Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   '82 Suzuki SJ410/SJ419TD "Zombie Hunter" (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=64784)

DarkestMessiah 23.10.2009 16:07

'82 Suzuki SJ410/SJ419TD "Zombie Hunter"
 
Tuli tehtyä pieni heräte ostos, kun pääsin eroon entisestä käyttöralliautosta (4WD GTi Galant).
Suitsa on liki alkuperäisessä kunnossa, karjapuskuri ja lisävalot vain laitettu keulalle. Tekniikka toimii kuin unelma, ainoana moitteena hieman vuotava pakoputki. Entinen omistaja on pitänyt pikkuista metsästysautona, (josta kielii myös autosta löytyneet kiväärin, haulikon ja piekkarin panokset, sekä penkin alla ollut ketun pääkallo! ).
Itselläni on tarkoitus rakennella tästä kunnon metsämöyrijä, niukin naukin "katulaillisesti" eli auto pitää silti olla hyvä ajaa vielä asfaltillakin ja pienellä vaivalla muutettavissa katsastuskelpoiseksi ;) Nyt pienehköllä budjetilla keräillään osia korotusta varten ja etsitään suurimpia renkaita jotka tuonne laillisilla korotuksilla mahtuu alle.
Ja koska joku kuitenkin kysyy, auton nimi sitten liittyy viskihuuruiseen iltaan ja halloween-krääsällä jo nyt täytettyyn kämppään :D ulkoasusta tuli selkeä visio keskellä yötä....

Kuvia nykytilasta tulee, kunhan pääsen kotikoneelle takaisin.

Mappe 23.10.2009 16:16

Kyllä suzukeja rakennellaan paljo. Tervetuloa vaan palstalle ja suzuki rakentajien följyyn!

panzer 23.10.2009 16:28

Heti tulee ongelmia kun puhutaan 410 suikasta ja hyvästä ajettavuudesta tiellä!:D
Ja tuo offirakentaminen kun yleensä tuppaa vaan huonontamaan noita katuominaisuuksia joita suikissa ei vakiovarusteena (eikä optiona) ole ollut!
Tietty viskiä riittävästi juomalla saattaa tulla vaikutelma hyvästä ajettavuudesta:D
Tervetuloa suikkaomistajien kerhoon.:)

sutsuki410 23.10.2009 16:36

asia 1 siitä ei voi saada ku huonomman ajaa tekee mitä vain:D
2 soa korotusta suosittelen jos halvalla pitää päästä ei oikeestaan tartte ku uudet jousen vasteet..
3 33" pyörät sopii juuri ja juuri mutta 31" ois varmaan järkevät tohon sun käyttöön ja sitte vakio renkaat alle ku menee katsastamaan.

onhan noita suikkia vaikka millä mitalla maakunnas rakenneltuna. suosittelen käydä vilkuilemas jonku autoa niin on paaaaljon helpompaa alottaa.

mullakin on kyseinen härveli melkolailla mulukattuna että tuu vaikka sitä vilkaseen jos haluat...

DarkestMessiah 23.10.2009 17:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja panzer (Viesti 605905)
Heti tulee ongelmia kun puhutaan 410 suikasta ja hyvästä ajettavuudesta tiellä!:D
Ja tuo offirakentaminen kun yleensä tuppaa vaan huonontamaan noita katuominaisuuksia joita suikissa ei vakiovarusteena (eikä optiona) ole ollut!
Tietty viskiä riittävästi juomalla saattaa tulla vaikutelma hyvästä ajettavuudesta:D
Tervetuloa suikkaomistajien kerhoon.:)


Hyvä on suhteellinen käsite :D kyllä se tässä riittää kun ajo-ominaisuuksia on sen verran, että kaistalla pysyy.

Lainaus:

2 soa korotusta suosittelen jos halvalla pitää päästä ei oikeestaan tartte ku uudet jousen vasteet..
3 33" pyörät sopii juuri ja juuri mutta 31" ois varmaan järkevät tohon sun käyttöön ja sitte vakio renkaat alle ku menee katsastamaan.
SOA on todellakin tulossa, ja samalla varmaankin alle vaihtuu myös 40mm korotusjouset. 33" on myös haun alla, tosin mietityttää tartteeko toi sitten samalla välitettyä jakolaatikkoa, ne 33t on kuitenki aika paljo isommat kuin noi vakio 195/65/15 :confused:

Yksi rakennelma mikä innostaisi erityisen paljon, olis korin ulkopuoliset turvakaaret, peltien suojaksi ja jo ihan komiaan tähären. Mutta kun puolitutulta katsurilta vähän kyselin, niin oli kovasti vastaan... kaikki kiva kielletään.

panzer 23.10.2009 17:47

SOA on todellakin tulossa, ja samalla varmaankin alle vaihtuu myös 40mm korotusjouset. 33" on myös haun alla, tosin mietityttää tartteeko toi sitten samalla välitettyä jakolaatikkoa, ne 33t on kuitenki aika paljo isommat kuin noi vakio 195/65/15 :confused:

Suikka tarttee välitykset kohdalleen jo 31" kumeillakin. Ehkä ei kadulla mutta kun mennän metsään niin 31":lläkin välitykset on liian pitkät...käy kytkimelle.

-MaTTi- 23.10.2009 19:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja DarkestMessiah (Viesti 605929)
Yksi rakennelma mikä innostaisi erityisen paljon, olis korin ulkopuoliset turvakaaret, peltien suojaksi ja jo ihan komiaan tähären. Mutta kun puolitutulta katsurilta vähän kyselin, niin oli kovasti vastaan... kaikki kiva kielletään.

Saahan ne kaaret tehhä ulkopuolelle, mikään pykälä ei sitä estä, korin leveyden muutos -kohta vaan rajoittaa korin leventämisen max. 100 mm (eli ei ongelma).

Ja orkkisrengashan on 195R15 eli 82-profiililla eikä 65. 65-sarjalaisilla on kyllä välitykset aivan liian tiuhat maantielle ja mittarivirhe melkoinen!

DarkestMessiah 23.10.2009 19:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 605977)
Saahan ne kaaret tehhä ulkopuolelle, mikään pykälä ei sitä estä, korin leveyden muutos -kohta vaan rajoittaa korin leventämisen max. 100 mm (eli ei ongelma).

Ja orkkisrengashan on 195R15 eli 82-profiililla eikä 65. 65-sarjalaisilla on kyllä välitykset aivan liian tiuhat maantielle ja mittarivirhe melkoinen!

On kyllä huomattu... mutta niillä mennään mitä on ostaessa alle saatu, vielä...

sutsuki410 23.10.2009 20:19

elä hyvä mies pistä soan kanssa muutaku vakio jouset ja nekin hyvin kuoleentuneet jos oikeen älyttömästi korottelet niin tulee niin kaatumatautinen. joo välitykset joutuu melkein laittamaan 31" renkaillakin ja mun mielestä riittävä koko suikkaan on tuo 31 ei oo voiman siirto niin kovilla. ei niiren ulkopuolisten kaarten kans oo mitää onkelmia ollu katsastukses ku tuos mulla on semmoset.

DarkestMessiah 23.10.2009 20:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sutsuki410 (Viesti 606001)
elä hyvä mies pistä soan kanssa muutaku vakio jouset ja nekin hyvin kuoleentuneet jos oikeen älyttömästi korottelet niin tulee niin kaatumatautinen. joo välitykset joutuu melkein laittamaan 31" renkaillakin ja mun mielestä riittävä koko suikkaan on tuo 31 ei oo voiman siirto niin kovilla. ei niiren ulkopuolisten kaarten kans oo mitää onkelmia ollu katsastukses ku tuos mulla on semmoset.

Hmmm, mutta kuinkas niiden vakiojousien joustovarat riittää? Noinko herkästi se lähtis kaatumatautiseks, en mä tota laitosta vakaana oo pitänykkään, mutta en ois kyl arvannu noin äkkiä liian epävakaaks käyvän.
Ja hyvä tietää tuo kaarijuttu, oli taasen kerran katsuri väärillä luuloilla.

sutsuki410 23.10.2009 20:48

kyllä niis vakio vietereis jousto varaa on vaikka millä mitalla ja sitte ku ne on "pehmeät" niin joustelevat sillai sulavasti. ainut mikä niitä joustoja rajottaa nii on iskarit. mulla on tossa omassa ihan vakio jouset takana ja etupäästä on kuormajousi poies eli on vain kaksi lehtä.ei näitä lehtojousista taharo saara oikeen hyvää alustaa millää....mutta hyvät lukot korvaa huonot joustot :D

Mappe 23.10.2009 20:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sutsuki410 (Viesti 606001)
elä hyvä mies pistä soan kanssa muutaku vakio jouset ja nekin hyvin kuoleentuneet jos oikeen älyttömästi korottelet niin tulee niin kaatumatautinen. joo välitykset joutuu melkein laittamaan 31" renkaillakin ja mun mielestä riittävä koko suikkaan on tuo 31 ei oo voiman siirto niin kovilla. ei niiren ulkopuolisten kaarten kans oo mitää onkelmia ollu katsastukses ku tuos mulla on semmoset.

Kyllä. Jos vakiojouset liian jäykät kiikuttelee sitä päivän mittaan ristijoustos ja vaihtelee välillä puolta niin kyl ne siitä pikkuhiljaa laskee:)

DarkestMessiah 23.10.2009 21:07

1 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sutsuki410 (Viesti 606021)
kyllä niis vakio vietereis jousto varaa on vaikka millä mitalla ja sitte ku ne on "pehmeät" niin joustelevat sillai sulavasti. ainut mikä niitä joustoja rajottaa nii on iskarit. mulla on tossa omassa ihan vakio jouset takana ja etupäästä on kuormajousi poies eli on vain kaksi lehtä.ei näitä lehtojousista taharo saara oikeen hyvää alustaa millää....mutta hyvät lukot korvaa huonot joustot :D

Kiitokset vinkeistä :) monta härveliä on laskettu lähemmäs maan pintaa, mutta tää korottaminen on vielä ihan vierasta aluetta :cool:

Kuinkas näissä muuten perät ja kardaanit kestää? Pelkkä SOA ei taida onneksi vielä muuttaa kardaanin linjausta niin paljoo, että alkais ristikoiden päälle käymään hirveesti.

Ja niitä kuvia nykytilanteesta

ZAU 23.10.2009 21:11

Ai sä oot tuolla töissä,muutama vuosi tuli siellä itsekin vietettyä.

sutsuki410 24.10.2009 06:59

Kuinkas näissä muuten perät ja kardaanit kestää? Pelkkä SOA ei taida onneksi vielä muuttaa kardaanin linjausta niin paljoo, että alkais ristikoiden päälle käymään hirveesti.

no perät ei o mitkää hurjan vahvat mutta kyllä ne järkevällä käytöllä kestää toki. kartaanin kulma kannattaa kattoa aika tarkkaan ku tekee uusia jousenpetejä niin että karpaasi on suunnilleen linjassa murikan kanssa ja sielä jakiksen päässä sitte kääntyy. ja kartaaneja joutuu todennäköisesti jatkamaan hiukan tai no mun piti jatkaa vain takapäästä ja tätäkin asiaa saa trimmattua sillä että laittaa sen oikiahan kulumaan.

matti-s 25.10.2009 07:24

Kyl noissa kardaanit kestää ja perät jos ei laita isompaa moottoria tai muute virittele.. Kun 40hp koneesta lähtee niini kyl sen tietää et kestää.:D Se trail gearin välitys sarja on iha ehotun maastossa muuten paikkuu kytkimiä urakalla.. Omassa suzukissa meni kytkin niin vaihoin vakio kytkimen ja sen välitys sarjan ni ei tarvii enää yhtään luistattaa kun ajaa hitaal 1 menee vaik ettei paina kaasua ollenkaan. ;) Onkos sun suzukissa merkivalollinen jakolaatikko? Jos ei oo niin siihe ei saa tota välitys sarjaa vaan pitää ostaa jakolaatikko mis on se välitys sarja (käytettynä). Ja viel et omassa on myös eessä tml murrokset ettei ne ainaskaa heti mee paskaks.

DarkestMessiah 25.10.2009 09:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja matti-s (Viesti 606410)
Se trail gearin välitys sarja on iha ehotun maastossa muuten paikkuu kytkimiä urakalla.. Omassa suzukissa meni kytkin niin vaihoin vakio kytkimen ja sen välitys sarjan ni ei tarvii enää yhtään luistattaa kun ajaa hitaal 1 menee vaik ettei paina kaasua ollenkaan. ;) Onkos sun suzukissa merkivalollinen jakolaatikko? Jos ei oo niin siihe ei saa tota välitys sarjaa vaan pitää ostaa jakolaatikko mis on se välitys sarja (käytettynä). Ja viel et omassa on myös eessä tml murrokset ettei ne ainaskaa heti mee paskaks.

Ei oo merkkivaloja jakolaatikolla.. eli projektiin pomppas yks hankaluus lissää :( no, kaippa noitakin joskus löytyy jonkun varastoista ylimääräsinä.. *EDIT* vai sopiikohan sellanen merkkivalollinen versio valottoman tilalle, jos ei valmiiks välitettyä löydy, nii ainaki ois laatikko jonka saa välitettyä. merkkivalo elektroniikat ei ainakaan taida ihan hirviän monimutkaaset olla :P */EDIT*


TML-murrokset.. hmmm. tuotakin vois kokeilla, on se aina kivempi hieman varmanpäälle tehä, kuin se että laitteet hajoaa syvällä umpimettäs

Pertsi 25.10.2009 12:34

nimimerkki TOSSU muistaakseni ainakin jossain vaiheessa kauppas tohon merkkivalottomaan lootaan välityksiä

sami_k 25.10.2009 16:11

tossulta saa tohon valottomaan 4.23:1välityksen se riittää hyvin 31" renkaille
jos 33"renkaat meinaat niin hommaa jostai 413 jakis ja siihen 6.5:1 välitys

soan kannssa unohda ne korottavat jouset tulee turhan korkea/ kiikkerä ja
kartaani kulmat menee turhan jyrkiksi

DarkestMessiah 28.10.2009 11:20

Pikku-koppi toimii kuin unelma työmatka-ajossa ja kaikessa muussakin liikkumisessa päivittäin, vaikkakin nopeudet on varsin hitaita, liian pienille gummeille siitä kiitos. Ja työkaveritkin on muuttaneet mieltään tuosta, ensin kaikki pilkkas koon takia, nyt kaikki haluaa oman SJ:n :p

Suitsarista löytyi ruostetta :( tavaratilasta ku nosti mattoja (koko sisustahan on 70-lukulaista vihreä-ruskeaa karvamattoa :D) putsailtavaksi, niin alta löytyi osittain auki rälläköity aukko, eli joku oli melkein jaksanut aloittaa paikkaustyöt joskus aikoinaan, onneksi ei mikään hälyttävän paha aukko ole kyseessä. Voisi hitsailla kuntoon samalla kun tekee palkkihelmat, nykyään on 1,5 golf-pallon mentävä reikä apparin helman keskellä, onneksi vain kosmeettinen haitta.

SOA kilkkeitä tilailtu, vielä pitkät iskarit tarttis löytää. Ja tutunkauppana on renkaiden metsästys käynnissä. Saas nähdä riittäiskö veronpalautuksista vielä rahaa uusiin välityksiinkin. Niin pääsis laittamaan osat kiinni kaikki kerralla.

DarkestMessiah 29.10.2009 21:44

Vinssiä pukkaa, vinssiä pukkaa :)

Ilmanen tavara on aina kivaa. Warn 2500lbs vinssi, eiköhän suitsa tollasen avustuksella liiku irti mettästä, jos meinaa kii jäädä.
Kiitokset kaverille jolla on ylimäärästä roinaa nurkis

matti-s 30.10.2009 07:26

Kuvia?

Offipiru 30.10.2009 08:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja DarkestMessiah (Viesti 608217)
Vinssiä pukkaa, vinssiä pukkaa :)

Ilmanen tavara on aina kivaa. Warn 2500lbs vinssi, eiköhän suitsa tollasen avustuksella liiku irti mettästä, jos meinaa kii jäädä.
Kiitokset kaverille jolla on ylimäärästä roinaa nurkis

Pylpyrän kanssa hinaa jotenki mut aika onneton kötöstys toi mopon vinssi muuten on,mutta kyllä sillä alkuun pääsee. Tosin ilmanen osa ja kohtuu toimintavarma on aina plussaa ja boonusta.
Nimimerkki Lunkkiksen suskassa myös tommonen ja sitä on millon mihinki käytetty, nykyään taitaa toimittaa aikas pitkälti puutarhatontun virkaa niinku omaki suska.

DarkestMessiah 30.10.2009 10:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Offipiru (Viesti 608319)
Pylpyrän kanssa hinaa jotenki mut aika onneton kötöstys toi mopon vinssi muuten on,mutta kyllä sillä alkuun pääsee. Tosin ilmanen osa ja kohtuu toimintavarma on aina plussaa ja boonusta.
Nimimerkki Lunkkiksen suskassa myös tommonen ja sitä on millon mihinki käytetty, nykyään taitaa toimittaa aikas pitkälti puutarhatontun virkaa niinku omaki suska.

Tuolla on helppo lähteä alottaan, ja vaihtaa vahvempaan sitte sopivassa välissä kun budjetti antaa myöten. Nyt on kuitenki lukuisia muita hankintoja listalla ennen kunnon vinssiä, ja budjetti riittävän tiukka. Ja tosiaan tuo ilmainen on se tärkein pontti tällähetkellä tuon kanssa :D

Kuvatuksia tuloo kunhan ehtii asentelemaan jossain välissä.

*Edit* ja onhan se heikkokin vinssi kivempi kuin ei vinssiä ollenkaan*

DarkestMessiah 13.11.2009 11:33

Vinssiasennus antaa odottaa itseään, mukana kulkee töihin jokapäivä, mutta ennen asennusta pitä tehdä perushuolto, vaihtaa vaijeri ja tutkia miksi vinssi tykkää polttaa ohjausrelettä. Ei vaan oo firman sähkömiehellä ollu ylimäärästä aikaa auttaa ton vian ihmettelys.

Seuraava projekti taitaa olla vuotavan bensatankin korjaus, kun on yli 3/4 täynnä, niin tiputtelee lätäkön alle. Samalla voisi varmaan tutkailla kohon kuntoa, kun mittari toimii miten sattuu. Onko tuo koho mekaanisen pumpun kanssa yhtä osaa vai erillinen? (sähköinen b-pumppu siis asennettu jo)

Ja valot pitäisi rakennella uusiksi, vaikka noilla vanhoilla lyhdyilläkin näkee ihmeellisen hyvin, niin uudet H4-umpiot pitäisi laittaa tilaukseen, ja samalla vetää uudet johdot kaikille valoille. Onkohan nuo Motonetin 11,50€ maksavat mistään kotoisin, vai satsaisiko joihinkin Hellan isoihin ja niille rakentaisi uudet kiinnikkeet.


Sivu luotu: 19:11 (GMT +2).