Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Työvaloista?? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=66091)

zampy 25.11.2009 22:18

Työvaloista??
 
Saako auton katolla olla työvaloja jotka on suunnattu eteenpäin? Olen mielstäni jostain lukenut että saisi olla mutta en löydä sitä juttua enää!
Jos jollain varmaa tietoo ja jotain linkkiä mistä sais tulostaa prosyyriä kattastusmiehelle, ku alkovat mariseen et ei saa olla.
Autohan on LJ70 ja huoltoauto.

Caddy 25.11.2009 22:22

Huoltoautossa saa olla tarvittava määrä työvaloja, kunhan nämä on tehty sellaiseen käyttöön esim. lisäpitkät ei tässä tarkoituksessa käy. Käske soittelemaan aken suuntaan, siellä opastavat inssiä asiassa

zampy 25.11.2009 22:35

Olipas nopiaa toimintaa!
Yritin niille katsastumiehille sanoo et ne sais olla siä katolla mutta eihän mua uskonu, muutaku laittovat korjauskehotuksen lappuun!
Kun ny vaan löytyys jostakin sellanen paperi missä lukee selevällä suomenkielellä että ne saa olla siä katolla.

jamppa.w 25.11.2009 22:39

huolto ja pakettiautossa saa olla työ/lastaus valoja, erillisillä katkaisimilla jotka muistaakseni pitää olla merkkivalollisia.

HeikkiH 25.11.2009 23:38

Saa olla valot katolla, mutta eteenpäin niitä ei saa suunnata.

Tuolla tarkemmin -> http://forums.offipalsta.com/showthr...ght=ty%F6valot

Rompe1 25.11.2009 23:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 617503)
Saa olla valot katolla, mutta eteenpäin niitä ei saa suunnata.

Tuolla tarkemmin -> http://forums.offipalsta.com/showthr...ght=ty%F6valot

Öhöm.

Mää oon ny yli 10v leimannu maasturia, ja aina ollu työvalot etuviistoon, ja 4 kpl muualllekkin. Tosin auton rekkariotteessa on ollu teksti: Vaihtotoehtoinen käyttö: AURAUSVARUSTUS.
Koskaan ei oo kukaan valittanu asiasta, ei edes lentävät juhannuksena :o :D .
Mulla se aura kyl on aina ollut, mutta silti. Hakekaa muutosleima otteeseen et: Vaihtoehtoinen käyttö: AURAUSVARUSTUS... ;) :) Pääsette aikas helpolla ongelmanne yli.

Caddy 26.11.2009 10:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rompe1 (Viesti 617505)
Öhöm.

Mää oon ny yli 10v leimannu maasturia, ja aina ollu työvalot etuviistoon, ja 4 kpl muualllekkin. Tosin auton rekkariotteessa on ollu teksti: Vaihtotoehtoinen käyttö: AURAUSVARUSTUS.
Koskaan ei oo kukaan valittanu asiasta, ei edes lentävät juhannuksena :o :D .
Mulla se aura kyl on aina ollut, mutta silti. Hakekaa muutosleima otteeseen et: Vaihtoehtoinen käyttö: AURAUSVARUSTUS... ;) :) Pääsette aikas helpolla ongelmanne yli.


Mattia lainatakseni: "Työvalot saa olla N1(G)-luokan autossa. Suuntausta ei ole erikseen määrätty, eikä sitä ole mihinkään kirjoitettu, mutta eteenpäin niiden ei katsota olevan aiheellista osoittaa."
Tässähän asia on kirjoitettu niin, että leimasetä pudistaa päätään ja jättää asian merkkaamatta minneskään...

Ja jatkona, älä sinä lappuja etsi! Käske sen leimasedän soitella akeen... siitähän sille palkka maksetaan! Asiakaspalvelija vielä :(

zampy 26.11.2009 18:35

No niin juuri tultu Katsastusasemalta ja sama homma, otteen taakse jäi merkintä että valot on poistettava 16.12 mennessä.
Soitin itse akeen sen jälkeen ja siellä mies kehu et saa olla jos tarvitsee.
Takaisin konttorille ja selittään et akesta kehuttiin että valot saa olla.
Eivät uskoneet ja yrittivät soittaa akeen johki katsastus neuvontaan mut eivät kuulemma vastanneet. Huomenna lupasivat selvittää asiaa ja lupasivat ilmotella päätöksestä.
Kyselivät myös konttorilla mihkä tarkotukseen valoja käytetään, rupes naurattaan ja vastasin et mihkäköhän asian niitä yleensä käytetään?
Ilmottelen ku kuuluu jotakin!

Pörö 26.11.2009 19:50

Mikset vaan käännä niitä näyttämään sivulle/taakse tai ylös?? Niin ei tarttis irti niitä ottaa...

zampy 26.11.2009 20:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pörö (Viesti 617712)
Mikset vaan käännä niitä näyttämään sivulle/taakse tai ylös?? Niin ei tarttis irti niitä ottaa...

Otteessa lukee et on poistettava kokonaan ei lue mitään suuntauksesta!

Pörö 26.11.2009 20:59

Eli sielläpäin ei saa olla katolla työvaloja ollenkaan ;)
Voishan sitä katsurilta kysyä että saako ne näyttää taaksepäin jolloin niitä ei tarvitsisi poistaa..

AtteL 26.11.2009 21:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja zampy (Viesti 617734)
Otteessa lukee et on poistettava kokonaan ei lue mitään suuntauksesta!

Toihan ei perustu muuhun kun sen nimenomaisen katsurin mielivaltaan. Tavarankuljetukseen tarkoitetuissa ajoneuvoissa(n1 ja n1g) saa olla tarpeellinen määrä työvaloja PISTE. On se perkele kumma juttu, AKE:lle vaan reklamaatiota ko.konttorista. Osaa kattoo yrittäjä sitte seuraavaksi vähän tarkemmin ketä ottaa töihin, laki pitäis olla kaikille sama. Vai onko koulutus tai kelpoisuusvaatimuksia silläkin alalla loivennettu..:mad:

Palde 27.11.2009 11:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja zampy (Viesti 617670)
No niin juuri tultu Katsastusasemalta ja sama homma, otteen taakse jäi merkintä että valot on poistettava 16.12 mennessä.
Soitin itse akeen sen jälkeen ja siellä mies kehu et saa olla jos tarvitsee.
Takaisin konttorille ja selittään et akesta kehuttiin että valot saa olla.
Eivät uskoneet ja yrittivät soittaa akeen johki katsastus neuvontaan mut eivät kuulemma vastanneet. Huomenna lupasivat selvittää asiaa ja lupasivat ilmotella päätöksestä.
Kyselivät myös konttorilla mihkä tarkotukseen valoja käytetään, rupes naurattaan ja vastasin et mihkäköhän asian niitä yleensä käytetään?
Ilmottelen ku kuuluu jotakin!

Joo , seuraavalla kerralla ,kun "selvästä" asiasta tulee erimielisyyttä katsurin kanssa ... Nii paa se katsastusinssi soittaa siitä paikasta AKEen , tulee vastaus heti ja suoraan .
Säästyy itte turhalta konttorilla hyppäämiseltä ja jää vielä saldoo vokotella pimuja ... :)

Tämä työvalo-asia on kyllä aivan päivänselvä homma ...asetuksissa lukee että tarvittavat työ-/lastausvalot sallittu , ei suuntauksella rajoitettu ( saapi olla eteenpäin MUTTA todellakin vain työvalaisin kelpaa ...ei siis PISTEPITKÄT ...)
Näin ainakin maastopakettiauton kohdalla .

Enpä tiedä missä vaikutat , mutta vaihda ASIANTUNTEVALLE konttorille ...jos löytyy läheltä .

TSEMPPIÄ !!!

zampy 27.11.2009 14:50

Soittivat sieltä katsastuskonttorilta ja kertoivat kysyneensä AKE:sta ohjeet: tuomio oli että työvaloja EI saa olla kuin kaksi jotka on suunnattu taakse päin!!
Nyt rupee nyppiin toi homma!
Mikä vittu siinä on että joka puolella ei sitten ymmärretä asioita niin ku asiat on?
Taitaa olla viimenen kerta ku meikäkäinen asioi samaisella konttorilla Parkanos!

zampy 27.11.2009 14:53

[QUOTE=Palde;617903]Joo , seuraavalla kerralla ,kun "selvästä" asiasta tulee erimielisyyttä katsurin kanssa ... Nii paa se katsastusinssi soittaa siitä paikasta AKEen , tulee vastaus heti ja suoraan .
Säästyy itte turhalta konttorilla hyppäämiseltä ja jää vielä saldoo vokotella pimuja ... :)

Tämä työvalo-asia on kyllä aivan päivänselvä homma ...asetuksissa lukee että tarvittavat työ-/lastausvalot sallittu , ei suuntauksella rajoitettu ( saapi olla eteenpäin MUTTA todellakin vain työvalaisin kelpaa ...ei siis PISTEPITKÄT ...)
Näin ainakin maastopakettiauton kohdalla .

Enpä tiedä missä vaikutat , mutta vaihda ASIANTUNTEVALLE konttorille ...jos löytyy läheltä .

TSEMPPIÄ !!![/QUO

Täs sun naapuripitäjäs vaikuttelen Parkanon konttorilla asioinu!

jnu 27.11.2009 15:08

Luulis katsastusmiesten ymmärtävän että maastoautossa tarvitaan maastovaloja samoin kuin kadulla ajovaloja. Maastossa on olennaisempaa nähdä jokapuolelle, ajonopeudet on pieniä eikä ole muita häikäistymässä niin että siitä aiheutuisi vaaraa. Myös valojen käyttäjien pitäisi ymmärtää että niitä valoja todella käytetään vain maastossa. Jos katolla eteenpäin olevat valot valaisee konepeltiä joka loistaa kirkkaana kuljettajan näkökentässä niin näkee oikeasti paljon huonommin tiellä eteenpäin kuin kattovalot sammutettuna. Samasta syystä lyhyiden valojen pitää sammua kun vaihdetaan pitkille. Kirkkaat valot lähellä heikentää ihmissilmän mahdollisuuksia nähdä kauas.

peedro 27.11.2009 16:41

Mulle sattu varmaan enempi offi henkinen katsuri,ei sitä tuntunu kiinnostavan minne valot näyttää tahi mitä valoja siinä on.Enempi tuntu kiinostavan konttorin ympäri ajelu,aikansa ajeli ja tuumaili vaan että kaikilla pitäs olla tämmöset.Muutenkin tuntu volvo kiinostavan konttorin äijiä, osa istuksi kopissakin välillä.

Toki jarrut ja semmoset pakolliset katteli huolella.Itekkin oon huomannu että katsureissa on eroja,mutta ainakin täällä itäsuomessa taitaa olla konttori jossa ymmärtävät tän harrastuksen.

Palde 27.11.2009 18:57

Koitas uusiksi ...
 
[QUOTE

Täs sun naapuripitäjäs vaikuttelen Parkanon konttorilla asioinu![/QUOTE]

Joo , tiedän kyllä paikan ... Minoo käyny kahen edellisen kanssa Ylöjärvellä , josta leima on tullut lähes aina ... Paitti viimme kun katkes jarruputki dynolle :) Onneksi katkes siihen eikä liikenteen seassa .

Parkanossa muuten meinas hylätä mun lava-BJ:n kun peruutus valoina oli työvalot ... Kävin sit kyseleen peruutusvaloja siitä putiikista joka kunnostaa kuorma-auton peräkärryjä ...samoja valoja juurikin ruuvasivat kärryyn kiinni ...
Kaveri soitti siitä paikasta konttorille ja kappas kappas .... alkoi minunkin peruutusvalot kelvata ...:)

Käyn muutoin töis Kihniössä .

Palde 27.11.2009 19:35

Pöyhäsin pikkasen lisää ...
 
Tällänen löytyy AKEn sivulta :

48 a) Direktiivin 76/757/ETY ja E-säännön numero 48 mukaan pakollisina vaadittujen valaisimien ja heijastimien lisäksi
vaaditaan:

v) M-luokan pelastus-, sairas- ja huoltoautossa, muussa erikoistarkoitukseen käytettävässä M-luokan ajoneuvossa
ja poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen virkatehtävässä olevassa autossa,
sekä N- ja O-luokan ajoneuvossa kuormausta,
purkausta tai muuta käyttöä varten välttämättömät työ- ja apuvalaisimet;

Mun mielestä aikas selvää tekstiä ...

-Jyki- 27.11.2009 20:57

No johan on...:confused: itellä LJiissä 6 kpl työvaloja asennettuna eri suuntiin eikä katsuri oo ikinä huomauttanu asiasta...varmaankin siksi koska lakipykälien mukaan ne saa olla noin...nii,ja huoltoauto.

osilpi 27.11.2009 21:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Palde (Viesti 618056)
Tällänen löytyy AKEn sivulta :

48 a) Direktiivin 76/757/ETY ja E-säännön numero 48 mukaan pakollisina vaadittujen valaisimien ja heijastimien lisäksi
vaaditaan:

v) M-luokan pelastus-, sairas- ja huoltoautossa, muussa erikoistarkoitukseen käytettävässä M-luokan ajoneuvossa
ja poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen virkatehtävässä olevassa autossa,
sekä N- ja O-luokan ajoneuvossa kuormausta,
purkausta tai muuta käyttöä varten välttämättömät työ- ja apuvalaisimet;

Mun mielestä aikas selvää tekstiä ...

Asia on juurikin näin eikä ole mitään epäselvää. N- ja O-luokan ajoneuvoissa saa olla tarvittava määrä välttämättömiä TYÖ- ja APUVALAISIMIA (ei sumuvaloja, lisäpitkiä tms) eikä sijaintia tai suuntausta ole määrätty missään. Lakitekstissä ei myöskään puhuta merkkivaloista mitään (en tiedä, onko AKElla joku salainen ohje asiasta), mutta käytännössä merkkivalot pitää kyllä olla. Jos pystyy perustelemaan, että katolla tarvitaan 6 työvaloa eri suuntiin, niin sitten ne on hyväksyttävä. Se, että kyseessä on harrastekäyttö, ei vaikuta asiaan.

Jos kyseessä M-luokan ajoneuvo, ei saa olla lainkaan työvaloja.

Vaihda konttoria ja tee valitus AKEen, jos ei onnistu. AKEssa saa henkilöstä riippuen puhelimessa eri vastauksia, mutta pyydäppäs kirjallisena lakitekstiä.

hunter x 27.11.2009 21:18

on tullu huomattua joillain konttoreilla että asiakaspalvelu on aivan vieras asia. ainakin olen saanu sellaista käytöstä että ukko piti itteensä jumalana. ja kun kaks kertaa olen saanu samanlaisen kohtelun samalla konttorilla ja satavarmasti on ollu mopo ja auto laillisia. vikalla kerralla palo sit käämi... totaalisesti. neuvoin menemään uudelleen koulutukseen jne ja varsin kovaäänisesti. (tultiin kurkisteleen jopa naapurihallista)
empä ole kyseisellä konttorilla käyny enää, enkä mene kun korkeintaan kuselle pihaan. muut konttorit mssä nykyään käyn niin on aivan eri maailmasta. todella asiallisia katsureita ollu kaikki. enkä ole muuten ainoa joka on vaihtanut katsastusasemaa kyseisen mulkun toimesta. tiedustelin ukolta jopa eikö ole pillua saanu viimeseen vuosikymmeneen kun aina sama käytös. jotain se koitti siinä täristä mutta empä kuunnellu. oli itellä niin paljon sanottavaa... elikäs, aina voi vaihtaa toiselle asemalle missä asiakkaita palvellaan niikuin kuuluu.:D

AtteL 27.11.2009 21:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hunter x (Viesti 618104)
on tullu huomattua joillain konttoreilla että asiakaspalvelu on aivan vieras asia. ainakin olen saanu sellaista käytöstä että ukko piti itteensä jumalana. ja kun kaks kertaa olen saanu samanlaisen kohtelun samalla konttorilla ja satavarmasti on ollu mopo ja auto laillisia. vikalla kerralla palo sit käämi... totaalisesti. neuvoin menemään uudelleen koulutukseen jne ja varsin kovaäänisesti. (tultiin kurkisteleen jopa naapurihallista)
empä ole kyseisellä konttorilla käyny enää, enkä mene kun korkeintaan kuselle pihaan. muut konttorit mssä nykyään käyn niin on aivan eri maailmasta. todella asiallisia katsureita ollu kaikki. enkä ole muuten ainoa joka on vaihtanut katsastusasemaa kyseisen mulkun toimesta. tiedustelin ukolta jopa eikö ole pillua saanu viimeseen vuosikymmeneen kun aina sama käytös. jotain se koitti siinä täristä mutta empä kuunnellu. oli itellä niin paljon sanottavaa... elikäs, aina voi vaihtaa toiselle asemalle missä asiakkaita palvellaan niikuin kuuluu.:D

Justjust, muistattekos aikaa kun oli 1 ja ainut valtiollinen katsastusviranomainen. Silloin oli kuulemma mentävä hyvin nöyränä ja armoa anoen auton kanssa näytille.
Kuulin yhen vanhemman ukon kertovan kun hänellä ei mennyt auto läpi katsastuksesta kun radion antenni oli sen verran kallellaan, että ylitti auton ääriviivan suoraan ylhäältä katsoen! Uskomatonta mutta totta.

Vanhaan hyvään aikaan katsastusmiehet olivat VIRKAMIEHIÄ, joilla oli oikeus pysäyttää ihmisiä autoineen tien päällä auton kunnon tarkastusta varten. Monella inssillä oli omassa autossa suikka ja "tikkari"(pienois liilennemerkki pysäytystä varten) etupenkkien välissä.
Saattoi siinä sitten käyttää valtaa jos joku auto tai sen kuski ei miellyttänyt silmää..:D

http://www.youtube.com/watch?v=2w024aEV0S0

Ja silloinhan hakattiin auton pohjaakin "kuonahakulla" oikein olan takaa.
Venäjältä myös tosiesimerkki:

Emännän sukulainen oli toissä useamman vuoden ryssissä ja vei sinne muuttoautona tulenuuden V70:n Siellä syynätään uudetkin autot heti ja ei mennyt leimasta läpi kun olivat Göteborgissa laittaneet ensiapupakkaukseen sidetarpeita missä oli sterilointipäivämäärä vanhentunut..

http://www.suurikuu.fi/PublishedServ...=9789517964968

Kannattaa hankkia vaikka joululahjaksi..;)

Nyt on onneks ajat muuttunu, mulla on vaan hyviä kokemuksia katsastuksista, vielä kun sais ton sikahintakartellin hajotettua!

zampy 28.11.2009 10:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Palde (Viesti 618056)
Tällänen löytyy AKEn sivulta :

48 a) Direktiivin 76/757/ETY ja E-säännön numero 48 mukaan pakollisina vaadittujen valaisimien ja heijastimien lisäksi
vaaditaan:

v) M-luokan pelastus-, sairas- ja huoltoautossa, muussa erikoistarkoitukseen käytettävässä M-luokan ajoneuvossa
ja poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen virkatehtävässä olevassa autossa,
sekä N- ja O-luokan ajoneuvossa kuormausta,
purkausta tai muuta käyttöä varten välttämättömät työ- ja apuvalaisimet;

Mun mielestä aikas selvää tekstiä ...

Tän lakipaperin kans kävin juuri siä konttorilla, mut ei kelvannu!
Tekis kyllä mieli tehä valitus akeen tai valittaa katsastus päätöksestä ku siinä on vissiin joku valitus aika.
Onko kellään kokemusta kummastakaan valitus prosessista, kuinka käytännös menee??
Kai sitä täytyy sit ruveta ruuvaileen valoja pois. stana

Palde saako olla utelias et misä oot hommis?

Marcus78 28.11.2009 12:12

Sama täällä että kaikissa (lj70)huoltoautoissa (työ)valoja sinne sun tänne ja ei ole katsastuksessa kertaakaan puututtu.
Ainakin Laitilan konttorilla saanu hyvää palvelua katsastuksen suhteen.
Ymmärtävät auton käyttötarkoituksen eli esim. jarrut yms hallintalaitteet katotaa huolella, mut ei napista pikkuasioista.

Ymmärrän tietysti senkin jos pikkuasiaan puututaan, jos sen oikeasti kuuluu olla niin, eikä mikää varajeesus juttu!


Sivu luotu: 20:01 (GMT +2).