![]() |
trialin lama
kertokaapa omia näkemyksiä mistä johtuu trialin kilpailijoiden vähyys ja kilpailujen/järjestäjien vähyys.
itse pidän yhtenä syynä kilpailuiden vähyyteen sitä ettei arvosteta järjetäjien panosta kisojen eteen,pelkkä kiitos ei aina riitä vaan se miten anneta kritiikkiä järjestelyistä,ei pidä aina itkee ja huuta naama punasena joka pikku asiasta,totta kai palutetta pitää antaa mutta niitä tapoja on monia. ja kilpailia kato johtuu osittain varmaan kilpailujen vähyydestä ja moni syyttää sääntöjä mikä niissä on se iso este olla ajamatta? |
Muutaman vuoden takainen protestointi buumi söi ehkä "hyvää henkeä", säännöt... Hitto, meikä ei ees tajuu niitä sääntöjä, mut käsitykseni mukaan joutuisin ite ajamaan pro-modi luokassa suora akselisella Suzukilla ja pikku renkailla, on niin paljon jakoja ettei ees kiinnosta lähtee yrittämään. :D
Harraste Stanuihin vois kyl tulla ajamaan jos se auto nyt joskus sattuisi edes olemaan ajokunnossa... |
No niinku kirjotit toisessa ketjussa, mulla ainakin yks oleellinen este edes lähteä koittamaan on se kypärä-sääntö. ei viittis yhden kisan takia ostaa kypärää ja sit kun tällänen kauheenkokosellapäällä varustettu ei lainakypärääkään löydä helposti. Muuten auton ollessa kunnossa lähtisin kyllä mielelläni kokeilemaan.
|
Täälläpäin ei oo kisoja ollut enää sen jälkeen, ku Muikun Vesa muutti Italiaan.
Eipä sinällään, ei juurikaan edes kiinnosta koko trialiin osallistuminen, kun vaatimukset auton ym. suhteen menee pilkun tarkasti aken kirjaa tulkitessa. Pitäisi suorastaan paneutua asiaan, jotta autossa olisi juuri oikeanmalliset kaaret oikeilla paikoillaan ja oikein pujotetut vyöt oikeissa kiinnityspisteissään, lisenssit ym. Yleensä vaan se offiauto tuppaa olemaan myös perheen käyttöauto. Suunnistuskilpailut on siinä mielessä kivoja, että jos tekee mieli osallistua, niin maksaa vaan osallistumismaksun. Varustella voi sitten oman mielensä mukaan. Hitto, kun olisi riittäväästi tonttia jossain mörrin kuusessa, niin voisi pitää omia "villejä" kisoja ilman hirveetä byrokratiaa. |
Kisailu vois kiinostaa?!
Itteeni vois tulevaisuudessa kiinostaa Trial, Suunistus ja Offirossi.
Aina olen kuvitellut että Trial on lisesnsseineen kallista joten laittakaapa nyt tähän kustannukset jonoon jotta ei tarvi enään ihmetellä moista. Kiitoksia. Ismo Ämmä |
Lainaus:
|
Lisää kustannuksia.
-Katsastus kortti?
-Osallistumis maksu / kisa? -muuta? t.Ismo Ämmä |
Lainaus:
|
Harrastuksen kalleus on suhteellista
Lainaus:
Lisäksi tulee tietty kypärä, jonka on siis oltava FIA-hyväksytty ja päivämääränkin vielä voimassa eli vanhaa ylivuotista kypärää ei kannata kisakäyttöön ostaa vaikka halvalla saisikin :eek: Hintahaitari taitaa olla 100 - 1000€. Miksikö kerhojenvälisiä järkätään eikä kalenterikisoja ? Taitaa syitä olla ainakin tuo "kertalisenssi" mahdollisuus jolla saadaan "tuumailijatkin" ja harrastestanuluokka mukaan ja näin enemmän osanottajia kilpailuun (= enemmän osanottomaksuja kattamaan järjestelykuluja) ja toisena merkittävänä syynä kilpailulupamaksu, joka kalenterikilpailulla on 250 € kun kerhojen välinen kisa on ilmoitusluontoinen. Organisaatiokin on kevyempi eikä kisapäivämäärääkään tarvitse etukäteen ilmoitella mihinkään kalenteriin eikä näin ollen tarvitse kisaa peruuttaakaan jollei sattuisi kisajärjestely loppupeleissä onnistumaankaan. Peruutuksestakin joutuu maksamaan :( jos kisa on aikanaan laitettu kisakalenteriin! Inhorealisti |
Kilpailijamäärät tais romahtaa joskus 90luvun puolenvälin paikkeilla,ite kuvittelin syyksi silloin ja kuvittelen edelleenkin
vuosittaiset sääntömuutokset Auto kun alko oleen valmis ei se enää sopinukkaan luokkaan jota oli suunnitellu Ja tohon aikaan renkaat ja lukot ym,oli todella paljon kalliimpia Nyt myöhemmin taitaa vaan olla saatu semmonen asenne ja kierre´päälle ettei kisoja kannata järjestää kun ei ole kilpailijoita ja autoja ei kannata rakentaa kun ei ole kisoja. |
Miksi traial kisoissa pitää olla nuo hyväksytyt kypärät ja kaikenmaailman lisenssit? Miksi samoja ei vaadita crossissa tai suunnistuksessa?
Mäkeen sellaiset vaan ja säännöt samaa luokkaa kuin suunnistuksessa (tai soveltaa niitä) niin alkaisi osannottajiakin riittää. |
Se on tuo akk joka pilaa joka lajin...
|
Lainaus:
Sama tarina, mullakin on kaaria vaille pro-modi suikka kolmiykkösillä :D Mitä sääntöjä lueskelin ja niitä nyt muistelen niin jousitustyypin muutos tais tehdä luokasta vähintään pro-modin :( |
Lainaus:
Jos ne tuo jotain säästöjä vakuutusmaksuihin niin miksei niihin voi liittyä hieman omilla säännöillä? |
Kilpailijoiden vähyyteen saattaa vaikuttaa tämä tän hetkinen "lama" ettei ole ollu taloudellisesti mahdollista osallistua/rakentaa sitä autoa valmiiksi. Omasta mielestä noissa säännöissä ei ole ollut mitään niin ylitsepääsemätöntä asiaa että ei sen takia voisi kilpailla... Ja tuohon sen verran ettei voisi pro-modissa ajaa suorilla akseleilla, että tuli pari vuotta ite ajettua suorilla akseleilla porttaaleitten kanssa samassa luokassa (pro-modissa) ja ei itellä ainankaan ollu päätavotteena se voitto vaan enemminkin hauskaa sinne lähettiin pitämään...
Niin ja tällä hetkellä ei ole ollut autoa millä olisi osallistunut kun vanha auto tuli purettua ja uusi auto on vielä ihan vaiheessa... |
trial on kyllä paljon halvempi harrastus ku suunnistus kisojen tahkoominen.
suunnistus kisa maksuthan on siinä 150€/kisa lisäks tarviit viellä kameran ja suunnistus laitteen. polttoaineet ja eväät 24h tunnille. mejän bj imasee noin 50 litraa disukkaa 24h kisan aikana. yhen suunnistus kisan kuluilla ostaa sen kypärän ja lisenssin. et mikä on kallista ja mikä ei......... |
- Lisenssien hinta ja muutenkin koko AKK pelleily
- Hölmö kypäräsääntö - Rakentelusäännöt kun classic poistui. Tosin promodi pelasti mutta liian rankka luokka kun porttaalit ja 40" fillarit sallittu. Siksi kilpailukykyinen peli on mokkiakselinen auto 39 boggereilla tms. - lyhyet radat / lyhyt kisaaika ei tuo vastinetta vaivalle/rahalle. Pitäisikö olla eurotrial tai foff tyylinen pisteytys? Toki itseltäni löytyy kypärä ja lisenssikin on ollut vaikka kilpaa ei olla ajettu vuosiin. Auto puuttuu tällä hetkellä muuten kyllä olisin mukana kikkailemassa. |
Lainaus:
Ja suunnistus on vain haave jossain kaukaisuudessa juur se vielä suuremman hinnan takia. |
Lainaus:
mutta tosiasissa rupeaa näyttämään siltä,että kuksa saa purku tuomion ja rakennetaan uudestaan johonki muuhun kilpailu muotoon ku se ei sovi oikeen muuhun ku trialiin.mut katsotaan monta kisaa ens vuodelle toivottavasti enemmän ku tänä vuonna |
Itse en koe kovin mielekkääksi kilpailumuodoksi sitä, että rakennan auton trialiin, kuljetan sen eri puolille Suomea saadakseni ajaa sillä kilpailussa yhteensä alle tunnin ja kilometrin koko päivänä.
Minä näkisin trialin alennustilaan syynä sen, että valtaosa off roadin harrastajista vaan yksinkertaisesti kokee muut harrastuksen kilpailulajeista mielekkäämmiksi kuin trialin. Trial ei anna vastinetta sijoitettuun "pääomaan". Ja nyt kyse ei ole ainoastaan rahasta, vaan käytetystä ajasta, vaivasta jne. VS saatu viihdyttävyys. Trialin suosion lasku taisi osua jotakuinkin siihen aikaan kun suunnistuskilpailut nostivat päätään. Vaihtoehtojen ilmaantuminen ja sitä kautta edellämainitut syyt saivat harrastajat äänestämään "boggereillaan" |
Lainaus:
|
Lainaus:
Varmaan Trialin yksi alemmuuskompleksi on ettei lajia olisi koskaan pitänyt viedä AKK:hon. Sehän on aina ollut siellä vähän niinku ylimääräinen ja lajiryhmässä istui alkuaikoina henkilöitä, joiden olisi pitänyt olla mahdollisimman kaukana sieltä. Samaa mieltä oli muuten yksi henkilö, joka oli puuhamassa lajin vientiä AKK:hon silloin joskus...katui paljon silloista toimintaa....Off Road Trialille olisi varmaan terveelistä ottaa mallia EuroTrial -organisaatiosta, pistelaskusta ja säännöistä myös turvallisuuden suhteen. Lajihan sinänsä on mukava ja yleisöystävällinen eikä kaikki halua ajaa 8 tuntia tai 24 tuntia...AKK:n alaisuudessa ei voi oikein muuta todeta kuin, että syöksylaskijoita kaikki tyyni, aina alaspäin... |
koska trial on muute siirtyny akk alaisuuteen?
|
Lainaus:
http://www.4wdonline.com/News/1997/970601.Offroad.html nyybinä myllis |
Sivu luotu: 23:01 (GMT +2). |