Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Pajero 92, taka jarrun mäntä jumissa. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=62248)

Concrete 18.08.2009 02:35

Pajero 92, taka jarrun mäntä jumissa.
 
Juu elikkä 92v kiisseli pätkä pajatso, päätin tuossa alkaa jarrupalojen vaihtoa tekemään ja siinä ohessa sitte huomasin että apparin puolen mäntä, joka painaa palat levyä vasten, on puolessa välissä jumissa, joten en saa uusia paloja paikalleen, toistaseks vielä auto pysähtyy poljennan voimasta mutta mäntä ei palaudu loppuun asti, jollain vinkkejä ? tai jäänyt mäntää tai vaikka koko satulaa nurkkiin lojumaan mistä pitäis korvausta vastaan päästä eroon. Vai onko maahantuoja ainoa jolta kannattaa kysellä..:eek:

J0hannes 18.08.2009 11:25

Kannattaa ottaa satula irti, pullauttaa se mäntä ulos ja katsoa, miten pahasti on hammaspeikko päässyt iskemään. Kevyt pintaruoste lähtee hienolla vesihiomapaperilla ja crc:llä (Ite käytin muistaakseni 600 kun suikkelin takajarrumännät hinkkasin.)
Pahemmin ruostunutta mäntää ei kannata käyttää enään, vaan vaihtaa se uuteen. Kannattaa myös katsoa, jos pölysuojaa/männäntiivistettä tarvii vaihtaa samalla.
jos jarru laahaa, niin ei kannata kauheasti ajella tai palat on entiset.

Nimim. yhdet jarrukengät polttanut

Morjenz 18.08.2009 11:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Concrete (Viesti 583997)
Juu elikkä 92v kiisseli pätkä pajatso, päätin tuossa alkaa jarrupalojen vaihtoa tekemään ja siinä ohessa sitte huomasin että apparin puolen mäntä, joka painaa palat levyä vasten, on puolessa välissä jumissa, joten en saa uusia paloja paikalleen, toistaseks vielä auto pysähtyy poljennan voimasta mutta mäntä ei palaudu loppuun asti, jollain vinkkejä ? tai jäänyt mäntää tai vaikka koko satulaa nurkkiin lojumaan mistä pitäis korvausta vastaan päästä eroon. Vai onko maahantuoja ainoa jolta kannattaa kysellä..:eek:

Järeät otteet kehiin, paljon KENT ruosteenirrotusöljyä, liuota siinä, puristele voimapihdeillä sisäänpäin, koita painaa paineilman tai jarrupaineen avulla juuttunut mäntä ulos, laita vaikka laudanpätkä jarrulevyn paikalle, niin ei lyö männät yhteen...

Jossei lähde, voit koittaa kierittää mäntää varovasti, mikäli siitä saa otteen, käytä kaasupilliä tai anna lämpöä... Muista vaihtaa samalla tiivistesarja satulaan, mikäli jouduit käyttämään kaasupilliä...

Nimimerkillä... Monta tuntia juuttuneen männän kanssa viettänyt...

Concrete 18.08.2009 16:25

ok, otan sen varmaan perjantaina urakan alle uudestaan ku viimeks oli niin niukasti aikaa, kiitoksia vinkeistä.

AVRO 18.08.2009 17:30

Paina se mäntä mieluimmin jarrupaineella irti satulan ollessa letkussa vielä kiinni, paineilmalla käy vielä vahinko jos sattuu olemaan tiukassa ja sit yhtäkkiä lähtee.
Jarrupaineella se mäntä lupsahtaa yleensä ilman dramatiikkaa ulos pesästään.

Cam1lla 18.08.2009 19:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AVRO (Viesti 584137)
Paina se mäntä mieluimmin jarrupaineella irti satulan ollessa letkussa vielä kiinni, paineilmalla käy vielä vahinko jos sattuu olemaan tiukassa ja sit yhtäkkiä lähtee.
Jarrupaineella se mäntä lupsahtaa yleensä ilman dramatiikkaa ulos pesästään.

Rasvaprässillä, nippa siihen letkun paikalle. Niks naks pumppailua rässillä ja sieltähän se mäntä tuloo 99,9% ulos hitaasti ja hallitusti.. Edellyttää et nippa pitää, rässis on rasvaa ja se rässi maksaa yli kympin..


Sivu luotu: 00:32 (GMT +2).