Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Rangen EFI - tyhjäkäynti (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=6801)

Niko 24.11.2004 09:45

Rangen EFI - tyhjäkäynti
 
Mahtaisko täällä kukaan tuntea Rankun EFI-tekniikkaa? Potilashan on -87 EFI, jonka tyhjäkäynti aaltoilee, ja yleensä loppuu vähän päästä. Muuten kyllä käynnistyy ja kulkee.

Eilen tein vähän diagnoosia, ja kaasuläpän asennontunnistimen piuhan kun ottaa irti, niin tyhjäkäynti nousee toiselle tuhannelle, mutta muita ongelmia ei ole. Kun tunnistimen piuhat pistää kiinni, alkaa käynti aaltoilla, ja lopuksi häkkyrä sammuu.

Näin maalaisjärjellä mietittynä vika siis voisi olla tuossa anturissa. Mutta tuleeko kenellekään mieleen muita vaihtoehtoja, mitä kannattaisi silmitellä? Ja mahtaakohan tuo olla tyyris osa, jos sen joutuu vaihtamaan (jenkkilässä näkyi olevan pitkästi toistasataa taalaa)? Mahtaisikohan tuosta selvitä pelkällä säädöllä...


24.11.2004 10:52

Voi olla että ECU tarvitsee vähän tinailua.

Note! This message was posted anonymously!

moggirange 24.11.2004 17:48

Kuulostaa kyllä ilma vuodolta? Onhan kaikki letkut ehyet ja lemmarit kiini? se lisäilman saanti sekoittaa kyllä koko systeemin. Ohmimittarilla voit kyllä mitata sen potentiometrin vihreästä ja punasesta johdosta (jos muistan värit oikein) kun otat liittimestä irti. Pitäis lukeman nousta loogisesti koko kaasualueen eikä katkoksia sais olla.

No kyllähän tuosta nyt pääsee!


Niko 24.11.2004 19:38

Jeps, mittailin vähän ohmeja tuosta potikasta. Heittelivät kyllä ihan päättömästi, kun tunnistinta käänsi. Täytyypä etsiskellä, josko jostain saisi ehjän tilalle.

Täytyy vielä nuo ilmavuodotkin tutkia.



Edited by - Hitsu on 24/11/2004 19:39:04

pjtk 24.11.2004 20:05

Lainaus:

quote:
Täytyypä etsiskellä, josko jostain saisi ehjän tilalle.

Varmaan Hitsu arvaakin keltä kannattaa kysästä.
Sama kaveri kait on moggirangelle mokin akselit joskus myyny.


Paavo 24.11.2004 20:12

http://www.spanishtrailrovers.com/Te..._injection.pdf

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."

Niko 05.12.2004 10:12

Tuli vaihdettua kaasuläpän potentiometri - ja kas, sammahtelu tyhjäkäynnin aaltoilu näyttäisi loppuneen. Ei se nyt vieläkään täysin kunnossa ole, mutta suunta on oikea :)

Tossa Paavon pistämässä linkissä muuten ilmoitetaan potentiometrin säätöarvoksi 325+-35mV. Oikea lienee kuitenkin 290+-20mV. Onkohan tuossa Ameriikan versiossa eroa, vai mistä eri lukemat?


moggirange 05.12.2004 10:37

Kyllä minunki opuksissa on tuo jälkimmäinen arvo!

No kyllähän tuosta nyt pääsee!


pee 05.12.2004 17:34

kato hitsu se seos sekä sen kuuskolon että meisselikantaisen osalta, tuli vähä ruuvailtua et sai edes jotenkin tyhjäkäynnin...

-pee-

ei se satu...

TimoV 20.07.2006 15:31

Nostetaanpa aihetta kun on tullut ajankohtaiseksi. Tosin oireet on hieman erilaiset.

Oireet:
Auto käynnistyy hyvin, pyörii hyvin tyhjäkäyntiä - saattaa sammua ykskaks.
Välillä toimii loistavasti, välillä käy kuin sika röhkimällä ja rykimällä ja bensa haisee. Kun vika on päällä, kaasun löysäys sammuttaa auton.

Äsken kokeilin startata - käynnistyi ja pyöri hyvin. Kun koskin kaasuun alkoi rykiminen ja bensankatku. Mittasin samalla TPS:n signaalia, joka oli mielestäni ok. Vaihteli 0.3-4 kOhm riippuen kaasun asennosta. Lisäsuuttimen piuhan irtiotolla ei vaikutusta - eli se ei anna lisäbensaa ainakaan. Ilmamäärämittaria en vielä mitannut - tämä pitäisi tehdä, mutta nyt en ehdi.

Sytkään en oikein usko. Lämpöanturia en myöskään mitannut. Siihenkään en oikein usko, sillä se on vaihdettu vuosi sitten.

Oireena on ollut hieman epätasainen tyhjäkäynti viime aikoina. Se ei vaella, mutta toisinaan on 900 rpm, toisinaan 600 ja toisinaan 500. Outoa!

-TimoV

"The original anti-theft devices -- Lucas Electric products." RR 3.5EFI Vogue, 1986



Edited by - TimoV on 20/07/2006 16:33:57

-teemu 20.07.2006 20:20

"Sytkään en oikein usko. Lämpöanturia en myöskään mitannut. Siihenkään en oikein usko, sillä se on vaihdettu vuosi sitten."

Minäkään en uskonut sytkään, eikä ajoituslamppukaan uskonut, kun suzukin käynnin kanssa olen samoin oirein ilmenevää vikaa haeskellut keväästä asti.
Nyt toiminut pari päivää kun purin jakajan aivan osiksi ja pesin kaikki osat pirtulla ja rasvailin ja kasailin. Ainoa osa jossa oli pientä kulumaa oli alipainekalvon käyttämä kuulakehä.
Kaasari ja putket ja letkut tuli availtua ja ihmeteltyä ennen kuin avasin jakajan.
Toivottavasti vikaa ei enää ilmesty sillä sitten on keinot vähissä.

Eräs kokenut ihmemies kertoi vinkin, Mazda oli tarinan merkki, mutta suzukissa näyttää olevan samanmoinen. Jarrun alipainetehostimen alipaineletkun sisällä on venttiili joka ei näy ulospäin, tämän kun vaihtaa suoraan niin alkaa tyhjäkäyntiongelmat. Letkun pintaan on suzukissa piirretty nuoli joka osoittaa kaasaria.

Tarinan Suzuki g13a koneinen samurai induktiivisella sytkällä.

-Teemu



Ahosensetä 21.07.2006 11:34

Alipainevuoto jossain? Tarkasta kaikki letkut, mahdollisesti vaikka kaasulla tai starttipilotilla (jos ottaa kierroksia kaasua tarjotessa, niin vuotaa).

Imukammion/läppärungon kanavat tukossa? En nyt ihan tarkkaan muista kuinka nuo 3.5:ssa menevät, mutta tyhjäkäynnin säätöhän on siinä kaasuläpän luona.

T, Antti

TimoV 23.07.2006 10:11

Lainaus:

quote:
Alipainevuoto jossain? Tarkasta kaikki letkut, mahdollisesti vaikka kaasulla tai starttipilotilla (jos ottaa kierroksia kaasua tarjotessa, niin vuotaa).

Imukammion/läppärungon kanavat tukossa? En nyt ihan tarkkaan muista kuinka nuo 3.5:ssa menevät, mutta tyhjäkäynnin säätöhän on siinä kaasuläpän luona.

T, Antti
Parin päivän reissun takia en ole ehtinyt paneutua asiaan.

Miksi vika tulisi ja menisi, jos se on reikä tai tukos?

-TimoV

"The original anti-theft devices -- Lucas Electric products." RR 3.5EFI Vogue, 1986


TimoV 23.07.2006 14:11

Update.

Irrotin kylmäkäynnistyssuuttimelta letkun ja piuhan. Käyntihäiriö katosi - toistaiseksi.

Ilmeisesti se suutin vuotaa.

-TimoV

"The original anti-theft devices -- Lucas Electric products." RR 3.5EFI Vogue, 1986


Niko 23.07.2006 17:45

Mullahan on tuo kylmäkäynnistyssuuttimen piuha ollut jonkin aikaa irti. Ei siksi, että se olisi vaikuttanut tyhjäkäyntiin, vaan siksi, että käynnistettäessä se vähän turhan usein kasteli tulpat, ja sen jälkeen käynnistäminen olikin tuskaa. Ihan tarpeeksi rikkaalla tuo on tuntunut kylmänä muutenkin olevan.

- Lommone Ranke Rooveri -

TimoV 23.07.2006 18:05

Ei ollut mulla mitään vaikutusta tuolla piuhan irroittamisella. Sitten kun irroitti ja tulppasi letkunkin alkoi pelittämään. Huomasin tuon kun aloin viritellä bensanpainemittaria linjaan siihen kylmäkäynnistyssuuttimen letkuun. Ei ollut painetta systeemissä kun irroitin sen letkun - ei siis ruiskahtanut paineella, vaan valui rauhallisesti ulos. Tästä vähän funtsimalla päättelin, että jossain on pakko olla bensavuoto. Kuten jotkut brittifoorumilla epäilivätkin suuttimen vuotamista. Kokeilin ekana tuota kylmäkäynnistyssuuttimen lobotomiaa ja se toimi. Ilmeisesti se on viallinen - ei se lämpöaikakytkin.

Katsotaan nyt kun sillä ajelee että pysyykö oireet kurissa noin. Jokatapauksessa ajo-ominaisuudet muuttuivat alakierroksilla. Pitkään olinkin jo ihmetellyt kummallista rynkytystä. Kävi vaan sikarikkaalla ja pyöri näinollen hieman huonosti.

Onko tuo suutin kovinkin tarpeellinen talvipakkasilla?

-TimoV

"The original anti-theft devices -- Lucas Electric products." RR 3.5EFI Vogue, 1986


TimoV 24.07.2006 21:17

...ttu!

Ongelma palasi. Starttasin auton tossa vain kuunnellakseni V8n hyrinää. Auto pyöri nätisti minuutin, alkoi yskähdellä ja lopulta sammui.

Pakko testata ilmeisesti lämpöanturikin. Tämä on kyllä vaihdettu vuosi sitten.

-TimoV

"The original anti-theft devices -- Lucas Electric products." RR 3.5EFI Vogue, 1986



Sivu luotu: 23:58 (GMT +2).