Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   King cab outo jarruputki jakaja. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=68579)

Partajeesus 04.02.2010 18:12

King cab outo jarruputki jakaja.
 
Juu... Nissani tuli laitettua mallia 93. Kaksi viikkoa kerkes olla ja jarruputki poikki :o

Tuota mikäs tuo taka-akseliin vieterillä liittyvä jakaja oikeen on?
Meni se alin putki poikki kenttä olosuhteissa ja ruikkas nesteet pihalle. Katkaisin ja lynnttäsin päät ja matka jatkui,tosin ilmaa jäi joka paikkaan.... näytti jarru paine tulevan siihen jakajaan jotain muutakin putkea pitkin.

Entä minkä tyyppisiä liittimiä Nissan käyttää ? Onko nuo 10x1mm tx -> tx vai jotain muuta kenties D liitin?
Ei oikeen pystys irrottaan ja ottaan malliksi. Kympin lenkki tuntuu sopivan.

Niin ja auto 2.4 i 4x4 jos sillä mitään merkitystä.

Gravedigger 04.02.2010 18:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Partajeesus (Viesti 639331)
Juu... Nissani tuli laitettua mallia 93. Kaksi viikkoa kerkes olla ja jarruputki poikki :o

Tuota mikäs tuo taka-akseliin vieterillä liittyvä jakaja oikeen on?
Meni se alin putki poikki kenttä olosuhteissa ja ruikkas nesteet pihalle. Katkaisin ja lynnttäsin päät ja matka jatkui,tosin ilmaa jäi joka paikkaan.... näytti jarru paine tulevan siihen jakajaan jotain muutakin putkea pitkin.

ALB venttiili, eli kuorman mukaan säätyvä jarrupaine. Urvan kingissä oli sama systeemi. Maksoi Nissanilla jotain 400-500€, kun sen jousen oisin tarvinnut.

Partajeesus 04.02.2010 18:38

Noin sen itsekkin pähkäilin..
Eli sen jousen jatkeena olevan vivun pitäis jotain säätää...tuo mun ei varmaan ole säätänyt mitään vuosiin sen verran hevoton heilunta siinä pellin lämiskässä oli. En edes erottanut onko mäntä ylä vai alapäässä.
Tönkköjä tappeja vain.

Partajeesus 04.02.2010 20:29

Miten noiden liittimien kanssa eikö kukaan muista?
Ja tuota. Pystyyköhän tuota jarru paine tasaajaa ohittaan nyt kun muutenkin putkiremppaa...
Kun olis joku kuva tuosta putki viidakosta niin ottas tolkun miten ne menee tuolla auton alla... :confused:

6 X 4 04.02.2010 20:46

Et pysty ohittaa. lailllisesti. se on mukavan sekava, myös ilmata. ite joutuu vissiin sortuu ostaan sen venan. takana jarruja juur lainkaan ja huono leimata ilman....
Ps kuorma autojen katsastuksessa tutkivat myös tuon alb venttiilin toiminnan keinotekoisella kuormituksella. vetävät runkoa lattiaa kohti hydraulisesti ketjun avulla... millon lie keksiivät tehdä saman kevyemmille....

Finnmerchant 04.02.2010 20:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Gravedigger (Viesti 639333)
ALB venttiili, eli kuorman mukaan säätyvä jarrupaine. Urvan kingissä oli sama systeemi. Maksoi Nissanilla jotain 400-500€, kun sen jousen oisin tarvinnut.

499€ orkkis nissanista

osilpi 05.02.2010 10:07

Kyllä sen venttiilin toiminta testataan katsastuksessa aina, kun on syytä epäillä olevan jumissa (tai ainakin pitäisi testata). Vehkeet tulille, ja sitten kaveri polkemaan jarrua sen, mitä jalasta lähtee. Jos venttiili ei tällöin silmin havaittavasti liiku, niin jumissa on.
Ensin kannattaa koittaa herkistellä. Jos saa liikkumaan, niin rasvaa kunnolla, ettei jumiudu heti uudestaan.

HeikkiH 05.02.2010 14:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 6 X 4 (Viesti 639403)
Ps kuorma autojen katsastuksessa tutkivat myös tuon alb venttiilin toiminnan keinotekoisella kuormituksella. vetävät runkoa lattiaa kohti hydraulisesti ketjun avulla.

Alppitesti tehdään mittaamalla painearvoa ennen ja jälkeen ALB-venttiilin, ja sitä verrataan ALB-kilpeen. Ketjulla vain kirrataan renkaita rulliin etteivät luista kun jarruja tarkastetaan.

Luigi81 05.02.2010 14:54

Eikös sen jarrupaineventtiilin saa korvata tarvikeosalla,kunhan sitä ei vaan pysty ajon aikana säätämään?

peedro 05.02.2010 17:36

Onkohan tuo alb homma ihan pakollinen olla jos ei oo merkitty rek.otteeseen.
Esm.audissa rek.otteeseen mulla merkitty abs+alb.Kun taas volvon otteeseen ei merkitty.

Vai lieneekö pakollinen pakuissa ja maastureissa?.

popo99 05.02.2010 20:02

mulla tuossa bensamallin varaosa biilissä ei ole ollenkaan venttiiliä ja vanhojen katsastus papereitten mukaan mennyt aikanaan katsastuksista hyvin läpi, kun taas omassa kiisseli mallissa tuo venttiili on eikä todistettavasti ole toiminut 5 vuoteen(ohitettu), katsastuksessa silti kelvannu huvin ja jarrut pelannu testerissä...

osilpi 05.02.2010 21:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luigi81 (Viesti 639572)
Eikös sen jarrupaineventtiilin saa korvata tarvikeosalla,kunhan sitä ei vaan pysty ajon aikana säätämään?

Vanhoissa vehkeissä (en nyt määrittele mitään tarkkaa vuosimallirajaa) alb-venttiilejä on voitu korvata tehdastekoisilla jarrupaineensäätöventtiileillä, kunhan se on asennettu siten, ettei ajon aikana voi säätää. Jarruputkiston liitosten määrä ei saa kasvaa, mutta liitosten paikka saa vaihtua (eli jos vetää uudet putket, niin voi laittaa konehuoneeseen).
Tekee ja säätää asiallisesti ja voipa koittaa pyytää katsastajaa poistamaan alb-merkinnän otteelta. Poistaminen on rajatapaus, mutta sitä ei missään kielletä.

Itsellä HJ:n konehuoneessa säädettävä venttiili merkkiä AllStar (asennettu telineeseen, joka kiinni jarrutehostimen pulteissa), ostopaikkana "Kilpailijan Paikka" eli Racers Place Keravalla. Pilteemasta saa siihen kierreadapterit, jolloin passaa japanialaisten kanssa.

Väitän, että säädettävä venttiili on parempi kuin alb-venttiili, jos se tanko saa joka metsäreissulla osumaa ja säätelee aina eri tavalla. Itsellä ainakin säätö ei koskaan ollut kohdallaan, kun se tanko oli aina solmussa.
Toisaalta alb-venttiili on usein myös jumissa, jolloin siitä ei ole mitään hyötyäkään...


Sivu luotu: 20:24 (GMT +2).