuo on? Sähköflektin ohjaus on joko PCM:ssä tai sitten erillisellä lämpöanturilla, mitkä kummatkaan ei ole kauhean hankalat toteuttaa. Mulla on '90 mallisessa laitettu HO- koneisten avoin jäähdytysjärjestelmä, ja tuo flektin ohjaus käy termarikoppaan liitetyn lämpötunnistimen kautta, kun lämmöt nousee yli 95*:n. Mulla on jossain jemma- nimisessä paikassa sen auton lämpötunnistin mikä tohon soveltuu, jos ei esim. ole syylarissa alkuperäistä paikkaa, tai on '91-> mutta ei ole alunperin sähköflektiä ollut. Muistaakseni oli joku 80- luvun vetestä oleva tunnistin.. Täytyy tarkistaa.


edit: Just kattelin, on toi HO- koneella kun on syylärissä toi täyttöaukko. Eli termarikopasta pitäisi löytyä paikka mihin laittaa lämpötunnistin, jos ei siinä jo ole. Sitten toinen mahdollisuus on PCM:n kautta tuleva ohjaus, mutta ei ole mitään muistikuvaa tähän hätään miten piti johdottaa että toimisi suoraan.

sisua45 12.02.2010 18:07

Tuo taka-akselin korotuspala. Onko se suulake puristettua alumiini profiilia? Jos on, niin paljonko siinä on seinämää? Ohut alkaa vaan helposti painumaan kasaan, ja U-pultit löystyvät.

Kuinka akselin keskitys jousiin tapahtuu tuon palikan kanssa?

Yksinkertaisia asioita, mutta tärkeitä. :)

Pertsi 12.02.2010 19:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 641588)
Jos meinaat etupuskimesta vetää irti edes vähänkin pahemmasta suosta, niin suosittelen vahvasti lisäämään noita kiinnityksiä hieman. Orkkis puskurin kiinnikekohdat on yksinkertaisesti aivan liian heikot - enkä puhu nyt mistään HC- mutamöyryämisestä.

Sitten tuohon tankin panssariin, mulla olisi yksi ylimääräinen (hiekkapuhallusta kaipaava) panssari, taitaa olla 3mm hardoxia tms. jos kiinnostaa. Itte nostan koko tankin puoliksi takaloosteriin niin voi pistää suoran pellin koripalkkien alareunan tasalle :D

Mitäs ikäluokkaa tuo on? Sähköflektin ohjaus on joko PCM:ssä tai sitten erillisellä lämpöanturilla, mitkä kummatkaan ei ole kauhean hankalat toteuttaa. Mulla on '90 mallisessa laitettu HO- koneisten avoin jäähdytysjärjestelmä, ja tuo flektin ohjaus käy termarikoppaan liitetyn lämpötunnistimen kautta, kun lämmöt nousee yli 95*:n. Mulla on jossain jemma- nimisessä paikassa sen auton lämpötunnistin mikä tohon soveltuu, jos ei esim. ole syylarissa alkuperäistä paikkaa, tai on '91-> mutta ei ole alunperin sähköflektiä ollut. Muistaakseni oli joku 80- luvun vetestä oleva tunnistin.. Täytyy tarkistaa.


edit: Just kattelin, on toi HO- koneella kun on syylärissä toi täyttöaukko. Eli termarikopasta pitäisi löytyä paikka mihin laittaa lämpötunnistin, jos ei siinä jo ole. Sitten toinen mahdollisuus on PCM:n kautta tuleva ohjaus, mutta ei ole mitään muistikuvaa tähän hätään miten piti johdottaa että toimisi suoraan.

Kuinkas noita puskurin kiinnikkeitä on porukka vahvistellut? Panssari saattais kiinnostaakin jos hinta on sopiva työttömälle.. 90 vuosimallia tuo on, flektin ohjaus tulee todennäkösesti vaan "nappipakkoflektiksi" että voi ylämäissä kuravellissä möyrytessä laittaa vähän lisää puhallusta ettei lämmöt nouse. Täytyy kattoo onko siinä tota lämpötunnistinta.

Pertsi 12.02.2010 19:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 641756)
Tuo taka-akselin korotuspala. Onko se suulake puristettua alumiini profiilia? Jos on, niin paljonko siinä on seinämää? Ohut alkaa vaan helposti painumaan kasaan, ja U-pultit löystyvät.

Kuinka akselin keskitys jousiin tapahtuu tuon palikan kanssa?

Yksinkertaisia asioita, mutta tärkeitä. :)

Alumiinivaluahan tuo on. On jamantilta ostettu ja siitä sahattu 15mm pois. Aika paksulla seinällä tuo on, varmaan jotain 8mm. Jousitallaan menee palikassa oleva "keskinaula" ja jousen keskinaulalle on nafti reikä johon se uppoaa. Eli luottavaisin mielin ollaan että pysyy akseli paikallaan :)

Timo_L 12.02.2010 20:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pertsi (Viesti 641781)
Kuinkas noita puskurin kiinnikkeitä on porukka vahvistellut? Panssari saattais kiinnostaakin jos hinta on sopiva työttömälle.. 90 vuosimallia tuo on, flektin ohjaus tulee todennäkösesti vaan "nappipakkoflektiksi" että voi ylämäissä kuravellissä möyrytessä laittaa vähän lisää puhallusta ettei lämmöt nouse. Täytyy kattoo onko siinä tota lämpötunnistinta.

No '90 vuosimallissa on suljettu jäähdytys alunalkaen ja tuossa ei ainakaan suljetun syylari ole, eli joko on uudempi, tai sit on syylari vaihdettu. Onko sulla paisuntasäiliö matkustajan puolella melkein tulipellissä, vai siinä vähän edempä sellainen pystymallinen tötterö?

'87-'90 syylareissa on paikka tuon ikäiseten lämpötunnistimelle, mikä ohjaa relettä joka taas kytkee sähköflektin päälle. '91 eteenpäin tunnistin on termarikopassa, ainakin siinä on sellaiselle paikka jos alkaa soveltaa. Vanhemmissa ei termarikopassa alunperin ole paikkaa tunnistimelle.

Puskurin kiinnikkeet kandee tehdä siten, että sekä oikea että vasen puoli on yksi iso levy joka ulottuu sieltä taaimmaisesta isosta pultinreiästä eteen asti. Kuskinpuolelle tulee 7 pulttia (taaimmainen reikä, simpukan 3kpl ja alkuperäiset puskurin 3kpl), matkustajan puolelle vastaavat ilman simpukan pultinpaikkoja. Tosin niille kohdille voi porata aisasta reiät ja pistää jotain paksuseinäistä putkea niin kestää ainakin. Noi alkuperäiset ei tosiaan ihan kauheaa vinssailua kestä, nimim. kokemusta on.

Idea siis tämä:

http://jeepin.com/showphoto.asp?img=...r/monitor5.jpg


Toinen suositeltava vahvistettava paikka, on tehdä simpukan ja aisan väliin kokonaan uusi vahvike levystä ja hitsaamalla siihen paksuseinäisestä putkesta palat, tiedossa on että jo '31 renkailla vähänkin reilummin ajaessa voi simpukka revetä korista irti jos ei noita vahvikkeita tee molemmin puolin aisaa (ulkopuolisen vahvistuksen hoitaa tuo puskurin kiinnitys).

Sisäpuolen vahvike jotenkin tähän tyyliin:
(ylempi on se sisempi, sen toiselle puolelle hitsattuna korokepalikat)
http://thephantum.jeephorizons.com/s...bmprmounts.jpg

Pertsi 12.02.2010 22:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 641802)
No '90 vuosimallissa on suljettu jäähdytys alunalkaen ja tuossa ei ainakaan suljetun syylari ole, eli joko on uudempi, tai sit on syylari vaihdettu. Onko sulla paisuntasäiliö matkustajan puolella melkein tulipellissä, vai siinä vähän edempä sellainen pystymallinen tötterö?

'87-'90 syylareissa on paikka tuon ikäiseten lämpötunnistimelle, mikä ohjaa relettä joka taas kytkee sähköflektin päälle. '91 eteenpäin tunnistin on termarikopassa, ainakin siinä on sellaiselle paikka jos alkaa soveltaa. Vanhemmissa ei termarikopassa alunperin ole paikkaa tunnistimelle.

Puskurin kiinnikkeet kandee tehdä siten, että sekä oikea että vasen puoli on yksi iso levy joka ulottuu sieltä taaimmaisesta isosta pultinreiästä eteen asti. Kuskinpuolelle tulee 7 pulttia (taaimmainen reikä, simpukan 3kpl ja alkuperäiset puskurin 3kpl), matkustajan puolelle vastaavat ilman simpukan pultinpaikkoja. Tosin niille kohdille voi porata aisasta reiät ja pistää jotain paksuseinäistä putkea niin kestää ainakin. Noi alkuperäiset ei tosiaan ihan kauheaa vinssailua kestä, nimim. kokemusta on.

Idea siis tämä:

http://jeepin.com/showphoto.asp?img=...r/monitor5.jpg


Toinen suositeltava vahvistettava paikka, on tehdä simpukan ja aisan väliin kokonaan uusi vahvike levystä ja hitsaamalla siihen paksuseinäisestä putkesta palat, tiedossa on että jo '31 renkailla vähänkin reilummin ajaessa voi simpukka revetä korista irti jos ei noita vahvikkeita tee molemmin puolin aisaa (ulkopuolisen vahvistuksen hoitaa tuo puskurin kiinnitys).

Sisäpuolen vahvike jotenkin tähän tyyliin:
(ylempi on se sisempi, sen toiselle puolelle hitsattuna korokepalikat)
http://thephantum.jeephorizons.com/s...bmprmounts.jpg

Kyllä on paisari apparin puolella tulipellissä, pitää sitä termarikoppaa tutkia kun känni laskehtii :D Oon silti sitä mieltä että teen vaan sen pakkosähköflektin. Taidan tota puskurin kiinnitystä tutkia yhen safarin verran tutkia kestääkö vai ei. Mielestäni on kyllä aika hyvin kiinni. Huomenna vois ottaa pari kuvaa kun on puskuri keulalla ja vähän lisää valoja katolla. Kuinkas tuo alkuperäinen laturi muuten kestää työvaloja/vinssiä?

sisua45 12.02.2010 22:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pertsi (Viesti 641784)
Alumiinivaluahan tuo on. On jamantilta ostettu ja siitä sahattu 15mm pois. Aika paksulla seinällä tuo on, varmaan jotain 8mm. Jousitallaan menee palikassa oleva "keskinaula" ja jousen keskinaulalle on nafti reikä johon se uppoaa. Eli luottavaisin mielin ollaan että pysyy akseli paikallaan :)

No sitten ei ole mitään hätää. Ajattelin vaan että on pätkä "laiskan laitos-miehen profiilia" välissä. :D

Timo_L 13.02.2010 10:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pertsi (Viesti 641857)
Kyllä on paisari apparin puolella tulipellissä, pitää sitä termarikoppaa tutkia kun känni laskehtii :D Oon silti sitä mieltä että teen vaan sen pakkosähköflektin. Taidan tota puskurin kiinnitystä tutkia yhen safarin verran tutkia kestääkö vai ei. Mielestäni on kyllä aika hyvin kiinni. Huomenna vois ottaa pari kuvaa kun on puskuri keulalla ja vähän lisää valoja katolla. Kuinkas tuo alkuperäinen laturi muuten kestää työvaloja/vinssiä?

Joo ei siinä mitään, kyllä se pakkoflektikin käy ihan hyvin :)

Harvemmin se puskuri tai simpukka sieltä kerrasta irti lähteekään, mutta on sitten myöhästä itkeä kun huomaat että "runkopalkki" alkaa pikkuhiljaa revetä sieltä ja täältä. Se ei meinaan ole kuin reilu millin pellistä tehty ja vahvikkeiden määrä tuolla(kin) alueella lähentelee nollaa..

Kato laturin kylkeä, Cherokeessa on ollut paria eri laturia. Järeämpi kestää kohtuullisesti myös vinssailua, mutta ei se mikään voimalaitos ole :D

HeikkiH 13.02.2010 13:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pertsi (Viesti 641857)
Kyllä on paisari apparin puolella tulipellissä

Taitaa kuitenkin olla suljettu systeemi, koska paisarille ei mene letkua syyläristä. Onko lämppärin vesiventtiili letkuja muutettu tai venttiiliä vaihdettu uudempaan? Tuon -> http://jeep.off-road.com/jeep/articl....jsp?id=257864 mukaan pitäisi venttiili vaihtaa jos muuttaa suljetun avonaiseksi siten että toimii oikein. Muuten jäähdytysneste kiertää paisarin kautta.

Mein -88 vuotisessa vuotaa sekä syyläri, että tuo paisari, joten muutan koko systeemin uudemmaksi. Eli syyläri, vesiventtiili ja paisari vaihtoon.

454SS 13.02.2010 13:30

Pakoputki melko alhaalla ja työvalot melko ylhäällä. Putki ottaa varmasti osumia noin alhaalla ollessaan. Runko tulee satavarmasti hajoamaan ensimmäisessä kunnon upotuksessa, jos et muokkaa puskurin kiinnitystä vahvemmaksi. Repeää simpukan kohdalta ajastaan poikki, vaikka olisi kunnolliset levytkin "palkkien" sivuilla. Biltemasta saa kympillä sellaisen sovitteen alavesiletkun väliin, johon saat flektin anturin kiinni. Anturi maksaa muistaakseni kanssa jotain kympin luokkaa, joten pitäis mahtua työttömänkin budjettiin.

http://www.biltema.fi/osteri/data/we.../32-1240_h.jpg

Vilkutin 13.02.2010 17:16

laitan nyt itekkin tähän jotain,
oisko noi kattovalot mahtunu ton telineen alapuolle vähän paremmin suojaan?

tai sitten laittaa jonkun latan sojottamaan taaksepäin ja siihen riippuvalla asennuksella valon ni luulis sopivan.

ps. ULJAAT POKKERSSIT

Pertsi 13.02.2010 20:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Vilkutin (Viesti 642040)
laitan nyt itekkin tähän jotain,
oisko noi kattovalot mahtunu ton telineen alapuolle vähän paremmin suojaan?

tai sitten laittaa jonkun latan sojottamaan taaksepäin ja siihen riippuvalla asennuksella valon ni luulis sopivan.

ps. ULJAAT POKKERSSIT

Vähän korkeellahan noi valot on mutta kun muistaa että ne on siellä niitä voi jopa vähän varoakin;) Tuli jo noita valoja laitetuakin vähän erilailla, täytyy ottaa kuvaa joku päivä.

Vilkutin 13.02.2010 21:07

riittäiskö noissa takapumpuissa muuten sisäänjousto jos nostais niiden kiinnitykset tuohon akseliputken tasolle? Aika ikävästi törröllään akselin alla, ettei vaan kauniin keltanen pumppu särkyis.

otas vähän kuvia kun puskuri kiinni.. kun en oo kerenny sielläpäin käymäään.

Pertsi 13.02.2010 23:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Vilkutin (Viesti 642150)
riittäiskö noissa takapumpuissa muuten sisäänjousto jos nostais niiden kiinnitykset tuohon akseliputken tasolle? Aika ikävästi törröllään akselin alla, ettei vaan kauniin keltanen pumppu särkyis.

otas vähän kuvia kun puskuri kiinni.. kun en oo kerenny sielläpäin käymäään.

Täytys varmaan yläpäitäkin mulkata että riittäis sisäänpäin, on täl hetkel aika lailla optimimittaset joka suhteessa. Jos sitä huomenna ja viimestään alkuviikosta kävis kuvia räpsimässä.

Pertsi 15.02.2010 17:39

Nyt on Villelle kuva puskurista, laitellaan sitten ne kiinnitykset uusiks kun aletaan sovittelemaan tohon keulalle jonkunnäköstä sähkökelaa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=51692

Liftikin tuli heitettyä tonne katolle. Kattotelineen ja tunkin väliin laitoin tommoset 25mm korkeet kumirinkulat ettei kolise niin perkeleesti siellä katolla. Ei kylllä oikein tosta kuvasta näy mutta on ne siellä:D
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=51693

Vilkutin 15.02.2010 21:40

hyvältä näyttäää, ja nordiccilaista rupee oleen komeesti katolla...

tuletkos muuten aukaseen enduro reittejä? Koskahan sekin homma on? Taino samapa se, itellä ei ole ehjää syyläriä sj:in.

Pertsi 15.02.2010 22:05

Ei oo mitään muistikuvaa koska sitä piti mennä aukaseen. Täytys varmaan ainakin toi flekti ja uus takapuskuri laitella ennen sitä kun ei toi amerikan poika laittanu vetopistettä taakke ollenkaan ja tuolla lumessa jumutessa meinaa noi lämmöt nousta aika helposti. Ja olishan tossa vielä pientä väliprojektiakin ennen sitä :D

sako 19.02.2010 21:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pertsi (Viesti 641293)
Taakse 60mm alumiiniset korotuspalat ja LN65 hailuxin takapakoista yhet lisälehdet + Omet, uus tankki pilkottaa taustalla
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=51419

Pitäisköhän taka-akselissa olla traction bar, ettei mene lehet mutkalle ?
Ku on noin isot korotus palikat.

Rytari 19.02.2010 21:39

mulla ainakin kun otin korotuspalat pois jousia vaihtaessa pisti silmään se että noi alumiiniset oli muokkaantuneet kauniisti purukumityynyn muotoisiksi, todennäköisesti aika vähän offatulla autolla.. joten en yhtään epäile etteikö tractionbarista olisi hyötyä...

niko69 19.02.2010 22:40

noi ei kestä! vahvemmasta kamasta,korotus jouset tai traction bar. jos et usko käy kurkkimassa naxjan sivuilta mitä käy :( siel on kyl muutenki hyviä juttuja! eli naxja.org muistaakseni (itellä pikahakuna kun käyn usein).
ja sit sättiin jeepin omistajat tänne!

Timo_L 19.02.2010 23:32

Juu, piti kans jo aikaisemmin sanoa että XJ:n pakat EI kestä korotuspaloja kunnolla. Jouset vääntyy ässälle ja ennemmin tai myöhemmin katkeaa. Yleensä jo ennen sitä väsähtää niin pahasti että vääntyy väärään suuntaan mutkalle. Sama juttu lisälehtien kanssa.

Eli kannattaa ennemmin hommata kokonaan uudet HD- pakat (korottaa ~tuuman-pari) ja sitten vaikka kunnolliset, hieman pidemmät riiput. Tai sitten vähän reilummin korottavat pakat ilman pitkiä riippuja (tosin sitten saattaa kärsiä ulosjoustot hieman).

niko69 20.02.2010 00:09

totta tuokin! lähinnä tarkotin että toi palikka hajoo,akseli kääntyy poikittain rikkoen kardaanin ja jakiksen hännän! toki jos kestää tuhoaa jouset. ei ne korotus jouset jerkulla niin kalliita ole!

Pertsi 20.02.2010 10:43

Joo ei noi korotuspalat tuolla ole lopullinen ratkasu vaan sitten kun budjetti kestää nii taakse varmaankin dopinsonssin pakat. Tai ehpäkä teetän Sundellilla ihan spesiaalit....:rolleyes:

Timo_L 20.02.2010 10:55

..ja jos ei kauheen isoa korotusta kaipaa, niin OME:n HD- pakat on kans aika hyvät. Noin kolme tuumaa korottaa ja on sopivan pehmeät (ei kuitenkaan liian).


Sivu luotu: 11:18 (GMT +2).