Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   xj cherokeen takajouset ja muuta asiaa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=66095)

Rytari 26.11.2009 01:27

xj cherokeen takajouset ja muuta asiaa
 
joo, lueskelin läpi kaikki pyörivät ja pyörittämättömät jeeppitarinat mutta tulin vain enemmän epätietoiseksi asiasta

mulla on käyttövessana tommonen xj, muuten ihan kiva peli mutta pari ongelmaa takapäässä, jouset on le grande finale ja avoin takaperä kapeilla renkailla saavat aikaa halua parannukseen.

tällä hetkellähän siellä alla on väärinpäin kaartuneet jouset akselin ja jousen väliin asenettujen korotuspalikoiden kanssa, alkuperäistä korkeutta en tiedä, mutta epäilen että 2" korotus noilla on toho joskus tehty, samaa luokkaa sais varmaan uudet jouset olla jos semmoset vaan löytyis, offikäyttöä tuolle autolle ei tule kun se hyvin toimii käyttöautona joten mitään kokonaista korotussarjaa en ajatellut hankkia, samoin lueskelin että isommilla korotuksilla tulee ongelmia kardaanin ja tukivarsien kanssa, joten, no thanks mitkäs valmistajat sitten tekis ja myis maltillisempia, parin tuuman korotusjousia ja mistä niitä kannattais tilailla, kohtuullisen isoja hintaeroja näkyy olevan paikasta riippuen mutta kaipa väelle jo on kertynyt kokemus edulliimmista paikoista.

sitte se pizzaleikkurin sutiminen, mä kun tykkään ajella takavetosella, ehkä vähän liikaakin kun virkavalta usein mainitsee ettei ovenkahva saisi olla etummaisin osa autoa ja kun ärsyttää ton auton taipumus jauhattaa jompaa kumpaa rengasta takana jos vähäkään antaa veruketta sille,oikeastaan todella vähästä sen tekee, mitäs jos sinne kattelis jonku vetoa jakavan osan, olenko aivan tyhmä jos haaveilen käyttöautoon lockrightia tai jotain, siinä olis se asennuksen helppous ja hintakin ehkä vähän, mutta rupeeko se sitte taas käymään rengaskulujen päälle, perähän tossa on vissiin se moparin kasivarttinen joten saishan siihen muitakin kyllä, mutta rupea nyt hieroon hammaskosketuksia sinne auton alle, tankin taakse ja pihalla vesisateessa, no thanks, ideoita?

juu, sitte vielä, pakosarja vuotaa, epäillään että siitä kollektorin tyköä on putki murtunut, näky lontoolla kirjoitettuna olevan ihan kauhean yleinen vika että murtuu siitä, onkos väki korjaillut sitä paikallaan vai pitääkö tosiaan purkaa puoliautoa että sen saa tehtyä, ei taida pakosarja irrota ihan yksinään siitä.

JAMANT 26.11.2009 09:24

Jousia löytyy vararstosta: http://www.jamant.fi/jousipakka-cro4886186ab-p-996.html

Lukkoja löytyy varastosta (paitsi jos varmasti on Chryslerin perä, siihen onkin vaikeampi löytää lukkoa), Danan periin useampaakin mallia!!!

Pakosarjan korjaaminen vaatii sen irroittamisen, joku on jopa onnistunut sen korjaamisessa, mutta suosittelen sen uusimista, vaihtotyöhön menee mulla ainakin 4h, vaatii imusarjan irroittamisen, muuten ei sarjaa saa pois!! Ja nytb joku tavalliseen tapaan taas kertoo, miten se tehdään paikoillaan, mutta siihen on jo totuttu, kaiken pystyy tekemään erilailla....

Pakosarjan vaihtoon tarvitaan imu/pakosarjan tiivisteen lisäksi sen alapään donitsitiivisteen ja tietenkin pakosarjan, muuta ei periaatteessa tarvita, paitsi jos jotain muuta on rikki tai rikkoutuu purkaessa!!

Timo_L 26.11.2009 11:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 617512)
mitkäs valmistajat sitten tekis ja myis maltillisempia, parin tuuman korotusjousia ja mistä niitä kannattais tilailla, kohtuullisen isoja hintaeroja näkyy olevan paikasta riippuen mutta kaipa väelle jo on kertynyt kokemus edulliimmista paikoista.

No ainakin noi Jamantin HD- jousipakat, tai sitten esim. OME:lta (Cross4wd, yms..) löytyy 2-3" korottavia sarjoja, ja on aika mukavan pehmoiset jousetkin. Eteen sitten korotuspalat jousitolpan yläpäähän, jollei sitten jouset ole ihan kuolleet. OME:lta löytyy myös etujousia. Tuuman- parin korotuksilla niin et tarvi tehdä autolle juuri mitään muuta kuin lyödä jouset alle. Ainakin joskus US-Partsista sai (uskomatonta kyllä :D ) kohtuuhalvalla uretaanipuslia takajousiin, ihan hyvin on tuntuneet kestävänkin.


Lainaus:

sitte se pizzaleikkurin sutiminen, mä kun tykkään ajella takavetosella, ehkä vähän liikaakin kun virkavalta usein mainitsee ettei ovenkahva saisi olla etummaisin osa autoa ja kun ärsyttää ton auton taipumus jauhattaa jompaa kumpaa rengasta takana jos vähäkään antaa veruketta sille,oikeastaan todella vähästä sen tekee, mitäs jos sinne kattelis jonku vetoa jakavan osan, olenko aivan tyhmä jos haaveilen käyttöautoon lockrightia tai jotain, siinä olis se asennuksen helppous ja hintakin ehkä vähän, mutta rupeeko se sitte taas käymään rengaskulujen päälle, perähän tossa on vissiin se moparin kasivarttinen joten saishan siihen muitakin kyllä, mutta rupea nyt hieroon hammaskosketuksia sinne auton alle, tankin taakse ja pihalla vesisateessa, no thanks, ideoita?
Tilaa vaikka Saksasta (ei tule tulleja ja kuljetuskulut halvemmat kuin USA:sta) tai Jenkeistä lock-rite, aussie locker, tai oikeastaan mikä vain lunchbox- lockeri. Tähän päivään mennessä en ole vielä nähnyt Suomessa myytävän yhdessäkään paikassa palalukkoa järkihinnalla. Jos vain on perässä säädöt jokseenkin kohdallaan niin pitäisi toimia ihan hyvin. Ittellä on Detroit locker (tartti siis säätää hammaskosketuksetkin silloin), normiajossa sitä ei oikeastaan edes huomaa kuin reilusti kaasua painaessa. Pintakaasulla tai veto pois niin ei noitten pitäisi olla lukossa. Jos mulla olisi käyttis- jeepissä avoin perä ja pitäisi halvalla ja helpolla saada lukko, niin en muuta harkitsisi kuin lock-ritea tms... Oishan torseni tai kitkalukko vähän maltillisempi normiajoon, mutta hälläkö väliä. Ainakin sitten riittää pitoa :D

Lainaus:

juu, sitte vielä, pakosarja vuotaa, epäillään että siitä kollektorin tyköä on putki murtunut, näky lontoolla kirjoitettuna olevan ihan kauhean yleinen vika että murtuu siitä, onkos väki korjaillut sitä paikallaan vai pitääkö tosiaan purkaa puoliautoa että sen saa tehtyä, ei taida pakosarja irrota ihan yksinään siitä.
Juup, kyllä se aika yleinen vika on. Toisessa mulla vuoti, ja kun ostin nykyistä niin taisi olla neljä- viisi autoa joissa myös vuoti (noin kymmentä kävin silloin katsomassa, kilsat ~150-250tkm väliltä). Kuten jamant totesi, niin kaikista helpoiten onnistuu kun vaihtaa koko paskan, tai jos korjaa niin ottaa kuitenkin irti. Irrottaminen parisen tuntia, kasaaminen suunnilleen saman verran. Ei siellä ihan kauheasti ole pultteja ja muttereita, vähän ahdasta saattaa olla jos on isot kädet.

454SS 26.11.2009 13:47

Miulla on kestänyt korjattu pakosarja hyvin, ja siksi voin suositella korjaamista. Hitsaamallahan se on alunperinkin kasattu niin miksei kestäisi? Irrottamaan sen toki joutuu ja kannattaa hitsauttaa sellaisella joka homman oikeasti osaa.

JAMANT 26.11.2009 14:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 454SS (Viesti 617597)
Hitsaamallahan se on alunperinkin kasattu niin miksei kestäisi?

Kun se kerran on alunperin hitsattu, miksi se sitten menee halki?? Miksi se kestäisi uudestaan hitsattuna paremmin??

454SS 26.11.2009 15:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 617604)
Kun se kerran on alunperin hitsattu, miksi se sitten menee halki?? Miksi se kestäisi uudestaan hitsattuna paremmin??

Miksi uusi kestäisi paremmin? Ai metallin väsymisen takia vai? Sietää hitsauttaa kymmenen kertaa ennen kuin kustannuksen on uuden pakosarjan luokkaa.

Rytari 26.11.2009 15:35

kyllä mä en ainakaan heti harkitse sen uuden pakosarjan ostamista, niin pienestä viasta kuiteskin on kyse, sauman vieressä väsymismurtuma, ajattelin vain että jos joku oliskin sen paikalleenpäin onnsitunut vaikka jollain certaniumilla vetään, muutenhan se on ihan irroitus ja tiggihommia tommonen...

mä kuiteski epäilisin että toi perä on se mopari ei dana 35, ainakin äkkiä katsoen, tarvis aada jotenki varmsitettua se asia, jenkeistä kattelin että tulee parisataa halvemmaksi powertrax kun täältä suomesta, euroopasta en vielä löytänyt mitään, jousia taas ei välttämättä kannata sieltä asti rahdata yksistään...

Timo_L 26.11.2009 16:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 454SS (Viesti 617613)
Miksi uusi kestäisi paremmin? Ai metallin väsymisen takia vai? Sietää hitsauttaa kymmenen kertaa ennen kuin kustannuksen on uuden pakosarjan luokkaa.

Jeps, olen sinänsä ihan samaa mieltä. Tosin voihan tuo orkkisversio olla vähän halvemmalla tehty, jälkimarkkinaversiot (Borla, tms. ) vois olla parempia? Tiiä häntä tosin :D Perusongelma tossa lie on se, että kun lohko ja pakosarja on niin julmetun pitkiä niin aiheuttaa lämpöväsymistä pidemmän päälle ja murtaa pakosarjan. Melkein ainahan se menee siitä samasta kohtaa, ainakin mitä itellä tullut vastaan.

Eikös uudempiin jossain vaiheessa tullut 1-2 ja 5-6 pyttyjen kohdalle pakosarjaan jotkut joustokappaleet? Hämärä muistikuva on että olisin sellaisia jossain kuvissa nähnyt??

Timo_L 26.11.2009 16:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 617616)
kyllä mä en ainakaan heti harkitse sen uuden pakosarjan ostamista, niin pienestä viasta kuiteskin on kyse, sauman vieressä väsymismurtuma, ajattelin vain että jos joku oliskin sen paikalleenpäin onnsitunut vaikka jollain certaniumilla vetään, muutenhan se on ihan irroitus ja tiggihommia tommonen...

mä kuiteski epäilisin että toi perä on se mopari ei dana 35, ainakin äkkiä katsoen, tarvis aada jotenki varmsitettua se asia, jenkeistä kattelin että tulee parisataa halvemmaksi powertrax kun täältä suomesta, euroopasta en vielä löytänyt mitään, jousia taas ei välttämättä kannata sieltä asti rahdata yksistään...

Koita hitsausta, et siinä mitään ainakaan menetä.

Aika helppo tunnistuskeino D35:n ja Chryco 8.25:n erottamiseen on katsoa suoraan takaapäin - 8.25:ssä alareunassa "huuli" (alareuna on suora), joka Danasta uupuu (ts. alareuna on soikea). Toinen on akseliputkien halkaisija, 8.25":ssä 3" putket, D35:ssä muistaakseni pikkasen vajaa 2.75"

8.25:een on vähän vaikeampi löytää noita lukkoja missään muodossa, mutta kyllä niitä on. Jenkeistä tosiaan saa ainakin.

JAMANT 26.11.2009 17:19

Tunnistekuvia löytyy tuolta: http://www.jamant.fi/vinkkeja-peraon...uvia-i-16.html . Paitsi tietenkin se Chryslerin perän kuva puuttuu....

Rytari 26.11.2009 18:38

kyllä mulla casen alareuna on valultaan suora, koppan reuna kylläkään ei ole mutta... palalukko on tosiaan asennuskeltaa helpoin mutta tekeekö sitä puut kun powertrax, tuntuu olevan aika hintava kun 420 taalaa + rahti ja muut jenkeistä...

Rytari 26.11.2009 23:15

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=46549
kuvia kun ne on kivoja... siinä on etujousi, en tiedä kuuluuko se palanen tonne yläpäähän vai onko se joku korotus osa, näin epäillään...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=46548
takajousi näyttää tuolta, akselin välissä on senverran korotuspalaa että auto on aika suorassa mutta hieman holtiton ajaa ja tosiaan sutii aika helposti, perä näkyy tässä myös

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=46546
mikäs se tämä sitte on

sjeeppi 27.11.2009 07:37

Uutta tilalle ku vanaha kuolee
 
juu olisiko DANA35... ainaski näyttäisi siltä.

Meikäläisen mielestä uusi on aina uusi tuon pakosarjan kanssa, jos vanha on kestänyt 20 vuotta ja kun sen uudelleen hitsaa, muuttuu teräksen rakenne, ettei se kestä ainakaan seuraavaa 20 vuotta.
Minä en ainakaan laittaisi ns. uudelleen hitsattua paikoilleen, onhan se edullisempaa varmaan jos ei laske omaa työtä, hitsausaineet, sähköä ja y.m.s mukaan ja varautuu siihen että pakosarja alkaa vuotamaan milloin tahansa.
Lopetin käytettyjen varaosakäytön jo yli 15 vuotta sitten.

JAMANT 27.11.2009 09:08

Chrysyn perä tuo on, tunnistaa helposti noista "tapeista" tossa pinionin päältä!!

Timo_L 27.11.2009 11:30

Chrysleri juu sanoisin minäkin, toi banjon alareuna kans paljastaa aika hyvin.

edit: .. niin ja jotkut korotuspalikat tuolla etujousien päällä on.

454SS 27.11.2009 11:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sjeeppi (Viesti 617853)
juu olisiko DANA35... ainaski näyttäisi siltä.

Meikäläisen mielestä uusi on aina uusi tuon pakosarjan kanssa, jos vanha on kestänyt 20 vuotta ja kun sen uudelleen hitsaa, muuttuu teräksen rakenne, ettei se kestä ainakaan seuraavaa 20 vuotta.
Minä en ainakaan laittaisi ns. uudelleen hitsattua paikoilleen, onhan se edullisempaa varmaan jos ei laske omaa työtä, hitsausaineet, sähköä ja y.m.s mukaan ja varautuu siihen että pakosarja alkaa vuotamaan milloin tahansa.
Lopetin käytettyjen varaosakäytön jo yli 15 vuotta sitten.


Laita vaan kaikki murtuneet 4.0 HO Cherokeen pakosarjat tulemaan, maksan kyllä rahdit :) Vois hitsautella muutaman kuntoon ihan vaan varalle, jos sattuis muutaman vuoden päästä vaikka tarvitsemaan yhden :)

-Jarkko- 27.11.2009 12:58

http://www.coloradok5.com/axleguide.shtml Tuolla ainakin jotain kuvia danan peristä...

Rytari 27.11.2009 13:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 617868)
Chrysyn perä tuo on, tunnistaa helposti noista "tapeista" tossa pinionin päältä!!

näin minäkin sen totesin olevan... vaan eikö ole kauniisti kaarella nuo takajouset, kuinka siinä käy jos laittaa ne 1" - 1 1/2" korottavat jouset, jääkö vielä perä matalammaksi kun ne korotuspalikat on aika korkeat ja saavat luvan lähteä sieltä alta...

Timo_L 27.11.2009 13:47

Hyväkuntoiset orkkisjouset on hitusen toiseen suuntaan kaarellaan (siis silleen oikeinpäin :D), ja pari tuumaa korottavat sitten vielä vähän enemmän. Mulla oli edellisessä vähän paremmassa hapessa jouset, mutta ei korotuspaloja. Laitoin sinne silloin Rubicon Expressin 3.5" korottavat, ja perä nousi käytännössä ~15cm siitä missä se oli. Mittailin pyöränkaaria niin aluperäiskorkeudesta se perse oli lässähtänyt lähemmäs kymmenen senttiä :D


Veikkaisin että sulla ei jää perä matalemmalle, varmaan samoille huitamille kuin nyt, tai nousee hieman. Tässä mikä mulla on nyt, oli perä vain vähän lintassa, vaihdoin tilalle OME:n 3" jouset (ne "HD"- versiot jos niitä sellaisiksi voi kutsua) ja lisäksi mulla on 1.5" korottavat riipukkeet ja 1" korottavat jousilautaset. Tehdaskorkeuteen verrattuna on korotusta takana nyt vajaa 4".

Hitto vaan kun en muista mitä se orkkiskorkeus pyörännavasta kaareen oli.. jotain vajaa 17" muistaakseni takana, edessä vähän yli 17"?

Rytari 27.11.2009 19:55

olikos nyt sitte euroopassa niitä lukkokauppiaita jos jamantti meinaa ettei siihen niin helpolla lukkoja saisi, se no slip versio lock-rightista houkuttelis ku se vois olla silti katuystävällisempi, mulle riittää yks auto joka tarjoo puota sivulle risteyksissä jos sattuu ettei alla ole kuiva kestopäällyste, tosin ehkä tarttis keventää kenkää mutta kun kasissa on kaunis ääni :)

pakosarja-asia hautuu nyt, katotaan jousiasia ensin kuntoon, tänään taas pelottelin kyytiläisiä kun auto lähtee komiaan luisuun kuormalla töyssyyn ajaessa :) jamanttijouset kiinnostain kyllä jos ne vaan nostaa tarpeeksi ettei tarvis etupäätä ruveta muokkaan, tai sitte ostan suosista sinnekkin uudet vieterit, mutta silloin ehkä harkittee jo et nostais sitte enemmän ku tuuman.

Rytari 07.11.2010 02:32

palataas vähä vanhaan asiaan... pakosarja....

se puhdittomuus 2tonnin alapuolella ja kohdalla käy aina kriittisemmäksi nyt talvinopeusrajoituksien aikaan kun nopeuden laskiessa kierrokset putoo ja hommasta tulee melkosta vedätystä, täytyy ajella vaan kolmosella vaikka on 235/75 tassut että tulee silleen nätisti eikä mene ihan tolkuttomasti soppaa, silloin kun pakosarja ei vuoda niin kone jopa tuntuu vähä menevän paremmin mutta enemmän häirittee se saamarin supsutus mikä kuuluu kabiiniin sitte...

onko kukaan ostanut ja tullut autuaaksi noilla aftermarket pakosarjoilla, kestääkö ne murtumatta, mullahan toi oma menee vuorotellen jostain saumasta, kollektorin ku sain hitsattua joka putken ympäriltä niin nyt se supsutus kuuluu siitä ylempää imusarjan alta, varmaan 2 ja 3 sylinterin putkien liittymäkohdista...

jotkut sopii vissiin suoraan, mä voisin haluta semmosen missä tulis vähän parempi osa sen orggis linttaan supatun "downpipen" tilalle mutta mitäs vaihtoehtoja olis, kaikki ne on kuiteskin lähes saman hintasia kun uus "orggis"

sopivia ehdotuksia uudeksi, ja missä myydään?

Rytari 21.02.2011 00:59

hoplaa, nostetaas taas tätä kysymsytä pakosarjoista...

eli vaihtoehtoja vuotamisen tilalle edelleen kaipaisin...

Killman 21.02.2011 06:31

4x4 Garage
 
Laitoin tuollaisen, kai se vähän parempi on. Mahtuu hyvin kardaanin ohi.


http://de.4x4-garage.com/product_inf...oducts_id/1207

Rytari 22.02.2011 17:31

pacetterssiä sanovat jenkeissä k-mart pakosarjaksi, mitä sitte sillä halvan lisäksi tarkottavatkaan..

ruostuu kuulemma äkkiä ainakin, mutta tiedä sitten...

mitähän noi rosteriset olis mitä ebayssä näkyy

paljon on kehuttu myös ineedpartsin tekelettä, se on vielä halvempi ku pacesetters mutta mistä noista tietää, kestävä pitäis olla, je edullinen, muttei halpa, sen tietää että sit saa ostaa kaks pakosarjaa

Timo_L 22.02.2011 19:01

Ainakin Jeeppifoorumilla ja Piraten Jeep-osiossa noita ebayn rosterisia ja jotain kromattuja (vai onko ne kiillotettuja rosterisia) on kehuttu hintaansa nähden hyviksi. Ilmeisesti jotain pientä hitsaamista saattavat jotkin kaivata että saa vähän mutkia suoriksi tai jotain pykäliä pitää hioa kollektorin sisältä sileäksi, mutta joka tapauksessa ihan kelvollisiksi ovat haukkuneet. Varmaan esim. Banksin tai Borlan tuubi on parempi, mutta on niillä sitten hintaakin..

Pitäis itelle kans hommata tohon metsäpeliin uusi pakosarja, nykyinen ei kyllä varsinaisesti vuoda, mutta sen näköinen on että ei varmaan kauaa kestä rääkkäystä :D


Sivu luotu: 12:06 (GMT +2).