Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   HJ 61 ei lataa.. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=65194)

Mara83 03.11.2009 09:00

HJ 61 ei lataa..
 
Ei löytyny haulla 24V järjestelmästä mitään.
Yhtäkkiä lopetti lataamisen ja vetäs sit akut tyhjäks.
Latasin molemmat akut täyteen. Vaihoin tarvikehiilisillan ja siitä puuttu yksi liitin, juotin sitten edellisestä siihen samaan kohtaan liittimen, mut ei siltikään lataa vielä.(edellisen hiilisillan toinen hiili oli 2 x kertaa kuluneempi ku toinen mistä lie johtuu..)
- Onko kellään kuvaa mahdollisesti et mihin noi kolme johtoa kuuluu et on varmasti oikein mulla ( kuskin paikalta katottuna punanen johto ylävasempaan ruuvattuun liittimeen, jota ei ollu alunperin uudessa sillassa, sininen oikealla ylös ruuvattuun liittimeen, valkonen säätimen etupuolella oikealla ylös kiinni. Voin kyl laittaa kuvan ku olen tallilla) (( oli edelliset omistajat vähän tehny muutenkin jatkoa jatkon perään nuihin johtoihin, vähän parantelin liitoksia))
- Jos toi säädin on rikki ni voiko olla ettei lataa ollenkaan??

Blis 03.11.2009 13:51

jos säädin olisi rikki niin yleensä pukkaa sillon +30v jännitettä, sulakkeet ja nuo "sulavat" liitokset oot toki kattonu?

Mara83 03.11.2009 18:11

No nyt lataa ku vaihoin säätimen..
 
Auton mittarin mukaan näyttäys vähän yli puolta jännite tyhjäkäynnillä valot ja tuuletin päällä. Yleismittarin mukaan näyttää 27-28 v. Laitoin akut vielä yöksi lataukseen katotaan sitten. Irrallaan jännite molemmissa akuissa 12.7 V ajon jälkeen.
- Mutta nyt jostain syystä auto ei sammu enää virta-avaimesta ollenkaan. Teki kyllä ennenkin sitä mutta vain harvoin?? Missähän vois olla vikaa??

JarnK 04.11.2009 08:13

Siks on eri mittaset ne hiilet kun plussa hiili kuluu yleensä nopeammin.
Jos auton käydessä on jännite 27-28V ni sehän lataa normaalisti.:)

Rekisteröimätön 04.11.2009 12:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mara83 (Viesti 609794)
- Mutta nyt jostain syystä auto ei sammu enää virta-avaimesta ollenkaan. Teki kyllä ennenkin sitä mutta vain harvoin?? Missähän vois olla vikaa??

61 sammutetaan sulkemalla imusarjan grillin päällä oleva läppä. Virta sammutettaessa sähköinen venttiili ohjaa alipainetta ja alipainekello kääntää läppää. Siitä vitjasta vika löytynee

C.rok

Vilkutin 04.11.2009 20:19

molemmat akut varmasti kunnossa? Aikoinaan paininu samojen ongelmien kanssa, oliko siellä joku latausrelekkein erikseen?

Mara83 05.11.2009 09:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 610043)
61 sammutetaan sulkemalla imusarjan grillin päällä oleva läppä. Virta sammutettaessa sähköinen venttiili ohjaa alipainetta ja alipainekello kääntää läppää. Siitä vitjasta vika löytynee

C.rok


Jeps. Se solenoidi taitaa olla sökö ku sammutinalipainekello (mikä lie) toimii normaalisti. Ilmeisesti sitä solenoidia ei voi mitenkään korjata??

Mara83 05.11.2009 09:33

Lataa
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Vilkutin (Viesti 610164)
molemmat akut varmasti kunnossa? Aikoinaan paininu samojen ongelmien kanssa, oliko siellä joku latausrelekkein erikseen?

- Pitäs olla kunnossa, ku aika tuoreet on sekä ottaa virtaa ja pitääkin sen (toinen on kyllä 105 A ja toinen 95 A akku). Tieten ei mulla ole sitä rasitustesteriä ittellä.

- Mut kyllä se nyt lataa tosiaan sen 28 V, ne omat mittarit kyl aina näyttäny mitä sattuu ( toivottavasti ) :) öljynpaine kylmänä vähän päälle alarajan tai toka viivan päällä ja lämpimänä ihan pohjassa, polttoainemittari täynnä puolessa välissä ja sit taas näyttää vähän ajan päästä tyhjää, volttimittari no aluks alle puolen välin ja sit ajajessa kierroksilla 3/4, lämpömittari nousee just ja just vähän yli toisen viivan ja joskus hyppää polttoainemittarin kanssa ihan täysiä näyttämään...

- Tuli mukana autossa biltema voltti ja öljynpainemittari mut taitaa olla kahentoista voltin niin ei oikein nuista kytkennösitä tiiä sit. :confused:

Tuli siinä mukana kyllä dumppikki ja muunnoskappaleet mut en taija kytkiä :p

Rekisteröimätön 05.11.2009 18:20

Joskus oli yhden autosähkökorjaajan kanssa puhetta tosta
sammutus hommasta, niin se heitti sellasen jutun että
joistain tarvikesäätimistä puuttuu 1 diodi ja sieltä lykkää
jonkun verran sähköä ulos vaikka avain olis käännetty nollille.
Se sitten piisais sekottamaan sammuttimen.
Vähän ufo homma mutta kannattaa kuitenkin
tsekata ennenkuin isommin purkaa

Mara83 07.11.2009 17:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 610447)
Joskus oli yhden autosähkökorjaajan kanssa puhetta tosta
sammutus hommasta, niin se heitti sellasen jutun että
joistain tarvikesäätimistä puuttuu 1 diodi ja sieltä lykkää
jonkun verran sähköä ulos vaikka avain olis käännetty nollille.
Se sitten piisais sekottamaan sammuttimen.
Vähän ufo homma mutta kannattaa kuitenkin
tsekata ennenkuin isommin purkaa

Alkuperäinen toyotan sammutinsolenoidi.. On vähän sellanen paketti ettei sitä juurikaan pureta :(

Rekisteröimätön 09.11.2009 16:26

niin se ropleema onkin siinä laturin tarvikesäätimessä
mistä mainitsit tossa aiemmin, ei ite sammuttimessa.

Mara83 10.11.2009 15:26

Jeps
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 611682)
niin se ropleema onkin siinä laturin tarvikesäätimessä
mistä mainitsit tossa aiemmin, ei ite sammuttimessa.

Joo, sori oli mulla nyt vähän toi luetun ymmärtäminen hakusessa :o
Mut siinähän se tosiaan vois olla ku vikahan ilmaantui säätimen vaihtamisen jälkeen :)

Mara83 15.11.2009 11:44

Joo.
 
Ei oikein taas lataa... :mad:
Olin lähössä Haaparannan reissuun eilen ja ei paljoo startti pyörähtäny. Vaikka auto oli vaan 2 päivää käyttämättä. Annoin sitten apuvirtaa 12V toisesta autosta ekka oikeaa akkuu 5 min ja sitten 3 min toiseen akkuu ( itsellä ei ollu virtoja päällä ). Sit lähti käyntiin.
Eka ei ladannu ollenkaan ja sit ku laturinjohtoja heilutti (liitos korjattu) ni alko volttimittarin mukaan antaa 27 V sit sammutin ja taas ei ladannu mut hetken päästä pomppasi siihen 27V ja toiselta akulta 26,5 V. Ajon aikana auton oman mittarin mukaan juuri yli puolen noussu ja ku ajeli kaupunki nopeutta niin reilusti alle oli..

Siis on tosiaan uusi hiilisilta ( johon jouduin juottaa sen yhen liittimen ku ei tarvike jutussa ollu), uusi lataussäädin ( entinen ei antanu ollenkaan mitään arvoja yleismittarilla)

- Voiko ne johdot olla jotenkin väärinpäin ku ei kunnolla lataa??
- Olisiko Säädin uus vaillinen ku tosiaan ei sammu avaimesta enää sen asentamisen jälkeen??
- Missä järjestyksessä pitää kasata se iso plussa rengasliitin ja hilppeet jotka tulee laturin päälle?
- Laturista kuuluu käynnissä pieni vikinä,, en tiiä vaikuttaako se mitään?

- Paljonko maksaa uusi laturi ??

hj6084 15.11.2009 12:03

Onhan kaikki akunkengät varmasti ehjät? Itellä oli keväällä kuusykkösessä latausongelmia ja purki akut auton seisoessa todella nopeasti, latasi vähän miten sattuu yms..
Viaksi paljastui yhden akun kengän halkeaminen jota ei huomannut ennen kuin kengän irrotti.
Kengän vaihtamisen jälkeen ei ole ollut onkelmia latauksen kanssa. :)

Mara83 15.11.2009 12:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hj6084 (Viesti 613633)
Onhan kaikki akunkengät varmasti ehjät? Itellä oli keväällä kuusykkösessä latausongelmia ja purki akut auton seisoessa todella nopeasti, latasi vähän miten sattuu yms..
Viaksi paljastui yhden akun kengän halkeaminen jota ei huomannut ennen kuin kengän irrotti.
Kengän vaihtamisen jälkeen ei ole ollut onkelmia latauksen kanssa. :)

Moro.

Pittääpä tutkia nekin tarkkaan samalla vaikkapa äkkivilkauksella ne näyttää tuoreelta.

- Ei muuten lähteny nytkään käyntiin vaikka oli vaan seissy n. 17 tuntia ja pitkä ajomatka takana. Sekä oli lämmityksessä tunnin. Johonki se purkaa virran tai sit akut piä sitä yhtään vaikka hyvän näköiset ja ei kovin vanhatkaan ( 95 a ja 105a )

-Antti- 15.11.2009 15:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mara83 (Viesti 613637)
Johonki se purkaa virran tai sit akut piä sitä yhtään vaikka hyvän näköiset ja ei kovin vanhatkaan ( 95 a ja 105a )

Nuissa 24V laitteissa olisi kyllä syytä käyttää saman kokosia ja samaan aikaan vaihdettuja akkuja. Toisen akun erilainen varaus johtaa kyllä ongelmiin.

Mara83 15.11.2009 15:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Antti- (Viesti 613667)
Nuissa 24V laitteissa olisi kyllä syytä käyttää saman kokosia ja samaan aikaan vaihdettuja akkuja. Toisen akun erilainen varaus johtaa kyllä ongelmiin.


Tein ne johdot laturilta eteenpäin vähän matkaa ja pitää sit kokkeilla et toimiiko jos sais jostain toisen akun vaan samankokoisen..

toyota4x4 15.11.2009 15:49

joskus ei sammutin toiminut mulla kun laatikolle menevät alipaine letkut poikki.

onko mahdollista että akut purkaantuis startin kautta??

Mara83 15.11.2009 17:22

No niin
 
Käytin paikallaan 80 ah. akut alko lataa melekee 30 V.
Vaihdoin sit huvikseen vanhan säätimen ja lataa 29.9 V
Sit kokeilin et otan laturin johdon irti ja sammutan... Kas kummaa autohan sammuu avaimesta..

Jos laitan siihen katkamisen laturin johon välille mistä loppuu lataus ja silloin saa samutettua avaimesta auton ja ei ehkä purkaa akkujakaan sitten :confused:

Ei tule tosiaan enää mieleen ku tarvikehiilisilta mikä vois aiheuttaa sammumattomuuden avaimesta ja akkujen purkamisen, nimittäin käytin vielä pois sen ja vertasin vanhaan ja siitä puuttu
3 diodia ja se alunperin liitin toiselle plussalle johdolle.
Kyllä nyt muuten lataa hyvin ja laitoin molemmat akut 95 A et ajeleen pystyy, mut täytyy hakia alkuperäisosana tämä laturin hiilisilta..


Sivu luotu: 16:44 (GMT +2).