Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Nivan muokkausta orggisluokkaan (valmis.) (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=62317)

Patu925 19.08.2009 14:06

Nivan muokkausta orggisluokkaan (valmis.)
 
Pitää tämä oma projekti viimeisellä dokumentoida kun täällä on muutkin sitä tehneet.
Eli 2005 hankittu Niva on jo vuosien mittaan kokenut pientä muutosta ja TML 09 koitoksen jälkeen totesin lisämulkkauksen olevan tarpeen että sillä voisi ajaa jopa kilpaa.

Eli ensimmäisen kerran auton vieressä
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=37404

Tästä se hulluus alkoi
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=37409

Ja tässä kotimatkalla Juukan kisasta
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=37410

Tähän asti vakionivaan verrattuna on muutoksia:
-Renkaat 30/9.5" Fedima Extreme Evolution
-edessä pyöränkotelot viety taaksepäin n:5cm
-kaaret avarrettu ja levikkeet asennettu
-putkihelmat 50X100 5mm aineesta asennettuna siten että helma ei mene pohjapellin tason alapuolelle.
-takahiekkapelti korvattu 40x60 3mm putkella
-takakulmat 4mm pellistä (eipähän enää ruostu heti puhki
-takana runkoaisojen päät viimeiset 30cm korvattu 40x60 putkella ja ne on tuotu pihalle asti. Päähän hitsattu vetolenkit.
-etuvinssi ja takavinssi TML9500 naruilla
-alkuperäiset sähköt korvattu uusilla materiaalina robottikaapeli lattasulakepesät. Koko sähköjärjestelmä suojattu sulakkeilla (pl. startin ja vinssien paksusähkö)
-asennettu 2x optiman akku + päävirtakytkimet
-osa sähköistä kytketty kuin alkuperäinen mutta esim. valomuisti, lukon takaa ohjautuvat tup. syt. hylsyt jne. muuta käyttöä helpottavaa parantelua lisätty
-1kw invertteri asennettu
-läppäriteline+kone
-gps mokkula asennettu keskelle kattoa
-jäähdytysjärjestelmä muutettu sähkötoimiseksi
-weberin kaasari
-1.7l lohkosta tehty kone
-pakoputki linjattu uudestaan ja joustavat nivelet välissä
-Jakolaatikon kiinnitys muutettu tukevammaksi
-etu ja takaperän välitys 4.3 (alkup 4.1)
-Panssarit RAEX 690 4mm eli ei räkäpellistä ja halvempaa kuin hardox 400
-työvalot katolle
+kaikenlaista muuta pikkujuttuu

Puutelistalla on mm: (Korjattu listaa)
-Ajosillat (on jonkinlaiset)
-Välitykset (Jakolaatikossa paikoillaan)
-paineilmalukot eteen ja taakse (Tiedustelun alla)
-etuosan suojauksen parantaminen (tehtynä)
-vesiallergian poisto eli sytkävehkeitten suojaus (parempi mutta kesken)
-jonkinlainen snorkkeli ihan vaan varalta
-taka-akselin liike laajemmaksi (ulosjousto) (Laitettu)
-takarenkaille paremmin tilaa sisäänjoustossa
-etujousitus paremmin 3 hengen kuormaa kantavaksi (kunnossa)
-alatukivarsien parempi tukeminen+suojaus


Tänne tiputtelen vähän kerrassaan lisää juttua ja kuvia kunhan kerkeen...

¤Offi-Osku¤ 19.08.2009 18:38

Onko kuvaa mis näkyis toi yhdistelmä kokonaan!! :P Hienoo et nivojakin kisoissa :)

Patu925 19.08.2009 19:01

Siinäpä se yleisön pyynnöstä. Ei siirretty kuin 10km tuolla yhdistelmällä ja voin sanoa että 60 kovempaa ei uskaltanu ajaa...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=37457

Ande 20.08.2009 20:19

Täytyy sanoa että kyl on komian näköinen yhdistelmä! Kaks oikein ökymaasturia.

Patu925 20.08.2009 20:50

No auto on karistettu kärristä ja vauriokatselmuksen jälkeen heräsi kysymys taka-akselin tuennasta eli alkuperäiset tangot on jotain ohutseinämäistä putkea eli kestävyys on huono.
Ajatuksena on tehdä panhardtanko ja alemmat pitkittäistuet huomattavasti tukevammasta tavarasta.

Miten katsastussetä suhtautuu omavalmisteisiin tankoihin?
Vai onko siististi tehdyt komponentit "läpihuutojuttu"?

Niin ja profiilissa on kuvia jos jotain kiinnostaa lähemmin tarkastella tätä vekotinta. Ja lisää tulee...

Dryse 20.08.2009 20:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 (Viesti 584902)
Miten katsastussetä suhtautuu omavalmisteisiin tankoihin?
Vai onko siististi tehdyt komponentit "läpihuutojuttu"?

Teet ite vahvemmat varret ja otat alkuperäiset mukaan. Jos katsuri alkaa mussuttamaan niin taitat orkksivarren mutkalle polvea vasten. Monestihan ne varsiputket on vaan parilla pienellä hitisillä siinä holkissa kiinni, sen kun hitsaa ympäri niin ei enää repeä irti. Taipumista voi sitten estää vaihtamalla putket vahvempaan. Hyvin kun tekee niin sitä ei huomaa erkkikään, että niille jotain on tehty.

¤Offi-Osku¤ 20.08.2009 21:02

Kannattaa ne ylemmätkin tehdä uusiksi yhtä heikot nekin on.

Hyvät puslat sun muut kannattaa laittaa niin ei kolise ja nitise heti. Kokemuksesta :D

Riippuu varmasti täysin katsurista mutta laittomathan ne on kun ite tekee.. Itellä oli traktorin työntövarren päillä olevaa 5mm seinämäistä putkee ja leimallakin olivat.

Dryse 20.08.2009 21:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ¤Offi-Osku¤ (Viesti 584915)
Riippuu varmasti täysin katsurista mutta laittomathan ne on kun ite tekee..

Tuli vaan mieleen että mitä katsuri sanoo jos ei riko alkuperäistä rakennetta vaan vahvistaa sitä esim. hitsaamalla jonkun kulmaraudan siihen originaalin alapuolelle tukemaan alkuperäistä vartta? Silloinhan se ei ole omatekele, vaan vahvistettu alkuperäinen?

¤Offi-Osku¤ 20.08.2009 21:14

Eikös hitsaaminen ole kiellettyä?

Patu925 20.08.2009 22:06

Lainaus AKEn sivuita

Lainaus:

Akseliston muutokset

Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon tai mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin. Vaihtaminen on sallittua myös akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin.

Muutos voidaan hyväksyä seuraavin edellytyksin:
Lainaus:

Yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi tarkoitettuina voidaan pitää myös rallikilpailukäyttöön tarkoitettuja osia. Rata- tai kiihdytyskilpailukäyttöön taikka ns. off-road -käyttöön ilmeisesti tarkoitettujen osien soveltuvuudesta yleiseen tieliikenteeseen on tarvittaessa esitettävä esim. osien valmistajan lausunto.
Lainaus:

f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.
Ajan takaa sitä että onko kuka katsurin kanssa joutunut törmäyslinjalle näistä ko. omavalmisteosista?
Vai pitääkö ottaa käyttöön katsastusvarret ja ajovarret?
Kyseessä ei kuitenkaan ole ohjauksen osista, niiden hitsaaminen on kiellettyä...

PutKari 21.08.2009 12:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 (Viesti 584946)
Lainaus AKEn sivuita






Ajan takaa sitä että onko kuka katsurin kanssa joutunut törmäyslinjalle näistä ko. omavalmisteosista?
Vai pitääkö ottaa käyttöön katsastusvarret ja ajovarret?
Kyseessä ei kuitenkaan ole ohjauksen osista, niiden hitsaaminen on kiellettyä...

Itse selvittelin kanssa tuota tukivarsi asiaa koko viikon ja loppu tulos oli että ainut keino on vahvistaa joko hitsaamalla kulma ym. rauta.
Taikka tilata joltakin tehtaalta lujuuslaskelmin.

liero 21.08.2009 18:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PutKari (Viesti 585069)
Itse selvittelin kanssa tuota tukivarsi asiaa koko viikon ja loppu tulos oli että ainut keino on vahvistaa joko hitsaamalla kulma ym. rauta.
Taikka tilata joltakin tehtaalta lujuuslaskelmin.

jämsässä kysyin tuota kulmaraudan hitsausta nivan tukiivarsiin , näytin hitsiluokka paperit ja sanoin mitä meinasin , leimasetä olisi hyväksynyt jos olisin näyttänyt materiaalitodistuksen alkup tukivarren materiaalista ja käyttämsätäni lisäaineesta.... hitsilangan osalta helppoa mutta se tukivarsi!!! itte luovutin ja hommasin toiset tukivarret leimakäyttöön ja vahvistin toiset, nivaan käy muistaakkeni takapotkuladan tukivarret joten niitä löytyy käytettynä helposti, ja jos keksit toimittajan niin venäjältä saa jollain 40-60€ kaikki 5 tankoa puslineen

Patu925 21.08.2009 18:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PutKari (Viesti 585069)
Itse selvittelin kanssa tuota tukivarsi asiaa koko viikon ja loppu tulos oli että ainut keino on vahvistaa joko hitsaamalla kulma ym. rauta.
Taikka tilata joltakin tehtaalta lujuuslaskelmin.

No virkamiehien kanssa väittely on aika turhaa työtä eli pitää hankkia leimavarret venäjältä ja toiset varret mistä ei hyödynnetä muuta kuin kumipuslat ja holkit...

Kiinnostaa vielä näitten CUPkatsastus setien linja omavalmisteosiin, eli kelpaavatko takapään itse tehdyt osat?

Lisäys Lierolle: Olen itse hakenut nykyisin osat venäjältä, eli jos on jotain tarvetta niin mahdollisuuksien mukaan tuodaan...

IHKULAINEN 22.08.2009 08:48

Kyllä noita takatukivarsia on vahvistettu ihan luvan kanssa. Hitsaa kulmaraudat tukivarsiin ja tekee siististi, niin tuskin leimasetä niihin puuttuu. Ottaa mukaan yhden vääntyneen tukivarren. http://www.ladakerho.fi/ladaboard/vi...arsien#p117466

Patu925 26.08.2009 16:03

Nyt olen keskustellut usean tahon kanssa ko. asiasta ja päädyin paikallisen katsastuskonttorin tulkinnan kanssa samoille linjoille tämän ajoneuvon suhteen eli käytän jatkossakin alkuperäisiä tankoja.
Venäjällä tankosarja ei ole niin kallis että niitä ei raahtisi uusia ostaa solmuunmenneitten tilalle ja eipähän tarvitse minkään tahon kanssa riidellä.
Ja onpahan jossain kohtaa se sulake jos alkaa tuolla laitteella offia ajamaan ihan tosissaan...

Arska-tehtaalta 26.08.2009 16:10

Mitäs jos teet/teetät kaikessa hiljasuudessa vahvat tukivarret (orkkiksen näköset) esim. ainesputkesta, etkä kerro täällä palstalla kenellekkään ;)
Menee läpi myös katsastuksessa.

Mihinkään kulmarautahitsauskötöstyksiin tuskin kannattaa sortua.

Punanenä 26.08.2009 16:27

Ihan uudessa nivassa tangot näyttäisi olevan paksumpaa putkea kuin vanhassa,seinävahvuudesta en tiedä...niitä vanhoja ohuita tankoja en laittaisi edes mummun pyykkitelineeseen:) ne ovat oikeasti turvallisuusriski niinkun jo normiliikenteessä puhumattakaan offailusta

Patu925 26.08.2009 16:47

Lainaus:

Mitäs jos teet/teetät kaikessa hiljasuudessa vahvat tukivarret (orkkiksen näköset) esim. ainesputkesta, etkä kerro täällä palstalla kenellekkään
Menee läpi myös katsastuksessa.

Mihinkään kulmarautahitsauskötöstyksiin tuskin kannattaa sortua.
Houkutteleva ajatus MUTTA...

Kun en tunne/tiedä asioitten taustoja/taustavaikuttajia jäi pikkuisen sekava maku tästä CUPkisojen sääntötulkinnoista. Kaiketi tämä juttu on viisainta jättää ainakin minun osalta juurikin tähän kohtaan ja jatkaa vanhalla mallilla.
Ja siirtyä kuunteluoppilaaksi. Luulen että kaikille koukeroille löytyy jossain vaiheessa looginen selitys.

Patu925 12.09.2009 09:59

Nyt on pitkittäiset varret vaihdettu uusiin alkuperäisiin ja en malta olla laittamatta kuvia ko. tikkuloista. Korostan että tikut on tehtaan jäljiltä ja täysin käyttämättömiä...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=40099

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=40098

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=40101

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=40100

Kyllä siinä hymy leviää, onhan tämäkin auto huollettu ja korjattu käyttämällä vain alkuperäisiä varaosia... Eikun turvallista matkaa.

Punanenä 12.09.2009 15:15

No voi helvetti...:mad:

Dryse 12.09.2009 16:45

Ite kun tekee niin se on parempi kun uus venäläinen. Mutta Suomen laki onkin sitten taas toista mieltä.... :D

Tuoppo 13.09.2009 16:26

Ite tekisin päältä orkkiksen näkösen mutta vahvemman tukivarren. ei katastus mies huomaa:D

pikku-maukka 14.09.2009 19:49

itse oisin kyllä saattanut noista ottaa puslat pois aukasta saumat ja hitsata paremmat itse tilalle, varsinkin kun ei näyty jokakohdassa valmiiksmi olevan. kyllä nuo jotenkin vielä normaalia ajossa ja tieliikenteessä menee, mutta ei ne hyvät oo vaikka onkin orkkis.

Patu925 05.10.2009 18:13

Pikkupäivitystä tännekkin eli Mikkelin kisoista pääsi Niva pikkuvaurioilla. Kulmat pikkuisen kurttautui, aurauskulmat poskellaan, etupanssari sai kipeetä kivikossa, sähköflektin termostaatti ei toimi ja yllätys yllätys, taka-akselin alempi pitkittäistuki vääntyi solmuun... No kesti melkein 3 viikkoa.

Vaihtolistalla on myös laturi, nyt käytössä oleva 70A Bosch ei riitä tämänhetkiselle kulutukselle ainakaan yöaikaan etenkin siinä vaiheessa jos joutuu vinssailemaan. Joutui muutaman kerran odottelemaan työvalot sammuksissa että volttimittarin viisari kävisi nousemaan... Hyllyssä odottaa 120A mallinen dynamo mikä pitäisi käydä pikkumulkkauksella paikoilleen.

Kytkin alkoi myös oireilemaan, Juuassa luisti mutta Mikkelissä ei irroittanut kunnolla eli ota tästä selvää... Varmaan käytättää vaihdelaatikon pöydällä...

Positiivisia huomioita on mm. etujousituksen mulkkaus onnistui eli vaihdoin ennen kisaa n: 34.5cm mittaan pätkityt w123 mersun etujouset alle ja eipä keula ollut niin alhaalla kuin vanhoilla jousilla. Nyt eii haitannut vaikka kartturit istui kyydissä, vanhoilla jousilla keula jäi turhan alas. Sisäänjoustoa on jäykistymisestä huolimatta hyvin, keula ei pompota yhtään toisin kuin olen nähnyt tuolla youtubevideoissa tekevän korotetuissa malleissa... Eli painoa on keulalla.

Tukivarsien alle tein 4mm pellistä ne kantopanssarit, kai niistä on hyötyä kun ei juminut kertaakaan etupäästä kiinni mihinkään. Keräävät suohuttua reilusti
päällensä, talvikelit vähän askarruttaa että tuleeko ongelmia jään kanssa...

Niin ja viimeinen asia nuo motonetin rampit jotka oli pettymys. Ensimmäinen ajo rampin päälle ja mutkalle ne meni. Pehmeetä tavaraa...

Punanenä 06.10.2009 14:58

Mutta hieno juttu että tuo kesti 24h yhteen soittoon maastoajoa!
Laita vahvempi ohjauksen poikittaistanko niin alkaa kulmat pysyä kohdallaan ja vahvista simpukan kohdalta runkoa


Sivu luotu: 09:46 (GMT +2).