Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   HJ61 vetonivelet (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=67227)

VonLeka 29.12.2009 11:37

HJ61 vetonivelet
 
joo nyt vetelee etuakseli viimesiään, ei pysty ajaa nelivetopäällä maantiellä enää yhtään

meinasin tamgearssilta tilata TO6 952+TO6 950 satsit
saisko jostain halvemmalla ja onko kokemusta teillä tuosta sarjasta?
ei tuo minun mielestä kallis satsi oo, mutta kyllähän euroja ärsyttää aina käyttää
tarviiko tuohon remonttiin mitään speciaali työkaluja mitä ei ihan joka työkalupakista löyvy enshätään?

http://www.tamgears.com/Toyota%20HJ60%20HJ61.htm

santikko 29.12.2009 12:14

ei tohon mitään spesiaali kaluja tartte, ja nivelen hinta kuulostaa halvalta, mutta valmistajasta ei tietoo? se yks merkki, en muiosta mikä, sehän ei kestäny oikeen yhtään?

Kartse1 29.12.2009 12:31

Kannattaa tietysti ensin vilasta auton alle, että kardaani ja pinionin laakerointi on kunnossa.

Noi olka- ja pyöränlaakerit on kiristettäviä, joten kannattaa ensin nostaa etuakseli ylös ja ravistella renkaasta.
Jos tuntuu välyksiä, niin sitten vaan ensiksi kiristelemään ja taas testaamaan.

Pointti on siinä, että jos ostat sokkona noi korjaussarjat ja asennat ne, niin vika löytyykin pinionin laakeroinnista tai väljästä etukardaanista.
Tämän jälkeen joudut irrottamaan noi juuri asentamasi osat, jotta saat perän purettua irti laakerointia varten... :p

burton 29.12.2009 13:33

eipä noita kuluneita olkalaakereita paljoa kiristellä, onhan niissä shimmi levyt joo mutta jokainen väljä laakeri jonka olen nähny on myös omannut montulle painuneen laakerin ulkokoolin. ku se laakeri pyörii koko ajan samassa kohdassa edes takaisin niin se syö sen koolin ajan kans paskaks jolloin kiristys on pelkästään ittensä huijaamista.

samid 29.12.2009 13:44

54mm hylsy on hyvä olla työmaalla, joku korjatkoon jos muistin koon väärin.

mäksä 29.12.2009 15:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VonLeka (Viesti 627592)
joo nyt vetelee etuakseli viimesiään, ei pysty ajaa nelivetopäällä maantiellä enää yhtään

meinasin tamgearssilta tilata TO6 952+TO6 950 satsit
saisko jostain halvemmalla ja onko kokemusta teillä tuosta sarjasta?
ei tuo minun mielestä kallis satsi oo, mutta kyllähän euroja ärsyttää aina käyttää
tarviiko tuohon remonttiin mitään speciaali työkaluja mitä ei ihan joka työkalupakista löyvy enshätään?

http://www.tamgears.com/Toyota%20HJ60%20HJ61.htm

eix toi oo aikas edullinen paikka..??
tai sit vaa tyhmäst tuntuu siltä..:confused:

Turpo-Urpo 29.12.2009 16:02

Joo tuo pyöränlaakerien kiristysmutterien aukasuun kannattaa olla se työkalu, ettei tarvi vasara+meisseli yhdistelmällä pilata niitä muttereita, tuosta linkistä halpa/hyvä työkalu siihen, jos niitä vielä on jäljellä :)

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=63920

_kekkula_ 29.12.2009 16:44

Ostin itseleni noi kyseiset sarjat. Iha pätevän näköisiä osasia. SOAn teko hetkellä aattelin vaihdella kaikki kun kuitenki tarvii purkaa.

Nii ja on se 54mm pyränlaakerin mutteri, nut melkovarmasti joku on sen tuurnalla murjonu kii eikä hylsy sovi

VonLeka 04.01.2010 09:13

pitää illan suussa kehitellä tilausta...
on mulla 54mm hylsyjä

MAARISTEILIJÄ 04.01.2010 11:02

kyllä ne nivelet on varmaan hyviä normaali ajossa mutta edes mudassa kaasu auki lukot päällä renkaat suorassa tyyppistä touhua ei kestäny kaverilla kuin n. parikymmentä minuuttia.eikä ollu mitään kovaa että olis saanu pomppimista tai muutakaan aikaiseksi.

BJ-40/76 04.01.2010 15:02

Yksi kuva kertoo enemmän kuin..
 
http://www.tamgears.com/Toyota%20HJ6.../TO6%20952.JPG

Kuvassa näkyy hyvin tuon halpissarjojen laatu, verrarkaapa esimerkiksi kuvssa näkyviä
vetonivelen maljan karkaisussa tulleita lämpenemisjälkiä. toisessa lämpökasittely on ulottunut
maljan ulkoreunan läpi ja toisessa ei. (itseasiassa näyttäis että tuo toinen olisi lämpökäsitelty kahteen kertaan.)
Myös alseliosan pinnassa huomattavia eroja.

Ja korostan etten tiedä, miten vaikutta kestävyyteen.

kuvasta katsottuna nuo ei ole niitä kaikkein huonoimpia, niitä missä oli rasvaura ulkokehällä, ks linkki

http://www.tamgears.com/Toyota%20Hia...%20isokuva.JPG

tuommoiset rasvaurattiset kesti kaverilla käytännössä niin pitkään että olisi tarvinnut oikein nelivetoa.
tosin bj:ssä oli isot renkaat ja kuskillakin oli osuutensa....


Sivu luotu: 03:52 (GMT +2).