Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   om606 Geehen? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=67684)

Mappe 11.01.2010 12:34

om606 Geehen?
 
Onko kenelläkään kokemusta "kuningasmoottorin" asentamisesta g:hen. om603:han on palstallakin laitettu. Yritin ettiä palstalta ja netistä mut ei oikeen löytyny. MikkoVuorsola oli kirjottanu tohon yhteen topicciin että kyl se suht helppo on asentaa mut mitään konkreettista en löytäny. Jos löytyy tietoa tai hyviä linkkejä niitä voi laittaa.

pee 11.01.2010 23:12

eipähän "kuningasmoottorissa" ole mitään eroa asennuksessa 603 een, sama lohko, samat korvan paikat jne...

jos 606 meinaat hommata, niin kattelet vaan version, jossa ei ole sähköpumppua, ts. vapariversio eli 24 V ilma turboa, turbolliset ovatkin sitten peräisin W210 kopasta ja sähköpumpulla

Mappe 12.01.2010 10:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 631781)
eipähän "kuningasmoottorissa" ole mitään eroa asennuksessa 603 een, sama lohko, samat korvan paikat jne...

jos 606 meinaat hommata, niin kattelet vaan version, jossa ei ole sähköpumppua, ts. vapariversio eli 24 V ilma turboa, turbolliset ovatkin sitten peräisin W210 kopasta ja sähköpumpulla

Se lohko varmasti menee mutta kansi on taas aika paljon leveämpi kuin 603:ssa ja konehuoneessa on kuitenki isoa jarrutehostinta ja muutenki vaikuttaa kapeemmalta kun esim w124:ssa (ei mitään kuvia löydy).Jos hommaan se on kyllä alkuperäinen turbodiesel, mekaaninen pumppu vaan kylkeen.

pee 12.01.2010 16:36

no jaa... mä voin tuossa vähän mittailla ja kuvailla jahka kerkiän ja muistan...

Mazza 12.01.2010 16:39

Yks yleinen vikapaikka noissa moniventtiilisissä on, nimittäin polttoainesuodattimen jalkaan tulevat putket painetaan vain paikoilleen ja O-rengas tiivistää. Vähitellen tärinästä väljistyvät paikat aiheuttaa sen, että kohta ei enää välttämättä uudetkaan O-renkaat pidä. Voi olla, että offauksessa tuo on juuri se kriittinen paikka, josta reiluissa kallistuksissa vetää ilmat pumppuun ja vehje hyytyy. Homma korjaantuu käsittääkseni ihan suoraan sopivalla vanhemman mallin jalalla, jossa on kunnon kiristykset vielä.

Mappe 12.01.2010 16:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 631923)
no jaa... mä voin tuossa vähän mittailla ja kuvailla jahka kerkiän ja muistan...

Loistavaa! Mä oon ny selaillu nettiä ympäri maailmaa enkä oo perkele löytäny yhtäkään jälkiasennettua 606:sta geestä. w463 mallinhan on saanut ko koneella mutta iskareiden yläpäät on siinä hieman eri paikassa... Kiitoksia kovasti!

AtteL 12.01.2010 17:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mappe (Viesti 631926)
Loistavaa! Mä oon ny selaillu nettiä ympäri maailmaa enkä oo perkele löytäny yhtäkään jälkiasennettua 606:sta geestä. w463 mallinhan on saanut ko koneella mutta iskareiden yläpäät on siinä hieman eri paikassa... Kiitoksia kovasti!

Moro. Sie varmasti oot nyt ettiny tuoltakin, en löytäny myöskään haulla mitään kummempaa ja samaa joku tuolla kertoo että olisi muka liian levee yläpäästään?
Melko varmaan se sinne menee, oisin itekkin laittanu(yrittäny) sen jos en olisi köyhä. Rahaa olisi kulunu ehkä n. 2,5K€ enemmän.

http://www.clubgwagen.com/forum/view...lit=om606#p258

Mappe 12.01.2010 20:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AtteL (Viesti 631938)
Moro. Sie varmasti oot nyt ettiny tuoltakin, en löytäny myöskään haulla mitään kummempaa ja samaa joku tuolla kertoo että olisi muka liian levee yläpäästään?
Melko varmaan se sinne menee, oisin itekkin laittanu(yrittäny) sen jos en olisi köyhä. Rahaa olisi kulunu ehkä n. 2,5K€ enemmän.

http://www.clubgwagen.com/forum/view...lit=om606#p258

Odotinki että AtteL kirjottaa pian jotaina:D Kyl ne tuola vähä puhu siitä 606:sen asennuksesta ja joku kans manaili että ku vaan pätäkkää olis, mutta tosiaan ei yhtään konkreettista asennusta. Olis kyl herkullinen yhdistelmä:)

pee 13.01.2010 13:10

jees, ei mullakaan kuvia 606 sta ole G huoneessa, mutta jotain...

tuossa kuvat 603 sta sovitettuna jälkiasennuksena 460 koppasen konehuoneeseen

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=49676

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=49677

ja 606 konetta samoilla mitan asetuksilla

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=49678

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=49679

eli 606 kansi on noin 65 mm leveämpi, hieman sotkee ehkä ajattelua noi molemmat kun on alunperin vapareita, ja tossa kuvan 606 ssa on kaks ahdinta

imu- ja pakosarjat muovaamalla en pidä isonakaan rojektina vs. 603...

Mappe 13.01.2010 17:35

Kiitos Pee loistavista kuvista! Havainnollistaa todella paljon. Tosta imusarjan puoleisesta kuvasta huomaa jo selvästi että om603:kin on aika lähellä jarrutehostinta. Mutta Muokatulla imusarjalla (mese foorumeilla paljon hyviä esimerkkejä), pienellä koneen kallistuksella saa varmasti ton moniventtiilin w460:aan. Pakosarjan kanssa saa varmasti miettiä kans.

HV 14.01.2010 17:05

meinaatkos ettei 603:ssa riitä potentiaalia vai ? :D

tdi 14.01.2010 17:36

ottakaa nyt kaikki irti mitä rahalla saa ei tarvii sit jälkeenpäin miettiä :p korinkorotus varmaan vähän helpottaa sopimista ? aika massiiviset imusarjat on noissa mersuissa :)

Mappe 14.01.2010 19:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 632664)
meinaatkos ettei 603:ssa riitä potentiaalia vai ? :D

Todellaki riittää! Tuli vaan syksyllä rakennettua tommonen 300tdt om603:lla ja jos vielä rakennan mersua niin hommaan kyllä 606:sen ihan senki takia että semmosesta ei ole vielä kokemusta:)
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=40949

mikkoimp 14.01.2010 19:40

kalajoella kesäällä yksi herra ainakin puheli että 606 sovitus olisi geehen edessä. tiedä sitten onko toteutunut? sama herra jolla on 240z datsunissa myöskin mesen kone...

Mikki 14.01.2010 20:02

Onkohan kukaan rakennellu OM628:a G:n???:confused:

Sellainen olis tarkoitus "jossakin vaiheessa" tehdä... :D:D:D

Mappe 14.01.2010 20:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki (Viesti 632769)
Onkohan kukaan rakennellu OM628:a G:n???:confused:

Sellainen olis tarkoitus "jossakin vaiheessa" tehdä... :D:D:D

Der OM628 kam im Sommer 2000 im Mercedes-Modell S 400 CDI der S-Klasse (W220) auf den Markt. In der Folgezeit fand dieser Motortyp als E 400 CDI auch Verwendung in der E-Klasse (W211) und kam in den Geländewagen G-Klasse und M-Klasse (W163) zum Einsatz. Je nach Modell leistete er 184 bis 191 kW (250 bis 260 PS).

Piti oikeen kuuglata ja tommosta löysin. Jossain tuulilasi lehdessä oli juttuu kun cdi moottori oli laitettu vanhaan 190 pikkumersuun. Oli iso osa noista sähkö/tietokone härpäkkeistä takaluukussa.

pee 14.01.2010 20:53

toi 628 ajatus on ollu mielessä, sprinteriin... :eek:

AtteL 14.01.2010 21:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki (Viesti 632769)
Onkohan kukaan rakennellu OM628:a G:n???:confused:

Sellainen olis tarkoitus "jossakin vaiheessa" tehdä... :D:D:D

Tietysti on helpoin vaihtoehto hankkia tehtaan tekemä G400cdi, mutta tietty sähköistä tajuava henkilö saa sen toimimaan jälkiasenettunakin:cool:


http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sh...n&pageNumber=1

sisua45 14.01.2010 21:36

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=49755

Siinä teille G 400 CDI. Tätä yksilöä on muistaakseni räplätty, yli 300 hv, ja vääntöä joku 800 Nm. Kuvattu pari vuotta sitten rabbit ranchillä.

AtteL 14.01.2010 21:38

esim. Karala lastuttaa:

http://www.turbotec.com/henkiloautot...400-420cdi.php

:cool:

AtteL 14.01.2010 21:40

..ja jos oikein lompsa pullottaa, niin kannattaa vaihtaa ahtimet pikkasen isompiin.

Mikki 14.01.2010 23:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 632817)
Tätä yksilöä on muistaakseni räplätty, yli 300 hv, ja vääntöä joku 800 Nm. Kuvattu pari vuotta sitten rabbit ranchillä.

Ja katottu Luumäen viimeisessä trial kisassa...
veti sen verran KOVAA sitä Fordson traktoria, jotta hinattava niittasii jo liinat kiinni kurvissa.....

Ja mitä ihmellistä sähkössä on? Sehän on vaan + ja -, ja sitten 0V, 5V ja 12V millisekunnin piikkeinä. Ja johtoihin on jotkut maalaillu jotain viivoja, jotta eivät mene sekaisin:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Hommaa kyllä helpottaa tuo MB:n merkkiedustus ja sen kautta kytkentäkaavioiden saaminen..

Pee: sitä Sprintteri juttua on jo kokeiltu, ei mennyt läpi... Etuakselin painoissa oli jotakin "hässäkkää" ja siihen tyssäs tällä kertaa. Ja olishan se aika "räyhäkäs", kun 320:llä polttaa tassua jo aikas hyvin!!!!

Ja Kleemann sarjalla 400:n tehot saadaan potkitua 350 rajalle ja vääntö 880Nm... On vaan askile vähän liikaa siinä "kokoluokassa"..

niko69 14.01.2010 23:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 632817)
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=49755

Siinä teille G 400 CDI. Tätä yksilöä on muistaakseni räplätty, yli 300 hv, ja vääntöä joku 800 Nm. Kuvattu pari vuotta sitten rabbit ranchillä.

korotus rupuli kumit ja metsään! :)

AtteL 21.01.2010 17:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikkoimp (Viesti 632754)
kalajoella kesäällä yksi herra ainakin puheli että 606 sovitus olisi geehen edessä. tiedä sitten onko toteutunut? sama herra jolla on 240z datsunissa myöskin mesen kone...

"Rehtijii" lienee kyseessä.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=60755

FROM 21.01.2010 17:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki (Viesti 632870)
Ja katottu Luumäen viimeisessä trial kisassa...
veti sen verran KOVAA sitä Fordson traktoria, jotta hinattava niittasii jo liinat kiinni kurvissa.....

Ja mitä ihmellistä sähkössä on? Sehän on vaan + ja -, ja sitten 0V, 5V ja 12V millisekunnin piikkeinä. Ja johtoihin on jotkut maalaillu jotain viivoja, jotta eivät mene sekaisin:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Hommaa kyllä helpottaa tuo MB:n merkkiedustus ja sen kautta kytkentäkaavioiden saaminen..

Pee: sitä Sprintteri juttua on jo kokeiltu, ei mennyt läpi... Etuakselin painoissa oli jotakin "hässäkkää" ja siihen tyssäs tällä kertaa. Ja olishan se aika "räyhäkäs", kun 320:llä polttaa tassua jo aikas hyvin!!!!

Ja Kleemann sarjalla 400:n tehot saadaan potkitua 350 rajalle ja vääntö 880Nm... On vaan askile vähän liikaa siinä "kokoluokassa"..


eikös tossa 400cdi oo kaiken näkösiä (halpoja) pikkuvikoja esiintynyt. isot pojat vaan jotain kertonut:D

auttais myös 01m laatikon sähköasennuksissa nuo sähkökaaviot:D:D:D:D:D


Sivu luotu: 03:49 (GMT +2).