![]() |
Cherokeen outo merkkivalo
Vm. 90 Cherokeessa (4.0) syttyi vasempaan merkkivalopaneeliin oranssinsävyinen merkkivalo, jossa nuoli ylöspäin. Saksankielisestä käyttöohjekirjasta tulkitsin, että se on manuaalilaatikkoisen mallin "vaihtovalo" (siis vaihteen, ei koko auton...), taloudelliseen ajoon kannustava. No, mun Jeeppi on automaattilaatikolla, joten tällä kuvauksella ei pitäisi olla koko valoa. Lieneekö sillä jotain muuta virallista tarkoitusta, jota en güntherin kirjasta ymmärtänyt? Tai sitten joku on vaan ihan ite modannut sen johonkin toiseen tarkoitukseen...
Voihan se tietty olla taloudellisuuden varoitusvalo, jolloin sen kuuluukin tässä mallissa palaa koko ajan, kesät talvet. Ihmettelee Matti |
Juu ei pitäisi automaatissa sen valon palaa. Siellä mittaristossa toki on kaikki paikat joka merkkilampulle ja saattaa jopa olla kannatkin olemassa. Polttimot kuitenkin puuttuu niistä paikoista mitä ei tarvita. Ehkä günther on laittanut sinne polttimon ja se nyt jostain syystä palaa? Palaako se siis aina, vai vain tietyillä kierrosnopeuksilla tms.?
Revi lamppu pois jos se hämää, toi koko mittaripaneeli on aika helvatan helppo ja nopea irrottaa & avata :) |
Koko ajan palaa, kun virrat on päällä, mutta taisi alkaa vasta nyt pakkasten aikaan. Täytyy kelien lämmittyä vähän availla ja katsoa että miten siellä oikein on piuhoja vedetty. ABS:n merkkivalo ainakin oli jollain tapaa disabloitu (ja nyt ei ole enää absejakaan!), eli sorkittu on.
Kiitokset vastauksesta, nyt ainakin tietää että joku spesiaaliviritys on kysessä. Matti |
tulkinta oikea. itellä manuaali. mut mitä se tomaatissa tekee?? onko alunperin ollu automaatti??? oma kirja autossa (lontooksi) yritän muistaa hakee sen ku käyn fifin kans ulkona.
|
Omassa (automaatissa) ei ollut sen merkin kohdalla hehkua.
testi mielessä laitoin siihen joskus aikoinaan hehkun. Merkivalo syttyi kun laittoi virrat päälle, mutta kun veivasi auton käyntiin niin se sammui, eikä syttynyt enään auton käynnissä ollessa. |
Hämärästi muistelisin, että aiemmin mullakin tosiaan valo syttyi muiden mukana kun laittoi virrat päälle, mutta sammui myllyn käydessä. Onhan güntteri saattanut laittaa ABS:n valon polttimon talteen tuohon paikkaan, kun on sitä disabloinut. Ja juu, ei ole jälestäpäin vaihdettu tomaatti.
Mitäpä tuosta sitten huolestumaan, pääasia että käy ja kukkuu. |
ei oo iso homma ottaa polttimoa pois jos alkaa vit....a :)
|
Lainaus:
Mielenkiintoista....kuuluisiko tosiaan -90 cherokeessa syttyä kaikki koetaulun valot palamaan kun kääntää virrat päälle? Minulla kun ei syty yhtään mikään.....lamput vaihtelin ehjiin ja osan saa jopa palamaan-> abs vikavalo palaa kokoajan kun auto liikkuu (oli poltin irti ja silti auto oli katsastettu päivä ennen noutoa) :D ja fulltime nelivedon valo toimii....muut hukassa :( Mikä tätä ohjaa ja mistä sen löytää? |
Jahas, tarkempi tarkastelu (eli volttimittarin vilkaisu hieman nihkeän käynnistyksen jälkeen) osoitti, että merkkivalo palamisellaan tarkoituksella tai sattumalta kertoikin auton latausjärjestelmän siirtyneen tulevaisuuden autojen tapaan verkkovirralla ladattavaksi. Sen syvemmin asiaan vielä perehtymättä kysäisisin tietäjiltä, että
a) mahtaisikohan -98 Cherokeen laturi sopia tähän -90 -malliin? Sellainen olisi lähipiirissä tarjolla. b) kuinkakohan pitkälle täyteen ladatulla akulla ajelee? Korjaamolle saakka vaiko vain puoleen väliin? Huhhoijaa, johan se pari viikkoa ajossa olikin... |
Kato nyt ensi alkuun onko liittimet samat. Mulla on sellainen hämärä muistikuva ettei ne olisi samat. Toinen mikä tuli mieleen, kun en millään nyt muista, että olikohan sekä vanhemmissa että uudemmissa XJ:ssä jännitteensäädin laturin sisäinen vai ulkopuolinen, vai vain toisessa.. :S
|
Kuinka pitkälle?
b) kuinkakohan pitkälle täyteen ladatulla akulla ajelee? Korjaamolle saakka vaiko vain puoleen väliin?
Taannoin, noin vuonna 2005, jouduin tekemään tuon kysymyksen itselleni. Ja vastaus lötyy http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=9865 |
Kiinnostais kanssa mitä merkki valoja xj;hin pitäisi syttyä kun laittaa virrat päälle, tässähän on ohjaus boksikin , häiriövalo ? onko sellaista ? omassa ei syty kuin kellon valo kun virrat on päällä. Vuosimalli on -90 absit poistettuna.
|
Omassa romussa näyttää vain jarrun merkkivaloa ja tuota vaihtovaloa. abs ei ole koskaan ollut.
Vikavalo?? onko semmoinenkin niin onhan siinä joskus vilkkunut turvavyön valo |
Ei ole Renix- vehkeissä check engine valoa, kun ei ole OBD- yhteensopiva ihan suoranaisesti. Eikä siis myöskään tallenna vikakoodeja.
|
kylä mun renixissä on check e. valo! toimii mekaanisesti :)
|
Ja 87-90 4.0L6:sen laturissa sisäinen säädin, kun -91 lähtien on säädin PCM:ssä, eli ei ole yhteensopiva -98 laturi millään!!
|
Lainaus:
Onko kukaan koskaan kokeillut mitä mielenkiintoista "live dataa" niistä konehuoneen testeripistokkeista saa kaivettua irti?? Olisi vaan niinpaljon helpompaa heitellä pinneihin piuhaa ja katsoa mittarilta arvoja, kuin konttia naama piessä autonalla etsien epätoivoisesti oikeaa liitintä ja saada vielä mittarin johdot pysymään kiinni + pitää sillä kolmannella kädellä mittaria näkyvillä :D Niin ja minkälainen "testeri" siihen pitää olla?? Voisin jopa jonkun euron sellaiseen sijoittaa :cool: Niin ja niistä mystisistä mittarivaloista: Mullakin oli muuten "uutena" tuo turvavyövalo, mutta ei oo näkynyt sitäkään enää? Eli autoon ei syty mitään valoja kun kääntää virrat päälle (ei edes kelloon!) ja ainoat mitä saa palamaan, on abs kun lähtee ajamaan ja fulltime neliveto, kun vetäisee kahvasta....mutta part timelle ei syty mitään vaikka lamppu on kunnossa? Mikä mättää ja mistä tuota ohjaavan elimen löytää.....siis koko vartoitusvalotouhulle??? |
Ainakin jenkeissä on saatavilla Renix- Jeeppiin (tosin onhan samaa ohjausta ja ymmärtääkseni myös diagnostiikkatöpseliä ollut joissain muissakin autoissa käytössä) joku adapterin-tynkä, jolla jotkin ODB I / ODB II vehkeet osaisi lukea dataa. Mutta sehän on tosiaan vain livenä, kun tuo ei tallenna vikakoodeja.
|
Ketjun alkuun viitaten, varmistui että outo valo oli tosiaan vaihtovalo, tässä tapauksessa laturin vaihtovalo. Nyt lataa ja paneeli on käydessä pimeänä. Virrat päälle kääntäessä palaa paneelissa turvavyövalo ja tuo ylöspäin nuoli, eli anainakaan mun Jeepissä ei ole mitään täydellistä merkkivalojen testiä. Ainakin Part time -nelivetovalo toimii oikein, eli ei ne kaikki muut pimeänäkään ole.
Vähän ujostelin tuota laturin vaihtoa, kun jossain foorumeilla uhattiin jopa koneen nostolla mokkulan irti saamiseksi. Ainakin -90 XJ:n Delco kyllä sujahti alakautta pois ilman ihmeempää kikkailua ja South West Traden tarvikelaturi samaa tietä takaisin. "Kolmen vartin hommaan" ei mennyt ihan puolta päivääkään harjoitellessa. Youtubesta löytyy muuten mainio video laturin vaihdosta, tosin siinä on Grand Cherokee, mutta samat ruuvailut. Mitäköhän seuraavaksi leviää... |
kyllä ne kaikki apulaitteet saa suht helposti vaihdettuu ja tekemällä oppii!
|
Tossa mein -88:sin mittaristossakin syttyy se nuoli ylös-valo kun virrat laittaa päälle, sammuu kun koneen käynnistää. No, tänään vaihdoin moniurahihnan ohjainrullan laakerin ja hihnan. Auto käyntiin, kaikki ok, mutta sitten huomasin että kun antoi hieman kierroksia niin volttimittari pomppasi punaisen rajalle, (16-17 volttia?) ja nuolivalo syttyi palamaan. Tyhjäkäynnillä jännite noin 14 volttia. Sittten ku lisäsi virran kuluttajia, niin alkoi pysyä 14 voltin tuntumassa kierroksillakin, eikä valokaan enää syttynyt.
Säädin paskana? |
Ja nyt ei lähde käyntiin. Tais purkaa akun yön aikana, prkl!!
edit/ Apuvirralla käyntiin, ja lataa ihan normaalisti. Saattaahan siinä olla akku paskana, mutta kun on perkeleen huoltovapaa malli niin ei pääse mittaamaan kennoja. |
Joo, pari tuntia ton testin jälkeen napajännite 7,6 volttia. Irrotin maakaapelin ja parin tunnin päästä kävin mittailemassa, napajännite 10,3 volttia. Maakaapeli kiinni ja jännite putos laakista 8,6 volttiin, ja siitä hitaasti alaspäin. Ei muuta ku ettimää et mikä siellä sitä sähköä syö vaikka avaimet on taskussa.
|
Laturi paskana. Vaihdoin priiman akun ja napajännite pysyi stabiilina. Auto käyntiin, ja volttimittari hyppäsi samantien tappiin. Yleismittari näytti 18.9 volttia. Sammutin moottorin, jännite putosi hitaasti 13.4 voltista 11.6 volttiin kunnes irrotin maakaapelin ja jännite nousi samantien 12.3 volttiin. Laturin bat-liitännästä piuha irti ja jännite pysyi, mutta heti kun sen laittoi takaisin niin alkoi tippua. Laturi oikosessa vai mikä siellä on, mutta lienee parempi ostaa uusi kuin alkaa tuota sepittää, uusi ei kuitenkaan älyttömiä kustanna, karvan alle 120€.
|
Sivu luotu: 19:55 (GMT +2). |