![]() |
Tällä kertaa flektistä kysymyksiä
Juukan kisassa vanha sähköflekti puutui. Yksi hiilen jousi kuoli. Ostin tarvikemallin ja se toimi hyvin kisan ajan. Sen sai käyntiin 30 A sulakkeella. Mutta nyt 40 A sulake ei riitä. Ei kiinnosta kikkailla sen kanssa.
Siis Tarvitsen kunnollisen sähköflektin. Käsittääkseni 20 A voisi riittää flektille. Halpa = paljon virtaa ja hyvä = vähemmän virtaa samalla puhalluksella ja kestää useampia vuosia. Vinkkejä: mikä merkki ja mistä saa? |
Lainaus:
Saattaisi olla sopivaa tarjolla kun ei itelle käy koon puolesta... |
Flex-a-lite
EMP Stewart Components Hayden Automotive Perma-Cool Tuossa olisi muutama tunnetun merkin linkki. |
Koko
Voltteja 12. Ainoastaan paksuus ratkaisee. Syylari on aika iso. Pitää mitata. Pitää saada Tura-offiin mennessä.
|
mr gasket us-parts
itellä kestänyt aika kovaa käyttöä |
Spal-flektit pitäis olla aika luotettavia ja laadukkaita.
http://www.kaha.fi/file_root/Ajoneuv...puhaltimet.pdf |
Koppiautossa on/oli MrGasket:n 16", karvan alle 12A luvattiin imevän virtasta. Hyvin on toiminut sen neljisen vuotta mitä ehti olla kiinni. Aika littanakin on, tuolla myynnissä on jonkinmoinen kuvakin. (Jeeppiin vaan uusia ja kiiltäviä osia, joten vain referenssiksi)
:) AVRO-nyyminen, suolakaivos |
Flekti
Usparts.
Noista varmaan löytyy sopiva. Täytyy mittailla. Kiitti taasen vinkeistä :) Tosiaan lupaillaan kohtuullista virrankulutusta. MRG tuulettimet ovat erittäin kevyitä ja tehokkaita. Ohuen muotoilunsa ja usean kokovaihtoehdon ansiosta tuulettimen asentaminen myös ahtaisiin väleihin on mahdollista. Lisäksi kaikki mallit voidaan kytkeä käytettäväksi jäähdyttimen etu- tai takapuolelle. Normaalisti käytettävien helojen sijasta MRG tuulettimenmoottoreissa käytetään kuulalaakereita, joiden ansiosta käyttöikä sekä luotettavuus lisääntyy ja virrankulutus alenee. MRG1985 Flekti 10" / 73mm MRG1986 Flekti 12" / 79mm MRG1987 Flekti 14" / 87mm MRG1988 Flekti 16" / 87mm |
Noita Spaleja on työvehkeissä ollut ja pari vuotta kestää jatkuvaa huutoa.24v versio pyörii huoletta 10A sulakkeella.
|
sitikka.
Ei ny ihan ees vissiin liity tähän mut bx sitikassa joissain pösöissä,ja oliko jossai muissaki ranskanperunoissa semmosta etu flektii mikä oli tehokas.Kuula laakeroitu oli kans ja halkasija päälle 30cm ja paksuus 6-7 cm.Merkkii en muista mut sen on sattanu olla vaik ducellier tai sev tai cev tai joku semmone.Kandee käydä romiksel potkimas ja vittuilemas.
|
Flekti
Kävin hakemassa mrgasktin 16" flektin. Ei enää kärähtele sulakkeet käynnistyksessä.Termostaatti pitää vielä kytkeä väliin.
|
Lainaus:
Laitoin sitten opel omegan flektin, siinä on ihan sairaat tehot verrattuna gaskettiin, ääntäkin kyllä tulee mutta lämmöt pysyy kurissa ihan eritavalla. Toivottavasti mr gasketti kuitennin riittää japen jeeppiin, voihan ne olla erilaisiakin nykyään. |
Toivotaan riittävän
Mulla on tehokas alumiinisyylari. Pitäisi olla jäähdytysteholtaan huomattavasti parempi kuin alkuperäinen. Ainakin käsähtänyt be-cool flekti riitti sille hyvin.
|
Hyvin toi ko.rupelli on riittänyt koppiVolvoon jossa orkkis syylari ja lämpöä toi bensakrematorio tuottaa varmaan samaan tahtiin kuin Jeeppi, suossakin on jurnutettu "pintakaasulla" eikä ole tarvinnut pitää jäähdyttelytaukoja.
Kasipata on sitten erikseen. |
Mistäs kannattaa mennä kyselemään Spal-puhaltimia pääkaupunkiseudulla?
|
Missähän hinnoissa nuo flektit liikkuu?
|
Racersplacesta tilasin oman spallini pari vuotta sitten. hintaa tais olla 2.05"*13" vehkeellä jotain 70€
|
Muistelisin, et ne motonetin puhaltimet ois ollu spalleja, ainakin joskus, EHKÄ. :D Takuuseen en mene. Isoin mitä niillä on 40cm.
Uspartsista saa herra tiivisteen malleja: http://www.usparts.fi/?page=59#205 |
Kaha on maahantuoja, jälleenmyyjät löytyy Kahan sivuilta.
Spal mallit: http://www.kaha.fi/file_root/Ajoneuv...puhaltimet.pdf Hintoja voi vaikka vakoilla tuolta: http://fahrzeugteile.shop.ebay.de/Au...=p3286.c0.m282 |
Lainaus:
|
Ei riitä
MRG1988 ei riitä jeeppiin. Ei voi ajaa maastossa "lämpimillä" keleillä ilmastointi päällä. Alkaa kuumenemaan.
MRG1988 - Mr.Gasket Universal Electric Cooling Fan - 16", 2000 CFM, 1900 RPM, 11.4 Amps Pitää etsiä tehokkaampaa. |
Spal on hyvä *piste*
|
Lainaus:
mitenkäs ropelli on asennettu? omiin virityksiin oon käyttänyt noita gasketin puhaltimia ja on jäähdytysteho aina riittänyt täyskaasu ajossakin, mutta ei mulla olekaan ollut ilmastointia:) |
Kannattaa huomioida sellainen seikka ettei syylärin kennosta mene välttämättä tarpeeksi ilmaa läpi tehokkaalla flektillä, eli alkaa kavitoimaan.
Huomasin vaan tuon kun kokeilin Comanchen syylärissä Tauruksen kaksinopeuksista flektiä, hitaammalla nopeudella pyöriessä (2500cfm) ilmavirta oli huomattavasti isompi syylärin etupuolella kuin isommalla 4500cfm nopeudella. Laitoin sitten takas viskon ja alkuperäisen ropelin ja tunnelin + orkkis sähköflektin koteloon laitetun pikkasen tehokkaamman sähköflektin, tähän asti tuo yhdistelmä on jäähdyttänyt paremmin kuin tuplasähköflektit tai toi tauruksen flekti, vielä jos uuden viskon siihen hommaisi......... |
Onks kukaan koskaan tosissaan miettinyt josko flekti vetäiskin konehuoneesta ulospäin ?
Toinen asia, flekti imee / puhaltaa kuumaa konehuoneeseen, auto vähänkään upoksissa, alkaa ilma poistuminen konehuoneesta olla huonoa, joten kuumaan huoneeseen puhalletaa lisää kuumaa... Kunnolla pelti raolleen takaa, ainakin helteillä |
Sivu luotu: 23:23 (GMT +2). |