Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Välilaippa rojektia (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=65725)

kesis 16.11.2009 10:35

Välilaippa rojektia
 
Tarkotus oli naittaa ei sopimattomat mersun 3.8 L v8 kone ja pakun manuaali laatikko yhteen,eli näin.
Ensin 50mm paksu alumiini murikka jyrsinkoneeseen kiinni,alkureikiä on tässä vaiheessa porailtu.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=45597
Ei muuta kun koneet laulamaan ja lastu lentämään.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=45598
Useamman koneistustyötunnin jälkeen näyttää jo hyvältä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=45599
Kikkaran sovittelua koneen perään,ja siinähän se on ku isä äireen seläs.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=45600
Myös aikasemmin tehdyt vauhtipyörä/kytkinpaketti sopii,melkeen heittämällä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=45601
Kytkinkoppakin löytää oman paikkansa laakista,startin ympäristöä joutuu vielä vähän
muokkaamaan ja hitsaamaan kun tuo patti on pikkasen väärässä kohtaa ja startin
kiinnityspultteihin olis mukava päästä käsiks muutenkin ku laatikon irrottamalla.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=45602

Mielenkiintoisen tästä rojektista teki se että kyseistä konetta ei ole koskaan tehty
manuaali laatikolla,mut mää nyt halusin siihen manuaali laatikon vaik automaattikin olis
nurkassa oottamassa,ja laatikoksi tulee pakun pikkuykkösellä oleva 5-vaihteinen.
Ja kun vauhtipyörää ei ole kyseiseen koneeseen olemassa niin tein sen vanhasta
3.5L:sen v8:sin vauhtipyörästä,joka oli liian suuri mut pulttijako sama.
Sorvilla pyörä pienemmäksi,hammaskehän pienennys ja pakun kytkinasetelma ja levy
välilaipalla kiinni vauhtipyörään.
Tasapainotuksessa ei tarvinnu paljo reikiä porailla,eli kohtalaisen hyvin onnistus tuo
pienennys.Mut tästähän olikin juttua aiemmin.
http://forums.offipalsta.com/showthr...kytkin+kysymys
Tarkkaan sai kaikki mitoittaa et sopi paikalle,liekö tuurilla myös osansa asiaan.
Vauhtipyörää ei voinu yhtään isommaksi jättää koska muuten ei olis manuaalilaatikon
pulttikehä sopinu.Myöskään yhtään pienemmäksi ei voinu,koska sit ei olis startti mahtunu
paikalle,nyt startin ja koneen lohkon väliin ei jäänyt milliäkään tilaa,eli tässä kohtaa se tuuri
tais myös olla mukana.

ventora 16.11.2009 11:38

miehen työ! ihan uteliaisuutani teitkö laipan pelkillä mittauksilla vai kohdistitko runkolaakereista laatikkoon?startin pultit yleensä ite laittanut heppiin ja muttereilla startti kiinni ni ei tarvitse välittää et pultit jää kopan alle.

kesis 16.11.2009 13:00

Mittauksilla ei olis onnistunu,sen verran oli sikin sokin nuo kiinnitys reijät molemmissa laatikoissa.
Eli ensimmäitteks tein tarkan reijän kytkinakselille keskelle aihiota.
Levy pöydälle ja laatikko pystyyn levyn päälle niin että kytkinakseli on reijässä.
Sit vaan tarkka teräväkärkinen tappi joka reijästä läpi ja napautus vasaralla,tämä operaatio siis molemmilla laatikoilla.
Sit levy takas jyrsimeen ja joka reikä erikseen ensin teräväpäisellä tapilla kohdistus ja sit poraus,hidasta mut jopa ne
kaikki ohjuri tapit osu just kohdalleen.
Samalla piirsin vielä molempien laatikoiden ääriviivat et pysty koneistaa nuo ulkomuodot.
Ja ettei homma olis ollu liian helppoa niin tietenkin jyrsimen y-akselista loppu liikevarat ja joutu välillä irrottaa kappaleen.
Tuo startin kiinnitys muttereilla kävi mielessä mut en viitiny lähteä kierteitä poraamaan pois ku olis muutenkin joutunu tota koppaa muokkaamaan ku toi startti tulee hieman läpi välilaipasta ja osuu koppaan.
Muutenkin joutusin hieman "viilaamaan"startin kiinnityslaipan kyljestä ku se on tarkotettu toiselle puolelle eikä meinannu
ens alkuun sopia väärinpäin paikalle väärälle puolelle.

pee 16.11.2009 21:31

hyvähyvävhyvä !!!

mä just suunnittelen mokomaa OM60X koneen ja 411 moggisen laatikon väliin, taisinpa just keksiä mist sen saa "helpommin" !!! :rolleyes:

peukkuja !

Jeeper 16.11.2009 21:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kesis (Viesti 613973)
Sit vaan tarkka teräväkärkinen tappi joka reijästä läpi ja napautus vasaralla,tämä operaatio siis molemmilla laatikoilla.

Samalla systeemillä mä tein doublerin välilaipan reikien kohdistuksen, hyvin on toiminut :)

Asiallinen projekti sulla, näitä on aina mukava lukea.


Sivu luotu: 11:19 (GMT +2).