Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jeep xj kampuran stefan vaihto ? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=62916)

sako 04.09.2009 21:27

Jeep xj kampuran stefan vaihto ?
 
Onkos kuinka kinkkinen vaihtaa vaihteiston puoleinen kampuran stefa ?
Pitääkö ottaa kone laatikkoineen irti autosta vai onko helpompaa tapaa vaihtaa sitä ?

JAMANT 05.09.2009 10:11

Aika hyvä kysymys, ilman moottoritietoja!!

Kuutosen takastefan takia ei tarvitse laatikkoa irroittaa, mutta nelosen ja dieselien takastefan vaihtoon täytyy laatikko poistaa!!

Kuutosen takastefa on kaksiosainen eli tuon näköinen: http://www.jamant.fi/stefa-cro4778126-p-1022.html , kun taas nelosen ja dieselien stefa on ihan tavallisen stefan näköinen, eli esim dieselin: http://www.jamant.fi/stefa-xjzjwj-25...8f-p-1882.html !!

sako 05.09.2009 13:50

Joo kone on 4l ja automaattilaatikko.

JAMANT 06.09.2009 12:51

No, puhelimessa saat tarkempia ohjeita kuutosen stefan vaihtoon (ei olis eka neuvontapuhelu tuosta kohteesta tässä kuussa)!!!

Timo_L 06.09.2009 23:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sako (Viesti 589659)
Joo kone on 4l ja automaattilaatikko.

Ei ole ollenkaan vaikea homma, mutta öljyinen ja voi olla vittumainen. Jos ei ole korotettu niin pitäisi saada joko konetta ylös tai sitten akseli alas (=etuiskarit ja vakaaja irti), öljypohja irti (voi olla pirun tiukassa jos ei ole aiemmin irrotettu), vähän löysäät kampuran laakereita ja taaimmainen pukki irti. Vanha puolikas lohkosta varovasti naputellen pois ja uuden pyöräyttää saippualla tms. takaisin.

Osta sit samantien pari kampuran takastefaa, ne on aika helppo rikkoa ekalla kertaa kun vaihtaa :D ja sit öljypohjalle EHDOTTOMASTI yksiosainen tiiviste, moniosaisella et saa aikaiseksi kun läjäpäin kirosanoja ja vuotavan öljypohjan.

sako 28.04.2010 20:23

Onko Jamantilla jotain lisättävää Timon ohjeisiin, kun olet kerran tässä kuussa vaihtanut stefan.

Jii 28.04.2010 21:00

Jos et ole vielä tsekannut ettei vuoto tule osittain öljynsuodattimen jalasta, niin kannattaa tutkia sekin. Itsellä kyseisen kapistuksen o-renkaan vaihdolla öljyn tiputtelu väheni niin paljon että kampuran stefan vaihto lykkääntyi hamaan tulevaisuuteen vaikka tarvikkeet on jo hyllyssä. O-rengassatsi maksoi piirimyyjällä n. 15€, vaihtoon meni alle tunti.

JAMANT 29.04.2010 08:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sako (Viesti 664856)
Onko Jamantilla jotain lisättävää Timon ohjeisiin, kun olet kerran tässä kuussa vaihtanut stefan.

Ei paljoa lisättävää, noin se menee, ja öljytikku ekana pois koneesta, startti irti ja pakoputken etuputki pois, konetta ei tartte välttämättä irrottaa jos auton saa ilmaan, etuakseli tulee tarpeeksi kauas öljypohjasta...

454SS 29.04.2010 11:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jii (Viesti 664875)
Jos et ole vielä tsekannut ettei vuoto tule osittain öljynsuodattimen jalasta, niin kannattaa tutkia sekin. Itsellä kyseisen kapistuksen o-renkaan vaihdolla öljyn tiputtelu väheni niin paljon että kampuran stefan vaihto lykkääntyi hamaan tulevaisuuteen vaikka tarvikkeet on jo hyllyssä. O-rengassatsi maksoi piirimyyjällä n. 15€, vaihtoon meni alle tunti.


Noi kolme o-rengasta maksaa hytikkaliikkeesä luokkaa pari euroa.

sako 29.04.2010 15:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 664943)
Ei paljoa lisättävää, noin se menee, ja öljytikku ekana pois koneesta, startti irti ja pakoputken etuputki pois, konetta ei tartte välttämättä irrottaa jos auton saa ilmaan, etuakseli tulee tarpeeksi kauas öljypohjasta...

Ok. Mutta tarviiko starttia välttämättä irroittaa, kun tossa yks ilta vaan kattelin auton alla ja testailin et hylsy mahtuu väliin.
Ja ei ehkä etupakoputkeakaan tarvi irroittaa mut katotaan sit...
Akselin ja öljypohjan väliksi saadaan varmaan 20cm-->

JAMANT 29.04.2010 15:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sako (Viesti 665009)
Ok. Mutta tarviiko starttia välttämättä irroittaa, kun tossa yks ilta vaan kattelin auton alla ja testailin et hylsy mahtuu väliin.
Ja ei ehkä etupakoputkeakaan tarvi irroittaa mut katotaan sit...
Akselin ja öljypohjan väliksi saadaan varmaan 20cm-->

No eihän sun tartte irroittaa mitään, mitä et halua irroittaa, mutta helpottaa kyllä, kun pitäis osasia saada takaisin paikoilleen!! Ja ei kai se nyt niin vaikea ole sitä starttia irrottaa, kaksi ruuvia ja piuhat??

HeikkiH 29.04.2010 15:48

Muistaakseni sen öljypohjan saa pois startti paikallaan, mutta takaisin laittaminen on helpompaa ku startti ei ole tiellä.

JAMANT 29.04.2010 15:52

Ja tosimies ei ota edes öljyjä pois öljypohjasta remontin ajaksi, kyllähän ne siellä säilyy....

454SS 29.04.2010 16:39

Samalla kun siulla on startti irti, niin avaat ja putsaat sen.

Timo_L 29.04.2010 20:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 665013)
Muistaakseni sen öljypohjan saa pois startti paikallaan, mutta takaisin laittaminen on helpompaa ku startti ei ole tiellä.

Saa, mutta se ei tosiaankaan ollut se helpoin tapa :D tokalla kerralla osasi jo vähän paremmin, ja otin suosiolla startin irti.

Pakoputkea en kyllä ruuvannut pois, tosin ei sitä olisi saanutkaan kuin rälläkällä koska oli hitsattu kiinni sillä tavalla. Se ei mielestäni ollut varsinaisesti tiellä.

sako 26.05.2010 21:26

Kiitoksia vinkeistä.
Tuli tossa yks sunnuntaipäivä vaihdettua takastefa ja kyllä siinä meni aikaa n.6h. Pakoputkea ei tarvinnut irroittaa,mutta startti oli kyllä hyvä ottaa irti.
Ni sai paremmin irroitettua vanhan öp tiivisteen pois.
Ja alatukivarret toisesta päästä, että sai akselia viel alemmaksi jotta sai öljypohjan pois. Tuli laitettua se halvempi 4osainen öp tiiviste ja ei ollut kovin kinkkinen kun tiivisteliima piti sitä vähän paikallaan.


Sivu luotu: 16:59 (GMT +2).