Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   2-käyttopaku vs. henkilöauto maahantuodessa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=66073)

Rölli 25.11.2009 18:25

2-käyttopaku vs. henkilöauto maahantuodessa
 
Koitin jo haulla etsiä josko aiheesta olisi jotain löytynyt.. ei löytynyt. Eikä löytynyt oikeen tullin ja akenkaan sivuilta.

Eli ajatus oli saksasta hakea -96 - -99 vuotinen toyota kzj-95.

Dieselverohan on ihan sama oli se sitten kumpi vaan mutta eikös tuo maahantuodessa maksettava autovero olisi pienempi jos siitä tekisi tuollaisen 2-käyttöpakun? Eli paku normeilla penkeillä.

Meneekö se noin vai olenko ymmärtänyt jotain (taas) väärin?

Tuleeko tossa vastaan jotain muita asioita miksi ei kannattaisi?

Rambleristi 25.11.2009 22:40

Kaksikäyttöauto verotetaan tietääkseni samoin perustein kuin henkilöauto. Kaksikäyttöauton tavaratila ei täytä pakettiautolle alennettuun veroon oikeuttavia normeja.
En tiedä onko käytäntö muuttunut nyt, kun pakettiautojen verotus meni päästöpohjalle eikä noita tavaratila säännöksiä enää ole. Oletukseni on, että käytetyt käsitellään sen vuosimallin mukaisen lainsäädännön mukaan.
Ainut etu kaksikäyttöautoksi kilvittämisessä on se, että silloin siinä on yrityskäytössä ALV vähennys mahdollisuus. Tai no se on helpompaa kuin henkilöauton olleessa kysymyksessä. Yleensä kakskäyttöautot menee verottajalla läpi vaan ajopäiväkirjalla tai jotain. Epäilen, et ei kovin helposti saa täyttä vähennystä.

Rölli 25.11.2009 23:13

Lähinnä se mietityttää että eikö siitä tule paku papereiden mukaan? Silloinhan sen autovero osuus tuodessa olis kai pienempi kuin henkilöautossa?
Noinhan se menee silloinkin jos sen kilvittää 2 paikkaseksi pakuksi ilman takapenkkiä.

AlluK 26.11.2009 10:10

1.4.2009 jälkeen Suomessa ensikertaa verotettava uusi tai käytetty henkilö- ja pakettiauto ovat samalla
viivalla autoveron suhteen, ainoastaan yli 2500 kg kokonaispainon ylityksestä saa hiukan alennusta,
jos muut pakun ehdot täyttyvät.
En ole vielä selvittänyt, koskeeko kuinka käytettyä autoa, mutta uudet pakettiautot täytyy olla jo
tehtaalta lähtiessään pakun papereilla, eli henkilöautoja ei enää pakuiksi muutella ikuna.
( ennen kuin laki taas muuttuu )

Rekisteröimätön 26.11.2009 10:54

mites huoltoauto samassa tilanteessa?

-MaTTi- 26.11.2009 15:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rölli (Viesti 617498)
Lähinnä se mietityttää että eikö siitä tule paku papereiden mukaan? Silloinhan sen autovero osuus tuodessa olis kai pienempi kuin henkilöautossa?
Noinhan se menee silloinkin jos sen kilvittää 2 paikkaseksi pakuksi ilman takapenkkiä.

Tulee paku, mutta autovero on kaksikäyttöautossa tai peruspakussakin sama kuin vastaavassa henkilöautossa jos ei täytä autoverolain 8§:n määritelmiä.

2-paikkaisena ko. auton kantavuus yms. jutut täyttää autoverolain 8§:n vaatimukset, eli silloin saa alennusta kokonaismassan mukaan 6,8-18,7%. KZJ95:n tapauksessa ko. prosentti olisi 11,7%. Euroina puhuttaneen jotain 500-700 € summasta, eli alennuksen osuus siis tuo.

Tällöin auto on ja pysyy 2-paikkaisena, muutoin tulisi autoveron maksamatta jäänyt osa maksettavaksi.

P.S. KDJ95 eli D-4D -koneella oleva tuli markkinoille vasta 2001.

-MaTTi- 26.11.2009 15:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 617564)
mites huoltoauto samassa tilanteessa?

Täysi vero 1.4.2009 jälkeen maahantuoduista. Ei pienintäkään ideaa.

Rölli 26.11.2009 20:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 617610)
Tulee paku, mutta autovero on kaksikäyttöautossa tai peruspakussakin sama kuin vastaavassa henkilöautossa jos ei täytä autoverolain 8§:n määritelmiä.

2-paikkaisena ko. auton kantavuus yms. jutut täyttää autoverolain 8§:n vaatimukset, eli silloin saa alennusta kokonaismassan mukaan 6,8-18,7%. KZJ95:n tapauksessa ko. prosentti olisi 11,7%. Euroina puhuttaneen jotain 500-700 € summasta, eli alennuksen osuus siis tuo.

Tällöin auto on ja pysyy 2-paikkaisena, muutoin tulisi autoveron maksamatta jäänyt osa maksettavaksi.

P.S. KDJ95 eli D-4D -koneella oleva tuli markkinoille vasta 2001.

Eli ei onnistu niinkuin oli ajatus. Pitänee siis tuoda henkilömallina kun kuitenkin tarvitsee noita istumapaikkoja.

Näppihärö tuossa... kzj oli tarkoitus lukea.

Rekisteröimätön 27.11.2009 11:31

olen ajatellut hakea jostain pätkä pajeron did 00-02. minkälaisia veroja siihen olis tulossa ja onko minkälaisia muutoskatsastus vaihtoehtoja?


Sivu luotu: 11:23 (GMT +2).