Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Mikä vertailukohteeksi G:n katsastukseen (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=67194)

panzer 28.12.2009 12:29

Mikä vertailukohteeksi G:n katsastukseen
 
Tuli tuo -83 G turbotettua ja nyt vaativat leimalle teholappua ja selvitystä vertailuautosta. Mitäs voisi käyttää, siis missä olisi samat jarrut kun normi 300GD:ssä? Eihän tuosta mitään rakettia tullut vieläkään mutta katsurit ovat nyt tiukkana. Olisiko jollain dokumenttia jo valmiina?!

petr 28.12.2009 14:42

Eiköhän ne kaikki tuon ajan laitteet olleet samoilla jarruilla varustettuna? Eli jos noin 150hv tehoa niin vaikka 280GE on hyvä vertailupohja. Dokumentteja ei valitettavasti ole.

kj_temmes 28.12.2009 15:04

Kyseleppä palstalaiselta nimeltä AtteL...

AtteL 28.12.2009 16:02

http://www.g4rce.net/technical-data/w460-280ge-swb.html

http://www.g4rce.net/technical-data/w463-300gd-swb.html

Paikallisesta merkkiliikkestä hain vielä paperitulosteita joissa näkyy että 280 pensa ja 300tiissel on samat osanumerot akseleissa ja jarruissa. Lisäksi tietty tuo penkkilappu. Kyllä ainakin esim. nuo tulostettuina tai sitte suoraan läppäriltä näytettynä pitäisi kelvata. Ei ne merkkiliikkenkään tulosteet sen kummempia ollu, eikä niissä mitään leijonanpääleimaa 4 todistajan allekirjoituksella tarvita.

Jos ei noilla irtoo, niin sitte kaivetaan lisää.

panzer 28.12.2009 17:10

Kiitos avusta!:)

panzer 24.02.2010 19:04

No, ei irronnu! Tarvitaan todistus josta selviää että tuossa G280 on sama alusta. Tuo todistus ei riittänyt:mad:

Hemi 24.02.2010 19:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja panzer (Viesti 645929)
No, ei irronnu! Tarvitaan todistus josta selviää että tuossa G280 on sama alusta. Tuo todistus ei riittänyt:mad:

Ihan kuin Savonlinnassa,...Joka hlvtin lappu pitää olla,jos mielii leiman saada....ttu,mitä kiihkoilua.

Pauli 24.02.2010 23:23

http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_G-Class

AtteL 24.02.2010 23:26

Mulla oli merkkiliikkeestä haettu tulosteita jossa näkyi että 300GD ja 280G varaosanumerot on samat akseleissa, jarruissa, tukivarsissa, ym. ym...

panzer 24.02.2010 23:37

Katoin Pauli tota samaa linkkiä mutta koitappa saada noi pässit lukemaan englantia. Nytkin oli kysymys siitä että heitä tyydyttävällä tavalla pitää todistaa asiat...enpä oikein usko, että englanti taipuu tuolla yli 60v herrasmiehellä joka on kaikkia muutoksia vastaan:mad:

Pauli 24.02.2010 23:39

käytä Google-käännöstä, voi tulla kyllä aika hauskat käännökset :D

panzer 25.02.2010 08:10

Kokeilin sitäkin!:D
Sellaista tekstiä ei ainakaan voi viedä näytille!:eek:

-MaTTi- 25.02.2010 19:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AtteL (Viesti 646029)
Mulla oli merkkiliikkeestä haettu tulosteita jossa näkyi että 300GD ja 280G varaosanumerot on samat akseleissa, jarruissa, tukivarsissa, ym. ym...

Käy panzer vonkaamassa Vehon tiskiltä muutama printti, jarrut melkein jo riittää, mutta jos varmuuden vuoksi vielä akselit/tukivarret pyytäisi myös.

Tai onkai sitä jotai ryssäläisiä sivustoja jossa mersumiehelle aukeaa valmistenumerolla kaikki tiedot kotootakin käsin. Jotai tällasta, kokeile tyrkätä valmistenumero ja jonku kaverin 280G:n myös: http://old.mbclub.ru/mb/vin/?lng=eng

HV 25.02.2010 21:22

maahantuojalta saa pientä korvausta vastaan tarvittavat laput
http://www.vehotrucks.fi/palvelut/tyyppitekniikka/

Kartse1 26.02.2010 00:49

Linkin takaa löytyy sivut, joista löytyy vertailutietoja moniin muihinkin eri merkkeihin ja malleihin.

Laita ensin autosi merkki ja malli, sitten klikkaat tuotetta, esim. Brake system,
=> Disk, => More, ja sen jälkeen klikkaat välilehteä "Applied",
jolloin näkyviin tulee kaikki yhteensopivat mallit kyseisen osan kanssa.


http://www.kager.pl/kager/staticDisp.../vehicleType/1

Viideo 25.08.2011 16:59

Nostanpa vanhaa ketjua. Eli voisiko joku julkaista 460-koppaisen (lyhyt malli ja mielellään 80-luvun alkupuolelta) 280 G:n VIN-koodin tai rekisterinumeron, jolla pääsee varaosatiskillä kiinni osanumeroihin? Privakin käy toki minulle, jos ei halua julkisesti näkymään.

Ja auton täytyisi olla siis alunperin 280 G tai GE ja lyhytkoppainen. Itselläni vuosimallin -82 300GD:hen istahtanut OM606 ja originaali OM617 ei riitä vertailuun :(.

Ilmari84 25.08.2011 18:48

Mullakin viritystä menossa, siis olenko ymmärtänyt oikein että jos moottorin turbottaa ja teho ei nouse kuin 25%, niin ei tarvitse muuta kuin teholapun?

Viideo 25.08.2011 22:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ilmari84 (Viesti 793348)
Mullakin viritystä menossa, siis olenko ymmärtänyt oikein että jos moottorin turbottaa ja teho ei nouse kuin 25%, niin ei tarvitse muuta kuin teholapun?

Taitaa olla +20% tuo raja, mutta käsittääkseni teholappu siinä tapauksessa riittää. Aina ei ilmeisesti vaadita edes sitä.

JSJ 26.08.2011 05:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viideo (Viesti 793310)
Nostanpa vanhaa ketjua. Eli voisiko joku julkaista 460-koppaisen (lyhyt malli ja mielellään 80-luvun alkupuolelta) 280 G:n VIN-koodin tai rekisterinumeron, jolla pääsee varaosatiskillä kiinni osanumeroihin? Privakin käy toki minulle, jos ei halua julkisesti näkymään.

Ja auton täytyisi olla siis alunperin 280 G tai GE ja lyhytkoppainen. Itselläni vuosimallin -82 300GD:hen istahtanut OM606 ja originaali OM617 ei riitä vertailuun :(.

Tuossa kanta-ajoneuvo -82 G 240 ja vertailuosat saman ikäinen G 280 näillä sain ainakin itse tuon om603 rekisteröityä
Koodi:

Varaosa                                Varaosanumero                Varaosanumero
                                Kanta-ajoneuvo                Vertailuajoneuvo
                                240GE OM616 72hp (54kW)        280GE M110.924 156hp (115kW)
Etuakselipalkki               
Kallistuksenvakain, etu                A 460 323 04 65                A 460 323 04 65
Etujarrulevy/rummut                A 460 421 01 12                A 460 421 01 12
Etujarrusatulat                        A 005 421 57 98                A 005 421 57 98
Etujouset                        A 460 321 02 04                A 460 321 02 04
Etuheilahduksenvaimentimet        A 004 323 09 00                A 004 323 09 00
Etutukivarret               
-ylä                                A 460 330 03 07                A 460 330 03 07
-ala                                A 460 330 01 11                A 460 330 01 11
Etupyörännavat               
Kytkin               
Vaihteisto               
Kardaaniakseli                        A 460 410 36 04        A 460 410 36 04
                                A 460 410 45 04          A 460 410 45 04
                                A 460 410 43 04        A 460 410 43 04
Vetopyörästö                        A 601 350 63 39          A 601 350 63 39
                                A 611 353 50 15          A 611 353 50 15 
Vetoakselit                        A 460 330 07 01          A 460 330 07 01
                                A 462 350 01 10          A 462 350 01 10 
Taka-akselipalkki               
Kallistuksenvakain, taka        A 460 326 01 65                A 460 326 01 65
Takajarrulevy/rummut                A 601 423 50 01                A 601 423 50 01
Takajarrusatulat                A 007 420 09 18        A 007 420 09 18
Takajouset                        A 460 324 03 04                A 460 324 03 04
Takaheilahduksenvaimentimet        A 003 326 88 00                A 003 326 88 00
Takatukivarret               
-ylä                                A 460 350 04 06                A 460 350 04 06
-ala                                A 461 350 00 06                A 461 350 00 06
Takapyörännavat

Lisäksi oli tälläinen doku missä on eri moottorien tehot:
Koodi:

Moottorien tiedot

                Kanta-ajoneuvo        Vertailuajoneuvo        Vaihdettu moottori
Mallinumero        OM616.912        M110.924                OM603.912
HP                72                156                        109
kW                54                115                        80
Paino kg        250                317                        217


JSJ 26.08.2011 08:15

1 Liiteet
Tässä vielä tuo eka taulukko excel tiedostona.

petr 26.08.2011 08:30

Vähän OT: onko tosi että tuo 280bensaruiskun kone painaa 317kg? Siis 67kg enemmän mitä orkkis 300d kone? Epäilen....mutta tuohan onkin kiinnostavaa. Hmm...kun vaihdan OM602 (vajaa 200kg) tuon 280E:N tilalle niin samalla laihdutan auton painon 1990kg:stä 1870kg pintaan? Kiva :)

-MaTTi- 26.08.2011 08:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ilmari84 (Viesti 793348)
siis olenko ymmärtänyt oikein että jos moottorin turbottaa ja teho ei nouse kuin 25%, niin ei tarvitse muuta kuin teholapun?

Et oo ymmärtäny oikein, teho ei ensinnäkään saa nousta kuin max. 20 % mallisarjan tehokkaimmasta. Ja jos autosi ei ole alkujaan mallisarjan tehokkain, jo 1 kW tehonlisäys vaatii käytettävän vertailuautoksi mallisarjasta löytyvää seuraavaks tehokkainta. Jos taas autosi on jo valmiiksi mallisarjan tehokkain, teholappu riittää. Päästötaso vaaditaan selvitettäväksi vähäpäästöisyydestä alkaen (ei näy rekisteriotteella), eli jos kysessä suomi-auto niin -92 alkaen henkilöautot 1.7.93 alkaen maasturit ja pakut. Ulkomailta tuodut voi olla merkitty vähäpäästöisiksi jo 1.12.1988 alkaen.

JSJ 26.08.2011 09:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petr (Viesti 793496)
Vähän OT: onko tosi että tuo 280bensaruiskun kone painaa 317kg? Siis 67kg enemmän mitä orkkis 300d kone? Epäilen....mutta tuohan onkin kiinnostavaa. Hmm...kun vaihdan OM602 (vajaa 200kg) tuon 280E:N tilalle niin samalla laihdutan auton painon 1990kg:stä 1870kg pintaan? Kiva :)

Tuo moottorin paino on jostain netistä löytynyt niin voipi olla vääräkin :) Eka taulukon osanumerot on EPC:stä kaivettu eli ne on oikein.

miesmies 26.08.2011 10:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 646292)
maahantuojalta saa pientä korvausta vastaan tarvittavat laput
http://www.vehotrucks.fi/palvelut/tyyppitekniikka/

Tällä konstilla vanhempikin kaavoihin kangistunut katsastussetä heltiää leimaamaan, eri asia on ymmärtääkö hän että vaadittavat muutokset on todellakin suoritettu...
No, Geen suhteen ei mitään järisyttäviä edes tarvitse tehdä, käytännössä ei yhtikäs mitään!
Mä tilasin tuollaisen lippulapun soittamalla tuolta Veholta ja samaan paperiin pyytelin myös maksimi kokoiset renkaat...
Maksoi muistaakseni 40€.
Mulle on hyväksytty OM602.912 ja 33x12,5 renkaat. Huomion arvoista on että vaikka moottori on vuodelta liki 2000 luvulta niin menee vanhalla pakokaasutestillä. Myös turbo on vaihdettu...tekstillä alkuperäinen turbo korvattu Holset HX....;) Coolerin asennus on mainittu kuin ohimennen: Asennettu välijäähdytin.
Tottahan mä tarpeen vaatiessa otan penkkilapunkin mutta tähän ei kuulemma oo tarvetta!

Se miksi konttoreilla vaaditaan "virallista" lappua maahantuojalta tai valmistajalta johtunee juuri siitä intterinnetti tiedon laajuudesta ja virheen mahdollisuudesta. Aivan niinkuin jonkun merkkiliikkeen tai valmistajan leima ja duunarin nimi paperilla olis jotenkin pyhä...

Jos ja kun ongelmia ilmenee tuon katsastamisessa niin Trafi,eli entinen AKE kyllä oikoo kankeimmankin katsastajan omia näkemyksiä mikä on luvallista ja mikä ei. Liian usein käy niin että katsatusukko ylittää valtuutensa hylkäämällä tai vaatimalla jotain mitä ei välttämättä ole edes olemassa joko tietämättään tai ihan veemäisyyttään! Sinänsä harmillista että tuo Trafin palvelu maksaa kun sinne soittaa tai pyytää jotain paperille...

pee 26.08.2011 12:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JSJ (Viesti 793515)
Tuo moottorin paino on jostain netistä löytynyt niin voipi olla vääräkin :) Eka taulukon osanumerot on EPC:stä kaivettu eli ne on oikein.

ja mallinimissä het alussa virhe... toivottavasti ei haittaa inssiä...


minkälaisia on muuten 460 sarjasten ala ja ylätukivarret ? vai onks nuo ylätukivarret panhardeja ?


Sivu luotu: 21:44 (GMT +2).