Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Tojon akselin kavennusta... (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=66021)

juhapih 23.11.2009 21:38

Tojon akselin kavennusta...
 
Onkos kukaan perehtynyt noihin Tojotien (Hiace ja Hilux) taka-akseleihin?

Onko tarjolla valmiita kapeita vetareita? Ja jos on, niin minkä mittaisia?

Tarkoitus olisi kaventaa Hiacen akseli olemassa olevien vetarien mukaan.

Jos ei noita ole valmiina, niin saako ajettua uudet poorit vanhaan? Onko kokemuksia?

JuhaP

jampeli 23.11.2009 21:42

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=65896

Repro 23.11.2009 21:45

Läjän lyhyen puolen vetarit esim.
Kuinka kapea siitä olisi tarkoitus saada?

juhapih 23.11.2009 22:13

"Läjän lyhyen puolen vetari" kuinkas lyhyt tuo on? Paljonko on eroa Hiace/Hiluxiin? Meneekö suoraan paikkaan?

Tuo tavoitemitta ei ole ihan lukkoon lyöty, mutta hieman metrin päälle se olisi...

JuhaP

HRD 23.11.2009 22:42

Jos molemmin puolin laittaa läjän lyhyen vetarin, niin leveys tulee olemaan luokkaa 110cm. Olettaen, et lyhyt vetari kaventaa apaut 15cm per puoli, jos lähtökohtana olis tollanen hiluxin 140cm levee akseli. Se on taas sit asia erikseen löytää kaks lyhyttä vetaria. :rolleyes:

juhapih 23.11.2009 23:10

No tuo 110 alkaa olla aika lähellä totuutta. Nyt täytyy alkaa mittaushommiin.

Missäs näitä lyhyitä vetareita on käytetty?
Kun näistä Tojoista ei ole mitään tietoa.
Tai nyt sen verran, että aikoinaan osasin ostaa tuon Hiacen lukkoperän yhteen projektiini. Ja nyt se olisi mennossa uuteen keksintöön.

jampeli 23.11.2009 23:15

Mulla on yks ylimääräinen Ljn lyhyt vetari ja tyhjä taka-akseliputki jos tarvetta

RIPAX 23.11.2009 23:18

LJ70
 
semmonen lyhyenläntä maasturi.Ekat tuli kai-86 ja vikat jotai -91,oma tuonti vehkeit on sit myöhemminki.Veikkaisin et on vaikee löytää kahta apparin puolen vetaria käytettynä.Malliki vaihtuu jossain vaihees et uudemmast ei tietääkseen käy.Taitaa muutenki tulla halvimmaksi ratkasuksi lyhennyttää ne orkkis vetarit esim.karpiolalla.Btw,taitaa joissain hj 60 olla ainaki sama pooritus.Käy jossai romiksel vertailee.

HRD 23.11.2009 23:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja juhapih (Viesti 616861)
Tai nyt sen verran, että aikoinaan osasin ostaa tuon Hiacen lukkoperän yhteen projektiini. Ja nyt se olisi mennossa uuteen keksintöön.

Kavennus projektiin kannattaa valita vanhan hiacen tai hiluxin akseliputki, koska ne on tasapaksuja putkia, joten pääsee helpommalla. "Uudemmissa" hiaceissa ainakin on putken päässä "supistus" joka varmaan vaatii enempi kikkailuja kavennusta silmällä pitäen. Ei varmastikaan mahdotonta ole tehdä sellaisestakaan.

jampeli 23.11.2009 23:21

Käy se uudemmankin vetari sinne, itte joskus vaihtanut ja sopii.

HRD 23.11.2009 23:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 616865)
Btw,taitaa joissain hj 60 olla ainaki sama pooritus.Käy jossai romiksel vertailee.

Puolkevennetystä perästä niin hj kun bj:kin käy poorien puolesta. Bj:sä ainakin laakerin sisäkoolina toimii ite vetari. (hj:sä sama juttu?)Hiukan kun sorvia näyttää, niin siihen istuu esim: hiluxin pyöränlaakeri. ;)

juhapih 23.11.2009 23:35

Vastausta tulee kuin apteekin hyllyltä! Pikkuhiljaa alkaa asia valkenemaan. Kiitos tiedoista.

Kun olen tehnyt nuo mittaushommat auton alla ja saanut selville tuon lopullisen akselin leveyden, niin alan mahdollisen vetarin metsästyksen. Tod.näk. täältä palstalta löytyy.

Onkos tuo Hiacen vetari sellaista, että siihen saa uudet poorit laitettua? Riittääkö materiaali, vai onko kavennusta poorin jälkeen? Jos menee kapeemmaksi tuota 110 cm, voi olla lyhennys edessä.

JuhaP

HRD 23.11.2009 23:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja juhapih (Viesti 616880)
Onkos tuo Hiacen vetari sellaista, että siihen saa uudet poorit laitettua? Riittääkö materiaali, vai onko kavennusta poorin jälkeen? Jos menee kapeemmaksi tuota 110 cm, voi olla lyhennys edessä.

JuhaP

Hiluxin vetarin on ainakin "tasapaksu" ja muistaakseni hiacen myös, eli sen puolesta voi pooreja jatkaa, kun vaan löytää tekijän. Onhan noita pooreja jatkettu jenkki periin ainakin.

Jare 23.11.2009 23:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja juhapih (Viesti 616880)

Onkos tuo Hiacen vetari sellaista, että siihen saa uudet poorit laitettua? Riittääkö materiaali, vai onko kavennusta poorin jälkeen? Jos menee kapeemmaksi tuota 110 cm, voi olla lyhennys edessä.

JuhaP

En tiedä, mutta voisko sitä vetaria lyhentää sieltä toisesta päästä, eikä sieltä pooritetusta? Eli sorvaa vearin irti pulttipalipasta ja työntää laipan läpi ja hitsaa pulttilaipan uuteen paikkaan? Vetarista katkoo sitten ylimääräiset pois. Mutta onks toyotan vetarissa sit enään paikkaa laakerille jos noin tekee? Muistaisin kuulleeni jonkun tehneen näin, mutta kyseessä tais olla jotain ameriikan akseleita....:confused:

RIPAX 23.11.2009 23:44

Karkasu?
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja juhapih (Viesti 616880)
Vastausta tulee kuin apteekin hyllyltä! Pikkuhiljaa alkaa asia valkenemaan. Kiitos tiedoista.

Kun olen tehnyt nuo mittaushommat auton alla ja saanut selville tuon lopullisen akselin leveyden, niin alan mahdollisen vetarin metsästyksen. Tod.näk. täältä palstalta löytyy.

Onkos tuo Hiacen vetari sellaista, että siihen saa uudet poorit laitettua? Riittääkö materiaali, vai onko kavennusta poorin jälkeen? Jos menee kapeemmaksi tuota 110 cm, voi olla lyhennys edessä.

JuhaP

Muistaakseen käy senku tökkää sorvissa poikki,sit jyrsii uudet poorit.Aika kovaa tavaraa tuntuu olevan ja siin pooris on kai joku karkasu,se karpiola vois tietää siit.JARE!!et kai tosissas oo vetaria hitsaamassa??

Jare 23.11.2009 23:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 616887)
Muistaakseen käy senku tökkää sorvissa poikki,sit jyrsii uudet poorit.Aika kovaa tavaraa tuntuu olevan ja siin pooris on kai joku karkasu,se karpiola vois tietää siit.JARE!!et kai tosissas oo vetaria hitsaamassa??

Onhan noita hitsailtu, eihän se nyt mitään raketti tiedettä kuitenkaan ole;)

RIPAX 23.11.2009 23:55

MILLAI???
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 616890)
Onhan noita hitsailtu, eihän se nyt mitään raketti tiedettä kuitenkaan ole;)

Eix se oo valu terästä?karkastaax sitte ja mite?

Jare 24.11.2009 00:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 616892)
Eix se oo valu terästä?karkastaax sitte ja mite?

No ei ainakaan niit yksiä akseleita karkaistu mitenkään, mitkä joskus aikoinaan isä-ukko Volvo valppiin teki. Eli lähes keskeltä poikki ja ulkopää jäi valppia ja sisäpää D44 pooria, ku valppiin sovitettiin semmoisen murikan tasauspyörästön osat. Yks takakeppi meni poikki, ku ketjujen kans aikansa runnotiin. Ja olisko ollu ehkä ihan migillä hitsatut......pitäs kysellä tarkemmin, ku onhan tuosta jo aikaa.

Mut mielestäni siis jenkkiperien vetareitakin olis tehty paremmasta matskusta ja tosiaan vanha vetari pois pulttilaipasta sorvaamalla ja uus siitä läpi ja sit hitsaus pulttilaipan molemmin puolin ja kovaa ajoa. Tiedä sit että hitsaavatko näitä puikolla ja millä puikolla. Karpiolan sorvaamo varmasti luulis tietävän.

juhapih 24.11.2009 00:21

Joskus oli Wheels-magazinessä ohjeet Jaguarin erillisjousitetun taka-akselin vetarin kavennukseen. Siinä vedettiin oikean mittainen pala pois keskeltä, kunnon seevaukset, palikat uuniin ja sitten jigiin. Puikolla vaiheittain täyttämällä nippuun ja uuniin vähitellen jäähtymään. Muistaakseni 600 astetta piti olla lämpöä ennen hitsausta ja jäähtyminen kesti monta tuntia...

En aio koittaa tuota, vaan tuossa yhdessä mahtiprojektissa taidan tehdä vetarien tilalle "kardaanit" vetareiksi. Tuommoiset... http://www.bryanf.com/510/images/halfshft.jpg

niko69 24.11.2009 15:25

tossa jaguaarissa ihan pienenä erona et vetari toimii myös ylätuki vartena!!!;) joutuu aika erilaisten voimien alaiseksi??

ventora 24.11.2009 19:54

keskeltä poikki toinen pää suoraks ja toinen kartioks,kulma niin et mahtuu hitsaamaan hyvin.migillä kasaan,saa oikoo saumojen välissä,taipuu aika iloseen.kestää 275 slicsit ainakin ongelmitta.

tare 24.11.2009 21:31

yksi kavennettu versio bj:n akselista, molemmilla puolilla lyhyet vetarit.
tossa pihalla se vielä odottelee, 295:set alla
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=46460

juhapih 24.11.2009 22:29

Paljonko tuolla on leveyttä?
Tuossa on siis vaan toinen puoli kavennettu ja toinen on vakio mitalla? Onkos tuossa lukko alunperin?

juhapih 24.06.2010 21:26

Nostanpas tätä vanhaa juttuani...

Tare, onko tuo akseli, josta laitoit kuvaa, vielä tallessa?

juhap

Jare 24.06.2010 23:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja juhapih (Viesti 678402)
Nostanpas tätä vanhaa juttuani...

Tare, onko tuo akseli, josta laitoit kuvaa, vielä tallessa?

juhap

Äläs hätäile.....nyt o juhannus:

http://forums.offipalsta.com/showthr...413#post678413:p:p:p:p


Sivu luotu: 04:28 (GMT +2).