Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Mistä löytyy lyhyt sektorivarsi ZF:n simpukkaan? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=62746)

kany 31.08.2009 20:39

Mistä löytyy lyhyt sektorivarsi ZF:n simpukkaan?
 
2 Liiteet
PikkuValppiin on asentumassa Volvo 164sta peräisin oleva ZF:n tehostettu simpukka johonka Valpin alkuperäinen sektorivarsikin sopii bolt-on, mutta nyt näyttää että ohjauksesta tulee aika nopea eli 2 1/4 kierrosta laidasta laitaan (alkuperäinen tehostamaton 5 kierrosta/ 90 ast sektorvarrella). Simpukka itesessään on 4 ratinkierrosta laidasta laitaan (= 90 astetta sektorivarrella) mutta vivustogeometrioitten takia siitä ei siis voi hyödyntää kuin noin puolet ja pelko on ettei tehostin jaksakaan tuoda helpotusta ratinkääntöön - lyhyempi sektorivarsi auttaisi kun vain tietäisi mistä sellaisen saa?

Nykyisellä varella on 12 cm tehollista pituutta ja esim 10 cm pitkällä varrella saataisiin kulmaa kasvatettua huomattavasti. Sopivan varren löytämistä vaikeuttaa vielä lisäksi se että varsi ei ole suora vaan reilust S-kirjaimen muotoinen siten että tasopinnat ovan noin 10 cm eri tasossa. Parin eri ZF:n simpukan perusteella (Omega, Volvo) näyttäisi että ZF:n sektorivarret ovat boorituksiltaan samanlaiset eli vaihdettavissa keskenään, miten lie tilanne sitten muitten valmistajien sektorivarsien ja ZF:n simpukan kanssa?

AVRO 31.08.2009 23:11

Tiedä sitten auttaako mitään... Jeepeissä on aika lyhyt sektorivarsi ja niihin näyttää saavan monennäköistä vänkyrää suoraan kaupasta.
Mulla on käsittääkseni vakio XJ:n varsi, sen pituus taitaa vaan olla vähän liikaa sulle kun mielestäni mittasin pituudeksi ~13cm reiän keskeltä keskelle. (ei pintaa pitkin vaan oikaisten)
S-muotoa on noin 10cm jos ajatellaan päiden tasoeroa.

Siitä ei vaan oo hajuakaan miten sopis simpukkaan?

Ton oman simpukan mukana tuli jotain Letukan sektorivarsia mukana, yks ainakin oli todella lyhyt mutta siinä oli pallo kiinteästi toisessa päässä ja tais olla ihan suora.
Harmillisesti olen tainnut tapojeni vastaisesti hävittää ne ylimääräiset varret.

sisua45 01.09.2009 05:41

Tuo 12/10 cm on jo aika lyhyt, en tiedä onko vielä lyhyempiä.

Mulla on verstaalla pari erilaista BMW/ZF simpukkaa, mittaan niiden varret tänään. Jos muistan. :)

Vanhoissa Bemareissa on ainakin kahta eri booritusta.

Kartse1 01.09.2009 09:26

Patrollissa on kanssa ZF:n ohjaussysteemit. Tuo sektorivarsi on aika kippura S-mallinen varsi.
Mittoja ja ratin kierroksia voin mittailla tarkemmin, kunhan toi monsuunisade vähän taukoaisi.

Tässä kuvat -88 Patrollin varresta. Profiilissa on lisää:

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39013

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39016

kany 01.09.2009 19:55

Tuosta Jeepin sektorivarresta, olikos se nyt niin että ne passas siihen Chevy G30 simpukkaan joka taas oli soppeli C03 sarjalaisiin? Mutta mulla ei ole tietoa millaset booritukset noissa Jeepin / Chevyn /ZFn simpukoissa on? Ja huomasin että C03 sarjalaisessa on vakiona ZFn tekemä simpukka mutta aivan eri kaliberia kuin tämä mulle PikkuValppiin tuleva.

Bemareissa varmaan on käytetty ja mulla itelläkin on yks Omegan joka oli samanlaisilla boorituksilla kuin orkkis tehostamaton ja Volvo 164 tehostettu - olis tosiaan mielenkiintoista tietää millanen simpukka Patrollissa on. EI olis aivan ekana tullu mieleen katella tuota Japanialaisesta autosta... ;)

Lisäsin tuonne ylös kuvan joka selventää muuten sekavaa tekstiä.

Kartse1 01.09.2009 20:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kany (Viesti 588345)
... - olis tosiaan mielenkiintoista tietää millanen simpukka Patrollissa on. EI olis aivan ekana tullu mieleen katella tuota Japanialaisesta autosta... ;)


Mitat jäi vielä ottamatta, kun jouduin päiväksi reissuun. Tässä pari selventävää kuvaa Patrollin ohjauksesta.

Offiautoon saa ihan toimivan systeemin siten, että jättää tuon apusimpukan kokonaan pois ja tuo Drag Link vaihdetaan pidemmäksi ja sen alkupää kiinnitetään suoraan tuohon sektorivarteen.
Ohjausiskaria/hydroassistenttia sitten lisätään tarpeen mukaan:

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39319

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39320

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39322

sisua45 02.09.2009 06:21

Eilen unohtu varsien mittaus, yritän muistaa tänään...

Eikö tuohon kävisi huomattavasti suorempi varsi, jos työntövarren nivelen kääntäisi toiselle puolelle?

kany 02.09.2009 09:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 588473)
Eikö tuohon kävisi huomattavasti suorempi varsi, jos työntövarren nivelen kääntäisi toiselle puolelle?

Kävisi jos sen jotenkin sais käännettyä... Pitää tarkistaa onnistuuko, nivelen kiinnitys on aika erikoisaatuinen...

Jari 02.09.2009 11:48

köh köh.... patrollin sektorivarsi uskoo prässiä varsin hienosti :rolleyes:

Kartse1 02.09.2009 16:44

Patrollin sektorivarsi on:

- pituus suoraan silmästä - silmään n. 130mm
- päältä katsellen sivuheittoa on reikien välillä n. 70mm
- sivusta katsellen päiden korkeusero on n. 25mm

- ratin kierrokset ilman varsia on 4 1/4
- ratin kierrokset varsien kanssa on tasan 4

kany 02.09.2009 17:28

Nyt se monsuuni on täällä...
 
Mittailin booritusta sektorivarresta ja kartion "isompi" puoli on boorin pohjalta pohjalle mitattuna n 28mm, harjalta harjalle n 26mm. Mittojen perusteella Patrollin varsi ei tuo helpostusta asiaan - ellei sitten puristele mutkalle ihan koemielessä...

sisua45 02.09.2009 18:56

Bemarin varret, 2002 ja 70-luvun 518 olivat kumpikin melkein saman kokoisia.

Silmästä silmään on noin 15 cm, ja "S-korkeus ero" on 13 cm. Eli ne ei auta sulle... :rolleyes:

Nuhapumppu 08.02.2018 10:53

Lainataanpa vanhaa topicia,eli itsellä pitäis saada ZF/Omegan simpukaan pidempi sektorivarsi? Onko tietoa mistä sopis suoraan,alkuperäinen on 120mm reikävälillä eli tuollainen 150mm vois olla aika makkeimillaan


Sivu luotu: 13:35 (GMT +2).