Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   King Cab hehkuongelmia? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=67092)

pepa 23.12.2009 17:30

King Cab hehkuongelmia?
 
Koneena on TD25 ja vm.95. Ongelmana on, että vaihdoin laturiin uuden tinattavan jännitteensäätimen ja tämän jälkeen hehkutus ei pelaa.Kylmäkäynnistyksessä hehkun merkkivalo syttyy ja palaa aika kauan ennenkuin sammuu ja ei meinaa lähtä millään käyntiin, pitää useampi yritys tehdä ennen ku saa jotenki tulille. Lämpimänä pelaa normaalisti. Joten kysymys kuuluu, että onko tuolla laturilla joku yhteys tuohon hehkutukseen? Ja tosiaan ennen säätimen vaihtoa laturi latasi n.17 volttia ja nyt siis toimii normaalisti 13.7v-14.5v.

OPA 23.12.2009 18:58

olisko vaan hehkut palaneet? minulla nissanin 720:ssä hehkuttaa automatiikka liian vähänaikaa. laitoin nappihehkun kaveriksi, jolla 5s lisähehkua niin lähtee tosi iloisesti käyntiin pakkasestakin.

pepa 23.12.2009 22:29

En kyllä äkkiseltään usko hehkujen menneen, koska hehku toimi ennen laturiremppaa normaalisti ja lähti käymään hyvin.

Kartse1 23.12.2009 22:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pepa (Viesti 626118)
...onko tuolla laturilla joku yhteys tuohon hehkutukseen?

Kyllä.

Aika monessa autossa menee hehkutus epäkuntoon jos laturi renaa.

McMurry 23.12.2009 23:49

Itte just tappelin hiluksin hehkutuksen kanssa, ja taisin mennä vähän perse edellä puuhun siinä.

-ekaks kannattaa mittailla tuleeko hehkutuksen aikana jännitettä niille hehkuille, en tiedä miten on nissanissa, mutta hiluksissa hehkut on kiskolla yhteydessä toisiinsa. Hiluksissa hehkuille tulee 12 volttia, kun hehkun merkkivalo palaa ja jälkihehkun aikana tais tulla 7 volttia.

-Jos jännite tulee hehkutuksen aikana hehkuille asti kannattaa alkaa mittailee niitä hehkuja onko kunnossa. Resistanssin pitäs olla ohmin luokkaa tai alle (ainakin hiluksissa). Jos ei resistanssia tai resistanssi suuri hehku paskana. Ylijännite ja varsinki liian pitkä hehkutus voi tappaa hehkut. Hehkuja voi kokeilla irrallaa ja kattoa miten ne hehkuu, mut tässäkin muistettava hehkujen kestämä jännite ja aika.

- Jos ei jännitettä tule hehkuille kannattaa tutkia hehkun rele/releet onko kunnossa tuleeko niille ohjaus jännite. Lähteekö hehkun releeltä jännite eteenpäin. Mulla oli hiluksissa vika releen ja hehkujen välisessä johdossa tyhmänä tämän tajuaminen vei aikaa.

-Jos releille ei tule ohjausjännitettä kannattaa vikaa alkaa ettiä hehkun ajastimesta. Jos taas releille ei tule kytkettävää jännitettä kannttaa katsoa hehkujen sulake ja ylipäätään kattoa kaikki sulakkeet, jotka hehkuihin liittyy. Hiluksissa releet ja ajastin on eri osia, en taas tiedä miten sulla.

Toivottavasti tästä sepostuksesta jotain apua.

pepa 23.12.2009 23:58

Nissanissa on kans hehkut kiskoilla yhteydessä. Pitääpä mitata hehkut, mutta on kyllä ihmeellistä että hehkut olis menny hajalle tuon laturin remontoinnin yhteydessä. Aamulla toimi ihan normaalisti, hain autolla vain uuden jännitteensäätimen, tulin kotiin ja käytin laturin irti, pistin säätimen siihen ja laturi paikoilleen. Ja kone ehti jähtyä kylmässä tallissa ja ei sen jälkeen enää hehkuta kunnolla, ei meinaa lähtä millään käyntiin. Kyllä jotenki vaan tuntuu tosiaan, että laturista tuo vaan johtuu. Mutta pitää tässä koittaa asiaa tutkia.

pepa 25.12.2009 16:55

No niin... kävin mittaamassa jännitteen hehkuilta ja eihän sinne tuu ku 5 volttia hehkutuksen aikana ja sama jälkihehkutuksena. Pitäisi vaan jotenkin saada selville, että johtuuko tämä kaikki tuosta uudesta jännitteensäätimestä? Ja on toisiaan mallia motonet. Osaako joku viisaampi kertoa tuosta laturin ja hehkutuksen yhteistyöstä enemmän?

pepa 27.12.2009 13:46

Vika korjattu! Siellähän oli vikana hapettunut hehkun releen liitin, nyt hehkuttaa oikein.


Sivu luotu: 22:43 (GMT +2).