Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Mitä eroa? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=68651)

Bussikuski 06.02.2010 19:23

Mitä eroa?
 
:confused:
Kertokaas alan miehet, mitä eroa on kolmen tuuman korin korotukses jos se on tehty palikoilla (on tällä hetkellä) taikka korottavilla jousilla? Edessä kierre- ja takana lehtijouset. Siis käytännön elämäs, tien päällä, maastos? Taitaas ainakin ne etujousen kumahtelut vähetä, joita esiintyy joskus pitkän ulosjouston jälkeen. On sellaanen mutu jotta kun laittaas 1" lisäjousen taakse niin jo valmiiksi mukavan vetelä orkkis jousipakka sais ryhtiä mutta silti toimis maastos. Oonko ihan hakoteillä?

Repro 06.02.2010 19:31

Korinkorotuksen hyöty = vaihdelaatikon vaihto helpompaa kun kehäpultit on paremmin esillä, ei vituiks menneitä ohjausvarsi- ja kardaanikulmia

Alustan korotuksen hyöty = Mahtuu istumaan auton alla selkä suorana remonttia tehdessä, tekniikka ja matematiikka tulee tutuksi ajan myötä, SPOA laitettaessa akselin alle tulee enemmän tilaa

Oikeesti oon jo jonkin aikaa ollut sitä mieltä että korotukset tehdään renkailla/portaaliakseleilla, pyöränkaaret vaan suuremmaksi.

Pörö 06.02.2010 21:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 639948)
.......................SPOA laitettaessa akselin alle tulee enemmän tilaa

Vatsan alle....

Repro 06.02.2010 23:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pörö (Viesti 640006)
Vatsan alle....

No tuleehan sinne akselin allekin kun lehtipakat siirtyy akselin päälle?
Överi alustakorotuksella jää jarruletkut lyhyeksi, ja menee kardaanikulmat, caster-kulmat, ja ohjausgeometria päin persettä, kierrejousitetussa vielä lisäksi alustageometriakin.

-MaTTi- 07.02.2010 09:58

Korikorotuksella auton painopiste ei nouse kuin n. 1/3 verrattuna vastaavaan jousikorotukseen, painavimmat osat eli moottori, laatikot, runko ja jousitus kun pysyvät entisillä kohdillaan.

Lisäksi korikorotuksella saadaan oikeasti lisää tilaa renkaille, jousikorotuksellahan akseli käy ihan yhtä syvällä pohjaamassa kuin vakiojousillakin, jos rajoitinkumeja ei jatketa myös.

Niin, ja tietysti niinkuin jo mainittukin, alusta/ohjausgeometria pysyy tehtaan spekseissä eli maantieajettavuus pysyy suunnitellun kaltaisena. Lisäksi paljon halvempi ostaa pätkä nailontankoa ja pultit kuin uudet jouset ja iskunvaimentimet.


Sivu luotu: 13:03 (GMT +2).