![]() |
Xenon tuning HID-projektoreilla laillisesti?
Otetaan umpio jossa kirkas, rihlaamaton lasi. Laitetaan sisään E-hyväksytty valomoduuli, esim. bi-ksenon. Laitetaan autoon. Onko laillinen?
Olen ajatellut autoon vm. 1998 jossa sisältä säädettävä valokorkeus ja valopesurit. Alkuperäisenä ei purkausvaloja tuohon löydy. Jenkithän näitä innolla tekevät. |
Eipä taida riittää. Pitäisi olla automaattinen valojenkorkeuden säätö, lampunpesijät sekä xenon hyväksytyt umpiot. Tästä ollut juttuakin aijemminkin.
http://forums.offipalsta.com/showthr...ighlight=xenon http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446.../LTT200604.pdf |
Lainaus:
http://www.meronet.com/catalog/images/1BL008193011.jpeg Vähän tuohon tyyliin: http://forums.maxima.org/4th-generat...ights-hid.html Ennen 1.10.1998 ei tartte automaattista korkeudensäätöä ja pesurit on. |
jos umpioissa hyväksynnät xenoneiksi, ei liene esteitä - luulis
|
tähänpä onkin sitten hyvä kysäistä, onko kukaan nähnyt missään myytävänä umpioita joissa olisi tarvittavat DCR merkinnät? Kokona 7" pyöreä ja kun vanhasta kopperosta kyse, niin ei tarvitse säätöjäkään olla mitään
|
Lainaus:
|
Jos projektori on survottu ns. umpion sisään, umpion virkahan on vain olla projektorin suojana.
Maalaisen järjellä ajateltuna silloin on ihan sama, onko siinä umpiossa jotain merkintöjä vai ei, se projektorinhan on kaiken avain. Täysin toinen asia sitten on, miten asian näkee viranomaiset ja sehän tässä laillisuuden ratkaisee. Toimivuus on kuitenkin sama kuin tehdastekoisissa vastaavissa. |
Tuollaisia on survottu junkeistä maahantuotuihin uudempiin pikkareihin maahantuontikatsastustavarten. Ajoneuvon oma kirkaslinssi on vain umpion suojana ja niistä on pitänyt hioa merkinnät pois, koska itse umpio on juuri tuo moduuli.
|
Lainaus:
Onhan noita irtonaisia linssiumpioita hyväksytty xenoneillekin, esim. E-sarjan Sisuissa on Hellan tekemät vakiovarusteena, mutta saa myös tarvikkeena. Eli sellaset vaan kiinni ja pesimet jos löytyy, niin homma on laillinen. Niin, ja koko valopaketti pitäisi olla hyväksytty. Hyväksymätöntä/väärällä hyväksynnällä olevaa lasia ei saa laittaa umpion päälle. Käytännössä on hyväksytty kirkkaita pleksilaseja, joista on ehkä hiottu merkinnät pois. Edit: tässä Hellan bi-xenon 90 mm umpio: http://www.matkaendurot.net/gallery/...la_bixenon.jpg ja tässä pitkä sen kaveriks: http://www.matkaendurot.net/gallery/..._kaukovalo.jpg Hinnoista ei mitään hajua. |
Millanenhan mahtaa poltin olla noissa G:n Xenon umpioissa? Onko jossain ihan oikeassa Xenon polttimossa (en nyt tarkoita näitä muutossarjaxenoneita H4 kannalla) kaksi 'lankaa' tai liikkuva 'lanka'?
|
eiköhän H4 xenonit ensiasennuksena oo yhtä yleisiä kuin ruotsalaiset sotasankarit
G mersuissa ja muissakin yleisimmin kaiketi liikutetaan heijastinta "pitkien" aikaansaamiseksi |
Lainaus:
Näyttää aiheuttavan pirusti hajavaloa nuo H4 muutos-sarja setit, vaikka ovatkin kuskin kannnalta paljon halogeenitekniikkaa paremmat. |
Lainaus:
|
Jep, tollasista halvoista paskoista noita H4-polttimoita vielä löytyy, kuten esim. Toyota Land Cruiser J120. Omat valot on surkeet, jälki-xenoneilla saa välttävät. Ja Hellan 3000 ku laittaa xenoneilla vielä keulalle niin rupee pitkilläkin näkemään.
|
lievä OT: koskeeks nää xenon pykälät myös m-pyöriä... ?
|
Lainaus:
Ns. Bi-xenon tehdään aina joko umpion muotoa mekaanisesti muuttamalla (esim. Valeon heijastusumpiot) tai läppämekanismilla projektorissa (Audi, Vw, BMW etc.) |
Lainaus:
|
Lainaus:
H7:t on aivan hanurista, ne saa asennettua ihan miten päin vaan ja lisäksi vielä vinoon. Lähes päivittäin näkee väärin asennettuja hooseiskoja katsastuksessa, jopa merkkihuollon jäljiltä. Hypistelin kerran H4 Bi-Xenon settiä ja sen polttimoa. Halogeeni H4:ään verrattuna polttopiste oli useita millejä pielessä, ei ihme jos vähän häikii. Ja jos kuvion saa aikaseksi niin yleensä kuulemma kun lähivalot säätää kohdalleen niin pitkät näyttää liian lähelle. |
Lainaus:
|
Lainaus:
...ok - tänksis :rolleyes: |
Lainaus:
Mitenkäs jos yrittäisin soveltaa tohon vuosimallin '90 jenkkikikottimeen xenonit, niin siihenkinkö riittäisi että on Xenon- hyväksytyt umpiot ja jonkinsortin valonpesimet. Eli siis tuollaiset sopivat tarvike- Xenonit vaikkapa Hellalta kelpaa? Riittääkö pesimeksi joku vesiliru, vai tarvitseeko "painepesurimallin" tai peräti pyyhkijät? Tarkoitus siis ei olisi käyttää noita orkkisumpioita ollenkaan. Kun on tuo keulan muokkaus mielessä ja arvon tällä hetkellä eri valotyyppien ja ylipäänsä valojen kanssa miten ton keulan toteuttaa.. Olisi hyvä tietää ennenkun tekee mitään lopullisia ratkaisuja. Mitenkös muuten bi-xenonit, eli jos laittaisi lähivalot ja kaukovalot omilla umpioilla? Tosin kalliiksi tulisi tolla systeemillä...mutta kunhan vain pähkäilen :D |
Lainaus:
Pesulaitetta koskee E-sääntö nro 47. Yksinkertaistettuna tarvii korkeapainepesurin, pelkkä pissapojan suutin ei tuon mukaan riitä. Käytännössä riittää että tulee reippaalla paineella vettä. Lainaus:
|
Xenon kaukovaloissa (siis oma poltin kaukovaloille) on kyllä vähä gei. Itellä oli joskus tuningsarja lyhyillä ja pitkillä, ja ekaa kertaa ku lähdin pitkiä kokeilemaan niin rämpsyttelin niitä eestaas ja piti oikein tarkistaa kaukovalojen merkkivalosta että onko ne päällä.
Kas kun kenobipoltin syttyy kylmänä aika hitaasti niin useampi sekunti siinä meni ennenkuin kaukovalot heräsivät niin paljon että alkoi nähdä jotain. Kun ne sammuttaa esim kohtaamistilannetta varten niin kyllä ne sitten taas syttyvät heti, mutta jos/kun poltin jäähtyy niin sitten saa taas ootella että valot syttyy. |
No sen verran vähän tarttee kaukovaloja täällä etelässä käyttää ettei juur haittaa. Tietysti hyvät halogeeni-kaukovalot erillisissä umpioissa voisi olla kans ihan hyvä ratkaisu. Toisaalta kun oppii noitten xenonien käytöksen, niin voi aina ennakoida sopivasti pitkien kytkemisen kanssa. No tarttee kattoo, neljä kpl. hyväksyttyjä xenoneita ei ole ihan halpa keikka...
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 15:36 (GMT +2). |