![]() |
hilux 2.2 -83 turbotus / rakentelu
Tarkoituksena turbottaa tuo hiluski, neuvoja kaipailisin et mitä osia täytyy hommailla/vaihdella sun muuta. ja tarviiko pumppua vaihtaa ?
Jos jollain olis pistää kuvaa et miten kelläkin on toteuteltu. Löytyy jo pajeron turbo, cooleeri, pakosarja ylimääräinen. Paikallinen korjaamo lupas duunata kyseisen paketin, kunan saan keräiltyä tarvittavat osat. Pesix@luukku.com |
Haulla varmaan löytyy paljonkin. Tuossa yks.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=62135 |
Lainaus:
|
Lainaus:
Moottorissa on 1/8" kierre öljynpaineanturilla, siihen tarvitset T-haaran. Turbossa (pajero) öljynpaine liitin on 10x1,25. Siihen väliin vaikka 1/4" hyd letkua. Paluu puolen tulee sojottaa alaspäin turbossa ja reilusti öljynpinnanyläpuolelle. Helpoin ja varmin tapa hoitaa se paluu letku öljypohjaan, tarkoittaa putken pätkää hitsaamalla suoraan öljypohjaan (min. halkaisia 10-12mm). Pakosarjaan voi tehdä 180 asteen mutkan, johon sit turbolle laippa. Itse suosin omavalmiste pakosarjaa, tai sit 2LT mosasta johon joutuu tekemään kuitenkin adapterin turbolle ja kanteen lisää pultin reikiä. Seuraavaksi rupee kytkin antautumaan, vissin LJ:n kytkin pitää paremmin. Lipposelta saa jotain keraamista pitävämpää versiota. Tietysti syöttöjä joutuu käntelemään reilusti isommalle, ennen ku hyöty rupee tuntumaan ja näkymään. |
http://forums.offipalsta.com/showthr...ight=pakosarja
tuossa kuvia siitä pakosarjan toteuttamisesta... |
1 Liiteet
Tuossa kuva omasta huonosti virtaavasta versiosta. Pieni turbo vaihtunu pajeron hyrräks ja tätä nykyä pienen turbon ohittaa iso hukka portti.
|
mites hukkaportin laita ja kannattaks toi pumppu vaihtaa vai riittäkö oma, saahan siitä kakkua pihalle ku ruuvaa.
Vippaanko vanhan pakoputken hiiteen ja duunaan uuden ? |
Voihan siihen ahtopaine rikastuksella olevan pumpun etsiä. Jos sellaisen löydät. Se pumppupajalle, esittelet toiveita ja kauhistelet hintaa. Oma pumppu on mixattu pajeron ja hiluxin pumpuista. Itte tein ja hyvä tuli. En suosittele pumpun purkua ihan äkkinäiselle. Piti muutama pumppu harjoitella:D.
Jos oikeesti haluat hyvän pumpun, niin HP-diesel tekee vissiin rajuimmat ve-4 pumput. Saa kyllä varata turbolisesta autosta otetun pumpun ja tonnin pätäkkää. Hukkaportti on pajeron ahtimessa valmiina, eikä se käy ihan vähällä pieneksikään- Pakoputki kankaalle, tai johonkin muuhun hyvältä kuulostavaan paikkaan. Itse en laittas 2,5" pienempää. Varmaankin 2" riittäs, mut jos nälkää kasvaa syödessä niin on jotain edes valmiina. Toisaalta voihan niitä putken pätkiä heitellä sinne jonnekkin ja valmistaa useampia putkia. |
KIITOSTA VAAN
Parin viikon (toivottavasti) pääst auto pajalle ja itel alkaa loma et saa pällistellä pajala rauhassa, kaik puuttuva hilpe o jo tilauksessa. (ehkäpä räpsin projektista kuvia) |
Ota toki kuvatuksia. Hilux aika usein turbotetaan ja ne kuvat on monille mieleen. Saa valita mieleiset keinot millä lähtee tekemään. Onnea vaan projektille:)
|
Profiilissa jo kuvia autosta, on jokapäiväisessä työajossa. Toivottavsti ei kytkin kovin äkkiä poksahda on meinaan just vaihdettu :)
Niin joo unohtu pako- ja ahto mittareitten laitto (vai tarviiko) + |
Ehdottomasti mollemmat mittarit. pako paineet ei mielellään yli 2bar ja aina parempi jos pakopaineet ei ylitä ahtopainetta. Kiepitä sit ihan reilusti (1,5m) esim jarru putkee pako sarjan ja pakopainemittarin välille, ettei sula letku.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
jos jostain löydät halvalla teollisuus paine mittarin ni se on hyvä ahtopaine mittari |
Halpis mittarit riittää. Jos laatuun satsaan, niin nestevaimmennetut mittarin on hyvät, eli linssin sisällä on jotain silikooniöljyä. Ei tärise eikä rämise.
|
pajeron satsista puuttu painekello mut mikäs muu systeemi olis toimiva ? muutamii vuosia sitten oli pajero ja siitä heitettiin koko kello mäkeen. Auttaako pelkkä ahtopaineen säädin (semmoin pikku ruuvi) saahan silläkii paineet pihal
|
1 Liiteet
Lainaus:
Kuva bilteman hukkaportista |
Lainaus:
Vai etsinkö kellon ja asennan paikalleen. Löysinkin kellon ajattelin laittaa kellolle menevän putken väliin paineen säätö ruuvin. |
Lainaus:
|
Kyl rupes taas tänään vit*****maan ku yks äijä tulee selittämään että hilux ei kestä turbotusta, et kampiakseli menne poikki.
Onkoan tuossa mitään perää koko jutussa ? Sillä itsellä oli ollu 2,4 taro joka oli turbotettu ja siinä meni akseli palasiksi. Eikö hiluksilla ja tarolla ole eroa kuin yö ja päivä. Ja mitä ite kuullu niin eihän näit vanhoja hiluja saa kirveelläkään hajalle. |
Lainaus:
kyllähän kampiakseleita on katkeillut tojon koneista ( ja monista muistakin ), ahdetuista ja ahtamattomista. se onkin sitten toinen juttu että miksi ne on katkenneet, syitä voi olla kohtalaisen paljon. suotta sitä pillastua jos joku sanoo että ei kestä, joka kone kestää loppuun asti. sit kun on loppu niin kyllä sen huomaa. kun itse laitoin ahdinta 2ällän kylkeen niin tapasin minäkin muutaman tuomiopäivän rohveetan jotka povasi että ei kestä. jos ja kun joskus hajoaa niin sit korjataan, eihän siinä sen kummempaa. |
Lainaus:
Mutta miten ihmeessä muka 2L koneesta on hajonnut kampura(siis ahtamisen takia...)?Aika vaikea uskoa.Montakin esimerkkiä siitä että kestää kyllä löytyy. Pakkasella käynnistykset voivat sen tehdäkin. |
Niin enemmän juttua tullu tyypeiltä et kyl kestää. omaan autoon on tehty täydellinen koneremppa 90tonnia sitten ja eiköhän tuon luulis kestävän :)
Mut hyvillä mielin projekti jatkuu ja kuvia tulee jahka kerkee laitteleen. |
Jo muutenkin hajoamis pisteessä oleva konehan kannattaa turbottaa, särkyy varmasti. L koneen kampiakseli kestää melkein yhtä paljo ku 2lt kampura. Yks jannu on ajellu L/2L kampuralla 3bar paineilla, kampiakseli on kestäny.
|
Miksi?
Lainaus:
|
Sivu luotu: 10:09 (GMT +2). |