Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Vene köyttä vinssille? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=64953)

Mutis 27.10.2009 20:31

Vene köyttä vinssille?
 
Onkos kellään käyttökokemusta?

Esim.
VECTRAN 3000
Volvo Ocean Race kilpailuissa kehitetty huipputuote – 12-lyöty pintakyllästetty
Vectran ® 3000. Lähes 0 venymä ja erittäin suuri murtolujuus sekä FSE-Robline
pinnoituskäsittelynsä ansiosta kestää hyvin myös kulutusta ja UV-säteilyä.
Käytetään mm. säätö- , falli- ja peräharusköytenä.

musta 9,50€/m, 8mm, 5000kg murtolujuus.



Admiral dyneema

7,5€/m, 10mm, 5850kg murtolujuus.




Tai mitän muuta veneissä käytettyä köyttä...?

LaaLaa 27.10.2009 21:19

Vene/laiva puolelta nuo kaikki köydet ja niiden materiaalit on maastureiden vinsseihin kulkeutunut eli ei muuta kun kokeilet ja raportoit, miten toimii.

Hinta ei välttämättä ole edullisimmasta päästä mutta ei kalleimmastakaan, jos naru toimii eli kestää.

Mutis 27.10.2009 21:31

Sitä se ajatus tulikin, kun myydään vinsseihin köyttä, mikä kestää tuplaten vinssin vetovoimaan nähden.

Että onko ketään käyttänyt vinsseissä veneisiin tarkoitettuja köysiä?
(Meilläpäin enemmän venetarvikeliikeitä kuin offitarvikekauppiaita... :D )

Nemi 27.10.2009 21:42

Köysi
 
Mönkkärissä jo muutaman vuoden käyttänyt noin 4000 lbs kestävää purjevene
narua (6mm) ja hyvin on kestänyt.
Ja muistaakseni bauhausesta kysestä naru hintaan 3.5€/m joten sitä
nyt pitää vaikka 20m takapaksissa varalla..

En tiedä miten noi narut sitten kestää raskaamassa käytössä?

Joten Tekniikanmaailma testaa...

sisua45 27.10.2009 21:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nemi (Viesti 607389)
Mönkkärissä jo muutaman vuoden käyttänyt noin 4000 lbs kestävää purjevene
narua (6mm) ja hyvin on kestänyt.
Ja muistaakseni bauhausesta kysestä naru hintaan 3.5€/m joten sitä
nyt pitää vaikka 20m takapaksissa varalla..

En tiedä miten noi narut sitten kestää raskaamassa käytössä?

Joten Tekniikanmaailma testaa...

Kiitti vinkistä! Täytyykin käydä hakea mönkijään puuhuusista naru. :) Vaijeri alkaa olla vaihtokunnossa.

J-T 28.10.2009 17:44

Paratiisi Offissa oli yhen HDJ:n vinssissä purjehdusköyttä ja kyllä sillä vinssattiin :D

TimJus 28.10.2009 19:32

joskus miettiny miten ne köysi valmistajat ilmottaa niitä kestoja ku 8000 lbs vetävällä vinsillä vedellään 190000 lbs kestävää köyttä poikki....................

Rekisteröimätön 29.10.2009 00:05

Vaikeahan sitä on noin massassa ilmoittaa mitä se köysi kestää . . . Ja pylpyrät sun muut aina kaksinkertaistaa vinssin vetovoiman. Jos niitä on kolmekkin, niin kyllä se paljon enempi kiskoo ja köysi voi olla kovilla.

helmapelti 29.10.2009 05:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 607884)
Vaikeahan sitä on noin massassa ilmoittaa mitä se köysi kestää . . . Ja pylpyrät sun muut aina kaksinkertaistaa vinssin vetovoiman. Jos niitä on kolmekkin, niin kyllä se paljon enempi kiskoo ja köysi voi olla kovilla.

Eihän pylpyrälläolevan köyden kuormitus kasva

pee 29.10.2009 06:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti (Viesti 607892)
Eihän pylpyrälläolevan köyden kuormitus kasva

EIKÖ ??? :rolleyes:

Yölento 29.10.2009 08:38

Ot...
Lähdempä tästä ottamaan popcornit esiin, kohta alkaa taas väittely kuormituksista ja voimista ja ja jaja...:D
:D

helmapelti 29.10.2009 15:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Yölento (Viesti 607923)
Ot...
Lähdempä tästä ottamaan popcornit esiin, kohta alkaa taas väittely kuormituksista ja voimista ja ja jaja...:D
:D

Hah, ja sitäpaitsi kyllä meidän isä teidän isän voittaa :D

Oletan että pee viittasi asian olevan itsestäänselvyys :)

sos 29.10.2009 17:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 607893)
EIKÖ ??? :rolleyes:

ei
niinpäniin pitäs lukee tarkemmin
ja kattoo nuo pärstät tekstin perässä

Rekisteröimätön 29.10.2009 18:31

Niinkuin kaikki jo tietää niin suoralla vedolla 8000 lipsin vinssillä voi vetää 8000 lipsin köyden poikki jos se köysi on kuritettu kovaksi eri toimenpitein ja menettänyt kaikki varmuuskertoimensa, tullut kovaksi kuin ongenvapa.
8000 lipsin vinssillä saadaan 16000 lipsin vetovoima aleksis galengallelan lain mukaan käytettäessä yhtä pylpyrää eli väkipyörää, tällöin köyteen kohdistuva voima on edelleen 8000 lipsiä. Näin edelleen galileo galilein teoreeman ja leonardodavinssin väittämän mukaan pylpyröitä voidaan lisätä ja viimein kaikki voimassa voitettu hävitään toivottoman pitkällä matkalla.
Mutta venenarua voi käyttää jos ei ole rahasta kiinni

pee 29.10.2009 19:54

ihan pakko vieläkin ihmetellä tätä pylpyrää:

miks se härveli saattaa nousta sieltä suosta yhellä tai kolmella tai viidellä pylpyrällä, jollei se naruun kohdistuva voima kasva ? olettaen että sen nartsan pää on kiinni molemmistapäistä ajoneuvoksessa...

ihmevehe

sos 29.10.2009 20:00

periaatteessa välitys suhde muuttuu yhdellä pylpyrällä vinssi vetää metrin mut auto liikkuu puoli ja naruhan on kaksi kerroin eli kestää tupla määrän vetoa tai ei siis periaattessa vaan käytännössä

Olkku 29.10.2009 20:03

Eikös kun ajattelee niin et:

Naru menee autosta puun kyljes olevalle pylpyrälle 8000lbs
Naru tulee pylpyrältä auton vetopisteeseen 8000lbs
Yht: 16000lbs

en sit tiiä kui paljo menee päi viddua mut tää nyt onki vaan mun näkemys asiasta.

pee 29.10.2009 20:05

eli, autossakaan vääntö ei kasva ykkösellä pikkuvaihteella portaalivälityksen perässä - välitys vaan muuttuu... !!! ko ???

must tuntus että moottorin vääntö (voima) on sama, mutta viimeisessä pisteessä se onkin kiitos välityksen moninkertainen, ja täst syyst narza katkee, murros poikii, sulake palaa ja hermo menee...

muutoinhan tuollainen 2500 lbs mönkyvinssi hoitelis alkup hyppynarzoinens kaikki hommat, ku vaa pylpyrät riittäs


ja rautakanki se vast miehen vahvaks saakin, isotki kivet liikkuu vaikkei voima lisäännykään - kele !

sos 29.10.2009 20:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 608119)
eli, autossakaan vääntö ei kasva ykkösellä pikkuvaihteella portaalivälityksen perässä - välitys vaan muuttuu... !!! ko ???

must tuntus että moottorin vääntö (voima) on sama, mutta viimeisessä pisteessä se onkin kiitos välityksen moninkertainen, ja täst syyst narza katkee, murros poikii, sulake palaa ja hermo menee...

muutoinhan tuollainen 2500 lbs mönkyvinssi hoitelis alkup hyppynarzoinens kaikki hommat, ku vaa pylpyrät riittäs


ja rautakanki se vast miehen vahvaks saakin, isotki kivet liikkuu vaikkei voima lisäännykään - kele !

siis kyllä riittää vaikka käsi talja mut joka pylpyrällä nopeus puolittuu eli käy aika hitaaks eikäku ei puolitu ku ekalla ja sit vissi kolmannes ja jotai mut vitun hitaaks käy

pee 29.10.2009 20:12

tuolta alkeita...

http://www.tammi.fi/files/files/Oppi...ja/5_22-23.pdf

...mä en vaan haluais uskoa tätä(kään) keskustelua todeksi - vesi virtaa alamäkeen, vipu lisää voimaa, kusta ei kannata juoda jne...

Rotta-Racing 29.10.2009 20:14

Pee oli pari minuuttia nopeampi:)

Tästä sitten päättelemään:)
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ulleys.svg.png

Lisää aihetta sivuavaa tuolla--->http://www.tiede.fi/keskustelut/kemi...ma-t34700.html

pee 29.10.2009 20:20

just näin

jos 4 kuvan punttia kiskotaan edelleen alkup momentilla, niin viimeisessä pisteessä kuormitus on 4 kertainen

eli, jos koukku on auton puskurissa, niin hyväkin naru voi napsahtaa...

sos 29.10.2009 20:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 608132)
just näin

jos 4 kuvan punttia kiskotaan edelleen alkup momentilla, niin viimeisessä pisteessä kuormitus on 4 kertainen

eli, jos koukku on auton puskurissa, niin hyväkin naru voi napsahtaa...

ei vaan jos vinssaat pylpyröiden kanssa ni eka pulpyrä puuhu sit toka autoon sit puuhun sit autoon ja sitä rataa ni naru pääsee kaikkein helpoimmalla eli 4 kertaa helpommalla ku ilman pylpyröitä
siis kuvan mallin mukaan on naru kovilla

petrool 29.10.2009 20:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 608132)
just näin

jos 4 kuvan punttia kiskotaan edelleen alkup momentilla, niin viimeisessä pisteessä kuormitus on 4 kertainen

eli, jos koukku on auton puskurissa, niin hyväkin naru voi napsahtaa...

tai puskuri antautuu.siltanosturissakin on jos nosto teho 20T niin ylikuormasuoja on 5T(4 köytisessä nostimessa)

pee 29.10.2009 20:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 608134)
ei vaan jos vinssaat pylpyröiden kanssa ni eka pulpyrä puuhu sit toka autoon sit puuhun sit autoon ja sitä rataa ni naru pääsee kaikkein helpoimmalla eli 4 kertaa helpommalla ku ilman pylpyröitä
siis kuvan mallin mukaan on naru kovilla


jep - MUTTA:

kun kiskojan teho on edelleen vakio, ja täysillä vedetään, loppupäässä voima on 4 kertainen

ehkä just tän takia pylpyrä sanoo: call me voimankertojarulla !


Sivu luotu: 18:58 (GMT +2).