Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Mercedes-BJ (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=62672)

peraaa 29.08.2009 19:45

Mercedes-BJ
 
http://i694.photobucket.com/albums/v...a/DSC00029.jpg

BJ pukeilla. Mitähän siille tekis...? hmmm..

http://i694.photobucket.com/albums/v...rttaalibj3.jpg

Vaihdetaan akselit. :)

http://i694.photobucket.com/albums/v...ttaalit001.jpg

http://i694.photobucket.com/albums/v...orttaalibj.jpg

http://i694.photobucket.com/albums/v...rttaalibj5.jpg

http://i694.photobucket.com/albums/v...o_jakis001.jpg

No voishan sinne laittaa vähän jytympää kamaa muutenkin...

http://i694.photobucket.com/albums/v...rttaalibj7.jpg

Tosin oli maajussin panssarointi puukärrissä ollut senverran epäonnistunut, että oli vaihteenvalitisin lohennut irti... Vähän koivunlehtiä askissa. Totaalinen huolto.

http://i694.photobucket.com/albums/v...rttaalibj8.jpg

http://i694.photobucket.com/albums/v...rttaalibj2.jpg
Pelastinhan mie tosiaan tuollaisiakin siltä samaselta maajussilta. Jos joku tarvii, laita YV:tä.
Niin ja löytyy sitten ylimääräsenä 1srj suunnilleen suoria lehtijousia BJ-42:n. Ja lisäläjä samasen auton lehtijousia, josta 2-3 jousta voisi rakennella...

Aluksi lähetään tutkimaan askia, mitä se on syönyt muuta kuin koivunlehtiä. Ja tokkiinsa korjaus, jos vaan suinkin kannattaa. Sitten akseleihin levyjarrut, pulttijaon muutos, akseleiden kavennus, kierre jouset... Mitäs jousia suosittelette muuten?

hoojii 29.08.2009 20:31

HÖH !
 
on se hyvä kun laitat sinne kaikki raskaimmat osat alle niin pysyy syvemmällä suossa. muista sit asentaa tupla vinssit keulaan mallia ISOT ja Painavat ettei tarvii repiä irti suosta :) ei vaan hyvä siitä tulee. mikähän olis hyvä ja RASKAS mjoottori sinne keulaan?

peraaa 30.08.2009 10:43

Siinä aattelinkin vjähän peesata. Alle 200 kilonen MB OM605 turbo ois vahva vaihtoehto. :)

http://i694.photobucket.com/albums/v...raaa/om605.jpg

Askille mietin vielä vaihtoehtoa. Joku jenkki jakis ja MB:n 722.357 automaatti voisi olla. Mitähän nuo jenkkien osat vaan maksaa??

Tumi 30.08.2009 11:23

mb moottori+automaatti+jenkkijakis+unimoglaatikko= metrin verran pitää autoa jatkaa, ainakin.
Vai eikö käytetä unimogin kardaaniputkia?
Akselit vissin 404 kun niitä pitää kerta kaventaa... helpompi olis ollu laittaa sit suoraan 411 akselit, ehkä.
Mut hyvä siitä tulee, alkuperästä toyotaa oo kohta kun osat mitkä ei ruostu.

-Sakke- 30.08.2009 11:37

Aika isoja muutoksia hyvään valmiiseen kilvelliseen autoon. Kannattasko tehä jo vallan toinen kärry?

peraaa 30.08.2009 14:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Sakke- (Viesti 587576)
Aika isoja muutoksia hyvään valmiiseen kilvelliseen autoon. Kannattasko tehä jo vallan toinen kärry?

EI.


Tuollasta mujua oli vaihteisto syönä.
http://i694.photobucket.com/albums/v...ogin_jakis.jpg

Kansi.
http://i694.photobucket.com/albums/v...gin_jakis1.jpg

http://i694.photobucket.com/albums/v...gin_jakis4.jpg

http://i694.photobucket.com/albums/v...gin_jakis5.jpg

Liikkuvat osat pyörähteli ihan nätisti.
http://i694.photobucket.com/albums/v...gin_jakis3.jpg


Ensviikolla korjataan askin kansi ja laitetaan motti huoltoon.

tiku83 30.08.2009 21:16

kevyitä osihan nuo mogin osat on :)

kuinka pitkä muuten tuo takakardaani putki on? ja etu..?

Tumi 31.08.2009 07:50

Kuvien perusteella en välttämättä lähtis edes purkamaan laatikkoa, kunnon huuhtelu ja uudet öljyt sisälle.

peraaa 01.09.2009 16:23

Jottei metsästä niin hirveesti vierottumaan pääse, niin pitää tehdä ensin vaan akseli- ja jousitus muutos. Sopivana aikana, vaikka vuoden päästä taas irrottaa loputkin "paskat" osat ja vaihtaa tilalle MB:n. Nyt näkee sinisilmäset tojotistit punasta, mutta pääsee noilla mersun osilla peesaamaan painoa vähän kevyemmäksi.

Jakikseksi ajattelin ameriikasta: http://www.atlas-tc.com/ Saa uuden ja varmasti kestävän jakiksen haluamillaan välityksillä sopusaan 2200$ hintaan. Painoa tällä on 50kg.
MB:n mylly ja automaatti (yht n.240kg kuivapaino) jää 8cm lyhyemmäksi kuin nykyinen 2H+manuaali yhistelmä. Eli mylly, automaatti, jakis jäisi uudella kokoonpanolla jo yli 100kg kevyemmäksi kuin pelkästään 2H mylly.

hoojii 01.09.2009 19:01

akselit alle ja mettään äkkiä
 
kyllä siinä on niiiiiiin hjyvä voima moottori ja vaihteisto jo nytkin et kyllä se sulle riittää. pistä vaan se turbo siihen koneeseen niin lähtee jo miltei lapasesta koko keksintö :)

mosku 01.09.2009 19:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja peraaa (Viesti 588268)
Jakikseksi ajattelin ameriikasta: http://www.atlas-tc.com/ Saa uuden ja varmasti kestävän jakiksen haluamillaan välityksillä sopusaan 2200$ hintaan. Painoa tällä on 50kg.

Täytyy kyllä sanoa että, tämä on erittäin hyvä vaihtoehto välityssarjalle! Oman 2H koneen perään vois laittaa vaikka jonkun automaatin ja sen perään tollasen.

peraaa 02.09.2009 09:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mosku (Viesti 588321)
Täytyy kyllä sanoa että, tämä on erittäin hyvä vaihtoehto välityssarjalle! Oman 2H koneen perään vois laittaa vaikka jonkun automaatin ja sen perään tollasen.

"Jenkit niitä asentaa viritettyjen isolohkojen taakse menestyksellä." overdrive.fi
Niinkuin tekniikka ja jutustelu -puolelle kirjottelin, niin ainoa vika tuossa on, että ulosotta nuissa ei ole. Tietty minun tapauksessa voisi ottaa MB:n tandempumpun (ohjaustehostin ja hydraulipumppu yhdistelmä) käyttöön ja laittaa hydraulivinssin.

Tuota MB:n automaattia suosittelen. Vahvistettuna ja siftkitillä toimii kuin unelma ja kestää. Itellä oli samanlainen 315hv ja 487Nm Mersussa. Ja traktor-pullinkia harrasteleva Herlevi käyttää samaa tomaattia omassa varttimaili harraste MB:ssä. Ja voimaa on tätänykyä jotain 500hv ja 800Nm?? Ei ole tullut seurattua enää niin tarkasti.

Mersuforumilta saa johonkin 400€ hintaan kunnostettavia 'viallisia' ja niitä sitten Kuopiossa Siekkinen vahvistaa ja modaa. Vahvistus 1500€. Seinäjoelta O. Isokungakselta taasen saa valmiin vahvistetun. Tuon vahvistuksen jälkeen se on käytännössä kuin uusi. Että hintaa tulee tällekin... :eek:

jallu80 03.09.2009 10:52

Lainaus:

ja niitä sitten Kuopiossa Siekkinen vahvistaa ja modaa
Onko Siekkinen muuttanut pajansa Kuopioon??? Ennen se ainaki väsäs Maaningalla...
Ja itse itselleni vastaten asian varmistettuani, ei ole Kuopiossa.

peraaa 03.09.2009 12:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jallu80 (Viesti 588932)
Onko Siekkinen muuttanut pajansa Kuopioon??? Ennen se ainaki väsäs Maaningalla...
Ja itse itselleni vastaten asian varmistettuani, ei ole Kuopiossa.

Jollain haulla sen puh numeron ainakin löysin kun laitoin Kuopion alueen.

Tempsi 03.09.2009 16:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja peraaa (Viesti 588947)
Jollain haulla sen puh numeron ainakin löysin kun laitoin Kuopion alueen.

Kyllä se Siekkisen paja löytyy Maaningalta, Hämeensuolta tarkemmin. On pätevää porukkaa.

peraaa 10.11.2009 19:42

5 Liiteet
Viimeyönä iski inspiraatio, ja kehittelin tuota pulttijaon muutos hässäkkää. Aamulla sorvin ääreen.

Liite 9099

Liite 9100

Liite 9101

Liite 9102

Liite 9103

HJ-61:n etujarru levyt. Satuloille sitten porttaalibokseihin paikat.

Todennäkösesti teen CAM:llä uudet ja vahvemmat porttaalikotelot. Jos joskus ensikuun puoleen väliin mennessä saisi datan työstökeskukseen, niin voisi joululomalla saada pyörät alle ja akselit suunnilleen auton alle hollille.

Boksien laakerit pitää muistaa hommata.

simppa 10.11.2009 21:58

tarviitko laakereista numerot mulla on ne tallessa kun ittelle laitoin viime talvena...

peraaa 11.11.2009 09:11

Voishan ne ottaa! Siinä varmaan on muutkin kuin boksien laakerit? Tietysti stefat ja stefa kootkin auttaa, jos on ylläällä.

simppa 11.11.2009 21:09

eiköhän nelöydy ootko tulossa pikkujouluhin voisin yrittää tuoda ne sinne...

peraaa 12.11.2009 07:26

Oon tulossa. Nähdään siellä sitten...

mettäsika 12.11.2009 14:50

ei muuta kun tilaat ameriikan ihmemaasta 4 vaihteisen atlaksen jakiksen niin ruppee välitykset oleen kohdallaan...
ittekin oon sellasesta nähny unia myt ei ole viel toi lottopotti osunu kohdalle :)

peraaa 12.11.2009 15:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mettäsika (Viesti 612770)
ei muuta kun tilaat ameriikan ihmemaasta 4 vaihteisen atlaksen jakiksen niin ruppee välitykset oleen kohdallaan...
ittekin oon sellasesta nähny unia myt ei ole viel toi lottopotti osunu kohdalle :)

Se olis yksi vaihtoehto. Mut taian nyt ensin tehä tuosta Mogin askista lyhennetyn version, pelkän jakiksen. :)

peraaa 15.11.2009 17:15

1 Liiteet
Liite 9202

Ensimmäinen rautalankamalli. Kiinnitys pulttien kannat tuodaan kaikki samalle tasolle, saadaan seinämävahvuutta REILUSTI lisää reunoille. Alkuperäisessä oli kehän pultit n.30mm pitkiä. Nyt tarvitaan 90mm.

kares 15.11.2009 21:24

Hmm... taitaa siihen silti juur vielä saada satulan kiinnikeet niin ettei mee kauheen ulos vai mitäs hj.n levy on halkasijaltaan ,kattelin vaa omia hevosen kenkiin kiinnitettyjä satuloita että reiät on vain vähän ulompana kuin nuo kotelon pultit tai sitte mää vaan taas kuvittelen omiani tai jotain...
Aihioitakin olis tuodaanko sulle vai kelle viedään (;
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=45531

peraaa 15.11.2009 23:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kares (Viesti 613822)
Hmm... taitaa siihen silti juur vielä saada satulan kiinnikeet niin ettei mee kauheen ulos vai mitäs hj.n levy on halkasijaltaan ,kattelin vaa omia hevosen kenkiin kiinnitettyjä satuloita että reiät on vain vähän ulompana kuin nuo kotelon pultit tai sitte mää vaan taas kuvittelen omiani tai jotain...
Aihioitakin olis tuodaanko sulle vai kelle viedään (;

En nyt muista mitä se on halkaisijaltaan, mutta 61:een käy 15" vanne, niin kyllä tähänkin pannaan käymään.
Omasta suunnittelusta se vaan on kiinni. :) Pitää käyä hakemassa jarrusatula kaupasta mitotusta varten.

Hyvät aihiot! Mitä maksoi? Aihiosta ei periaatteessa kannata huolta huolta pitää, joku sopivan kokonen jätepala käy ihan hyvin. Vaikka akseli-jöötistä jäänyt sopiva käikäle.


Sivu luotu: 23:19 (GMT +2).