![]() |
Putkikehikon kiinnitys runkoon
Jos trial sääntöjen mukaan tekee rungollisen putkirunkoauton, niin miten putkikehikko pitää kiinnittää runkoon? Putken päitä ei saa suoraan kiinni auton runkoon, kun putket tulevat runkoa leveämmälle joten runkoon pitäisi tehdä jonkinlaiset "korvakkeet" joihin turvakaariputket tulevat kiinni, millaiset nämä "korvakkeet" saisivat olla ja saako putket hitsata kiinni "korvakkeisiin" vai pitääkö kiinnittää pulttiliitoksella? Todella epäselvä kysymys, mutta toivottavasti joku ymmärtää mitä tarkoitan ja osaisi vielä vastatakkin:)
|
Lainaus:
viisaammat korjatkoon jos oon väärässä. |
Lainaus:
Tällänen: http://www.trailworksoffroad.com/TubeP.JPG Vai auton runko, johon sitten tulee päälle turvakaarikehikko? Eli esim joku tällanen: http://image.off-roadweb.com/f/91299..._frame_rig.jpg |
Lainaus:
|
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/showthr...+s%E4%E4nn%F6t Mutta siis jos joudut runkoa jatkamaan, jotta se ylttyy pääkaaren ja etukaaren alle, niin tee se nyt vähintään saman paksuisesta matskusta, ku kaaretkin on. Muista tukea eteen-taakse + ylös-alas vaikuttavia voimia vastaan. Tuommosiin rungollisiin on monesti nähny, että on hitsattu "helmaraudat" rungolta ja niihin tulee sitten kaaret kiinni. Pistäs kuvaa tuleen, että millaista olit ajatellu tehdä, nii pystys antaan ideoita. |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=48117 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=48118 On ainakin vahvempaa mitä tuo kaariputki ja tuettukin hiukan joka suuntaan. Eikös nuo kaariputket nyt saa hitsata kiinni, kun nehän tulee tavallaan runkoon kii? |
Ajankohtainen aihe...
Samaa asiaa itsekkin tässä miettinyt, että miten tuon sitten toteuttaisi tuon ns. "korin" tekemisen rungolle, että se olisi hyväksytty jopa sitten trialin puolelle. Seurataan asioiden kulkua ja mielipiteiden kehitystä.
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja oman projektin kaarien kiinnitys runkoon näkyy mun projektitopikissa: http://forums.offipalsta.com/showthr...project&page=5 |
Hyviltähän noi näyttää. Samoihin rautoihin vielä kun yhdistää helmaputket, niin ei pääse alhaaltakaan päin niin helposti kivet ja kannot iskemään. Ite laitoin vielä yhet 3mm levyt palkin ja putken väliin....tiedä sit onko turhaan, mut siellä ne nyt on, eikä ollu kovin suuri töisetkään tehdä. Juu ja hitsaamalla vetäsin kans kaaret kiinni. Pultteja ei siis ole missään liitoksessa.
....niiin no takatukien alle ei tullu laitettua mitään lisämatskua. Ne hitsasin suoraan Pajeron rungon päälle, muuutta ne takatukien paikat saattaa muuttua ihan kohta, jos hieman runkoa muokkaa. Koppahan tuollaiseen "kovarunkoiseen" on helppo. Eli kylkipellit kiinni kaariin ja kaikenmaailman lisätukiin mitä sattuu tarviimaan. Lattiapellit sinne minne tarvitsee ja sisälokarit, jos halua laittaa.....onhan siinä käsityötä, mut saa just sellaset, mitä osaa tehdä:D:D |
Lainaus:
Jos haluaa hitsata, niin mielestäni nykyään se on sallittua. Näin on ainakin Popon autossa kaaret ja on kelvanneet Suomen ja Euro Trialien katsastuksissa. Kiinnitusjalan pulttien tulee olla vähintään M8 kokoa ja lujuus vähintään 8.8 ISO normin mukaan. Muttereiden tulee olla lukkomuttereita tai varustettu jousialuslevyillä. Takatukien kiinnityspisteet: Kiinnityskohdat tulee vahvistaa vähintään 60 cm2:n kiinnityslevyillä muodostaen kiinnitysjalan. Se tulee kiinnitää koriin vähintään kahdella M8 pultilla (kuva 253-57). Myös kuvan 253-58 mukainen yksipulttikiinnitys hyväksytään edellyttäen, että käytetään riittävän vahvaa rakennetta ja että pultille on hitsattu holkki takatukeen. Edellä olevat ovat vähimmäisvaatimukset. Lisäksi voidaan tehdä lisäkiinnityksiä, kaarien kiinnitysjalat saadaan hitsata korin vahvikelevyihin ja turvakehikko (määritelmä kohdassa 253-8.3.1) voidaan hitsata korikehikkoon. Tän lainauksen mukaan ei tarttis olla niitä vahvikelappujakaan tuossa Jessen rakenteessa. Putkirunkoautoissa ei korikiinnityksessä vaadita vahvike/ kiinnitys lappuja. |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Sivu luotu: 12:35 (GMT +2). |