Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Xenon tuning HID-projektoreilla laillisesti? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=64150)

HiluxMan 08.10.2009 05:59

Xenon tuning HID-projektoreilla laillisesti?
 
Otetaan umpio jossa kirkas, rihlaamaton lasi. Laitetaan sisään E-hyväksytty valomoduuli, esim. bi-ksenon. Laitetaan autoon. Onko laillinen?

Olen ajatellut autoon vm. 1998 jossa sisältä säädettävä valokorkeus ja valopesurit. Alkuperäisenä ei purkausvaloja tuohon löydy.
Jenkithän näitä innolla tekevät.

Zamppa 08.10.2009 06:17

Eipä taida riittää. Pitäisi olla automaattinen valojenkorkeuden säätö, lampunpesijät sekä xenon hyväksytyt umpiot. Tästä ollut juttuakin aijemminkin.

http://forums.offipalsta.com/showthr...ighlight=xenon

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446.../LTT200604.pdf

HiluxMan 08.10.2009 07:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Zamppa (Viesti 600859)
Eipä taida riittää. Pitäisi olla automaattinen valojenkorkeuden säätö, lampunpesijät sekä xenon hyväksytyt umpiot. Tästä ollut juttuakin aijemminkin.

En tarkoita jälkiasennushäikäisysarjoja, vaan kunnon vehkeitä. Modulilla tarkoitan tämän näköisiä:
http://www.meronet.com/catalog/images/1BL008193011.jpeg

Vähän tuohon tyyliin:
http://forums.maxima.org/4th-generat...ights-hid.html

Ennen 1.10.1998 ei tartte automaattista korkeudensäätöä ja pesurit on.

pee 08.10.2009 07:57

jos umpioissa hyväksynnät xenoneiksi, ei liene esteitä - luulis

Caddy 08.10.2009 10:30

tähänpä onkin sitten hyvä kysäistä, onko kukaan nähnyt missään myytävänä umpioita joissa olisi tarvittavat DCR merkinnät? Kokona 7" pyöreä ja kun vanhasta kopperosta kyse, niin ei tarvitse säätöjäkään olla mitään

Gravedigger 08.10.2009 10:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Caddy (Viesti 600901)
tähänpä onkin sitten hyvä kysäistä, onko kukaan nähnyt missään myytävänä umpioita joissa olisi tarvittavat DCR merkinnät? Kokona 7" pyöreä ja kun vanhasta kopperosta kyse, niin ei tarvitse säätöjäkään olla mitään

Kuulemma G-mersuun on. Ainakin Repro joskus näin minua valaisi. Ja ei ollut pahan hintaiset ebayn kautta. En sitten tiie kuinka paljon vaatii muutoksia saada g mesen umpio esim suzukiin.

HiluxMan 08.10.2009 12:37

Jos projektori on survottu ns. umpion sisään, umpion virkahan on vain olla projektorin suojana.
Maalaisen järjellä ajateltuna silloin on ihan sama, onko siinä umpiossa jotain merkintöjä vai ei,
se projektorinhan on kaiken avain.

Täysin toinen asia sitten on, miten asian näkee viranomaiset ja sehän tässä laillisuuden ratkaisee.
Toimivuus on kuitenkin sama kuin tehdastekoisissa vastaavissa.

P-KR#1 08.10.2009 12:59

Tuollaisia on survottu junkeistä maahantuotuihin uudempiin pikkareihin maahantuontikatsastustavarten. Ajoneuvon oma kirkaslinssi on vain umpion suojana ja niistä on pitänyt hioa merkinnät pois, koska itse umpio on juuri tuo moduuli.

-MaTTi- 08.10.2009 13:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HiluxMan (Viesti 600868)
En tarkoita jälkiasennushäikäisysarjoja, vaan kunnon vehkeitä. Modulilla tarkoitan tämän näköisiä:
http://www.meronet.com/catalog/images/1BL008193011.jpeg

Vähän tuohon tyyliin:
http://forums.maxima.org/4th-generat...ights-hid.html

Ennen 1.10.1998 ei tartte automaattista korkeudensäätöä ja pesurit on.

Tuo päivämäärä on 1.10.2000 käyttöönotosta, mutta koskee myös 1.10.1998 jälkeen tyyppihyväksyttyjä. Tuo tyyppihyväksyntäpäivä on vaan välillä lähes mahdotonta selvittää, joten käyttöönottopäivän perusteella mennään.

Onhan noita irtonaisia linssiumpioita hyväksytty xenoneillekin, esim. E-sarjan Sisuissa on Hellan tekemät vakiovarusteena, mutta saa myös tarvikkeena.

Eli sellaset vaan kiinni ja pesimet jos löytyy, niin homma on laillinen.

Niin, ja koko valopaketti pitäisi olla hyväksytty. Hyväksymätöntä/väärällä hyväksynnällä olevaa lasia ei saa laittaa umpion päälle. Käytännössä on hyväksytty kirkkaita pleksilaseja, joista on ehkä hiottu merkinnät pois.

Edit: tässä Hellan bi-xenon 90 mm umpio: http://www.matkaendurot.net/gallery/...la_bixenon.jpg ja tässä pitkä sen kaveriks: http://www.matkaendurot.net/gallery/..._kaukovalo.jpg
Hinnoista ei mitään hajua.

Krisse 08.10.2009 15:46

Millanenhan mahtaa poltin olla noissa G:n Xenon umpioissa? Onko jossain ihan oikeassa Xenon polttimossa (en nyt tarkoita näitä muutossarjaxenoneita H4 kannalla) kaksi 'lankaa' tai liikkuva 'lanka'?

pee 08.10.2009 21:39

eiköhän H4 xenonit ensiasennuksena oo yhtä yleisiä kuin ruotsalaiset sotasankarit

G mersuissa ja muissakin yleisimmin kaiketi liikutetaan heijastinta "pitkien" aikaansaamiseksi

AtteL 08.10.2009 21:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 601156)
eiköhän H4 xenonit ensiasennuksena oo yhtä yleisiä kuin ruotsalaiset sotasankarit

G mersuissa ja muissakin yleisimmin kaiketi liikutetaan heijastinta "pitkien" aikaansaamiseksi

Joo. Milloihan on viimeiksi saanut ostettua uusia autoja kaupasta joissa on ollut H4 polttimoilla varustetut lähi/kaukovalot. Mutuna kohta 10 vuotta ollu korvaavana H7 tms.
Näyttää aiheuttavan pirusti hajavaloa nuo H4 muutos-sarja setit, vaikka ovatkin kuskin kannnalta paljon halogeenitekniikkaa paremmat.

Krisse 08.10.2009 22:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AtteL (Viesti 601159)
Joo. Milloihan on viimeiksi saanut ostettua uusia autoja kaupasta joissa on ollut H4 polttimoilla varustetut lähi/kaukovalot.

On niitä noissa halvoissa pikkukikottimissa, esim vielä alkuvuodesta myydyssä Fiestassa.

Tuomo 08.10.2009 22:46

Jep, tollasista halvoista paskoista noita H4-polttimoita vielä löytyy, kuten esim. Toyota Land Cruiser J120. Omat valot on surkeet, jälki-xenoneilla saa välttävät. Ja Hellan 3000 ku laittaa xenoneilla vielä keulalle niin rupee pitkilläkin näkemään.

pee 09.10.2009 07:10

lievä OT: koskeeks nää xenon pykälät myös m-pyöriä... ?

CJ7 09.10.2009 09:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Krisse (Viesti 600961)
Millanenhan mahtaa poltin olla noissa G:n Xenon umpioissa? Onko jossain ihan oikeassa Xenon polttimossa (en nyt tarkoita näitä muutossarjaxenoneita H4 kannalla) kaksi 'lankaa' tai liikkuva 'lanka'?

Ihan normaali yksikammioinen D1 polttimo on G:ssä ja ei, ei ole olemassa kaksikammioisia alkup. xenonsovelluksissa.
Ns. Bi-xenon tehdään aina joko umpion muotoa mekaanisesti muuttamalla (esim. Valeon heijastusumpiot) tai läppämekanismilla projektorissa (Audi, Vw, BMW etc.)

Krisse 09.10.2009 15:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 601223)
lievä OT: koskeeks nää xenon pykälät myös m-pyöriä... ?

Valojenpesimestä ja korkeudensäädöstä en tiie mut mitä tulee noihin muutossarjoihin niin xenon poltin halogeniumpiossa on joka tapauksessa määräysten vastainen ajovaloratkaisu.

-MaTTi- 09.10.2009 21:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AtteL (Viesti 601159)
Joo. Milloihan on viimeiksi saanut ostettua uusia autoja kaupasta joissa on ollut H4 polttimoilla varustetut lähi/kaukovalot. Mutuna kohta 10 vuotta ollu korvaavana H7 tms.
Näyttää aiheuttavan pirusti hajavaloa nuo H4 muutos-sarja setit, vaikka ovatkin kuskin kannnalta paljon halogeenitekniikkaa paremmat.

Onhan noita H4:ia pienemmissä autoissa, esim. toissapänä tulleessa TM:ssä oli pikkuautotestissä H4:t Dacia Loganissa, Kia Soulissa ja Toyota Urban Cruiserissa.

H7:t on aivan hanurista, ne saa asennettua ihan miten päin vaan ja lisäksi vielä vinoon. Lähes päivittäin näkee väärin asennettuja hooseiskoja katsastuksessa, jopa merkkihuollon jäljiltä.

Hypistelin kerran H4 Bi-Xenon settiä ja sen polttimoa. Halogeeni H4:ään verrattuna polttopiste oli useita millejä pielessä, ei ihme jos vähän häikii. Ja jos kuvion saa aikaseksi niin yleensä kuulemma kun lähivalot säätää kohdalleen niin pitkät näyttää liian lähelle.

-MaTTi- 09.10.2009 21:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Krisse (Viesti 601353)
Valojenpesimestä ja korkeudensäädöstä en tiie mut mitä tulee noihin muutossarjoihin niin xenon poltin halogeniumpiossa on joka tapauksessa määräysten vastainen ajovaloratkaisu.

Juu, ei tarvii pesimiä ja korkeussäätöjä prätkissä. Umpion merkintä riittää.

pee 09.10.2009 21:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 601510)
Juu, ei tarvii pesimiä ja korkeussäätöjä prätkissä. Umpion merkintä riittää.


...ok - tänksis :rolleyes:

Timo_L 09.10.2009 23:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 600944)
Tuo päivämäärä on 1.10.2000 käyttöönotosta, mutta koskee myös 1.10.1998 jälkeen tyyppihyväksyttyjä. Tuo tyyppihyväksyntäpäivä on vaan välillä lähes mahdotonta selvittää, joten käyttöönottopäivän perusteella mennään.

Onhan noita irtonaisia linssiumpioita hyväksytty xenoneillekin, esim. E-sarjan Sisuissa on Hellan tekemät vakiovarusteena, mutta saa myös tarvikkeena.

Eli sellaset vaan kiinni ja pesimet jos löytyy, niin homma on laillinen.

Edit: niin, ja koko valopaketti pitäisi olla hyväksytty. Hyväksymätöntä/väärällä hyväksynnällä olevaa lasia ei saa laittaa umpion päälle. Käytännössä on hyväksytty kirkkaita pleksilaseja, joista on ehkä hiottu merkinnät pois.


Mitenkäs jos yrittäisin soveltaa tohon vuosimallin '90 jenkkikikottimeen xenonit, niin siihenkinkö riittäisi että on Xenon- hyväksytyt umpiot ja jonkinsortin valonpesimet. Eli siis tuollaiset sopivat tarvike- Xenonit vaikkapa Hellalta kelpaa? Riittääkö pesimeksi joku vesiliru, vai tarvitseeko "painepesurimallin" tai peräti pyyhkijät? Tarkoitus siis ei olisi käyttää noita orkkisumpioita ollenkaan.

Kun on tuo keulan muokkaus mielessä ja arvon tällä hetkellä eri valotyyppien ja ylipäänsä valojen kanssa miten ton keulan toteuttaa.. Olisi hyvä tietää ennenkun tekee mitään lopullisia ratkaisuja. Mitenkös muuten bi-xenonit, eli jos laittaisi lähivalot ja kaukovalot omilla umpioilla? Tosin kalliiksi tulisi tolla systeemillä...mutta kunhan vain pähkäilen :D

-MaTTi- 10.10.2009 08:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 601556)
Mitenkäs jos yrittäisin soveltaa tohon vuosimallin '90 jenkkikikottimeen xenonit, niin siihenkinkö riittäisi että on Xenon- hyväksytyt umpiot ja jonkinsortin valonpesimet. Eli siis tuollaiset sopivat tarvike- Xenonit vaikkapa Hellalta kelpaa? Riittääkö pesimeksi joku vesiliru, vai tarvitseeko "painepesurimallin" tai peräti pyyhkijät? Tarkoitus siis ei olisi käyttää noita orkkisumpioita ollenkaan.

Tarvike-xenon-umpiot kelpaa, mutta jos auton alkuperäisissä valoissa on ollut E-hyväksyntä, pitää se olla myös vaihdetuissa. Mutta Helloihin se löytyy.

Pesulaitetta koskee E-sääntö nro 47. Yksinkertaistettuna tarvii korkeapainepesurin, pelkkä pissapojan suutin ei tuon mukaan riitä. Käytännössä riittää että tulee reippaalla paineella vettä.
Lainaus:

Kun on tuo keulan muokkaus mielessä ja arvon tällä hetkellä eri valotyyppien ja ylipäänsä valojen kanssa miten ton keulan toteuttaa.. Olisi hyvä tietää ennenkun tekee mitään lopullisia ratkaisuja. Mitenkös muuten bi-xenonit, eli jos laittaisi lähivalot ja kaukovalot omilla umpioilla? Tosin kalliiksi tulisi tolla systeemillä...mutta kunhan vain pähkäilen :D
Tuplana myös jees, referenssihän lasketaan vain kaukovaloista.

Krisse 10.10.2009 09:32

Xenon kaukovaloissa (siis oma poltin kaukovaloille) on kyllä vähä gei. Itellä oli joskus tuningsarja lyhyillä ja pitkillä, ja ekaa kertaa ku lähdin pitkiä kokeilemaan niin rämpsyttelin niitä eestaas ja piti oikein tarkistaa kaukovalojen merkkivalosta että onko ne päällä.

Kas kun kenobipoltin syttyy kylmänä aika hitaasti niin useampi sekunti siinä meni ennenkuin kaukovalot heräsivät niin paljon että alkoi nähdä jotain. Kun ne sammuttaa esim kohtaamistilannetta varten niin kyllä ne sitten taas syttyvät heti, mutta jos/kun poltin jäähtyy niin sitten saa taas ootella että valot syttyy.

Timo_L 10.10.2009 14:29

No sen verran vähän tarttee kaukovaloja täällä etelässä käyttää ettei juur haittaa. Tietysti hyvät halogeeni-kaukovalot erillisissä umpioissa voisi olla kans ihan hyvä ratkaisu. Toisaalta kun oppii noitten xenonien käytöksen, niin voi aina ennakoida sopivasti pitkien kytkemisen kanssa. No tarttee kattoo, neljä kpl. hyväksyttyjä xenoneita ei ole ihan halpa keikka...

-MaTTi- 13.10.2009 18:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Krisse (Viesti 600961)
Millanenhan mahtaa poltin olla noissa G:n Xenon umpioissa? Onko jossain ihan oikeassa Xenon polttimossa (en nyt tarkoita näitä muutossarjaxenoneita H4 kannalla) kaksi 'lankaa' tai liikkuva 'lanka'?

Näyttää olevan D1S. Hinta kyllä aikas kohdallaan. :eek: Löytyy mm. täältä: http://cgi.ebay.de/Mercedes-G-GE-GD-...d=p3286.c0.m14


Sivu luotu: 15:36 (GMT +2).