Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Rangen diesel (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=62665)

jakenbj 29.08.2009 13:54

Rangen diesel
 
Onko kokemuksia rangen 2.4 td:stä?Kone on istutettuna defeen.Lähteekö ilman roikkaa talvella käyntiin??Onko kansi kuin heikko?

solihull 29.08.2009 19:33

Tervehdys!
Joo Nettiautossa näköäjään on tollanen myynnissä. Siinä on kaiketi Rangen 4-lovinen manuaaliloota perässä. Vahva laatikko, joskin vanhahan se on.

Pitäisin näppini erossa 2,4 TD:stä. Jotkut sanoo, että sillä ajaa 500 tkm ilman murheita. Useammin kuitenkin kuulee, että on jatkuvaa murhetta. Itselläni on sellainen Range ja kansiremppaa on tehty, vettä se syö silti yhä edelleen.

Laitan jotakin tekniikanmaailman tyyliin:

- kannet tahtoo paukkua, vesivuotoja
- osien saanti ei ihan parasta luokkaa eikä halvimpia (siis kalliimpia kuin TDI 200)
- lohkolämmittimen saaminen koneeseen enemmän kuin vaikeaa (suosista webasto)
- kolkko käyntiääni (konstruktio on peräisin 60-luvulta)
- ei kestä virittelyä vähäistä enempää
- korkea
- paikoin sairaan ahdas tehdä remppaa
- onneton alakierrosvääntö ja kierroskone
- heikko vääntömomentti
- kuulemma vielä työntätankojenkin kanssa toisinaan ongelmia

+ varma käyntiinlähtijä ja lähtee laakista
+ taloudellinen

TT

RR 2.4 TD
RR 3.5 TDIC
LR 110 DEFENDER HCPU
LR 90

ranke 29.08.2009 20:24

Mulla oli vm 83 range VM:n 2.4 dieselillä.

Talvella oli syytä käyttää lämppäriä (mulla letkussa oleva), muuten huonosti käyntiin, koska kesälläkin sai hehkuttaa..

Kerran jouduin yhden sylinterikannen avaamaan, oli motonet hehkutulppa katkennut esikammioon, kyseinen pytty oli ilmeisesti ollut kyllä jo auki ennenkin, kun oli kansi ja mäntä täynnä katkenneen venttiilinjälkiä...

Äänekäs moottori! Ei huvittanut moottoritie vauhtia ajella, vaikka olisi kulkenut.

TEMÄHIK

jakenbj 29.08.2009 20:42

Tarkotus olis kakkosautoksi joku maasturi laittaa ku vituttaa vajaavetosilla ajella.Jotenki nyt iskostunu päähän että defe pitäis saaha.Nettiauton pirssissä olis hyvät paperit eli 5 hengen paku.Minkälainen savotta siihen on laittaa mersun dieseli?Eikö niitä ole porukat ainaski rankkuihin laittanu??

ranke 29.08.2009 20:50

Varmaan yleisempi on ollut fiatin/ivecon nc50 tiiseli.

Jos meinaat mersun konetta, niin suosittelen OM60x sarjaa, on kone vähän uudempaa mallia, ei kuitenkaan sähköhärdellejä, käynti ääni/luonne jotain muuta, kuin OM 617 300D 5 syl.

TEMÄHIK

jakenbj 29.08.2009 21:01

Millanen toi fiiun tiisseli on käytössä??Käyntiinlähtö,kestävyys ja osien saatavuus??

Racingrabbit 29.08.2009 21:19

Mulla on ollut Ranget MB 5-pyttyisellä ja Fiatin dieselillä ja en kyllä suosittele.70/80 luvun dieselit on traktorin moottoreita käynniltään ja mukavuudeltaan.

Meillä on nykyään -88 110 (Defe) ja siihen on istutettu -90 luvun Discon TDi200 kone.On inhimillinen käynniltään ja noin 110-120 heppaa jaksaa viedä ihan mukavasti,vaikka alla on korkeudeltaan melkein 35" renkaat.(280x85x16)

Kannattaa tarkistaa onko siinä Defessä jo valmiina 5-vaihteinen laatikko (LT77).Silloin se ei tarvitsisi enää muuta kuin sen TDi200 koneen keulille ja toimiva paketti olisi valmis.Voihan sinne tietysti minkä tahansa dieselin heittää,mutta tällä konstruktiolla sellaisia on tehtaaltakin -90 luvulla tullut.

Jeep-Ukko 29.08.2009 21:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jakenbj (Viesti 587424)
Millanen toi fiiun tiisseli on käytössä??Käyntiinlähtö,kestävyys ja osien saatavuus??

Mulla oli FSJeepissä tuollainen Hiivatin NC50.

En suosittele.

Kierroskone, ei ole ala vääntöä.

Huono käyntiin lähtö.
Imusarja hehku. (Ei edes ajon jälkeen muutama hetki, lämmin kone, ei meinannut ilman hehkua käynnistyä)
Kesällä vihreä ruoho matto alle ja silti moottori luulee että on talvi =(
Nolla lämpötilassa jo lohkolämppäri piti melkeinpä pitää.

Tosin, mulla oli rivi pumpullinen.
Jaka pumpullinen kuulemma lähtee paljon paremmin, jopa pakkasella ilman lohkaria.

jakenbj 29.08.2009 22:04

Onko näihin kukaan laittanu nissanin kutosia??Cedrikkiä tai patikkaa??

Racingrabbit 29.08.2009 22:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jakenbj (Viesti 587446)
Onko näihin kukaan laittanu nissanin kutosia??Cedrikkiä tai patikkaa??

Just mainostin Rover palstalla että Tampereen kupeella SAATTAISI? olla myynnissä Cedricin 2,8 kutosdiesel projektikone ja sovitusosat Serieksen (SIII) laatikkoon.
Kevin ei viitsinyt alkaa remontoimaan "vääränmerkkistä" Cedricin konetta,vaan heitti tilalle Lantikan oman 2,5 dieselin.

Näillä osilla pitäisi Cedrikin 2,8 kone mennä heittämällä myös Defeen,jos siinä on Land Roverin laatikko.

Edittiä: Monestihan 4-vaihteisen jälkidieselöinneissä tulee ongelmaksi liian lyhyeksi jäävät välitykset.Maantienopeuksissa koneen kierrokset/melu nousee sietämättömäksi.
Tähän lääkkeeksi tiedän parikin Roverin ulosoton tilalle tulevaa ylivaihdetta kaupan.Toinen Rangen 4-vaihteiseen ja toinen Serieksen laatikkoon ;)

Yölento 29.08.2009 22:20

Kyllä mulla on sattunut sitä alavääntöäkin omaan hiivatin tiiseliin, ja en kyllä mitenkään voi sanoa kierroskoneeksi. Käyntiinlähdöstä olen kyllä ihan samaa mieltä Jeeppiukon kanssa. Iso akku (mieluummin 2) auttaa asiaa.

Niko 29.08.2009 23:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Racingrabbit (Viesti 587449)
Tähän lääkkeeksi tiedän parikin Roverin ulosoton tilalle tulevaa ylivaihdetta kaupan.Toinen Rangen 4-vaihteiseen ja toinen Serieksen laatikkoon ;)

Serieksen ylivaihde kiinnostaisi. Onko sulla vai jossain muualla?

Racingrabbit 29.08.2009 23:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Niko (Viesti 587473)
Serieksen ylivaihde kiinnostaisi. Onko sulla vai jossain muualla?

Kysäses Henrikiltä

nixu 29.08.2009 23:09

Fiatin dieseli suunnilleenkaan kunnossa ollessaan käynnistyy hienosti pikkupakkasesta ilman hehkuakin. Rivipumpullinen tosin tykkää siitä pakkosyötöstä.
Mielestäni Fiatin alavääntö on mieluummin mahtava kuin onneton.
Osien saatvuutta helpottaa se että traktorin moottorit lähes samoja kuin autokäyttömallit.

pee 30.08.2009 09:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jakenbj (Viesti 587413)
...Nettiauton pirssissä olis hyvät paperit eli 5 hengen paku.Minkälainen savotta siihen on laittaa mersun dieseli?Eikö niitä ole porukat ainaski rankkuihin laittanu??


onks se 5 h paku, vai mahdollisuus pieneen veroon ?

jakenbj 30.08.2009 10:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 587544)
onks se 5 h paku, vai mahdollisuus pieneen veroon ?

Kyllä mä ymmärsin että se on 5 hengen paku pikkuverolla

Jeep-Ukko 30.08.2009 10:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Yölento (Viesti 587454)
Kyllä mulla on sattunut sitä alavääntöäkin omaan hiivatin tiiseliin, ja en kyllä mitenkään voi sanoa kierroskoneeksi. Käyntiinlähdöstä olen kyllä ihan samaa mieltä Jeeppiukon kanssa. Iso akku (mieluummin 2) auttaa asiaa.

Ehkä Jeepin välitykset ei ole parhaat.
3 vaihteisessa manuaalissa ei ole riittävän hyviä vaihteita, ykkönen on liian nopea, ja 3 on suora. Yli vaihde olis hyvä olla.
Ja perissä 3,54 vällärit.

PS.
Mulla olis tuo Fiatin kone irtaallaan, fiatin kytkin koppa jne.... Sovitus pala Jeepin manuaaliin.
Hintaa en osaa sanoa, täytyy miettiä.
Jos jotain kiinnostaa...

Yölento 30.08.2009 11:31

Voi pitkälti johtua pykälien vähyydestä, tossa hiivatin lootassa kun on 5 ja ykkönen verrattain hidas ja vitonen suora. GMC kulki n. 1500 kierroksella sen 80, ei tarvinnu kovin pahasti korvia kiusata. :D

Jeep-Ukko 30.08.2009 11:55

Mennään hivenen jo OT:n puolelle.

Mulla on tuollaisen Fiatin käsikirja.

Teho 3200 rpm/min 60 kw (81,5 hv)
Vääntö 1800 rpm/min 224 Nm

Vainteisto välitys suhteet
1. - 6
2. - 3.412
3. - 2.174
4. - 1.357
5. - 1
R. - 5.538

Perävälitys
Vakio 4.5
Vaihto ehtoinen 5.0 tai 5.57

Renkaat
6,50 R 16 C tai 7.00 R 16 C

Suoritus kyky
4,5 perällä - max 97 km/h
5 - max 90 km/h
5,57 - max 80 km/h

Nuista pystyy laskemaan miten homma toimisi.
---

Jeepissä tosiaan 3,54 perävälitykset ja 235/75-15 renkaat....

Hämeendieselissä vuonna 1978 dieselöity, Jeep oli -76 mallia.
Oli 2 akkua, ja ei meinunnut piisata.

Vara osat helposti saatavilla.
Startin hommasin, kävi suoraan joku traktoritarvikeliikkeen yleismallin startti. (oliko peräti että saman tyyppistä starttia olis fiat, zetor, ym..)
Yleisesti ottaen vanha maamoottorimainenkone, polttoaineen kulutus oli Jeepissä jotain 10 l/100 km tienoilla.

Fiksumpi kun laittaa jonkun nyky dieselin.
------

Jos itse tekisin nyt esim. Jeepistä, niin HJ61 12H-T moottori ja samasta vehkeestä 5 vaihteinen ylivaihde laatikko jakoaskeineineen. (Ja sama laittaa ne Tojotan akselitkin.)
Eli siinnä vaiheessa on helpompi kun ostaa suoraan Tojotan, mutta eihän siinnä ole mitään intoa, rakentaminen se on minkä takia näitä tehdään =D
Ja itselläni on se, että Tojota ei ole Ameriikkalainen =(
Sanoo mies, jonka amerikan autoissa ei ole ameriikan moottoreita :D

solihull 30.08.2009 22:01

Tervehdys!
Kommentteja vähän joka asiaan...

1. Se myytävä Defe on Rangen 4-pykäläisellä laatikolla&jakispaketilla. Onhan se luja ja hyvä loota, mutta jo vähän aikansa elänyt ja jakis on samassa köntässä. Alipainekytkentäinen lukko siinä on keskitasauksessa.

2. Jos Defestä haluaa hyvän, laittaa sinne nimen omaan Merssun 6-turbon. En vain ole vielä sellaista nähnyt. Vielä jos olisi mahdollista tehdä se V8 defestä niin saisi LT 95-laatikon, niin kestäisi aina vain paremmin. Ja sen jälkeen välittäisi jakiksen uudelleen + 35"-37".....nyt lähtee jo homma lapasesta.

3. Jos ei Merssuun ole varaa, niin Cedricci on hyvä kakkonen. En tosin ole nähnyt sellaistakaan Defeä, jossa olisi Cedricin kone pellin alla,vanhoja Rangeja on runsaasti. Kyselin taannoin itsekin sitä, onko kukaan laittanut Defeen ja hiljaista on sillä topicilla ollut. En pidä silti Cedriciä huonona vaihtoehtona. Rahamiehille Merssu, köyhäkansalle Cedric. Ainoa miinus monemmissa on etukammioisuus - sekä kulutus, joka voisi olla pienempikin.

4. Tässä on taas ikuinen dilemma tuon NC-50 suhteen. Vaikka autodata sanoisi mitä, niin kyllä se on a) matalakierroksinen ja b) tosi vääntökone, erityisesti alavääntöä! Heppoja ei ole paljon ja kone on muutenkin ihan suoraan 60-luvulta, mutta itselläni se ainakin käynnistyy todella hyvin, on pienikulutuksinen, helppo ja halpa huoltaa ja korjata. Ainoat viat on siinä, että se painaa kuin synti, eikä taatusti kestä älytöntä huudattamista. Viritystä se tosin kestää melko hyvin ja voin sanoa että ahtamalla ja coolerilla sieltä lähtee useampi tallillinen uusia hepoja liikkeelle ja väääääntöä. Ehkä NC-50 on harrastelijaystävällisin ja aliarvostetuin neloskone mitä maa päällään kantaa ;-). Tosin itsekin olen hieman luopumassa jo niistä, vaikka se on HYVÄ budjettiharrastajan moottori.

5. Ja tottakai VM-moottoria pitää hehkuttaa kesälläkin. Eiköhän etukammiokonetta pidä hehkuttaa lähes aina, sillä muutenhan ne kannet ainakin paukkuu... VM-Rangella ei todellakaan viitsi motarinopeuksia ajella, meluisa kone se todellakin on. Jopa niin, että julkisella paikalla RR-imago suorastaan kärsii kun koneen rysäyttää käymään, kun se vierusruudun autoilija odottaa kasin hörähtävän. Sitten ei auta kuin poistua paikalta äkkiä ja "vähin ääniin" ;-)

TT

RR 2.4 TD
RR 3.5 TDIC
LR 110 Defender HCPU
LR 90

T€€MU 31.08.2009 15:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja solihull (Viesti 587795)
Vaikka autodata sanoisi mitä, niin kyllä se on a) matalakierroksinen ja b) tosi vääntökone, erityisesti alavääntöä! Heppoja ei ole paljon ja kone on muutenkin ihan suoraan 60-luvulta, mutta itselläni se ainakin käynnistyy todella hyvin, on pienikulutuksinen, helppo ja halpa huoltaa ja korjata. Ainoat viat on siinä, että se painaa kuin synti, eikä taatusti kestä älytöntä huudattamista. Viritystä se tosin kestää melko hyvin ja voin sanoa että ahtamalla ja coolerilla sieltä lähtee useampi tallillinen uusia hepoja liikkeelle ja väääääntöä. Ehkä NC-50 on harrastelijaystävällisin ja aliarvostetuin neloskone mitä maa päällään kantaa ;-). Tosin itsekin olen hieman luopumassa jo niistä, vaikka se on HYVÄ budjettiharrastajan moottori.

Totta tuo alavääntö juttu, ihmettelinkin täällä ollutta kommenttia alaväännön puutteesta
tällä NC:llä ?! Onkohan kaikki ollu muuten kohillaan..

Mersuista ei havaintoa lantikoissa kovin montaa että pääsis mielipiteitä muodostamaan.
Mutta Cetriccejä on sarjalaisissa useita ja potkua riittää. Hyvän koneen maineessa ovat
olleet kauan mersujen kanssa.

Ps. Ookko päässy rikastumahan salaa, kun meinaat esikammioosta siirtyä hai-tekkiin :D

solihull 31.08.2009 23:19

Ps. Ookko päässy rikastumahan salaa, kun meinaat esikammioosta siirtyä hai-tekkiin :D[/QUOTE]

Ho? Eikö mulla oo ollut haitechiä niin kauan kun maastureita on markiilla ollu. Fiiuhan on kaikkien suoraruikkujen äiti.
Ja niin kauan kun tuo autokolonna on markiilla niin rikastuminen ei oo vaarana. Tosin se olis yllätys jos rikastuus niin salaa jottei ittekkää huomaasi ;-)

defet 01.09.2009 14:34

Diesseli range
 
Mullon rangessa discon 200tdi tekniikka 5v laatikolla, toimii hyvin ainakin safariajossa sekä maantiellä. Olisi myös jouten (ehkä myytävänä) defen 110 pick-up td5 koneella rek 3hlö. vm 2000 h.10+alv rak liikkeen kevyestä ajosta loukkaantumisen takia..

Jappi 01.09.2009 17:46

Ainakin se fiuden kone(vm oli kirjojen perusteella 65-68) mikä mulla oli jeepissä sairasti alaväännön ja käyntiinlähdön heikkoutta.Pumppu oli väljä,pumpun huohotinputkesta tippasi polttoainetta varsinkin kuumana.Mutta oli uskomattoman pieniruokainen siltikin,kesällä alle 7l/100km.

Ehjällä pumpulla parempi alavääntö kuin mitä M-B 508 samantyyppisessä koneessa.

solihull 01.09.2009 22:18

Tervehdys!
Vanhoissa Fiudeissa onkin se surkea alipainesäätöinen rivi"kaasutin", jonka vaihtamalla aitoon Bochin jakajaan kone herää ihan uuteen eloon. Kierrosherkkyyskin lisääntyy huomattavasti. Niissä rivipumpuissa on kai eroja tai osa niin kuluneita kun olen itsekin kuullut että tarvii pilottia jo on alle +5 lämmintä. Itse olen kyllä tuohon jakajaan tosi tyytyväinen kun aluksi oli rivipumppu. Ja kulutus on uskomattoman pieni, sanoi kuka mitä tahansa.Tuo 7 l/100 km on ihan tavoitettavissa, ehkei kuitenkaan ihan täysverisillä maastorenkailla, mutta jollakin a/t:llä. Pitäisi vain jostakin löytää siihen pumppuun se alipainekello joka säätää ahdonalaista syöttöä. En minäkään nyt ala Fiudea kehumaan, mutta kun on puhetta siitä ollut niin kokemus vain puhuu...

Defet: RR+TDI 200 = mainio yhdistelmä. Onnea valitsemallesi tielle! Itselläni kun on vain RR + VM 2.4 ;-(

TT
RR 2.4 TD
RR 3.5 TDIC
LR 110 Defender HCPU
LR 90


Sivu luotu: 23:36 (GMT +2).