Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Taas yksi HJ-60 ikuisuusrojekti (33 renkaat) (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=66779)

mikjus 13.12.2009 01:19

Taas yksi HJ-60 ikuisuusrojekti (33 renkaat)
 
Alkaa olla jo niin paljo kysyttävää et aattelin pistää tulevasta "käyttis" rojektista juttuu. Sekun on sellanen juttu että kaupasta ei saa kunnon autoja ees käyttöautoksi niin kaiken joutuu itte rakentelmaan tai ainakin muutelemaan mieleisekseen.

Tämähän on sellanen ikuisuusrojekti joka on saanut väistyä koko ajan räkytäkyn entraamisen takia. Nyt pistin kuitenkin räkyttimen jäähylle ja puuhastellaan taas hetki tämän kanssa.

Ostin tämän 1984 HJ-60 ilman akseleita ja jakolaatikko osissa jo 2006 keväällä arttuperkule nimimerkiltä (kelpais muuten se pohjapanssari vieläkin). Hain raadon jyväskylästä kaverin dynalla joka oli ikumuistoinen reissu sekin. B moottorin puhdittama dyna oli aika elämys. Alku tuntu pikkasen hankalta kun varmaan ekaa kertää eläissäni ajoin rattivaihteisella. No jonkun kilometrin ajettuani ja kiroiltuani et ei helvetti niin sitten löytykin arpomalla vitos vaihde tolpasta ja homma alko sujumaan. No ei siin ky jyskälään ja hj lavalle. No takastullessa sitten kytillä oli ratsia ja tiensivuun. Ekana ihmeteltiin kantavuuksi mut ne riitti onneks. Mut sit ei löytynykkään rekisteriotetta mistään. Ei se viel mitään mut sitten kun kattovat tiedot koneelta niin verotkin oli maksamatta ja tämä siis laina auto. No ei siinä sitten muuta kun kilvet irti mut onneks sai ajaa himaan eikä tullu ees sakkoja. Kotimatkalla huimin paikka oli joku pirun pitkä ylämäki jossa dynalle sai tarjota pienintä pykälää ja hetken tuntu et näihköhän hyytyy.

No saatiin se sitten kotiin lopulta ja lavalta nostaessa vielä hajotettin takalasikin.

Hyvää täs autossa oli se että se on 3+3 paku ja SOA+33" otteessa. Myös mekaaninen vinssi oli upotettu hieman järkevämmin keulaan. Palkkihelmat ja putkipuskurit oli joku rakennellut myös. Vaikka auto oli ilman akseleita niin siinä oli ollut lukkoakselit soalla ja niiden lukkovivustot löytyi vielä ja muutenkin kaikki oli valmiina soa akseleita varten. No ei tälle rojektille sit oikeen jääny aikaa alituisen bjn rassaamisen takia. Ainoo mitä tohon sai tehtyä niin otin yhest toisest roju hjsta akselit ja sheivasin siit kiinnikkeet pois ja ne heitettiin auton alle hämyyn. Joitain osia hankin myös kuten bolt on highsteer kitin jenkeistä. Sit se vaan makas pari vuotta...

HJ 2006 keväällä. Auto haku kunnossa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47665

2Hkin oli vasta sisäänajettu.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47666

Sit vasta 2008 syksyllä taas tuli uutta virtaa rojektiin kun kaverilta ostin 1989 vai 1990 HJ-61. Melko rumat noi nelikanttivalot mut ne voikin heittää romukasaan ja käyttää kauniita pyöreitä. Täs oli auravarustus mut kaveri riisu itte auran pois mut pumppu ja muu hytoliikka jäi. Peräskin on kiinnikkeet jollekkin soritusjutulle. Tää 61 kävi tosi nätisti mutta ei hievahtanutkaan ja epäiltiin jonkinlaista kytkin vikaa. Hyvää tässä oli vain 305000 ajettua kiometriä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47667

No eihän se hievahdakkaan kun levy on tämmönen
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47668

No ei siin sit mitään kun uutta kytkinpakettii tutkimaan ja tilasin sitte vilä syksyllä 2008 australiasta uuden exedyn safari tuff paketin jonka pitäs olla vähän vahvempi kun vakion (luvataan jopa 50% enemmän kestoo).
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47669

Tekniikan vaihtoo alottelin 2008 loppuvuodesta. Käytännössä sillon vaan purin 61 palasiks. Tais olla vast nyt kesällä kun sain vihdoin vaihdettuu 61 kojelaudan ja johtosarjan kuuskymppiseen ja vanha 2H nostettin pois keulalta.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47672

Kytkin meni 12-htn perään vasta syksyllä 2009. Velipoika teki keskitystyökalun ja ekaa kertaa eläissäni käytin sellasta. Aikasemmin laitettu aina silmämääräsesti.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47670

No sit vihdoin pääsin 61 akseleiden kimppuun ja vähän aikaa katottuani päätin heittää rumpujarrut romukasaan minne ne kaikki kuuluukin. Levyks otettin hiluksin levy joka nyt laitettiinkin navan päälle ja patrol satula kiinnitetään pienillä pultattavilla kiinnekeraudoilla vakio kilven pultteihin. Näin minimoidaan muutoksen. Ainoastaan napakappale piti sorvata pienemmäksi että levy mahtuu päälle ja levyn keskireikä isommaksi. Aikasemmassa bj toteutuksessa levy oli navan takana ja sen takia piti käyttää etunavan pyöränpultteja ja noin 5mm spaceria.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47671

eikä tässä vielä kaikki, en vielä päässyt edes niihin kysymyksiin asti eli tarinointi jatkuu huomenna...

burton 13.12.2009 04:59

hitto, helppo se on tehä ku on sorvi ja taitoa:)

-Juuso- 13.12.2009 09:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja burton (Viesti 622978)
hitto, helppo se on tehä ku on sorvi ja taitoa:)

Ja viitseliäisyyttä, kunnon talli johon auto mahtuu kokonaan sisälle.

mikjus 13.12.2009 11:10

Ja sitten etuakselin kimppuun. Jarrukilvet mäkeen putkineen ja umpiruostuneet jarrusatulat lekalla irti. Moponetistä hain uudet delco remy merkkiset satulat. Highsteer kitti on ollut kaapissa odottamassa tätä rojektia jo vaikka kuinka ja kauan. Setti tuli joskus jenkeistä kun laalaa tilaili suzuki roinaa. Setin merkistä ei mitään hajua mutta varsissa lukee MC. En siihen muuta keksi kuin marlin crawlerin? Tangot on tukusaa putkea ja raidetangonpäät hdj-80. Tässä vetotanko myös hdj-80 päillä eli sektorivarsi on myös uusi.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47689

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47690

Spring overia kun tehdään niin cut&turn eli leikkaa ja käännää on tietty edessä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47691

Ja liikkuuhan ne kun olkalaakerien pesien läpi suzukin vetarilla kääntää.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47692

Perjantaina auto vedettiin ekaa kertaa meitin talliin ja 12ht nostettiin keulille. No eihän sekää sitten ihan sinne niin vaan mennyt vaan moottorin korvakkeet ja ohjaustehostimen pumppu rautoineen piti ottaa vanhasta 2H moottorista. Lauantaina sain näperreltyä laatikon kannakepalkit ja nippelit kiinni. Taka-akseli on myös jo kiinni lukuunottamatta iskareita.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47693

Tänään jos saataisiin etuakseli kiinni ja auto rullaamaan että sen saisi tallista ulos. Muutama muukin projekti kun odottelee vuoroaan niin näitä joutuu tekemään kun pystyy. Kun on niin pieni talli. No ulko oloissakin jos vaan kelit on siedettävät voin näprätä tätä ja koittaa konetta tulille. Kunhan vaan saan sähköhelvettiin jotain tolkkua ja akut takakonttiin. Hokasin just että onneks on yks kaverin 61 pihassa ja voin käydä siitä tukimassa mihin mikäkin johto ja purkki tulee.

61 sisusta miellyttää omaa silmääni enemmän kuin vakio 60. Pikkasen vaan haisee auto homeelle kun niin kauan seisonut. Millä lie hajun saisi pois?
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47694

Sitten ensimmäisiä teknisiä kysymyksiä. Kaasuvaijerit on erilaisia ja toi kuvassa oleva 60 oma ei yllä 61 vivulle eikä vaijerin pääkään ole oikeanlainen. Tutkin josko 61 vaijerin polkimineen olisi voinut vaihtaa mutta rintapellistä puuttuu vaijerin reikä. Visioin tuon niin että yhyttää tun rintapellissä olevan vivuston perään 61 vaijerin jollain sovituksilla. Kuinkas muut on tämän tehneet?
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47695

Kysymys #2 koskee takajarruja. Onko kukaan tehnyt levyjarruja taakse? Tässä kun on vielä toi joku ihme kuormaventtiili josta tulee varsi taka-akselille niin voiko sen heittää mäkeen vai toimiiko myös levyjen kanssa? Muuten kuvittelin hanskaavani tämän niin että poistan residual valven ja korkeintaan joudun laittamaan säädettävän rajotinventtiilin takapiiriin. Käsijarru tulee jakolaatikon kardaanin laippaan.

Liitän tähän muuten hyvän jutun pätkän residual valvesta levyjarruilla ja jarrujen lukkiutumisesta kun ne kuumenee. Itselläni oli joskus tämä ongelma kohtuu pitkäänkin kun unohdin poistaa ko. venttiilin.

------------------------------------------------------------------------
We may as well start with the residual valve, because it is the first one that should be determined whether or not it is needed. This valve does exactly as its name suggests. It keeps a pre-determined amount of residual pressure in the line after you remove your foot from the brake pedal. This aids in preventing excessive pedal travel as well as insuring consistent height to the pedal. In a drum brake, heavy return springs are present to pull the shoes away from the drums. When not in use, the shoes are pulled back until they rest on a centering pin, usually located at the 12:00, or top position, on the backing plate also holding the wheel cylinder. In order to avoid the excessive pedal travel to move enough fluid from the master to activate the shoes, a 10-12 pound residual valve is installed in the line. Sine the return springs are stronger than the 12 pound valve, the shoes are pulled away from the drum in spite of the resistance so no brake drag results.

A disc brake system, however, cannot tolerate this kind of pressure, as it would cause the pad to rub the rotor even when your foot was off the brake pedal. 10-12 pounds of line pressure on a disc brake will cause detrimental drag and a tremendous decrease in pad life. Worse yet, if the vehicle is driven at a consistent speed, the temperature will climb, due to this drag. This will cause the pads, rotors and brake fluid to swell causing lockup. At that point, the only way the brake system will release is for everything to cool back down.

Kysymys #3

Hj-61 on tankkiin paluulinja mutta 60 ei. Mitä teen vai vaihdanko koko 61 tankin?

proto 13.12.2009 11:29

osta uusi 61 tankin imuputki maksaa jonkun kympin ja on yksi vuotokohta samalla vähempänä.:D

Gravehill 13.12.2009 11:57

1. Mää ainaki liitin vaan sen 61 vaijerin siihen rintapellin vivustohärdelliin ja hyvin on toiminu.

Mulle kyllä kelepais sieltä romukasasta ne inhottavat nelivalokeulan osat..

mikjus 13.12.2009 12:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Gravehill (Viesti 623017)
1. Mää ainaki liitin vaan sen 61 vaijerin siihen rintapellin vivustohärdelliin ja hyvin on toiminu.

Mulle kyllä kelepais sieltä romukasasta ne inhottavat nelivalokeulan osat..

On ne viel tallessa kun ajattelin että jollekkin varmaan kelpaa ja luovun kyllä niistä kohtuu korvauksella mut umpioiden kunnosta en tiedä.

tiipe 13.12.2009 12:10

otsonoinilla millä lähtee hajut turvavyöt ettikka vesi seoksella ja nahkajakkarat niillä yleensä .

jakenbj 13.12.2009 12:29

Homeen haju lähtee otsonointihoidolla pois.

tiipe 13.12.2009 12:46

joo yleensä lähtee koira haju on tiukassa jos on pitkään ollut autossa ja märkänä käyttänyt koppina kaverin farkusta ei meinannut lähteä käry millään .

MakeO 13.12.2009 13:42

# 1 kyssäri. Mä laitoin -61:n kaasupolkimen ja vaijerin, vaijerille porasin "kuusella" oikean kokoisen reiän ja ite poljin itteporautuvilla ruuveilla kiinni...

# 3. kyssäri. Laiskuuttani en jaksanu alkaa vaihtaa tankkia enkä sitä putkihässäkkää niin laitoin polttoaine linjaan imupuolelle T-haaran mihin tökkäsin kans paluupuolen letkun ja ihme kyllä se toimi .

tdi 13.12.2009 14:20

minä kans liitin 61 vaijerin siihen vipuhässäkkään hitsasin sellasen erillaisen vaijerin kannatin raudan siihen (kun kerran hirtti kiinni vakioraudalla)

ja T haara toimiihyvin ei ainakaan mulla haittaa ilmaamista

Jani E 13.12.2009 15:33

mulla on kans siinä rintapellissä olevassa vipuhässäkässä se 61 vaijeri kiinni!

ja laitoin paluuputken tankille asti, ja sen jälkeen on ollut ongelmaa että vetää ilmaa koneeseen helpommin kuin ennen! esim jos nokka ylempänä ja vähä alta puoltankkia löpöö niin aika helposti vetää ilmat koneeseen! 2h koneen pumpulla jossa ei ollut paluu putkea niin ei kyllä montaa kertaa loppunut aine! pitäis kokeilla kans joskus pelkällä t-haaralla, mutta diesel huolto varoitteli että viripumppujen kans se paluukiertävä aine jäähdyttää pumppua, ja ei sais tulpata ainakaan.

mikjus 13.12.2009 21:52

Tein vaijeripatentin vakio osista + haarukka osa on käsijarruvaijerin jämistä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47774

Etuakselin spring over melkein valmis. Raidetangon sovittelua
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47772

Sinnehhän ne menee nätisti suojaan.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47773

Navat käännettiin 4 asteeseen.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47775

Tuomo 13.12.2009 23:15

Jätkä on laittanu aika paksut prikat noihin u-pultteihin... Oletan että ne ei jää tollaseks?
Tuleeko tästä Venäjän safarointi auto? olis tilaa ainakin enemmän ku BJ:ssä, mukavuudesta en tiiä.

mikjus 13.12.2009 23:26

No jos ihan vaan ajo autoksi tekis mut voihan tolla jollekkin perhesafarille tai laatokan katselureissulle lähtee. Vois laittaa nukkumislaverit ja wepastot:D Ajattelin kyl rakentaa tohon kaikki edellytykset että vois olla hyvä maasturi mut tietty koko ja paino on ongelma jolle ei mahda mitään. Nii ja sit tietty noi latijouset. Katotaan nyt mitä tulee.

Nii juu noit prikat on holkit ja on jäämässä tollasiks kun ei muitakaan u-pultteja taida olla kun kaikki liian pitkiä. Ellei nyt sitten arkistoista parempia löydy.

turakki 14.12.2009 15:56

Tartteekos kuormaventtiili olla leimalla jos sellainen autoon on alun perin kuulunut?

mikjus 14.12.2009 16:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turakki (Viesti 623377)
Tartteekos kuormaventtiili olla leimalla jos sellainen autoon on alun perin kuulunut?

Kaveri kanssa epäili et pitää olla. Eri asia sitten että pelaako se;)

Toinen jarruasia eli etsin tosta 61 pääsylinteristä tuota "residual valvea" niin ei siellä sitä ollutkaan? Toinen mahdollisuus on että se on tuossa kuormaventtiilin yhteydessä tai jossain muussa palikassa linjan välissä.

Gravehill 14.12.2009 17:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikjus (Viesti 623380)
Kaveri kanssa epäili et pitää olla. Eri asia sitten että pelaako se;)

Toinen jarruasia eli etsin tosta 61 pääsylinteristä tuota "residual valvea" niin ei siellä sitä ollutkaan? Toinen mahdollisuus on että se on tuossa kuormaventtiilin yhteydessä tai jossain muussa palikassa linjan välissä.

Pitää se kuormantunnistava olla ja pitää toimiakki, ainaki se joka kerta testataan. Ja kerran siitä uusintaanki joutunu. Mutta onhan noita levyjä hojoihin väännetty taakse että kait sen toimimaan saa.

mikjus 15.12.2009 12:04

Motonetistä uudet delco romu merkkiset satulat. Toivottavasti ovat hintansa väärti. No ei ainakaan pitäs vähään aikaan tarvita taistella noitten kanssa. Patrolin satuloihinkin pitää käydä ostaa uudet männät kun ei rosteriaihioita löydy.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=48008

baxxter 15.12.2009 12:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju (Viesti 623072)
laitoin paluuputken tankille asti, ja sen jälkeen on ollut ongelmaa että vetää ilmaa koneeseen helpommin kuin ennen! esim jos nokka ylempänä ja vähä alta puoltankkia löpöö niin aika helposti vetää ilmat koneeseen!

Onko paluulinjassa takaisku- tjsp venttiiliä, ettei ota ilmaa sitä kautta? Haukkaako ilmaa ihan ajossakin vai kun kone on sammuksissa?

Jani E 15.12.2009 13:51

Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju
laitoin paluuputken tankille asti, ja sen jälkeen on ollut ongelmaa että vetää ilmaa koneeseen helpommin kuin ennen! esim jos nokka ylempänä ja vähä alta puoltankkia löpöö niin aika helposti vetää ilmat koneeseen!

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 623663)
Onko paluulinjassa takaisku- tjsp venttiiliä, ettei ota ilmaa sitä kautta? Haukkaako ilmaa ihan ajossakin vai kun kone on sammuksissa?

on sie pumpun kyljessä se takaisku venttiili! ja vain käydessä vetää ilmaa ja juurikin jos on löpöä alta puol tankkia ja nokka pystyssä!

-MaTTi- 15.12.2009 15:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Gravehill (Viesti 623392)
Pitää se kuormantunnistava olla ja pitää toimiakki, ainaki se joka kerta testataan. Ja kerran siitä uusintaanki joutunu. Mutta onhan noita levyjä hojoihin väännetty taakse että kait sen toimimaan saa.

Saa sen poistaa ihan lain mukaan (LmP 779/1998):
Lainaus:

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin:
.
.
.
e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä;

mikjus 15.12.2009 15:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 623690)
Saa sen poistaa ihan lain mukaan (LmP 779/1998):

Hyvä kiitos faktasta. En poista sitä jos toimii ongelmitta levyjen kanssa.

Urbancityboy 15.12.2009 16:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikjus (Viesti 622970)

No ei siin sit mitään kun uutta kytkinpakettii tutkimaan ja tilasin sitte vilä syksyllä 2008 australiasta uuden exedyn safari tuff paketin jonka pitäs olla vähän vahvempi kun vakion (luvataan jopa 50% enemmän kestoo).
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47669

Oliko minkä hintainen tuo vahvistettu paketti?

Itse tarvitsisin 2X pelkän kytkinlevyn & painelaakerin sekä HJ61:seen että BJ 40:seen, mistä kannattaisi ottaa ja onkohan isoja hinnan eroja?


Sivu luotu: 12:27 (GMT +2).