Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   hilux 2.2 -83 turbotus / rakentelu (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=62224)

pesix 17.08.2009 18:46

hilux 2.2 -83 turbotus / rakentelu
 
Tarkoituksena turbottaa tuo hiluski, neuvoja kaipailisin et mitä osia täytyy hommailla/vaihdella sun muuta. ja tarviiko pumppua vaihtaa ?
Jos jollain olis pistää kuvaa et miten kelläkin on toteuteltu.
Löytyy jo pajeron turbo, cooleeri, pakosarja ylimääräinen.

Paikallinen korjaamo lupas duunata kyseisen paketin, kunan saan keräiltyä tarvittavat osat.

Pesix@luukku.com

härdelli 17.08.2009 20:11

Haulla varmaan löytyy paljonkin. Tuossa yks.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=62135

pesix 18.08.2009 16:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja härdelli (Viesti 583891)
Haulla varmaan löytyy paljonkin. Tuossa yks.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=62135

jep jep mut vään tarkempia tietoja kaipailis.

härdelli 18.08.2009 19:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pesix (Viesti 584120)
jep jep mut vään tarkempia tietoja kaipailis.

Mitähän haluat tiietää?

Moottorissa on 1/8" kierre öljynpaineanturilla, siihen tarvitset T-haaran. Turbossa (pajero) öljynpaine liitin on 10x1,25. Siihen väliin vaikka 1/4" hyd letkua.

Paluu puolen tulee sojottaa alaspäin turbossa ja reilusti öljynpinnanyläpuolelle. Helpoin ja varmin tapa hoitaa se paluu letku öljypohjaan, tarkoittaa putken pätkää hitsaamalla suoraan öljypohjaan (min. halkaisia 10-12mm).

Pakosarjaan voi tehdä 180 asteen mutkan, johon sit turbolle laippa. Itse suosin omavalmiste pakosarjaa, tai sit 2LT mosasta johon joutuu tekemään kuitenkin adapterin turbolle ja kanteen lisää pultin reikiä.

Seuraavaksi rupee kytkin antautumaan, vissin LJ:n kytkin pitää paremmin. Lipposelta saa jotain keraamista pitävämpää versiota.

Tietysti syöttöjä joutuu käntelemään reilusti isommalle, ennen ku hyöty rupee tuntumaan ja näkymään.

Jopo_ 19.08.2009 10:01

http://forums.offipalsta.com/showthr...ight=pakosarja

tuossa kuvia siitä pakosarjan toteuttamisesta...

härdelli 19.08.2009 10:09

1 Liiteet
Tuossa kuva omasta huonosti virtaavasta versiosta. Pieni turbo vaihtunu pajeron hyrräks ja tätä nykyä pienen turbon ohittaa iso hukka portti.

pesix 19.08.2009 17:43

mites hukkaportin laita ja kannattaks toi pumppu vaihtaa vai riittäkö oma, saahan siitä kakkua pihalle ku ruuvaa.
Vippaanko vanhan pakoputken hiiteen ja duunaan uuden ?

härdelli 20.08.2009 06:47

Voihan siihen ahtopaine rikastuksella olevan pumpun etsiä. Jos sellaisen löydät. Se pumppupajalle, esittelet toiveita ja kauhistelet hintaa. Oma pumppu on mixattu pajeron ja hiluxin pumpuista. Itte tein ja hyvä tuli. En suosittele pumpun purkua ihan äkkinäiselle. Piti muutama pumppu harjoitella:D.

Jos oikeesti haluat hyvän pumpun, niin HP-diesel tekee vissiin rajuimmat ve-4 pumput. Saa kyllä varata turbolisesta autosta otetun pumpun ja tonnin pätäkkää.

Hukkaportti on pajeron ahtimessa valmiina, eikä se käy ihan vähällä pieneksikään-

Pakoputki kankaalle, tai johonkin muuhun hyvältä kuulostavaan paikkaan. Itse en laittas 2,5" pienempää. Varmaankin 2" riittäs, mut jos nälkää kasvaa syödessä niin on jotain edes valmiina. Toisaalta voihan niitä putken pätkiä heitellä sinne jonnekkin ja valmistaa useampia putkia.

pesix 20.08.2009 19:59

KIITOSTA VAAN

Parin viikon (toivottavasti) pääst auto pajalle ja itel alkaa loma et saa pällistellä pajala rauhassa, kaik puuttuva hilpe o jo tilauksessa.

(ehkäpä räpsin projektista kuvia)

härdelli 20.08.2009 20:03

Ota toki kuvatuksia. Hilux aika usein turbotetaan ja ne kuvat on monille mieleen. Saa valita mieleiset keinot millä lähtee tekemään. Onnea vaan projektille:)

pesix 20.08.2009 20:10

Profiilissa jo kuvia autosta, on jokapäiväisessä työajossa. Toivottavsti ei kytkin kovin äkkiä poksahda on meinaan just vaihdettu :)

Niin joo unohtu pako- ja ahto mittareitten laitto (vai tarviiko) +

härdelli 20.08.2009 20:20

Ehdottomasti mollemmat mittarit. pako paineet ei mielellään yli 2bar ja aina parempi jos pakopaineet ei ylitä ahtopainetta. Kiepitä sit ihan reilusti (1,5m) esim jarru putkee pako sarjan ja pakopainemittarin välille, ettei sula letku.

pesix 22.08.2009 13:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja härdelli (Viesti 584875)
Ehdottomasti mollemmat mittarit. pako paineet ei mielellään yli 2bar ja aina parempi jos pakopaineet ei ylitä ahtopainetta. Kiepitä sit ihan reilusti (1,5m) esim jarru putkee pako sarjan ja pakopainemittarin välille, ettei sula letku.

Kattelin tos mittareita, tilailenko halpis mittarit vaiko jottain parempaa. ehdotuksia

VonLeka 22.08.2009 17:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pesix (Viesti 585308)
Kattelin tos mittareita, tilailenko halpis mittarit vaiko jottain parempaa. ehdotuksia

halpis on ihan ok, kalliimman mittarin 'absoluuttisella' totuus asteikolla ei ole juuri mitään merkitystä käytännössä, taitaa kalliissa mittareissa maksaa ulkonäkö sun muut höpö ominaisuudet ja merkki, mikä ei vaikuta itse ajamiseen millään tavalla

jos jostain löydät halvalla teollisuus paine mittarin ni se on hyvä ahtopaine mittari

härdelli 23.08.2009 11:58

Halpis mittarit riittää. Jos laatuun satsaan, niin nestevaimmennetut mittarin on hyvät, eli linssin sisällä on jotain silikooniöljyä. Ei tärise eikä rämise.

pesix 29.08.2009 23:45

pajeron satsista puuttu painekello mut mikäs muu systeemi olis toimiva ? muutamii vuosia sitten oli pajero ja siitä heitettiin koko kello mäkeen. Auttaako pelkkä ahtopaineen säädin (semmoin pikku ruuvi) saahan silläkii paineet pihal

härdelli 30.08.2009 10:17

1 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pesix (Viesti 587484)
pajeron satsista puuttu painekello mut mikäs muu systeemi olis toimiva ? muutamii vuosia sitten oli pajero ja siitä heitettiin koko kello mäkeen. Auttaako pelkkä ahtopaineen säädin (semmoin pikku ruuvi) saahan silläkii paineet pihal

Kyllä se kello olis hyvä. Toinen keino ois sit turbosta erillään oleva hukka portti. Ilman minkäänlaista hukkaporttia pakopaineet nousee taivaisiin ja turbo ottaa runsaasti ylikierroksia. Tais pajeron ahdin nostaa pakopaineet 2.2 hiluksin koneella yli 3bar helposti hukkaportti kiinni.
Kuva bilteman hukkaportista

pesix 30.08.2009 12:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja härdelli (Viesti 587548)
Kyllä se kello olis hyvä. Toinen keino ois sit turbosta erillään oleva hukka portti. Ilman minkäänlaista hukkaporttia pakopaineet nousee taivaisiin ja turbo ottaa runsaasti ylikierroksia. Tais pajeron ahdin nostaa pakopaineet 2.2 hiluksin koneella yli 3bar helposti hukkaportti kiinni.
Kuva bilteman hukkaportista

Mihin kohtaan parasta laittaa tuo portti, itselle tulossa 180 asteinen mutka pakosarjalta turbolle 48mm putkesta.
Vai etsinkö kellon ja asennan paikalleen.

Löysinkin kellon ajattelin laittaa kellolle menevän putken väliin paineen säätö ruuvin.

härdelli 31.08.2009 19:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pesix (Viesti 587595)
Mihin kohtaan parasta laittaa tuo portti, itselle tulossa 180 asteinen mutka pakosarjalta turbolle 48mm putkesta.
Vai etsinkö kellon ja asennan paikalleen.

Löysinkin kellon ajattelin laittaa kellolle menevän putken väliin paineen säätö ruuvin.

Kurista säädettävällä kuristimella alkuun kellon letkua ja sit T-haara kuristimen ja kellon väliin. T-haaran vapaaksi jäävään pilliin vielä yksi säädettävä kuristin, jonka toinen pää vapaaseen ilmaan. Tällä systeemillä säädettävyys parempi ku yhdellä kuristimella. Ainakin holy smoken sivuilla löytyy aiheesta jonkin verran, haku sanaksi bleedaus. Nämä samat hässäkät toimii myös erillisessä hukkaportissa.

pesix 02.09.2009 14:38

Kyl rupes taas tänään vit*****maan ku yks äijä tulee selittämään että hilux ei kestä turbotusta, et kampiakseli menne poikki.
Onkoan tuossa mitään perää koko jutussa ? Sillä itsellä oli ollu 2,4 taro joka oli turbotettu ja siinä meni akseli palasiksi.
Eikö hiluksilla ja tarolla ole eroa kuin yö ja päivä. Ja mitä ite kuullu niin eihän näit vanhoja hiluja saa kirveelläkään hajalle.

lepoantti 02.09.2009 14:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pesix (Viesti 588598)
Kyl rupes taas tänään vit*****maan ku yks äijä tulee selittämään että hilux ei kestä turbotusta, et kampiakseli menne poikki.
Onkoan tuossa mitään perää koko jutussa ? Sillä itsellä oli ollu 2,4 taro joka oli turbotettu ja siinä meni akseli palasiksi.
Eikö hiluksilla ja tarolla ole eroa kuin yö ja päivä. Ja mitä ite kuullu niin eihän näit vanhoja hiluja saa kirveelläkään hajalle.

hilux=taro, ei näissä ole muuta eroa kuin että toisessa on keulassa, perälaudassa ja ratin keskiössä kolonkswaagenin merkki.

kyllähän kampiakseleita on katkeillut tojon koneista ( ja monista muistakin ), ahdetuista ja ahtamattomista. se onkin sitten toinen juttu että miksi ne on katkenneet, syitä voi olla kohtalaisen paljon.

suotta sitä pillastua jos joku sanoo että ei kestä, joka kone kestää loppuun asti. sit kun on loppu niin kyllä sen huomaa. kun itse laitoin ahdinta 2ällän kylkeen niin tapasin minäkin muutaman tuomiopäivän rohveetan jotka povasi että ei kestä. jos ja kun joskus hajoaa niin sit korjataan, eihän siinä sen kummempaa.

Jappi 02.09.2009 15:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pesix (Viesti 588598)
Kyl rupes taas tänään vit*****maan ku yks äijä tulee selittämään että hilux ei kestä turbotusta, et kampiakseli menne poikki.
Onkoan tuossa mitään perää koko jutussa ? Sillä itsellä oli ollu 2,4 taro joka oli turbotettu ja siinä meni akseli palasiksi.
Eikö hiluksilla ja tarolla ole eroa kuin yö ja päivä. Ja mitä ite kuullu niin eihän näit vanhoja hiluja saa kirveelläkään hajalle.

Hiluksin ja Taron erot on merkeissä ja runkonumerossa.Sama kasa kumpikin...

Mutta miten ihmeessä muka 2L koneesta on hajonnut kampura(siis ahtamisen takia...)?Aika vaikea uskoa.Montakin esimerkkiä siitä että kestää kyllä löytyy.
Pakkasella käynnistykset voivat sen tehdäkin.

pesix 02.09.2009 15:32

Niin enemmän juttua tullu tyypeiltä et kyl kestää. omaan autoon on tehty täydellinen koneremppa 90tonnia sitten ja eiköhän tuon luulis kestävän :)

Mut hyvillä mielin projekti jatkuu ja kuvia tulee jahka kerkee laitteleen.

härdelli 02.09.2009 16:38

Jo muutenkin hajoamis pisteessä oleva konehan kannattaa turbottaa, särkyy varmasti. L koneen kampiakseli kestää melkein yhtä paljo ku 2lt kampura. Yks jannu on ajellu L/2L kampuralla 3bar paineilla, kampiakseli on kestäny.

RIPAX 02.09.2009 23:04

Miksi?
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pesix (Viesti 588598)
Kyl rupes taas tänään vit*****maan ku yks äijä tulee selittämään että hilux ei kestä turbotusta, et kampiakseli menne poikki.
Onkoan tuossa mitään perää koko jutussa ? Sillä itsellä oli ollu 2,4 taro joka oli turbotettu ja siinä meni akseli palasiksi.
Eikö hiluksilla ja tarolla ole eroa kuin yö ja päivä. Ja mitä ite kuullu niin eihän näit vanhoja hiluja saa kirveelläkään hajalle.

Et tullu kysyneeks et mikä sen kampuran katkasi? Se 2l-t turpo kone on melkeen sama ku 2l ahtamaton,suurin ero on et puristus paineet on turbossa pienemmät.Eri versioissa voi olla eri mut eräissä verrokeissa oli vaparin 22:1 ja turbon 20:1.Varaosa kirjan mukaan männät ja venat on eri mut muuten about samat.2l2 on kans hyvin samannäkösiä.jaa niin nafta versiosta kai ny puhuttiin.No on niit pensa versioitki saanu turbolla.Nii ja kyl taro ja hiluks on käytännössä ihan samoja vehkeitä.No joo mut kyl mul on turbo kone kestäny nyt 410tkm eikä kertaakaan avattu.Pariin kertaan keitetty kuivaks ja 1kg ahdoil ajettu viimeset 100tkm.300 tonnis se orgis ahdin alko olla aika hengetön,sillon teetin sihen garretin 3sarjalaisen.Cooleri on kans nokalla.Jos se mulla kestää ni miksei sulla?oisit silt taro äijält kysyny et millä vitulla sä sait sen rikki.Eiköhän sillä oo joku ollu pahasti vialla.Mitä täs palstal on nähny näit juttui ni tuntus ukot kyl asiaa puhuvan,ei niil neuvoil kyl eksy.Veikkampa et se taro äijä ei tiedä mikä sen kampuran katkasi.Luultavasti on paljon asioita mitä se ei tiedä.Ei nää motoori hommat mitään sala tiedettä oo et jos kampura katkee noin vaan ni jossain on vika,ja suurin vika ei oo moottorissa.Poksahtamisen vaara on aina mut jos niin käy ni sit Selvittää syyn ja korjaa sen ni se on kehitystä.Sillä systeemillä ne paremmatki...:)PERIKSI EI ANNETA!!:)


Sivu luotu: 10:09 (GMT +2).