![]() |
Land Rover 90 max rengaskoko
Mikä mahtaisi olla suurin rengaskoko jonka vakio Land Roverin akseli kestää "normikäyttöä"? Vuosimalli 1988. Koneena 200TDI eli ei mikään hirveä tykki, sillä ei ole väliä mahtuuko rengas pyörimään tms. koska siihen löytyy kyllä sitten työkalut :D
Kyse siis siitä minkä akseli kestää kohtuudella? Osaavatko herrat sanoa? Tänks! Eli "ongelma" näkyy tuossa ;) http://inlinethumb45.webshots.com/44...600x600Q85.jpg |
Onhan tuossa tykissä sentään n.115hp joten kuskistakin on jotain kiinni paljonko paukkuu.
|
Tästä tulee semmoinen kaupunkijeeppi kun ei täällä voi mitään offroadia ajaa. Eli ns. pulun kaataja :D Kruisaillaan rauhallisesti katuja ja tiiraillaan mimmejä :p Koko avoksi tulee ja tietysti korotusta ja rengasta pitäisi olla niin paljon kuin voi laittaa teknisistä syistä. Ei tule paikallisiin kilpiin vaan sellaisiin että rakentelulle on vapaat kädet :rolleyes:
Jos tuolla ajelee 2000-3000km vuodessa niin se riittänee. Meniskö 35" ??? Meinasin tilailla palikat parin viikon päästä, kun vaan ensin selviää mitä tarvitaan - jos sais vaikka ensi kesäksi ajoon. http://inlinethumb56.webshots.com/17...600x600Q85.jpg |
En tiedä onko apua juuri tohon rengas juttuun,mutta hyvää tietoa land roverista kuitenkin
http://www.offroadpaja.fi/tekniikkaa.htm |
Juu kiitos, tuolta löytyy rengaskoot siten että ne sopii alle - mua kiinnostaa vain mitä akseli kestää :) Eli pistän suurimmat mahdolliset ja sitten leikkelen auton sellaiseksi että mahtuu hyvin pyörimään :cool: Mä olen hyvä purkamaan autoja :D
|
Jos siis pelkkä bulevardi sportti, niin jotain 38-40" pallot alle ja kunnon korotukset, jos ei kerran lakikaan estä rakennella.
|
Meinaatko sä vetää tän mustaksi tai tumman vihreeksi? Eikö sulla ollu joskus sellasia suunnitelmia? :)
Joku 35x12,5-15 on jo aika komee alla. |
Joo kyllä, eli siis kumpaakin väriä olis riittävästi nurkissa :cool: Vähemmän maalattavaa kun ei tule kattoa ollenkaan :rolleyes: Musta on vaan niin armoton ja tämäkään ei nyt ole ihan suora kyljiltään...
Mulla on Land Rover-lehti käsissä missä on 37" kumeilla 90:nen, ja siinä on ihan mukavasti jo leikattu etulokareista etukulmatkin pois - sopis mullekin, mutta ei taida noi perusakselit sellaisia kestää... Varmaan se 35" on sitten se maksimi. Tiedä häntä pitäiskö sitten tehdä jotain akseleille siitä huolimatta, ei varallisuus riitä vaihtamaankaan. 37" varmaan tarjoaa jo niin pitkät välitykset että käy jo kytkimen päälle, oletan. Pakko saada tehdä joku hullu härveli näitten kuorkkien lomassa :p |
Kai ne akselit 37" kestää, jos et maastoon meinaa. Ei se vaan jaksa mennä mihinkään.. 35" pitäis mahtua pyörimään ja kääntymään jos ei muuta niin ainakin 2" korotuksella.
Ja pari tuumaa korottaa vaikka 50x50 neliö putkella. Kaikki tosin riippuu vanteiden offsetistä ym. ym. |
Lainaus:
Kruisailuun kannttaa vähän panostaa ja välittää jakolaatikkoa ja/tai periä, niin pyörii isot pallukat nätisti, ei nypi kytkin koko ajan. Akseleiden kestävyys tulee tuskin eteen.. TEMÄHIK |
Lainaus:
Mutta kai se käytännössä on sitten tuo maksi noissa rajoissa, voin vaihtaa välityksiä eli se ei ole ongelma. Ajattelin että josko kellään olisi käyttökokemuksia. Tai no miksei sit saman tien 38" ;) |
Jos ajo on oikeasti pelkkää tiellä hipsuttelua, niin en usko että saat alle niin isoja renkaita että 200tdi:n kanssa on edes teoriassa voimansiirron kestävyysongelmia, poislukien kytkin tietty, jos välitykset jää liian pitkiksi.
Jos sain oikein kiinni alkuperäisestä ajatuksesta, niin joku 35" olis mun mielestä soppelin iso, eikä kuitenkana tarvitse vielä alyttömiä korotuksia tai korin hierveää silpomista, ja joku 12½ leveä mahtuu vielä kääntymäänkin ilman että tulee korista sikana ulos. |
Mulla on 90 defessä 35x12,5 maxxis renkahat, ja olen pyörinyt niiden kanssa jo aikamoisilla kallioilla, mudassa jne, eikä mikään ole vielä hajonnut, joten eiköhän nuo akselit ja perät paljon isompiakin renkaita kestä.
|
Tuol on tarinaa kummeista, ja muutama kuvakin erikokoisilla renkailla:
http://www.roverfriends.fi/foorumi/v...er=asc&start=0 |
Lainaus:
sisua45-nyymi |
Lainaus:
|
Kiitoksia vastauksista! Oli hyvä linkki, eipä tullut mieleen että tuollainen Rover foorumikin on olemassa.
Alunperin kyselin näistä asioista koska aiemmin oli joskus tallissa Range ja sen kanssa tulee äkkiä akseliongelmia isompien nakkien kanssa. Näyttää siis siltä ettei tuo teknisesti ole mitenkään riskaapelia pistää noita isompia renkaita, meinasin kyllä myös leveyttä mahd. paljon, eli arvatenkin 35" kanssa menee hyvin 12,5, eli olisko sitten 37" kanssa joku 13,5? Mitä leveämpi sen parempi. Minkälaista vanteistusta olette käyttäneet, eli off-settiä jne.? 37" puoleen olen kyllä kovasti kääntymässä, tosin myönnän että 35" olisi ns. järkevämpi valinta tälläiseen tykkiin :cool: :cool: :cool: Lainaus:
Meinasin että korotus pitää kaikki ihmistuhkakupit (tumpit) poissa hytistä, samoin nuo kroonisesti paisuneet ei jaksa nousta kyytiin. Oikeestaan laskukaava on sellainen että jos kaupungilla on 50 tyttöä, niin niistä puolet vihaa tälläistä kaljua ja puolet rakastaa. Jäljelle jääneestä 25 tytöstä sitten 20 on niitä mittavirheisiä. Lopuista viidestä sitten yksi pamauttaa mua nyrkillä, kaksi on jo raskaana ja yksi haluaa olla vain kaveri (timewaster). Eli mulle jää sitten se helmi. Hyvällä tuurilla se vielä puhuu Suomea :rolleyes: |
Pieni jatkokyssäri, mulla ei ole tämän kokoluokan renkaista kokemuksia, joten mikä mahtaisi olla häijyin 37" kumi, eli pitäis olla boggerit ja leveyttä 13.0 - 14.5 (saa olla vieläkin leveämpi?) . Ajomukavuus sivuseikka... Pistän pian tilaukseen kun vaan tiedän mikä on sopivin merkki/malli, eipähän ehdi sitten turhia katumaan :o Mielipiteitä vannevalinnasta, 15" vai 16"?
Ps. Jossain määrin harmittaa että tuli Land Roveri ostettua, mun mielestäni Toyota BJ on aina ollut se komein jeeppi (tietenkin oikeaa CJ:tä unohtamatta). No toisaalta Rooverissa on vähän vähemmän hitsattavaa... Projektin nimeksi käy: All show, no go! :p |
Lainaus:
LRV8 |
Lainaus:
No Super Swamperilla ne boggerit on. :D ---> http://www.intercotire.com/tires.php Valmistajalta löytyy myös muita mukavia malleja. Esim SS-M16, tai TSL Thornbird olis varmaan kova sana. http://pitbulltires.com/images/tires...s/Rocker_4.jpg Tai sitten Pitbull Rocker, josta kuva yllä. Niistä näköjään tytötkin tykkää. :) ---> http://pitbulltires.com/rocker.php Shitbullilta löytyy myös Maddog ja Growler mallit. Molemmilla valmistajilla on 37X13,5-15" ja 16". Lantikka miehet saa ottaa kantaa tuohon vannekysymykseen, että sopiiko 15"..? |
Kiitoksia vastauksista :)
Tein pikaisen soittelukierroksen ja saatavuus ongelman takia 37" jää väliin koska siinä on liian pitkä toimitusaika (tahtoo heti!). Eli tällä haavaa näyttäisi että saisin parhaiten täältä 35 X 14.50-16 Pitbull Rockerit, nuo melkeinpä ovat paremmat kuin 37" koska niissä on enemmän leveyttä. Show must go on! Akseleita kyllä varmaan tullaan vahvistelemaan, mutta siitä sitten myöhemmin kun saadaan riittävästi osia kotiin ja päästään hommassa alkuun :cool: Vanteista ei vielä hajua, joten vinkata saa mikä olisi sopiva offset. Ps. Koska mulla on Heavy-Duty alusta niin paljonko se mahtaa erota korkeudessa vakioalustaan + 2" korotukseen? Käsittääkseni HD alusta on aavistuksen korkeampi kuin vakio. |
Minkälainen on nahkahousumaan hintataso, esim tähän verraten? ---> http://www.offroadtarvike.fi/binary/.../id/2/fid/402/
Tuolla ei ollut tuota samaa kokoa 16 tuumasena, mutta... |
Lupasivat tarjouksen alkuviikoksi sähköpostiin, pyysin 5 kappaleesta. Tärkeä tieto oli että noita on saatavissa koska ihan USA:sta asti en lähde tilailemaan :o
Pistän tänne kyllä näkyviin, ja sitten tietysti perisaksalaiseen tapaan pitää kilpailuttaa kaikki firmat mistä noita saa. Sen jälkeen pitää miettiä omaa alinta mahdollista hintaa jonka itse maksaisi ja vielä vähentää siitä 25%... :D Lefa |
Meinaatko oikeesti tarvita sen vararenkaan? Luulis että tuollaset kumit kestää maastossakin ajaa ihan kohtuudella, joten lienevät liki ikuisia tiellä rullatessa (hajoamisen puolesta siis, kulutuskestävyydestä ei tiedä). Ja 35" on jo kohtuu kookas & painava (50kg+ vanteineen?) autossa mukana kuljetettavaksi, eritoten kun alkaa olla leveyttäkin.
Tuskin tuo montaa sataa maksaa, mutta laitat sillä rahalla vaikka sinisiä ledivaloja alustan täyteen tai jotain. Tai mistä minä mitään tiedän, kun ei oo omakaan auto mikään näyttelykapine, eikä oo sillä(kään) tullut pahemmin pimpparinkiä kierrettyä. Olikos joskus jossain oikein ohjeet siitä miten isosti korotettuun kiesiin pitää kulkea pikkupikkuhamosessa? Jos ysikymppisessä defessä on suurinpiirtein samanlainen runko & alusta kuin klassikki rangessa, arvelisin että joudut jättämään renkan sisäpuolen jotaikuinkin entiselle paikalleen, tai ehkä jopa tuomaan sitäkin ulospäin, että renkaat kääntyy tarpeeksi ottamatta heti tukivarsiin kiinni. JOS (ei yritäkään olla tarkka laskelma, suuntaviivoja vaan) alkup. vanne on luokkaa 6" (ET 0???) leveä, ja tavoitteena noin 12", ja vanteen säsäreuna pysyy samassa paikassa (eli backspacea on edelleen kolme tuumaa), niin uusien vanteiden offsetti on luokkaa -75 milliä, eli levittää ulos aika rohkeasti. Muutos vaan suurenee jos alkup. vanteen offsetti on plussalla, niinkuin rankussa (ET+33 orkkisaluluilla). Sitä vaan yritän sanoa että ajettavuus on luultavasti vähintään sarjassa "mielenkiintoinen", ei haitanne mitään/ketään hissutellessa mutta isoakovaa ei ehkä kannata ajella kovin mutkaisella/kuoppaisella uralla, vaikka 200tdi tuskin tekee autosta mitän rakettia. Pyöränlaakerien ja ohjauksen osien elinikä lyhentynee kans mutta tuskin on iso ongelma. -Paavo |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 11:29 (GMT +2). |