Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   G-500 jahtiautoksi (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=68743)

Sutsu 09.02.2010 13:36

G-500 jahtiautoksi
 
Mitäpä mieltä raati on G-500:sta jahtiauto aihiona. Minkä kokosta rengasta tuohon voisi laittaa/mahtuis (vannekoko huomioiden), jos tekis noin 10-15 sentin korotuksen pitemmillä jousilla? Ilmeisesti korotukselle ei ole mitää estettä?

Voimaa olis alkajaisiksi, joten koneelle ei tarvittis tehhä mitään ja lukotkin löytyy joka paikasta. Mitä muutakuin rengasta ja korotusta tarttis laittaa jos maksimaalista menokykyä ulosmittais tästä mallista? Mitä mieltä automaatista tälläiseen käyttöön? Käyttömaksut ja kulutus kun unohdetaan, niin onko huonoja puolia?

tepa250d 09.02.2010 13:50

eikös maksimi jousikorotus ole 51mm ja korinkorotus 75mm ja loput renkaalla että 150mm olisi max korotus

Vilkutin 09.02.2010 14:33

jos perille on päästävä niin vinssihän siinä tarvis keulassa olla, pääse lumipenkoista läpi ja ojasta pois jos ja kun joskus sinne lipee.

Korotuksessa pääsee aika pitkälle OMEn alustalla, ja miedolla korin korotuksella jos tarvii.

Timo_L 09.02.2010 15:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tepa250d (Viesti 640713)
eikös maksimi jousikorotus ole 51mm ja korinkorotus 75mm ja loput renkaalla että 150mm olisi max korotus

No eihän se nyt ihan noin mene.

Renkailla saa korottaa 51mm, alustaa 77mm, koria 100mm. Mutta kuitenkin siten, että maksimi korotus on yhteensä 150mm.

RalliJari 09.02.2010 15:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 640743)
No eihän se nyt ihan noin mene.

Renkailla saa korottaa 51mm, alustaa 77mm, koria 100mm. Mutta kuitenkin siten, että maksimi korotus on yhteensä 150mm.

Ja eikös tuohon vielä sen verran korjausta että renkaan halkasijaan maks. 51mm lisää muutoskatastuksella suurimpaan verrokkiin, eli korotusta renkaalla 25,5mm.

Sutsu 09.02.2010 16:45

Eiku... Tylsiä nuo säännöt ihan viimesen päälle mietittynä. Sanotaanko, että jousilla tms. nostetaan tarvittaessa esim. 10 senttiä. Sitten niin isot renkaat alle kuin mahdollista tuolla korotuksella. Sopiiko alle esim. joku 36"/14,5", tuollaiset löytyis 18" vanteelle. Koria ei erikseen koroteltas ollenkaan. Autossa ei olis mitään muuta suoraan laitonta kuin ylikoon renkaat. Sitten kun vaihtaa normirenkaat ja puottaa jouset alas, niin ois katsastus kelpoinen..

36" olis seittemän senttiä isompi säteeltään kuin vakiorengas, eli 10 sentin korotus vois riittää. Jos siis sa muuten mahtumaan pyörimään "pienillä" lokasuojan muokkauksilla.

HeikkiH 09.02.2010 18:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 640743)
No eihän se nyt ihan noin mene.

Renkailla saa korottaa 51mm, alustaa 77mm, koria 100mm. Mutta kuitenkin siten, että maksimi korotus on yhteensä 150mm.

Koria saa korottaa saman ku alustaa, eli 77mm.

HV 09.02.2010 18:13

ensinnäkin... mistäs meinasit tuollasen hommata ? ei ihan joka nurkalla tule vastaan viissatasia

36x14 hmm... sopiihan ne jos ei tarvi rattia käännellä tai sitten jos laittaa puolenmetrin lokarit ja vanteeseen vähän eeteetä :D

Sutsu 09.02.2010 19:03

Joo vinssi keulaan ja ehkä siten, että saa siirrettyä myös perään. Muuta parannetavaako ei olis?

G500 löytyy liki naapurista ja oli sitä jo hetki sitten myymässä, kun on huomannut että ei ole taloudillisin mahdollinen auto ajella pari tuhatta kilsaa viikossa.. No pitää se sen toistaiseksi, niin ei tällä jahtiauto hommalla hoppu ole. Minusta olis kuitenkin kohtuullinen aihio tähän hommaan. Menis ehkä joku jahti offailuksikin..

Toinen vaihtoehto olis H-1 hummeri, mutta ei taida olla kokonaisuutena mersulle vastusta?? Mersussa on tuota voiman paskaa alunperin sen verran, että luulis voimalinjan kestävän rengaskoon kasvamisen jälkeenkin.

HV 09.02.2010 21:18

unohda hummerit, ne on tehty räppäreille ja filmitähdille...paskoja

Ja jos suoraan sanotaan niin mersua parempaa et saa edes rahalla ;) 500 tehoista nyt voi olla montaa mieltä...
pidemmät vieterit ja isompaa rengasta, mutta tuollaset 36/14.5/18 renkaat unohtaisin samantein, 33/12.5 menee heittämällä, 35 tuumasiin joutuu jo antaan rälläkkää eturenkaan takana olevalle korikiinniikkeelle yms, ja kolmeviitosilla ne viisatasen tehotkin puolittuu vakirenkaisiin nähden

tuossa on 3" korotusjouset ja "alikokoiset" 35/13.5 tulee aikalailla jo lokareista ulos, isommat ei enään mahtuisi pyörimään kunnolla
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=40109

pee 09.02.2010 21:31

eipä tarvii 463 sessa paljon korinkiinnikkeitä siirrellä vielä 35" llakaan...

Pertura 10.02.2010 17:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 640897)
unohda hummerit, ne on tehty räppäreille ja filmitähdille...paskoja

Jep, tossahan se näyttää jäävän kiinni paikalliselle rantabulevardille. http://www.youtube.com/watch?v=h8sY9San8kw&feature=fvw Ei kai jenkkiarmeija ihan turhaan noita Hummereita ajokkeinaan käytä, kyllä se H1 lienee tehty ihan käyttöä silmälläpitäen

Sutsu 10.02.2010 17:44

Hummerissa mm. ilmoitetaan 41 senttiä maavaraa. Mersua pitää nostaa melkosesti, että saa rattaat alle joilla maavarassa pääsee samaan. Tuossa hyvä pätkä hummerin puolesta. http://www.youtube.com/watch?v=tWDv8...eature=related

On se silti jenkki, jossa tekniikka jäljessä vuosisadan muuhun maailmaan. H-1:ssä 6,5 litran dieselistä löytyy vaan 160 hv, joka on tuolle mörkölle ihan liian vähän.

Vaan menee tuo rönttökin.. http://www.youtube.com/watch?v=vvPDg...1&feature=fvwp

HeikkiH 10.02.2010 23:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sutsu (Viesti 641139)
On se silti jenkki, jossa tekniikka jäljessä vuosisadan muuhun maailmaan. H-1:ssä 6,5 litran dieselistä löytyy vaan 160 hv, joka on tuolle mörkölle ihan liian vähän.

Verrattuna mihin on vuosisadan jäljessä? Millaista tekniikkaa siinä olisi pitänyt olla? Sähköllä ohjattu automaatti, Torsen tasauspyörästöt edessä/takana, portaalit, erillisjousitus joka nurkassa, renkaiden paineensäätö ajossa...

Armeijalle suunniteltu auto missä käytettiin sellaista tekniikkaa mikä oli helposti saatavilla. Varmasti Powerstroke tai Cummins olis ollu parempi moottori, mutta ne ovat painavia ja korkeampia kuin 6.2/6.5. 6.5 TD oli 195hp. H1:tä on saanut myös 6.5 Optimizer TD koneella, 205hp. Viimeisimmissä H1 Alphassa oli 300hp/705Nm 6.6 TD Duramax.

Sutsu 11.02.2010 08:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 641300)
Verrattuna mihin on vuosisadan jäljessä? Millaista tekniikkaa siinä olisi pitänyt olla? Sähköllä ohjattu automaatti, Torsen tasauspyörästöt edessä/takana, portaalit, erillisjousitus joka nurkassa, renkaiden paineensäätö ajossa...

Ei. Nyt meni metsään, vaikka ei autolla ois päässytkään... Minusta on hyvä, että kaikki ei pelaa sähköllä. Tarkoitin tekniikalla perustekniikkaa joka japseissa ja joissakin eurooppalaisissa pelaa, mutta jenkeissä ei. Jenkeissä kun auto tehdään kestään 200 tkm ja sen jälkeen se työnnetään kaatopaikalle. Ketään ei kiinnosta sielläpäin tehdä toimivaa ja kestävää tekniikkaa. Jenkeissä on normaalisti iso litra tilavuuksiset koneet, joissa vähän tehoa ja siltikään eivät kestä. Kattelet mitä tahansa jenkkiautoa jolla ajettu yli 100 tkm, niin jo lukee, että konetta ja vaihdelaatikkoa vaihdettu. Hyvin harva on se perjantai kappale joka kestää 100 tkm ilman koneen vaihtoja.

Eli jos hummer kestää 100 tkm ja merssu 500 tkm, niin pitäs ostaa 5 hummeria..:D

veijon-esso 11.02.2010 09:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sutsu (Viesti 641331)
Ei. Nyt meni metsään, vaikka ei autolla ois päässytkään... Minusta on hyvä, että kaikki ei pelaa sähköllä. Tarkoitin tekniikalla perustekniikkaa joka japseissa ja joissakin eurooppalaisissa pelaa, mutta jenkeissä ei. Jenkeissä kun auto tehdään kestään 200 tkm ja sen jälkeen se työnnetään kaatopaikalle. Ketään ei kiinnosta sielläpäin tehdä toimivaa ja kestävää tekniikkaa. Jenkeissä on normaalisti iso litra tilavuuksiset koneet, joissa vähän tehoa ja siltikään eivät kestä. Kattelet mitä tahansa jenkkiautoa jolla ajettu yli 100 tkm, niin jo lukee, että konetta ja vaihdelaatikkoa vaihdettu. Hyvin harva on se perjantai kappale joka kestää 100 tkm ilman koneen vaihtoja.

Eli jos hummer kestää 100 tkm ja merssu 500 tkm, niin pitäs ostaa 5 hummeria..:D

Buhahaa, TÄYTTÄ PASKAA toi sun tekstis!

katos vähän minkä verran on jälellä ajossa tavan japsi ja euro autoja esim 70 luvulta 60 luvulta, entäs samanikäiset amerikanautot. Vanha japsiauto löytyy museosta jos sieltäkään, vanhoja jenkkejä löytyy joka kylästä.

Ps. osta se merssu ilman muuta, sopinee sulle paljon paremmin.

Sutsu 11.02.2010 09:33

Kaikki mielpiteet on ok, mutta arvasinkin tähtilippu-miesten älähtävän.. No jos katson 60-70 luvun jenkkejä ja vaikka samanikäisiä mersuja, niin veikkaan etten löytäs montakaan jenkkiä joilla ajettu miljoona ilman koneen vaihtoa. Löytäisin kyllä heti useamman merssun jolla ajettu tuo pätkä ilman koneen vaihtoa..;)

P.S. en ole merssumies, en ole koskaan omistanut yhtään merssua.
P.P.S. ei liity jahtiautoon tämä juttu joten ei tästä enempää.

Patu925 11.02.2010 09:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 641340)
katos vähän minkä verran on jälellä ajossa tavan japsi ja euro autoja esim 70 luvulta 60 luvulta, entäs samanikäiset amerikanautot. Vanha japsiauto löytyy museosta jos sieltäkään, vanhoja jenkkejä löytyy joka kylästä.

Tarkoitat niitä jenkkilepakoita mitkä on pitäny rakentaa toiseen tai kolmanteen kertaan...?

Jenkkiautoissa ei ole muuta vikaa kun eräät asennevammaiset jenkkiauton omistajat.

Rekisteröimätön 11.02.2010 10:26

Poijjaat puhuu asiaa...jenkki autot ei kestä mitään ja on alkeellisia romuja

veijon-esso 11.02.2010 10:44

Joo mul on asennevamma ja mun autot on ihan paskoja! :-) Lisäks ne on ihan alkeellisia romuja joissa kaikki pelaa sähköllä!! :-)

Mutta eikö väittämä että jenkkiautolla voi ajaa yli 100tkm vaihtamatta moottoria/vaihteistoa ole vaihdettu ole asenteellinen väittämä? Ei se ainakaan mihinkään faktaan perustu.

No ajakoon kukin millä haluaa ja rahkeet riittää. Onnea vaan mersujahtiin!

Sutsu 11.02.2010 10:57

Joo kyllä minä kärjistin esimerkkiäni ei siitä mihkään pääse. Huonoja kokemuksia sieltä täältä ja toisinaan ihmetyttää se korjausmäärä kohtuu tuoreissa yksilöissä. Eräs autoasentaja sanoi joskus jenkeistä, että niitä ei ole tehty kestään, koska autot on jenkkilässä niin halpoja. Niitä voi seisoa pihassa 3-5 kpl, vaikkei tarttis ku yhtä tai kahta korkeintaan. Ei siis siellä päässä väliä, vaikka joku leviäiskin. Mutta olin asennevammanen itsekkin, kun nuin yleistin, anteeksi siitä. Vaihto ne koneita mersun vitoihinkin ihan solkenaan kymmenen vuotta sitten. Toivottavasti ei tästä jenkki vs. muut enää enempää.

Tuomo 11.02.2010 11:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 (Viesti 641349)
Jenkkiautoissa ei ole muuta vikaa kun eräät asennevammaiset jenkkiauton omistajat.

Laitas nimiä näkyville jos ahdistaa! Löytyykö niitä oikeen täältä palstalta? Vai onko oman kylän ongelmia?

Sutsu 11.02.2010 11:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 640897)
500 tehoista nyt voi olla montaa mieltä...
... kolmeviitosilla ne viisatasen tehotkin puolittuu vakirenkaisiin nähden

Mitä mieltä niistä voidaan olla? Meinaatko että ei riitä vai että sitä ei tartte. Minä meinaan, että jos ei riitä, niin hylätään projekti. Ihastuin tässä kokoonpanossa toiseksi eniten juuri tuohon koneeseen, mutta jos sitä pitää alkaa heti turbottaan tms. niin projektilta on pohja pois. Idea olis, että isot renkaat ja tarvittavat korotukset ja eiku metsään. Sitten perusrenkaat alle ja baanalle tarvittaessa. Vinssi toki pitää laittaa, mutta tarviiko vielä jotain.

Ja kun tehot puolittuu isoilla renkailla, nin siksihän sitä pitää juuri lähtiessä olla. Isot rattaat ja kovasti kierroksia - onko sen voittanutta.? Moottorikelkalla ajelin aikoinaan pirusti ja huomasin, että telaa ei juuri tarvita, kun voimaa on riittävästi.:D

RalliJari 11.02.2010 14:58

Jos niitä isoja renkaita alle haluaa niin kyl tuo H1 hummeri varmaan paras valinta on, onko ne 37" vakiona jo, maastoajuissa varmaan oiva peli, kuhan ei liian kapee ura oo:D Mikä tietty Suomen metissä voi ongelmana olla. Kantavuuski tuossa eri luokkaa ku mesen G sarjassa, oletan ainaki.
Mutta eipä se V8 G sarjalainenkaan varmaan paskempi ostos oo..

HV 11.02.2010 22:58

jaa tehoista... olikos siinä jotain 300hv 450nm vääntöö, kaippa noilla nyt jotain alamäkee pääsee kun painaa petaalia kohti metaalia :D:D
Eipä tota jenkkitekniikkaa kyllä miksikään kestävyysihmeeksikään voi sanoa, mersulla on toistasek kestävyysajossa paras tulos noin 1.9 mkm. Ja noi geethän valmistetaan hyvinkin pitkälle käsityönä eikä minkään ropotin raiskaamina ;)

Onhan h1 alkuperäisesti isot renkaat mutta onpa siinä enemmän painoa, akseliväliä ja leveyttä, joten pelkästään renkaiden koko ei ratkaise maasto-ominaisuuksia, mutta taitaa topikin aloittajan tarkoituskin enemmän näkyä ja kuulua kuin päästä.


Sivu luotu: 16:36 (GMT +2).