![]() |
Tojon akselin kavennusta...
Onkos kukaan perehtynyt noihin Tojotien (Hiace ja Hilux) taka-akseleihin?
Onko tarjolla valmiita kapeita vetareita? Ja jos on, niin minkä mittaisia? Tarkoitus olisi kaventaa Hiacen akseli olemassa olevien vetarien mukaan. Jos ei noita ole valmiina, niin saako ajettua uudet poorit vanhaan? Onko kokemuksia? JuhaP |
|
Läjän lyhyen puolen vetarit esim.
Kuinka kapea siitä olisi tarkoitus saada? |
"Läjän lyhyen puolen vetari" kuinkas lyhyt tuo on? Paljonko on eroa Hiace/Hiluxiin? Meneekö suoraan paikkaan?
Tuo tavoitemitta ei ole ihan lukkoon lyöty, mutta hieman metrin päälle se olisi... JuhaP |
Jos molemmin puolin laittaa läjän lyhyen vetarin, niin leveys tulee olemaan luokkaa 110cm. Olettaen, et lyhyt vetari kaventaa apaut 15cm per puoli, jos lähtökohtana olis tollanen hiluxin 140cm levee akseli. Se on taas sit asia erikseen löytää kaks lyhyttä vetaria. :rolleyes:
|
No tuo 110 alkaa olla aika lähellä totuutta. Nyt täytyy alkaa mittaushommiin.
Missäs näitä lyhyitä vetareita on käytetty? Kun näistä Tojoista ei ole mitään tietoa. Tai nyt sen verran, että aikoinaan osasin ostaa tuon Hiacen lukkoperän yhteen projektiini. Ja nyt se olisi mennossa uuteen keksintöön. |
Mulla on yks ylimääräinen Ljn lyhyt vetari ja tyhjä taka-akseliputki jos tarvetta
|
LJ70
semmonen lyhyenläntä maasturi.Ekat tuli kai-86 ja vikat jotai -91,oma tuonti vehkeit on sit myöhemminki.Veikkaisin et on vaikee löytää kahta apparin puolen vetaria käytettynä.Malliki vaihtuu jossain vaihees et uudemmast ei tietääkseen käy.Taitaa muutenki tulla halvimmaksi ratkasuksi lyhennyttää ne orkkis vetarit esim.karpiolalla.Btw,taitaa joissain hj 60 olla ainaki sama pooritus.Käy jossai romiksel vertailee.
|
Lainaus:
|
Käy se uudemmankin vetari sinne, itte joskus vaihtanut ja sopii.
|
Lainaus:
|
Vastausta tulee kuin apteekin hyllyltä! Pikkuhiljaa alkaa asia valkenemaan. Kiitos tiedoista.
Kun olen tehnyt nuo mittaushommat auton alla ja saanut selville tuon lopullisen akselin leveyden, niin alan mahdollisen vetarin metsästyksen. Tod.näk. täältä palstalta löytyy. Onkos tuo Hiacen vetari sellaista, että siihen saa uudet poorit laitettua? Riittääkö materiaali, vai onko kavennusta poorin jälkeen? Jos menee kapeemmaksi tuota 110 cm, voi olla lyhennys edessä. JuhaP |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Karkasu?
Lainaus:
|
Lainaus:
|
MILLAI???
Lainaus:
|
Lainaus:
Mut mielestäni siis jenkkiperien vetareitakin olis tehty paremmasta matskusta ja tosiaan vanha vetari pois pulttilaipasta sorvaamalla ja uus siitä läpi ja sit hitsaus pulttilaipan molemmin puolin ja kovaa ajoa. Tiedä sit että hitsaavatko näitä puikolla ja millä puikolla. Karpiolan sorvaamo varmasti luulis tietävän. |
Joskus oli Wheels-magazinessä ohjeet Jaguarin erillisjousitetun taka-akselin vetarin kavennukseen. Siinä vedettiin oikean mittainen pala pois keskeltä, kunnon seevaukset, palikat uuniin ja sitten jigiin. Puikolla vaiheittain täyttämällä nippuun ja uuniin vähitellen jäähtymään. Muistaakseni 600 astetta piti olla lämpöä ennen hitsausta ja jäähtyminen kesti monta tuntia...
En aio koittaa tuota, vaan tuossa yhdessä mahtiprojektissa taidan tehdä vetarien tilalle "kardaanit" vetareiksi. Tuommoiset... http://www.bryanf.com/510/images/halfshft.jpg |
tossa jaguaarissa ihan pienenä erona et vetari toimii myös ylätuki vartena!!!;) joutuu aika erilaisten voimien alaiseksi??
|
keskeltä poikki toinen pää suoraks ja toinen kartioks,kulma niin et mahtuu hitsaamaan hyvin.migillä kasaan,saa oikoo saumojen välissä,taipuu aika iloseen.kestää 275 slicsit ainakin ongelmitta.
|
yksi kavennettu versio bj:n akselista, molemmilla puolilla lyhyet vetarit.
tossa pihalla se vielä odottelee, 295:set alla http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=46460 |
Paljonko tuolla on leveyttä?
Tuossa on siis vaan toinen puoli kavennettu ja toinen on vakio mitalla? Onkos tuossa lukko alunperin? |
Nostanpas tätä vanhaa juttuani...
Tare, onko tuo akseli, josta laitoit kuvaa, vielä tallessa? juhap |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/showthr...413#post678413:p:p:p:p |
Sivu luotu: 04:28 (GMT +2). |