Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   SOA leimaus (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=66964)

-wj- 18.12.2009 19:44

SOA leimaus
 
Tämän paskan katsastus oli ensin ok ja sen jälkinäytössä ei ollutkaan kun "oli ottanut selvää asioista"
Tästä sitten huudettiin puoleen ja toiseen mutta nyt ainoa puuttuva asia on tulkinta missä sallitaan akseleiden muttaminen pakkojen alapuolelle?

Muuten homma mentiin aika pilkun tarkasti ja vaikka soalla akseli nousee sen 180mm mutta pakoilla ja riipuilla autoa taasen madallettu jotta saavutetaan se 77mm :p

Tämä ok. Mutta edelleen katsuri ei voinut hyväksyä ennenkun saa jostain tiedon että akselimuutos sallitaan..
Yritti soittaa akeen mutta sielä ei enään ketään paikalla.
Palaa asiaan maanantaina mutta kai jostain löytyy se tulkinta?
Tässä voi käydä niin että sieltä joku väittää ettei se ole sallittua. Ei olisi eka kerta kun täältä juttuja lueskelin

Kaiken järjen mukaan laillista homma on mutta mistä löytyy tämä tulkinta?

Finlex 779/1998 ei löydy suoraan siihen mitään. Kaiken näköisiä tulkintoja on kyllä helppo tehdä mutteivat kelvanneet :D

Rytari 18.12.2009 19:57

lähinnä herää kysymys että missäs laissa se erikseen sitte muka kielletään? sehän tuossa enemmän katsurin osalta olis saatava tietoon?

-wj- 18.12.2009 20:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 624699)
lähinnä herää kysymys että missäs laissa se erikseen sitte muka kielletään? sehän tuossa enemmän katsurin osalta olis saatava tietoon?

Ei sitä missään kielletäkkään mutta tämä mies halusi löytää tekstin missä se sallitaan.
Vai voidaanko tulkita jossei niitä ole kielletty ne pitää sallia.

Kyseisessä laitteessa laikkasin vanhat viritykset pois ja tein uudestaan kunnolla ne. Jopa kehui että siistit ovat. Mutta ennenkuin voi hyväksyä ne tarvitsee tämän tiedon

lepoantti 18.12.2009 20:43

ajata pihaan inssin nähtäväksi vaikka joku 4x4 hiluxi, siihen on tehty jo tehtaalla SOA!!! sitten sanot että tässä sun reessä on vain korjattu tehtaalla sattunut työtapaturma jossa jouset on jääneet vahingossa akselin alle.... mutta oikeesti jos korotukset on sallituissa rajoissa niin ei tuollaista voi kieltää, se mitä asetuksissa ei ole kiellettyä niin sen saa tehdä!!!

vhanhisuanto 18.12.2009 20:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti (Viesti 624727)
ajata pihaan inssin nähtäväksi vaikka joku 4x4 hiluxi, siihen on tehty jo tehtaalla SOA!!!

...tai FSJ Jeeppi.

junnu78 18.12.2009 21:04

tai chevyistä blazeri, suburban ym ym...

Palde 18.12.2009 21:14

Jälkinäytöstä ....

Ainakin mulle on sanottu, että vain " vikalistan" viat katsotaan jälkinäytössä.

Tuli esiin vaan keväällä , kun käytin omaani uusinnassa katkenneen jarruputken vuoksi ... katkes vaijeri vaan ed. päivänä ja osu tuulilasiin , johon tuli jonkun kokonen häränsilmä :)

Oli kyllä uusi tuulilasi kontissa mukana ...tiedä sitten vaikuttiko jotain ...

Tuntuu jotenkin jotta joku on alkanut "vihaan" ikäloppuja isorenkaisia maastureita ...

-wj- 18.12.2009 22:11

No ei sitä saiskaan jälkinäytössä enää mutista. mutta totes ettei voi hyväksyä koska sillon oli liika korkee. mutta siitä hyvästä korotukset+ G:s muuttamisen saan ilmaseks. Tämän takia konttorin vaihto ei tule kysymykseen.

Ja siitä ei ole nyt kyse onko orggiksena soaa tai ei. On tossa yks auto jossa edessä ei ole ja takana on ;)
Mutta sitä tässä edelleen haetaan että onko se muka muutoksena kielletty tai sallittu. Ja jotain § asiasta

vhanhisuanto 18.12.2009 22:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Palde (Viesti 624743)
Jälkinäytöstä ....

Ainakin mulle on sanottu, että vain " vikalistan" viat katsotaan jälkinäytössä.

Nimenomaan näin. Mulla meni yhdestä autosta alapallonivelen väljyydestä uusintakierrokselle ja vasta uusinnassa hokasi, että alatukivarren puslat on aivan loppu (siis kumeja ei enää ollu), se kaikki väljyys oli kadonnu siihen paskaa alapalloon. Sanoi vaan ettei voi nyt pompauttaa kun niistä ei ole ekassa katsastuksessa mainittu mutta vaihda nuo puslat ihan oman turvallisuuden kannalta...

-MaTTi- 19.12.2009 00:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vhanhisuanto (Viesti 624773)
Nimenomaan näin. Mulla meni yhdestä autosta alapallonivelen väljyydestä uusintakierrokselle ja vasta uusinnassa hokasi, että alatukivarren puslat on aivan loppu (siis kumeja ei enää ollu), se kaikki väljyys oli kadonnu siihen paskaa alapalloon. Sanoi vaan ettei voi nyt pompauttaa kun niistä ei ole ekassa katsastuksessa mainittu mutta vaihda nuo puslat ihan oman turvallisuuden kannalta...

Tämä pätee määräaikaiskatsastukseen:
Lainaus:

Valtioneuvoston asetus liikenteessä käytettävien ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta 19.12.2002/1245

13 §
Jälkitarkastuksen sisältö

1. Jälkitarkastuksessa tarkastetaan ajoneuvosta ne tarkastuskohteet, joissa määräaikaiskatsastuksessa on todettu vikoja tai puutteellisuuksia.

2. Jos jälkitarkastuksessa ajoneuvon muissa kuin 1 momentissa tarkoitetuissa tarkastuskohteissa epäillään olevan sellainen vika tai puutteellisuus, jonka vuoksi ajoneuvo olisi ajoneuvolain 56 §:n tai tämän asetuksen 12 §:n nojalla määrättävä ajokieltoon, jälkitarkastuksessa on tarkastettava myös tällainen tarkastuskohde.
Mutta ei tietenkään ole pakko hyväksyä kesken/hylättynä olevaa muutoskatsastusta, jos asiassa paljastuu jotain estettä hyväksymiselle.

SOA on ilman muuta oikein tehtynä/oikean korkuisena laillinen muutos. Mustaa valkoisella ei ole, paitsi tämän vanhan sähköpostin verran (Paavola ei ole enää AKE:ssa töissä):
Lainaus:


----- Original Message -----

From: Pasi.Paavola@ake.fi
To: katsastus@tattarisuonautokatsastus.fi
Sent: Tuesday, October 04, 2005 2:43 PM
Subject: VS: maasturin korotus

Kun kysymystä ei ole varsinaisesti kohdistettu mihinkään erityiseen tapaukseen, toteaisin yleisesti, että siirrettäessä akseli jousipakan alapuolelle korkeus saa maastoautossa muuttua enintään 77 mm. Jos korotus olisi tätä suurempi, sitä voi kompensoida takomalla jousipakkoja. Kokonaiskorkeuden muutos ei tietenkään saa olla enempää kuin 150 mm.

Ilmeisesti akselissa olevien alkuperäisten kiinnikkeiden siirrolle ei ole säädösten puolesta estettä. Onko se teknisesti mahdollista tai järkevää taikka hyväksyttävää jää tietenkin katsastuksessa ratkaistavaksi.

.
.

Pasi Paavola
Ylitarkastaja
Tekninen hyväksyntä

Ajoneuvohallintokeskus AKE
Fabianinkatu 32
PL 120
00101 Helsinki
Faksi (09) 6185 3609
pasi.paavola@ake.fi
http://www.ake.fi


HRD 19.12.2009 00:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 624834)
(Paavola ei ole enää AKE:ssa töissä):

OT: Siinä menetettiin tuosta puljusta aimo annos "maalaisjärkeä" lahden taakse. :(

-MaTTi- 19.12.2009 00:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HRD (Viesti 624836)
OT: Siinä menetettiin tuosta puljusta aimo annos "maalaisjärkeä" lahden taakse. :(

Joo, sanos muuta. Nykyään tuntuu että siinä laitoksessa ei kukaan tykkää autojen rakentelusta, mieluiten kieltäisivät kaiken muuttelun. Paavolan aikaan poikkeusluvatkin heltisivät paljon helpommin/järkevämmin perustein.

HRD 19.12.2009 01:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 624843)
Joo, sanos muuta. Nykyään tuntuu että siinä laitoksessa ei kukaan tykkää autojen rakentelusta, mieluiten kieltäisivät kaiken muuttelun. Paavolan aikaan poikkeusluvatkin heltisivät paljon helpommin/järkevämmin perustein.

Suomessa auton rakentelia on sen verran kovan luokan kriminaali, että kyllähän sellanen toiminta pitää saada kitkettyä pois.

Timo_L 19.12.2009 14:35

Sinänsä uskomatonta että asia voi olla niinkin paljon yhdestä ainoasta ihmisestä kiinni. Täten siis ilmoittaudun vapaaehtoisesti tuohon pestiin. Mitä koulutuksia tarvitsen? :D

Kartse1 19.12.2009 14:56

Eniten ihmetyttää se, että muualla EU:n alueella rakennetut ja muutoskatsastetut autot
eivät enää kelpaakkaan Suomen viranomaisille.

Joku auton tekniikasta enemmän ymmärtävä (ja harrastava) olisi
hyvä saada tuonne kynänpyörittäjien joukkoon puhumaan järkeviä.

Kyllähän lisäisi osaltaan tuloja lisääntyneiden muutoskatsastusten ja poikkeuslupien anomisien muodossa... :D

Hemi 19.12.2009 15:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 (Viesti 624958)
Eniten ihmetyttää se, että muualla EU:n alueella rakennetut ja muutoskatsastetut autot
eivät enää kelpaakkaan Suomen viranomaisille.

Joku auton tekniikasta enemmän ymmärtävä (ja harrastava) olisi
hyvä saada tuonne kynänpyörittäjien joukkoon puhumaan järkeviä.

Kyllähän lisäisi osaltaan tuloja lisääntyneiden muutoskatsastusten ja poikkeuslupien anomisien muodossa... :D

Niin pitäisi saada jokaiselle asemalle yksi harrastajankin näkemystä ymmärtävä insinööris-immeinen,...Vaan saattaapi olla melkoista tuulimyllyjä vastaan taistelua sekin ammatti.

Timo_L 19.12.2009 17:02

..kuten voidaan Matinkin kohdalta todeta? Ihminen joka tietää näistä asioista paljon ja kiinnostaa oikeasti jeesata harrastajia, mutta jos ei AKE:lta lupia tiettyihin asioihin heru niin minkäs voit :(

Olen kyllä täysin samaa mieltä siitä että AKE:en tulisi saada sopiviin virkoihin sellaisia henkilöitä jotka oikeasti ajattelisi jotain, eikä vain hankaloittaisi asioita. En voi mitenkään ymmärtää sitä, että miksi Suomessa ei voida hyväksyä järkevästi ja hyvin toteutettuja muutoksia (on se sitten moottori, alusta, rengas, akselisto), jotka eivät millään muotoa vaaranna liikenneturvallisuutta. Useimmissa länsimaissa se on täysin normaalia toimintaa eikä aiheuta muuta kuin tuloja valitolle/ katsastuslaitoksille. Ymmärrän täysin että päin persettä tehdyt muutokset ei kelpaa, mutta jos esim. rengaskokoa kasvatettaessa vaihdetaan parempiin jarruihin yms., niin ei luulisi olevan ongelmia.

Tosin rengassäännökset on ainakin joissain Euroopan maissa ja USA:n osavaltioissa jopa Suomeakin tiukemmat, eikä periaatteessa mitään rengasmuutoksia alkuperäiskokoihinn sallita. Se kuinka tarkkaan sitä sitten valvotaan käytännössä on asia josta en tiedä mitään.

-MaTTi- 19.12.2009 19:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 624985)
Tosin rengassäännökset on ainakin joissain Euroopan maissa ja USA:n osavaltioissa jopa Suomeakin tiukemmat, eikä periaatteessa mitään rengasmuutoksia alkuperäiskokoihinn sallita. Se kuinka tarkkaan sitä sitten valvotaan käytännössä on asia josta en tiedä mitään.

On se näinkin, monessa maassa ei airbageillä varustettua autoa saa korottaa ollenkaan tai sitten vaan 50 mm. Samoin rengaskoon muutokseen on monessa maassa max. 5% vierintäkehään -sääntö, eli vähemmän kuin 51 mm.

k81 19.12.2009 21:23

kaverin pajerolle tuli hylky ekassa leimassa rungonnumeron puuttumisen vuoksi...no kolmanteen näyttöön ei enää jaksettu vaihtaa pikkurenkaita vaan huristeltiin sinne 35" alla..

Ihan ensinmäiseks se ukkeli otti ne renkaat silmän alle,no ei muuta ku kotiin ruuvaa pikkurenkaat alle ja taas takaisin konttorille..Johan meni rungonnumerokin sitten läpi!!

Ihme vouhotusta!!

-wj- 21.12.2009 13:13

no nyt meni homma mielenkiintoseks. laitoin katsurille tuon vanhan sähköpostin jonka matti postas.

oli soittanut aken neuvontaan. vastaus. on saatava valmistajalta lupa kyseiseen muutokseen...
kertoi laittaneensa postia maahantuojalle. ja odotellaan vastausta..
vastauksen nyt tietää ilman odottamistakin.


ei kenelläkään satu olemaan patrollia mäntsälän suunnalla jossa hyväksytty soa muutos?

mennään paikanpäälle näyttämään miten asia on..

Anfi 21.12.2009 15:39

on vaikeaksi menossa..:mad: mulla on samanlainen rotisko, kohta leimalle menossa..:rolleyes:

-wj- 21.12.2009 17:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Anfi (Viesti 625474)
on vaikeaksi menossa..:mad: mulla on samanlainen rotisko, kohta leimalle menossa..:rolleyes:

soitin maahantuojalle ja vastaus oli mitä odotin.
ei heille kuulu muutokset.
tämän jälkeen puhelu akeen. todella asiallisen vastauksen sain. tottakai saa olla näin jos mitat täyttyy. lupasi lähettää saman kirjallisena ja selvittää sen myös katsurille.

huomenna siis selviää kohtalo.
kunhan tuo on läpi autan mielelläni jos muilla tulee ongelmia. tossa on valmiina parin sivun selvitys +20 sivua liitteitä.

-MaTTi- 21.12.2009 20:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -wj- (Viesti 625506)
soitin maahantuojalle ja vastaus oli mitä odotin.
ei heille kuulu muutokset.
tämän jälkeen puhelu akeen. todella asiallisen vastauksen sain. tottakai saa olla näin jos mitat täyttyy. lupasi lähettää saman kirjallisena ja selvittää sen myös katsurille.

huomenna siis selviää kohtalo.
kunhan tuo on läpi autan mielelläni jos muilla tulee ongelmia. tossa on valmiina parin sivun selvitys +20 sivua liitteitä.

Onpa vaikeeta. *huoh* Mutta eiköpähän se huomenna onnistu teilläkinpäin. :rolleyes:

baxxter 21.12.2009 21:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti (Viesti 624727)
mutta oikeesti jos korotukset on sallituissa rajoissa niin ei tuollaista voi kieltää, se mitä asetuksissa ei ole kiellettyä niin sen saa tehdä!!!

Tämä asenne kannattaakin ottaa käyttöön heti ensimmäisenä kun menee konttorille :)

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi-
Joo, sanos muuta. Nykyään tuntuu että siinä laitoksessa ei kukaan tykkää autojen rakentelusta, mieluiten kieltäisivät kaiken muuttelun. Paavolan aikaan poikkeusluvatkin heltisivät paljon helpommin/järkevämmin perustein.

Totuushan on kuitenkin se, että muutoksia tehdään vaikka sitten ilman lupaa. Kun kaikki kielletään, ei ole enää mitään kontrollia rakentelussa "kun ei se kelpaa kuitenkaan".

lepoantti 22.12.2009 07:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 625608)
Tämä asenne kannattaakin ottaa käyttöön heti ensimmäisenä kun menee konttorille :)


Totuushan on kuitenkin se, että muutoksia tehdään vaikka sitten ilman lupaa. Kun kaikki kielletään, ei ole enää mitään kontrollia rakentelussa "kun ei se kelpaa kuitenkaan".

no joo, tuo mun kommentti on ikäänkuin oikoluettu niin että sihen sisältyisi asennevamma, en minä sellaista tarkoittanut enkä edes kirjoittanut että riehumaan pitäisi ruveta. aina kun olen jotakin katsastukseen ja viranomaisten kanssa tekemisessä olemiseen kirjoittanut niin olen painottanut asiallista käyttäytymistä ja asennetta, tämä ei tarkoita että offiharrastajankaan täytyisi kynnysmatoksi nöyrtyä konttorilla. kyllä "oikeuksistaan" voi ja täytyy pystyä pitää kiinni asiallisesti, jos viranomaisen tietämys ei ole riittävä niin siinä se haaste on että saat hänet tajuamaan asian niin että hän tietääkin!!

monta kertaa aiemmin olen kirjoittanut, että pieni etukäteisneuvottelu konttorilla suunnitelluista muutoksista lakeja ja asetuksia tutkien tuottaa ongelmattoman katsastusnautinnon. jos menee täysin varoittamatta leimaamaan jotakin offiteknistä muutosta niin vähemmästäkin askelmerkki sekoaa normaalilta ihmiseltä. ja työnjälki ja kaikki tekniset ratkaisut pitää olla niin hyvin ja huolellisesti tehty että konttorilla koetaan "valaistuminen" että näin hyvin pitäsi autojen olla alunperin tehty, sinulle suorastaan tyrkytetään hyväksyntää ( pientä katsastusmaksua vastaan ) !!!

toivottavasti tässä topicissa kohteena oleva patrolli on näin tehty ja hyväksyntä tulee heilahtaen kun asioista on otettu selvää....


Sivu luotu: 06:05 (GMT +2).