![]() |
Datsun Patrol 4dr pick-up
Joo tuli Uaz vaihdettua Pastirolliin ja päätimpä tänne rykästä parit kuvat..
Päävisio olis tehä mettäpeli ja pick-up. Eteen tulee Toyotan vinssi ja taakse sähkönen, renkaiksi 35" Creepyt ja akseleihin jotain SOA-kikkailua.. Onhan noita pick-upeja nähty täälläkin, mutta päätin tehä jotai omaperäistä tai ainakin vähemmän yleistä. Peräpäässä on havaittavissa pientä märännöstä: http://i42.photobucket.com/albums/e3...l/IMG_7951.jpg Katon mallailua,eka kattopala hepissä ja "C-pilari" halkaistuna paikallaan, josta saadaan avautuvan oven karmille "tiivistepinta" http://i42.photobucket.com/albums/e3...l/STA_7965.jpg Katon takareuna ja "D-pilari" taas halkaistuna ja hepattuna puolikkaaseen C-pilariin. http://i42.photobucket.com/albums/e3...l/STB_7971.jpg Eli väliseinä tulee takaoven keskikohdalle. Ikkunankarmi rakennetaan aukon kokoiseksi ja siihen "kyöstillä" pleksi-ikkuna kiinni. Jos jaksais leikata lasin oikeanmittaiseksi, saisi avautuvat takalasit oviin..=) Pilari jää "tyhjänpäälle" oven kohdalla, mutta väliseinä tukee sitten pilarinkin. Väliseinään täytyy laittaa joku tiiviste,joka vastaa sitten ovipahvia vasten ettei tuuli puhalla nurkista, jos jaksaa...takaoven kun avaa, niin siitä pääsee extra-ohjaamoon ja lavan etuosaa kaivelemaan törkyjä. Vaivan arvoistako? Ei välttämättä, mutta omaksi huvikseni ja muiden hämmennykseksi lähinnä!! http://i42.photobucket.com/albums/e3...ol/patrol1.jpg Lisää kuvia kun projekti etenee.. |
Huh, kyllapas on patrolli pahasti ruostunu... No, helvetisti peltia ja kemppia niin kylla se siita...:D
|
Alkuviikosta haettu Toyotan vinssi ja tänää hyvät ovet...eiku talliin..
|
Nyt on väliseinä valmis, runko huonekalutputkesta ja ylimääräisestä kattopellistä seinäpelti
http://i42.photobucket.com/albums/e3...l/IMG_0001.jpg Täytyy varmaa joku tuki vielä laittaa kattopilarin ja lavan laidan väliin ettei tuo "lava" reuhahda, kun kori on hiukka mätä.. Tai mitä sitten jos reuhahtaa, ei paljon menetystä tuu..takaovet varmaan ei enää aukea. http://i42.photobucket.com/albums/e3...l/IMG_0005.jpg Tänää heppailin paikalleen palkkihelmat viimeisillä hönkäyksillä..kaasu on periaatteessa loppu, mutta käytännössä sitä tuntui vielä pullosta tulevan.. Täytyy kai sillä aikaa tehdä vesipumppuvempuilua ja hämmästellä laturiongelmaa ja muita sähköjä. |
Hoh..ompa tämäkin ollut jäissä..
No,vinssin sovittelu aloitettu epävarmasti,en jaksa ruveta syyläriä siirtää, joten kardaania survotaan palkin alkuperäiseen reikään.. Onko jotain hyvää ideaa vinssin kardaanin lyhentämiseen? Pätkä pois välistä ja tiukalla holkilla ja pulteilla kiinni vai kuinka? Sovitelaippahan pitää kuitenkin tehä ristinivelen ja Patrollin 4v askin ulosoton väliin. |
kardaanin lyhentelin ainakii ihan niin, että pätkä poies ja lopullisessa mitassaan olevan jortaanin päälle sopiva putki ja sähköliimalla kiinne. voi sen vahvikeputken laittaa sisäänki, mut ehkä hankalempi saada kestään ko pelkkä yks sauma. sehä selvii koettelemalla. jos ei kestä ni sit menee rikki
sovitelaipan kävin sorvarilla sorvauttaan |
Mä jouduin molemmat kardaanin pätkät lyhentämään ja suoraan vaan poikki ja kulmaraudan sisälläpuolella keskitys ja hitsillä päät yhteen.
Melkein kaikki muut on jo hajonnu mut ei ole katkennut kardaani. |
Äsken sorvailin välilaipan ja kohta pääsee hitsaa kardaanin nippuu, se on jo pätkästy lopulliseen mittaan.
Käykö sokkatapeiksi joku passeli pultti, ei viittis ensimmäiseks halkasta vinssiä, sitä vartenhan ne sokkatapit on. ulosoton päässä oli joku mystinen 7,4mm:n reikä tai jotai Kannatinlaakerin korvakin osuu just moottorikorvakkeen kohdalle. Vinssipeti melkein valmis. Tein pedistä irroitettavan kans. http://i42.photobucket.com/albums/e3...rol/vinssi.jpg Rullakita puuttuu vielä. Siinä oli "hieman" korjailtavaa. Toyotan rullakidan alarullan alta plootu oli mm. ruostunut puhki keskeltä..ainevahvuus on kuitenkin joku 5-6mm, kun tosta ei oikee ottanut selvää, oli niin kuopilla. Samalla vaivalla tein uuden koko levyn. |
Joo joku 6mm 8.8 pultti käy hyvin jos vaan mahtuu, sekin katkeaa ennenku 11mm vaijeri :D
Ja nyt ku rullakita on osina, tee siitä kapeampi ku alkuperäine. Eli ne pystyrullat kapeammalle ku nuo yläraudat. |
laita vaan pultti sulakkeeks molempiin päihin, sekä pto:n päähän ja matoruuvin päähän. paukkuvat sitte ennen ku menee mitää stratekista rikki. otat vaan sitte muutaman sulakepultin varalle ratsuniin mukaan
|
Lainaus:
nimim. Ei oo yhtään hauskaa olla pohjia myöten suossa sokka poikki auton alta lähimmän vinssillisen auton ollessa 80km päässä... En suosittele laatikon päähän sokkaa tahi pulttia, kiinteäks vaan. Siitä matopyörän juurestakin on jo tarpeeks hauska vaihtaa pulttia tai sokkaa ku keula on ojassa tai muuten mukavasti. ;) |
Kyllä tuo mielessä kävi kun kardaania laittelin, et ovat molemma pään pultit aikas vi**sissa paikoissa suossa vaihdettavaksi..=/
Sain mä illan aikana jo kardaanin lyhennettyä ja tukilaakerillekin paikan tehtyä, piti vielä etupätkääkin lyhentää sentin verran,jotta matoruuvinpään pultin saa paikalleen. Huomenna kardaani paikalleen ja rullakidan tekoon. Laturiämpyily alkaa varmaan seuraavaksi. Vesipumppukin saatiin pitämään ku se vuoti paikallaan ollessaan mut ei käynnissä. Johtui siitä et ku ropelli pyörii se vetää välyksen pois laakerista ja silloin pumppu on tiivis. Mut sit ku se pysähtyy, niin laakerin välys (tässä tapauksessa 0,40mm) päästää veden läpi. Purin pumpun, siivapyörä prässillä pois ja hihnapyörän laippa kans ja koko paketti pihalle. Akselissa on olkapää siivapyörälle. Siitä sorvissa 0,60mm olkapäätä pois ja paketti kasaan. Testattiin irrallaan pumppua ylösalasin, kun tukki letkulähöt ja täytti pumpun vedellä, niin ei vuotanut. Ennen purkua vuoti ihan solkenaan siitä pienestä reiästä. No tulipahan sekin tehtyä. Ei mahdoton homma jos haluaa pelata, no uus pumppu maksaa motonetissä noin 60e, mut isäukko tossa hääräs pääasiassa sen kimpussa, kun eläkeläisellä on aikaa ja innostusta...=) |
Nyt on pukerrettu ulosoton käyttövipumekanismia ja hepattu viimeiseen paikaansa...tulipahan tarpeeks jykevistä kalikoista tehtyä,
niin passa runnoa suossa pykäliä päälle. Ei olis sammakkoiskarin kuulanivel tiennyt 40-luvulla mihin päätyy 70v myöhemmin..=) http://i42.photobucket.com/albums/e3...l/ulosotto.jpg Meinasin aluksi tehdä ihan tonne alas sen, mut olis tullut niin hankalaan paikkaan,ku vipstaagi olis ollut kantapään tiellä kaasua painaessa, joten tein kahdella nivelellä sen tohon 4wd vivun viereen..nyt vaan hitsaa kunnon saumat ja pellittää akkunat umpeen, paitsi ton alaräppänän teen "avattavaksi".. siitä pääsee hyvin käsiksi ulosoton sokkatappiin nimittäin.. |
Onkos tuo läpivetävä vinssi??
|
on joo..jätin tohon vinssipetiin aukon, jos sille läpitulevalle akselille keksii jotain hyötykäyttöä..
Täytyy varmaan siihen vaan tehä joku pultattava luukku, niin vähentää paskan menoa tohon mun "kaukaloon" Jätin takareunaan kuitenkin aukot ettei vesi jää lillumaan.. tossa valmis kepakko ulosotolle Keppiä on hiukka jäykkä käyttää,pitää runtata ihan kunnolla pesään,kuitenkin pykälät menee ihan hyvin lopsahtaen paikalleen. Voi olla tietty et johtuu mun vipujen välityssuhteista.. http://i42.photobucket.com/albums/e3.../ulosotto2.jpg |
Lainaus:
|
hmm.tuo on ihan hyvä pointti..enpä tullut moista ajatelleeksi..pitääpä touhuta heti huomenna niin ei unohdu =)
|
Sammakkoiskarin kuula irtisanoi itsensä ennen aikojaan,ehkä ihan hyvä niin. Hitsasin sitä kiinni ulosoton varteen, niin sen sisällä ollut kumpuslajudanssi sanoi "plop" ja sylkäs naaraosan kuulasta pihalle..pari kirosanaa ja aloita alusta..rälläkkää ja pulttia tilalle. Nyt siinä kiiltelee UUSI uniball-kopio ja säädöt ja kaikki..jumaliste..
|
tommotteen tein pto:n ohjauskepukan itekki aikonaan. tossa kahtelin nuit kuvasia, ni oiskohaa ollu kui helppo vaan tosta suunnankääntökäikäleestä suora taaki ylös ja peltiin semmoi hole että mahtuu siirtyyn tarpeeks edestakas. itellä oli ainaki ikävästi kintussa kiinne ajettaessa toi taaki
|
Mietin sitä samanlaista käikälettä, mutta päätin sit tehä tollaisen ku se tulee niin lähelle lämmpärihärdellejä ja 4wd-vipstaageja..Ja polvikin heiluu siinä vieres sit kans. Nyt se vipstaagi on hiukka taaempana ja se kolahtaa kivasti reiden poskeen..=) Aika hyväs paikas se nyt on..se on sitä ergonomiaa..
Tollaisen brutaalin häkkyrän väänsin puskuriksi. Taas tehtiin niistä mitä on hyllys eli palkkihelman jämäpaloista synty just minimaalisella hukkaprosentilla 7mm seinämällä noi pätkät ja putki on höyryputkea abauttiarallaa 5mm seinämällä..mut ku ei ollu muuta..ja tietty ryssänmutkilla ku ei jaksanut lähtee kaupungista hakee vesijohtomutkia http://i42.photobucket.com/albums/e3...trol/parol.jpg |
Jospa tämäkin hiukka etenisi..tuli tossa puolivahingossa saatua kasa sopivia vanteita, joten tehdään nyt kokeilun vuoksi niistä vantehet tähän kioskiin, tänää sain aikaiseksi ison kasan metallipölyä ja 8 rinkulaa...
http://i42.photobucket.com/albums/e3...l/vantehet.jpg |
Osapuolet erillään
http://i42.photobucket.com/albums/e3...d/Patrol/1.jpg ja yhdessä http://i42.photobucket.com/albums/e3...d/Patrol/3.jpg Toiset kaks ku viel tekis niin olis koko kierros kasassa venttiilinreiät ja maalaus ja gummia päälle.. |
Tankki vaihdettu ja siirretty lavalle.
Vinssikin penteles piti sittenkin vielä purkaa irti ku rumpu ei mahtunut pyörimään, ku vaijerinpään kiinnityspultit otti millin verran yhteen rautaan ja sekös harmitti..no tuli samalle tehtyä rasvanippa siihen päätylaakeriholkille ja sille vapautuskammelle. Nyt liikkuu herkästi. Tänää aloittelin SOA-kikkailua. Taka-akseli irti ja palikat tehty, jos huomenna sais sen paikalle ja pultit kii, sit voiskin siirtyä etupäähän. Öljytkin tuli vaihdettua koneeseen, joku torspo oli laittanut öljyputsarin väärinpäin sinne pönttöön!!! |
3 kiloo hiekkaa suussa ja 10 lattialla..joku saa**nan kukkeli on märännyttänyt Patrollin takarungon..tiesin sen olevan mätä, mut en näin mätä. Täytyy joulupyhien jälkee aloittaa jälleenrakennus takarunkoon..
http://i42.photobucket.com/albums/e3...l/IMG_0077.jpg http://i42.photobucket.com/albums/e3...l/IMG_0084.jpg SOA-kikkailua tehty takapäähän, kasattu "väliaikaisilla" U-pulteilla "toistaiseksi"..tiedä sitten siitä nii Täytyy noi alkuperäiset lätyt laikkailla hiukka pienemmiksi, ettei ne joka kantoon tökkää.. http://i42.photobucket.com/albums/e3...l/IMG_0076.jpg Persiistä pätkäsin pötkön pois lavaa, joku 25cm varmaa ja takakulmat otin varalle tota mun käyttökikkaretta varten, kun ne näytti ehjiltäkin jopa.. http://i42.photobucket.com/albums/e3...l/IMG_0087.jpg http://i42.photobucket.com/albums/e3...l/IMG_0081.jpg |
vanteet
mites helposti meinaat laittaa renkaat vanteil..??
aattelin ku näyttäs olevan kahdel sisäreunal.. |
Sivu luotu: 21:16 (GMT +2). |