Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Onko palstalaiset tehneet sukututkimusta? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=65430)

Rompe1 09.11.2009 11:36

Onko palstalaiset tehneet sukututkimusta?

Aloitan tässä uuden topiikin sukututkimuksesta.
Mielenkiintoni heräsi, kun oma sukuni on niin pieni (vähän reilu 300 henkeä), ja on mielenkiintoista tutkia kaikkia asioita.
Onko palstalaiset tutkineet itse/osallistuneet sukututkimukseen???

pastirolli 09.11.2009 12:03

Mieli tekisi kovasti mutta ei oikein tiedä mistä aloittaisi. Olisi kyllä mukava tietää minkälaisia ryöväreitä suvussa on mellastanut. :p

Rompe1 09.11.2009 12:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pastirolli (Viesti 611609)
Mieli tekisi kovasti mutta ei oikein tiedä mistä aloittaisi. Olisi kyllä mukava tietää minkälaisia ryöväreitä suvussa on mellastanut. :p

Soon muuten yllättävän helppoo.
Mulla on siihen nyt iha oikeen ohjelmakin, haluukkos sen??

Holst 09.11.2009 12:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rompe1 (Viesti 611615)
Soon muuten yllättävän helppoo.
Mulla on siihen nyt iha oikeen ohjelmakin, haluukkos sen??

Käytätkö Heritagen (tai joku mikä nyt olikaan) ohjelmaa? vai onko joku parempi?

Rompe1 09.11.2009 12:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Holst (Viesti 611618)
Käytätkö Heritagen (tai joku mikä nyt olikaan) ohjelmaa? vai onko joku parempi?

Heritage, tuntuu ihan OK tsydeemiltä...

Holst 09.11.2009 12:59

Sitä samaa itse käytänyt kun olen nimiä ynnäilly järjestykseen, syöttäminen ja lukeminen helppoa, sais vain enemmän ja nopeammin tietoa niin sit kaikki toimis hyvin :D

Cental73 09.11.2009 13:01

juu tehtynnä mutsin puolelle joskus, sinne se mänt 1500 luvulle Laatokan saaristoon. Isäukonpuolelta taas kipasee saksanmaalle, josta kauppias oli ottanna hatkat kainuunpuoleen myös 1500 luvulla. Ja siellä samalla paikkakunnalla nuita sukalaisia näyttäs vieläkin lymyilevä. Eivät raukat uskalla/halua tulla mettästä pois.

Rompe1 09.11.2009 13:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Holst (Viesti 611624)
Sitä samaa itse käytänyt kun olen nimiä ynnäilly järjestykseen, syöttäminen ja lukeminen helppoa, sais vain enemmän ja nopeammin tietoa niin sit kaikki toimis hyvin :D

Samat sanat, sit tietty jos joku samanniminen löytyis sieltä, joka tekee samaa hommaa, niin se helpottas...
Oon ite ainoo Rouvali siellä kyl, niin ei oo helppoo..

Holst 09.11.2009 13:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rompe1 (Viesti 611626)
Samat sanat, sit tietty jos joku samanniminen löytyis sieltä, joka tekee samaa hommaa, niin se helpottas...
Oon ite ainoo Rouvali siellä kyl, niin ei oo helppoo..

Itse ehdin kaivella netistä tietoja 1700-1800 vaihteeseen kunnes kyllästyin asiaan muutamaksi vuodeksi. Lisä innostuksen kirvoittamana aloitin uudestaan vuosi sitten ja silloin bongasin netistä valmiin sukupuun 1600 luvulle asti, ja joka mahdollisen haaran mitä löytyy.. :) enää ei ole sit muutakuin täydenellä elossa olevia, niistä on vain pirun vaikea saada tietoa jos ei ole mitään käsitystä ketä ja mistä etsii..

Rompe1 09.11.2009 13:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Holst (Viesti 611628)
Itse ehdin kaivella netistä tietoja 1700-1800 vaihteeseen kunnes kyllästyin asiaan muutamaksi vuodeksi. Lisä innostuksen kirvoittamana aloitin uudestaan vuosi sitten ja silloin bongasin netistä valmiin sukupuun 1600 luvulle asti, ja joka mahdollisen haaran mitä löytyy.. :) enää ei ole sit muutakuin täydenellä elossa olevia, niistä on vain pirun vaikea saada tietoa jos ei ole mitään käsitystä ketä ja mistä etsii..

Mulla on tietoa 1600-luvulle omasta sukuhaarasta, mut vanhin veroluettelosta löytyvä on 1550 vuodelta...

Meit on tällä hetkellä 322 henkee...

http://verkkopalvelut.vrk.fi/Nimipal...mihaku.asp?L=1

Holst 09.11.2009 13:25

Omalla nimellä löytyy elossa olevia 2303, kaikkia ei ole tarkoitus saada kerättyä, vain suoraan ylöspäin omaa jalkaa olevat.. Ja sit lisää kun ne on saatu :D

Rompe1 09.11.2009 13:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Holst (Viesti 611634)
Omalla nimellä löytyy elossa olevia 2303, kaikkia ei ole tarkoitus saada kerättyä, vain suoraan ylöspäin omaa jalkaa olevat.. Ja sit lisää kun ne on saatu :D

Siin oliskin hommaa, kun kaikki saat kirjotettua, samoin kun niitten sukulaiset, keillä on eri nimi... :D

Tää on muuten kumma homma, kun tätä alkaa tekeen siihen jää ihan koukkuun... :D

h-a-r-z-a 09.11.2009 16:23

Sen verran on tullut tutkittua,että seuraava vaihe olisi mennä mikkeliin arkistoja penkomaan.
Hyvä konsti aloittaa on His-Ki.
Toisin sanoen suomen sukututkimusseuran sivustoilta löytyvät historiankirjat.
Muutamaa ohjelmistoa olen käyttänyt ja sellainen on lähees pakko olla jos haluaa pysyä järjissään.
Ihan vaan demoja,mutta niihinkin mahtuu jotain sata ihmistä.
Lippuja, lappuja ja riisi paperia on tietty vaihtoehto sekin.

Rosvot ja ryövärit saattaa olla pelkkkää toiveajattelua,tai ainakaan niitä kovin helposti löydy.Kirkonkirjoissa saattaa olla jotain mainintoja,mutta oikeudenpöytäkirjosta niitä täytyy etsiä.
Eikä niitä löydä enenkuin on löytänyt kirkonkirjoista.
Maakirjat on hyvä apuväline vanhempia esi-isä tutkiessa.

Offipiru 10.11.2009 01:41

Jonkun verran löytyy, tonne just 1600luvun lopulle. Pelottavaa että n,70%n kuolinsyyt mitä löyty on itsareita, mut löytyy esimerkillisiä kirjailijoitakin muutama esim. Aleksis Kivi joku sukulaismies ja Matti Vanhanen HUIIII!!!

Bänkster 10.11.2009 14:09

En tod.
Vois juuri vähempää kiinnostaa :cool: Pieni ja riitainen suku, that's enough for me.

DarkestMessiah 10.11.2009 15:32

Setä otti ja aloitti kerran tutkimisen, ja pääsi hyvin 1700-luvun viimeisiin vuosiin, kun päätti lopettaa. Vastaan tuli herrasmies joka oli availlut kyläläisten vatsoja viikatteella :eek: pohojalaaset on tervettä sakkia :p

sjeeppi 10.11.2009 19:52

sukututkimus

Onhan muutama sukulainen yrittänyt ja tiedot on todellakin perseestä jos luottaa ja noudattaa liiaksi esim. seurakuntien taikka väestörekisteri keskusten tietoihin, monesta paikkaa on löytynyt täysin paikkaansa pitämättömiä tietoja.

No positiivisena asiana pidän sitä että joku viitsii paneutua johonkin tutkimukseen.
Äiti teki sukututkimusta 15 vuotta ja tekee edelleen, korjaa virheelliset tiedot ja välittää siitä taas tiedot korjattavaksi, asioista joita tuossa tutkimuksessa tulee esiin on yllättävän monta ja saatat olla jonkin jutun kanssa "jumissa" pari vuotta, mutta jostain yllättävältä taholta tulee aina jokin ilmi.
NEUVO: Kun alette tekemään sukututkimusta, käyttäkää mahdollisimman manta sukulaista hyödyksi, varsinkin vanhenpia sukaulaisia, älkää luottako sokeasti ns. virallisiin papereihin.

sisua45 10.11.2009 20:24

Yleensä sukututkimukset hiipuu kokoon, kun alkaa löytymään mustalaisia suvusta. :D

solihull 11.11.2009 00:46

Tervehdys!
Periaatteessa hieno juttu, mutta voi kuulkaa montako kertaa naapurin pehtoorit, piikalikat ja rengit ovat sotkeneet nämä sukuselvitykset. Totuutta ei tiedä kukaan ja siksi on aivan turha uskoa omia taustojaan todeksi. Se, että kirkonkirjoissa on mustia aukkoja, tuo haastetta tutkimukselle, mutta se mitä ei missään mainita ja josta on iäksi vaiettu on koko homman totuus.

Se on vähän kuin rotukoiran taustoja selvittäisi, aina ei voi olla varma niistäkään. Ja aikajänne on aika paljon lyhempi kuin ihmisukujen tutkimuksessa.

Mulle riittää se, että kun vastaan tulee toinen sinisilmäinen, niin voinen olla varma, että hän on sukua.

TT

Rompe1 11.11.2009 01:02

:D :D :D
Mielenkiintoista keskustelua tämä on saanut aikaiseksi.
Nyt kun olen asiaa ajnut eteenpäin täysillä, niin oon saanu aikasex 405 henkilöä, ja 119 perhettä. Tässä kyllä on mukana ns. uusiakin avioliittoja, eli eron tai kuoleman jälkeen menty naimisiin, useimmin jonkun aviopuolison lähisukulaisen kanssa...
Merkille pistin että todella moni oli kuollut heti synnytyksessä, tai 3-vuoden aikana... :(
Useita löytyi myös että tyttönimi oli sama kun tulevan aviopuolison nimi... ;)
Eili jotain serkun serkkuja yms...

awd 11.11.2009 06:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sjeeppi (Viesti 612147)
Onhan muutama sukulainen yrittänyt ja tiedot on todellakin perseestä jos luottaa ja noudattaa liiaksi esim. seurakuntien taikka väestörekisteri keskusten tietoihin, monesta paikkaa on löytynyt täysin paikkaansa pitämättömiä tietoja.

No positiivisena asiana pidän sitä että joku viitsii paneutua johonkin tutkimukseen.
Äiti teki sukututkimusta 15 vuotta ja tekee edelleen, korjaa virheelliset tiedot ja välittää siitä taas tiedot korjattavaksi, asioista joita tuossa tutkimuksessa tulee esiin on yllättävän monta ja saatat olla jonkin jutun kanssa "jumissa" pari vuotta, mutta jostain yllättävältä taholta tulee aina jokin ilmi.
NEUVO: Kun alette tekemään sukututkimusta, käyttäkää mahdollisimman manta sukulaista hyödyksi, varsinkin vanhenpia sukaulaisia, älkää luottako sokeasti ns. virallisiin papereihin.

Juu tämä on monesti ongelmana, kun ei varmisteta tietoja alkuperäislähteistä.
Onneksi nykyään on helpompaa tämän tekeminen, olin joskus aikanaan mukana käynnistämässä
lähteiden nettiin viemistä. Nyt sieltä löytyy jo paljon ks. http://www.sukuhistoria.fi
Tietty noiden lukeminen on haastavaa, mutta kyl siihen oppii. :)

Kartse1 17.11.2009 00:56

Onhan noita tullut pälyiltyä ja päiviteltyä tuonne sukuseuran sivuille aina silloin tällöin,
kun syntyy uusia sukulaisia. Isävainaan wanhat Mv -valokuvat pitäis keritä
skannailemaan ja lisäämään osa noille sivuillekin.
Nämä on vähän sellaisia eläkepäivien hommia, että säästellään myöhemmäksi,
jos vaikka joku muu ehtisi tekemään ensin... :D

Historia on tiedossa 1500 -luvulta asti. Suku on laaja ja nimi yleinen.

Sivut löytyy tuolta: http://suvut.genealogia.fi/koski/

Tosin vain kirjautuneet jäsenet pääsevät katselemaan tarkemmin sukupuita ja jäsenien tarkempia tietoja.
Tässä oli jokin henkilösuojasysteemi / -laki, joka tuota julkisuutta rajoittaa.

Rekisteröimätön 19.11.2009 02:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja solihull (Viesti 612287)
Tervehdys!
Periaatteessa hieno juttu, mutta voi kuulkaa montako kertaa naapurin pehtoorit, piikalikat ja rengit ovat sotkeneet nämä sukuselvitykset. Totuutta ei tiedä kukaan ja siksi on aivan turha uskoa omia taustojaan todeksi. Se, että kirkonkirjoissa on mustia aukkoja, tuo haastetta tutkimukselle, mutta se mitä ei missään mainita ja josta on iäksi vaiettu on koko homman totuus.

Se on vähän kuin rotukoiran taustoja selvittäisi, aina ei voi olla varma niistäkään. Ja aikajänne on aika paljon lyhempi kuin ihmisukujen tutkimuksessa.

Mulle riittää se, että kun vastaan tulee toinen sinisilmäinen, niin voinen olla varma, että hän on sukua.

TT

Veli Hojota?

VonLeka 02.11.2010 16:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rompe1 (Viesti 611630)
Mulla on tietoa 1600-luvulle omasta sukuhaarasta, mut vanhin veroluettelosta löytyvä on 1550 vuodelta...

Meit on tällä hetkellä 322 henkee...

http://verkkopalvelut.vrk.fi/Nimipal...mihaku.asp?L=1

Tuon ohjelman mukaan meitä on tällä hetkellä 21 henkee

pahapaimen 02.11.2010 17:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VonLeka (Viesti 709482)
Tuon ohjelman mukaan meitä on tällä hetkellä 21 henkee

Eikö siinäkin ole jo tarpeeksi;)

Sivu luotu: 23:25 (GMT +2).