![]() |
Imusarjan vääntely
Onko kellään kokemusta miten imusarja kuuluisi väännellä nelisylinteriseen turbodieseliin? Pitääkö imuputkien olla jonkun tietyn matemaattisen kaavan pohjalta luotu vai voiko homman vääntää ihan noin fiilispohjalta asennusöljyn innoittamana? Ideoita kaivataan...
|
Tekee sellaisen sarjan mikä virtaa mahdollisimman hyvin, ts. siinä ei ole jyrkkiä mutkia ja että virtaus jakaantuu tasaisesti jokaiseen sylinteriin.
|
http://holysmoke.fi/forum/viewtopic....994eb3f2b2f852
tuolla keskustelua ja hyviä kuvia itsetehdyistä imusarjoista sekä bensa että dieselkoneisiin. Kaipa diisselioneen imusarjaan koskee samat säännöt ku bensakoneen satsiinkin. Tekee tarpeeksi pitkän ja ei liian isosta putkesta, niin pysyy vääntökäyrä hyvänä. Noihin mitotuksiin löytyy laskureita netistä. Itte tein Nivan imusarjan "tuubiputkista ja -mutkista", joita saa vesiputkiliikkeistä.-> http://picasaweb.google.com/lh/photo...eat=directlink |
kirjastossa oli joku alfamerin kirja,olikohan "virittäjän käsikirja"...
sielä muistaakseni oli juttua aiheesta,jos muistan oikein niin pituus, halkaisija ,mutkat ja pinnan laatu vaikuttaa huomattavasti moottorin ominaisuuksiin... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Kiitti vinkistä. Pitää käydä Arabian rannassa hakemassa tuo oopus... Kattelin noita "pyhän savun"-sivustoja ja aikas teknis / tieteelliseltä näyttää nää hommat. Tässä ei tainnutkaan olla "oikotietä onneen". Aikas hemmetinmoinen viritys: http://www.bufkinengineering.com/intake%20manifolds.htm |
Jos ei mitään viimesiä hevosvoimia lähetä hakemaan, niin se on dieselkoneessa ihan sama, mimmosen imu- ja pakosarjan vääntää. Ennen opetettiin, että suihkunputkienkin pitäs olla yhtä pitkiä.
Katot vaikka likimain jokaista turbotettua hojoa, niin ei siellä mitään millejä oo ruvettu miettimään :P |
Sivu luotu: 23:55 (GMT +2). |