Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Hilux vääntösauvat (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=65325)

tool 06.11.2009 16:21

Hilux vääntösauvat
 
Pitäis LN170:n hilun keulaa saada reilusti ylemmäs ja nyt mietityttää miten sen hoitaisi helpoimmin/ parhaiten... Vääntösauvoja kiristämällä varmaan jonkin verran, saako nousemaan enemmän jos siirtää sauvoja booreilla? Millainen homma tuo sauvojen irrotus? Vai hommaanko suosiolla korotussarjan sauvat? Ei niissä luulisi olevan muuta eroa kuin jäykkyys...?

MF356 06.11.2009 16:50

Ei niitä oikein paljoa voi kirrata ilman että menee liian jäykäksi. Eikä siellä ole mitään pooreja joiden siirtäminen auttaisi. jos isompien renkaiden takia haluat keulaa ylemmäs, niin korin korotus varmaan helpoin/halvin ratkaisu.

SuurSyömäri 06.11.2009 17:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tool (Viesti 610723)
Pitäis LN170:n hilun keulaa saada reilusti ylemmäs ja nyt mietityttää miten sen hoitaisi helpoimmin/ parhaiten... Vääntösauvoja kiristämällä varmaan jonkin verran, saako nousemaan enemmän jos siirtää sauvoja booreilla? Millainen homma tuo sauvojen irrotus? Vai hommaanko suosiolla korotussarjan sauvat? Ei niissä luulisi olevan muuta eroa kuin jäykkyys...?

Eräs palstalainen tekee ns. sdori palikoita sinne keulaan jotta ei tarvii niitä vääntösauvoja tappiin kiristää. On meinaan toi sdori huomattavasti hyvempi vaihtoehto kuin vääntösauvojen ruuvaus.

http://www.sdori.com/SDORI_Products.html

Heegi 06.11.2009 18:58

eikä sitä voi oiken kovin paljoa nostaa niin on vetarit aika paskassa kulmassa sen jälkeen.. reilu5cm ylös ja sitte korinkoro vaikka 50-75mm sen jälkee jäykät akselit jos tarvii lisää

tool 06.11.2009 20:01

Ja pyöränkulmat menee varmaan säätöön, nostipa keulaa sitten tavalla tai toisella...? Meneekö myös camber-kulmat metsään pahastikin korotuksen yhteydessä? Onnistuuko sen säätö mtenkään?

Heegi 06.11.2009 20:04

onnistuu ainakin auraus säätö,camber ei varmaan..ei se auraus eikä muu mielestäni muuttunu pajerossa eikä runnerissa kun korotin niin että olis tarvinu säätää

ariman 06.11.2009 23:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tool (Viesti 610803)
Ja pyöränkulmat menee varmaan säätöön, nostipa keulaa sitten tavalla tai toisella...? Meneekö myös camber-kulmat metsään pahastikin korotuksen yhteydessä? Onnistuuko sen säätö mtenkään?

LN110 on varsin herkkä muutoksille, kannattaa säädättää aina kun jotain muutetaan.N170 -02 alkaen ei ole kovin herkkä sauvojen kääntelystä, omassa ei muuttunut mihinkään tuollaisella 2" nostolla. SDORIn palikat muuttaa etupään kulmat AINA, eli säätöön. Saattaa olla tuskaisa projekti, omassakin oli yksi alatukivarren pultin kumipusla ruostunut kiinni ja eihän ne liikkeessä sille mitään tee kun menin kulmia säädättämään. Moskaa ja irrotusölppää ja uusi epäkesko pultti + mutteri tilaten.Ehdottomasti paras tapa silti nostaa keulaa, säilyy ne vähät joustot. 1" palikoilla riittää vakioiskarit, 1½ palikoihin pitää ettiä pidemmät tai jotain jatkopalikkaa iskariin.

j1s 07.11.2009 00:02

1,5" palikoilla menee kulmat niin pilalle että aina kääntäessä muuttuu. itsellä kokemusta niistä ln110:ssä. suosittelen max 1" palikoita tai suosiolla jäykkää etu akselia. jo 31" renkailla ja näillä palikoilla apusimpukka antaa periksi. itellä on 35" renkaat ja 1,5" palikat ja seuraava operaatio on jäykän etuakselin vaihto. kulmat ei pysy yhtään kohdillaa ja apusimpukka taipuu vaikka siihen on hitsattu vahvike.

diakka 07.11.2009 11:50

ittellä taitaa olla noi matalemmat sdorit ja pitemmät trailmasterin iskarit,niin ulosjousto parani huomattavasti,ainut että saa nähä mitä katsuri sanoo kun nostaa keulan ilmaan niin rengas ottaa ihan aavistuksen tukivarteen kiinni,pitäs tehä jotku stopparit ettei pääse nii paljon ulos joustaa,viime leimalla oli vakio iskarit ja sdorit niin ei tainut edes huomata niitä sielä keulassa.

diakka 08.11.2009 09:40

vähän parani kun laitto muutaman prikan pohjaanlyöntikumien ja rungon väliin,ongelmahan korjaantus täysin jos ois vanteet missä ois eri ET tai wheelspacerit,juuri missään tilanteessa ajossa kumi ei tosin pääse ottaa kiinni toho ylätukivarteen,paitsi sillon jos nostaa tunkilla keskeltä keulaa.Rengas kyllä pyörii käsillä hyvin jättää vaan pienen raidan kumin kylkeen mietin että mitä katsuri sanoo siitä,kun koittaa laakeri välyksiä.
Ei jaksais alkaa vaihtaa vakio renkaita leimalle......
http://img486.imageshack.us/img486/5832/17gb4.jpg kuva ei ole omasta autosta
ongelma selittyy tossa kuvassa,eli ylätukivarren ja renkaan välii jää pieni rako,joka oli vakio iskareilla vähä suurempi.

Rekisteröimätön 19.01.2010 18:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja SuurSyömäri (Viesti 610756)
Eräs palstalainen tekee ns. sdori palikoita sinne keulaan jotta ei tarvii niitä vääntösauvoja tappiin kiristää. On meinaan toi sdori huomattavasti hyvempi vaihtoehto kuin vääntösauvojen ruuvaus.

http://www.sdori.com/SDORI_Products.html

Eräs palstalainen? onko tälle kaverille mitään yhteystietoja, olis kova tarve palikoille.

-MaTTi- 19.01.2010 22:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja CCM1 (Viesti 610805)
onnistuu ainakin auraus säätö,camber ei varmaan..ei se auraus eikä muu mielestäni muuttunu pajerossa eikä runnerissa kun korotin niin että olis tarvinu säätää

Hiluxissa/4Runnerissa voi säätää kaikki kulmat edessä: camber, caster ja auraus. Ja sdoreilla menee auraus n. 3 cm aurauksen puolelle! Hullu ajaa ja kumit sulaa kesällä alle. Mutta helppo säätää (jos säädöt liikkuu).

villesie 17.08.2011 19:24

Siis käykö nämä -02 4wd hiluxiin? Vai mistä saan sellaiset jotka käy?


http://www.toyteclifts.com/index.php...mart&Itemid=77


Kiitos!

Patteri51 28.06.2022 07:35

Vääntösauvojen vaihto
 
Tervehdys , onko toimenpiteenä hankala työ vaihtaa hiluxiin vääntösauvat ? Väsyneet ovat jo
KDN 170 vm -02 kiitoksia etukäteen

RIPAX 29.06.2022 01:26

työteliästä..
 
Retkukeulan korotus on hiukka hankala,sdori palikoilla menee koko etupään suuntaus uusiksi,huomaat kyllä jos et suuntaa palikoiden jälkeen. Muutenkin palikat on perseestä,se kun tuo yläpalloa lähemmäs runkoa jolloin camber kulma on vituillaan,voi alatukivartta säätää vastaavasti lähemmäs jos säätö riittää. Silloinkin jää pallo niin vinoon kulmaan et on lyhytikäinen. Parempi tapa on korotusholkin teko olka-akselin ja yläpallon väliin,eli yläpallon kartiovarteen jatkoa esim. 20mm. Tää ei sit oo ihan yksinkertainen homma mut tehtävissä. Tällöinkin pitäis alatukivarren kiinnikkeitä (rungon puolella) jatkaa vastaavasti 20mm alaspäin jos haluis alkuperäisen pyörägeometrian pitää,jolla nyt ei niin merkitystä. Sit seuraava ongelma on apusimpukka,se kun vääntyy vittuilemalla. Tai muuten kestää mut sen akseli vääntyy,varren vääntö vaatii sitten jo hartaampaa väkivaltaa eli vahvistettu apusimpukka on tarpeen. Vääntösauvoja tietty kiristää samalla,rajoittava tekijä on vetarin murroksen jyrkkä kulma,josta syystä myös lukkoa ei eteen kannata laittaa. Ihan virallistakin korotus sarjaa keulaan on saanu ja kai saa vieläkin mut korottaa 4 tuumaa joka aiheuttaa etukardaanin jurnutusta,se kun laskee etuperää sen saman 4 tuumaa. Ite oon KO. retkukeula hiluxilla operoinu vuodesta -01

RIPAX 29.06.2022 01:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Patteri51 (Viesti 1459878)
Tervehdys , onko toimenpiteenä hankala työ vaihtaa hiluxiin vääntösauvat ? Väsyneet ovat jo
KDN 170 vm -02 kiitoksia etukäteen

Ei oo paha,sieltä tukivarren päästä lähtee vetämällä,jos ei oo ruostunu kiinni. Yleensä lähtee,ja jos ei ne 2pulttia auki ni irtoaa. Sit toisesta päästä tankoa se 22mm kannalla oleva säätöpultti helevettiin ni muut hilut varisee mukana. Sit vaan keplottelemaan keppi kainaloon,jos koria on nostettu rungolla ni aina helpompi.


Sivu luotu: 21:34 (GMT +2).