![]() |
xj cherokeen takajouset ja muuta asiaa
joo, lueskelin läpi kaikki pyörivät ja pyörittämättömät jeeppitarinat mutta tulin vain enemmän epätietoiseksi asiasta
mulla on käyttövessana tommonen xj, muuten ihan kiva peli mutta pari ongelmaa takapäässä, jouset on le grande finale ja avoin takaperä kapeilla renkailla saavat aikaa halua parannukseen. tällä hetkellähän siellä alla on väärinpäin kaartuneet jouset akselin ja jousen väliin asenettujen korotuspalikoiden kanssa, alkuperäistä korkeutta en tiedä, mutta epäilen että 2" korotus noilla on toho joskus tehty, samaa luokkaa sais varmaan uudet jouset olla jos semmoset vaan löytyis, offikäyttöä tuolle autolle ei tule kun se hyvin toimii käyttöautona joten mitään kokonaista korotussarjaa en ajatellut hankkia, samoin lueskelin että isommilla korotuksilla tulee ongelmia kardaanin ja tukivarsien kanssa, joten, no thanks mitkäs valmistajat sitten tekis ja myis maltillisempia, parin tuuman korotusjousia ja mistä niitä kannattais tilailla, kohtuullisen isoja hintaeroja näkyy olevan paikasta riippuen mutta kaipa väelle jo on kertynyt kokemus edulliimmista paikoista. sitte se pizzaleikkurin sutiminen, mä kun tykkään ajella takavetosella, ehkä vähän liikaakin kun virkavalta usein mainitsee ettei ovenkahva saisi olla etummaisin osa autoa ja kun ärsyttää ton auton taipumus jauhattaa jompaa kumpaa rengasta takana jos vähäkään antaa veruketta sille,oikeastaan todella vähästä sen tekee, mitäs jos sinne kattelis jonku vetoa jakavan osan, olenko aivan tyhmä jos haaveilen käyttöautoon lockrightia tai jotain, siinä olis se asennuksen helppous ja hintakin ehkä vähän, mutta rupeeko se sitte taas käymään rengaskulujen päälle, perähän tossa on vissiin se moparin kasivarttinen joten saishan siihen muitakin kyllä, mutta rupea nyt hieroon hammaskosketuksia sinne auton alle, tankin taakse ja pihalla vesisateessa, no thanks, ideoita? juu, sitte vielä, pakosarja vuotaa, epäillään että siitä kollektorin tyköä on putki murtunut, näky lontoolla kirjoitettuna olevan ihan kauhean yleinen vika että murtuu siitä, onkos väki korjaillut sitä paikallaan vai pitääkö tosiaan purkaa puoliautoa että sen saa tehtyä, ei taida pakosarja irrota ihan yksinään siitä. |
Jousia löytyy vararstosta: http://www.jamant.fi/jousipakka-cro4886186ab-p-996.html
Lukkoja löytyy varastosta (paitsi jos varmasti on Chryslerin perä, siihen onkin vaikeampi löytää lukkoa), Danan periin useampaakin mallia!!! Pakosarjan korjaaminen vaatii sen irroittamisen, joku on jopa onnistunut sen korjaamisessa, mutta suosittelen sen uusimista, vaihtotyöhön menee mulla ainakin 4h, vaatii imusarjan irroittamisen, muuten ei sarjaa saa pois!! Ja nytb joku tavalliseen tapaan taas kertoo, miten se tehdään paikoillaan, mutta siihen on jo totuttu, kaiken pystyy tekemään erilailla.... Pakosarjan vaihtoon tarvitaan imu/pakosarjan tiivisteen lisäksi sen alapään donitsitiivisteen ja tietenkin pakosarjan, muuta ei periaatteessa tarvita, paitsi jos jotain muuta on rikki tai rikkoutuu purkaessa!! |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Miulla on kestänyt korjattu pakosarja hyvin, ja siksi voin suositella korjaamista. Hitsaamallahan se on alunperinkin kasattu niin miksei kestäisi? Irrottamaan sen toki joutuu ja kannattaa hitsauttaa sellaisella joka homman oikeasti osaa.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
kyllä mä en ainakaan heti harkitse sen uuden pakosarjan ostamista, niin pienestä viasta kuiteskin on kyse, sauman vieressä väsymismurtuma, ajattelin vain että jos joku oliskin sen paikalleenpäin onnsitunut vaikka jollain certaniumilla vetään, muutenhan se on ihan irroitus ja tiggihommia tommonen...
mä kuiteski epäilisin että toi perä on se mopari ei dana 35, ainakin äkkiä katsoen, tarvis aada jotenki varmsitettua se asia, jenkeistä kattelin että tulee parisataa halvemmaksi powertrax kun täältä suomesta, euroopasta en vielä löytänyt mitään, jousia taas ei välttämättä kannata sieltä asti rahdata yksistään... |
Lainaus:
Eikös uudempiin jossain vaiheessa tullut 1-2 ja 5-6 pyttyjen kohdalle pakosarjaan jotkut joustokappaleet? Hämärä muistikuva on että olisin sellaisia jossain kuvissa nähnyt?? |
Lainaus:
Aika helppo tunnistuskeino D35:n ja Chryco 8.25:n erottamiseen on katsoa suoraan takaapäin - 8.25:ssä alareunassa "huuli" (alareuna on suora), joka Danasta uupuu (ts. alareuna on soikea). Toinen on akseliputkien halkaisija, 8.25":ssä 3" putket, D35:ssä muistaakseni pikkasen vajaa 2.75" 8.25:een on vähän vaikeampi löytää noita lukkoja missään muodossa, mutta kyllä niitä on. Jenkeistä tosiaan saa ainakin. |
Tunnistekuvia löytyy tuolta: http://www.jamant.fi/vinkkeja-peraon...uvia-i-16.html . Paitsi tietenkin se Chryslerin perän kuva puuttuu....
|
kyllä mulla casen alareuna on valultaan suora, koppan reuna kylläkään ei ole mutta... palalukko on tosiaan asennuskeltaa helpoin mutta tekeekö sitä puut kun powertrax, tuntuu olevan aika hintava kun 420 taalaa + rahti ja muut jenkeistä...
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=46549
kuvia kun ne on kivoja... siinä on etujousi, en tiedä kuuluuko se palanen tonne yläpäähän vai onko se joku korotus osa, näin epäillään... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=46548 takajousi näyttää tuolta, akselin välissä on senverran korotuspalaa että auto on aika suorassa mutta hieman holtiton ajaa ja tosiaan sutii aika helposti, perä näkyy tässä myös http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=46546 mikäs se tämä sitte on |
Uutta tilalle ku vanaha kuolee
juu olisiko DANA35... ainaski näyttäisi siltä.
Meikäläisen mielestä uusi on aina uusi tuon pakosarjan kanssa, jos vanha on kestänyt 20 vuotta ja kun sen uudelleen hitsaa, muuttuu teräksen rakenne, ettei se kestä ainakaan seuraavaa 20 vuotta. Minä en ainakaan laittaisi ns. uudelleen hitsattua paikoilleen, onhan se edullisempaa varmaan jos ei laske omaa työtä, hitsausaineet, sähköä ja y.m.s mukaan ja varautuu siihen että pakosarja alkaa vuotamaan milloin tahansa. Lopetin käytettyjen varaosakäytön jo yli 15 vuotta sitten. |
Chrysyn perä tuo on, tunnistaa helposti noista "tapeista" tossa pinionin päältä!!
|
Chrysleri juu sanoisin minäkin, toi banjon alareuna kans paljastaa aika hyvin.
edit: .. niin ja jotkut korotuspalikat tuolla etujousien päällä on. |
Lainaus:
Laita vaan kaikki murtuneet 4.0 HO Cherokeen pakosarjat tulemaan, maksan kyllä rahdit :) Vois hitsautella muutaman kuntoon ihan vaan varalle, jos sattuis muutaman vuoden päästä vaikka tarvitsemaan yhden :) |
http://www.coloradok5.com/axleguide.shtml Tuolla ainakin jotain kuvia danan peristä...
|
Lainaus:
|
Hyväkuntoiset orkkisjouset on hitusen toiseen suuntaan kaarellaan (siis silleen oikeinpäin :D), ja pari tuumaa korottavat sitten vielä vähän enemmän. Mulla oli edellisessä vähän paremmassa hapessa jouset, mutta ei korotuspaloja. Laitoin sinne silloin Rubicon Expressin 3.5" korottavat, ja perä nousi käytännössä ~15cm siitä missä se oli. Mittailin pyöränkaaria niin aluperäiskorkeudesta se perse oli lässähtänyt lähemmäs kymmenen senttiä :D
Veikkaisin että sulla ei jää perä matalemmalle, varmaan samoille huitamille kuin nyt, tai nousee hieman. Tässä mikä mulla on nyt, oli perä vain vähän lintassa, vaihdoin tilalle OME:n 3" jouset (ne "HD"- versiot jos niitä sellaisiksi voi kutsua) ja lisäksi mulla on 1.5" korottavat riipukkeet ja 1" korottavat jousilautaset. Tehdaskorkeuteen verrattuna on korotusta takana nyt vajaa 4". Hitto vaan kun en muista mitä se orkkiskorkeus pyörännavasta kaareen oli.. jotain vajaa 17" muistaakseni takana, edessä vähän yli 17"? |
olikos nyt sitte euroopassa niitä lukkokauppiaita jos jamantti meinaa ettei siihen niin helpolla lukkoja saisi, se no slip versio lock-rightista houkuttelis ku se vois olla silti katuystävällisempi, mulle riittää yks auto joka tarjoo puota sivulle risteyksissä jos sattuu ettei alla ole kuiva kestopäällyste, tosin ehkä tarttis keventää kenkää mutta kun kasissa on kaunis ääni :)
pakosarja-asia hautuu nyt, katotaan jousiasia ensin kuntoon, tänään taas pelottelin kyytiläisiä kun auto lähtee komiaan luisuun kuormalla töyssyyn ajaessa :) jamanttijouset kiinnostain kyllä jos ne vaan nostaa tarpeeksi ettei tarvis etupäätä ruveta muokkaan, tai sitte ostan suosista sinnekkin uudet vieterit, mutta silloin ehkä harkittee jo et nostais sitte enemmän ku tuuman. |
palataas vähä vanhaan asiaan... pakosarja....
se puhdittomuus 2tonnin alapuolella ja kohdalla käy aina kriittisemmäksi nyt talvinopeusrajoituksien aikaan kun nopeuden laskiessa kierrokset putoo ja hommasta tulee melkosta vedätystä, täytyy ajella vaan kolmosella vaikka on 235/75 tassut että tulee silleen nätisti eikä mene ihan tolkuttomasti soppaa, silloin kun pakosarja ei vuoda niin kone jopa tuntuu vähä menevän paremmin mutta enemmän häirittee se saamarin supsutus mikä kuuluu kabiiniin sitte... onko kukaan ostanut ja tullut autuaaksi noilla aftermarket pakosarjoilla, kestääkö ne murtumatta, mullahan toi oma menee vuorotellen jostain saumasta, kollektorin ku sain hitsattua joka putken ympäriltä niin nyt se supsutus kuuluu siitä ylempää imusarjan alta, varmaan 2 ja 3 sylinterin putkien liittymäkohdista... jotkut sopii vissiin suoraan, mä voisin haluta semmosen missä tulis vähän parempi osa sen orggis linttaan supatun "downpipen" tilalle mutta mitäs vaihtoehtoja olis, kaikki ne on kuiteskin lähes saman hintasia kun uus "orggis" sopivia ehdotuksia uudeksi, ja missä myydään? |
hoplaa, nostetaas taas tätä kysymsytä pakosarjoista...
eli vaihtoehtoja vuotamisen tilalle edelleen kaipaisin... |
4x4 Garage
Laitoin tuollaisen, kai se vähän parempi on. Mahtuu hyvin kardaanin ohi.
http://de.4x4-garage.com/product_inf...oducts_id/1207 |
pacetterssiä sanovat jenkeissä k-mart pakosarjaksi, mitä sitte sillä halvan lisäksi tarkottavatkaan..
ruostuu kuulemma äkkiä ainakin, mutta tiedä sitten... mitähän noi rosteriset olis mitä ebayssä näkyy paljon on kehuttu myös ineedpartsin tekelettä, se on vielä halvempi ku pacesetters mutta mistä noista tietää, kestävä pitäis olla, je edullinen, muttei halpa, sen tietää että sit saa ostaa kaks pakosarjaa |
Ainakin Jeeppifoorumilla ja Piraten Jeep-osiossa noita ebayn rosterisia ja jotain kromattuja (vai onko ne kiillotettuja rosterisia) on kehuttu hintaansa nähden hyviksi. Ilmeisesti jotain pientä hitsaamista saattavat jotkin kaivata että saa vähän mutkia suoriksi tai jotain pykäliä pitää hioa kollektorin sisältä sileäksi, mutta joka tapauksessa ihan kelvollisiksi ovat haukkuneet. Varmaan esim. Banksin tai Borlan tuubi on parempi, mutta on niillä sitten hintaakin..
Pitäis itelle kans hommata tohon metsäpeliin uusi pakosarja, nykyinen ei kyllä varsinaisesti vuoda, mutta sen näköinen on että ei varmaan kauaa kestä rääkkäystä :D |
Sivu luotu: 12:06 (GMT +2). |