Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Mersun portaaleista? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=61986)

härdelli 10.08.2009 17:54

Mersun portaaleista?
 
Eikö mogin aksulat pyörikkin väärään suuntaan, verrattuna toyotan akseleihin? samaten murikka väärällä puolen? Olisin leikkaa liimaa periaattella poistanu nämä ongelmat. Jos rupeen tollaiseen, niin olenko kusessa?

Rekisteröimätön 10.08.2009 17:59

Jos joutuu tällaista kysymään höpinäpalstalla, niin en suosittelisi urakkaan ryhtymään-olet kusessa. Lopputuloksena on paloteltu toitsu ja palotellut porttaalit.

Pauli 10.08.2009 18:33

Kusessa jo 20vuotta!!!
 
Joo, ei mogin aksuloita voi käyttää mihinkään, niissä pyörii aivan kaikki väärinpäin ja muutenkin ne on niin ihmeelliset ja painavat.
Olen jo pitkään harkinnut niiden hylkäämistä kokonaan, kun en ymmärrä niistä mitään.

Ja sitten asiaan, noin niinku oikeesti.

Kyllä ne voi aivan hyvin laittaa jopa toyotaan, tai melkein mihin tahansa yleisesti tunnettuun maasturiin, pientä puuhastelua aiheuttaa tosin se etumurikan "kätisyys", kun se ei ole kaikkiin autoihin sopivalla puolella. Ja toinen lievää päänsärkyä aiheuttava seikka on akseleiden muokkaaminen ns. normikardaanille sopivaksi, helpoimmalla pääsee kun käyttää mogin kardaanit/putket sekä jakolaatikon.

TimJus 10.08.2009 19:21

kyllä vetarit ja perä pyörii eri suuntaan ku normi aksulat, mut portaali boxsissa on kaks ratasta joka kääntää navan pyörintä suunnan oikeeks.

härdelli 10.08.2009 20:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 581949)
Jos joutuu tällaista kysymään höpinäpalstalla, niin en suosittelisi urakkaan ryhtymään-olet kusessa. Lopputuloksena on paloteltu toitsu ja palotellut porttaalit.

Toyota on jo palasina, voin siis palotella yhdet portaalitkin:). Käsittääkseni 49" rinkulat vaati vahvat perät ja mogin valu murikat on juuri sitä. Tietysti jos mennään mallia belarus, niin sit pitäs olla lujat. Tulee lisää ongelmia, saatavuus, hinta? ja kukas niiden pyörimis suunnista on selvillä.

Pete 10.08.2009 20:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja G-69 (Viesti 581979)
kyllä vetarit ja perä pyörii eri suuntaan ku normi aksulat, mut portaali boxsissa on kaks ratasta joka kääntää navan pyörintä suunnan oikeeks.

Eli koska vahingossa tekivat perista vaarinpain pyorivat joutuivat mersun miehet asian korjaamaan lisaamalla niihin sunnanvaihtajat, eli porttaalit?:D

härdelli 10.08.2009 20:26

1 Liiteet
Laitetaan ny kampeesta kuvatus, jos sitä ei vielä joku ole nähny. Kasaan laitteen nyt hoo jiin aksuloilla.

sos 11.08.2009 08:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja härdelli (Viesti 582005)
Toyota on jo palasina, voin siis palotella yhdet portaalitkin:). Käsittääkseni 49" rinkulat vaati vahvat perät ja mogin valu murikat on juuri sitä. Tietysti jos mennään mallia belarus, niin sit pitäs olla lujat. Tulee lisää ongelmia, saatavuus, hinta? ja kukas niiden pyörimis suunnista on selvillä.

pelaruksen akselit on heikot verrattuna mokin akseleihin

härdelli 12.08.2009 18:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 582118)
pelaruksen akselit on heikot verrattuna mokin akseleihin

Tuo onkin hyvä tietää.

Ilmeisesti mersun akselit ei sit olekkaan niin huono idea. Stefoja väsätty moneen paikkaan, kai sen aksulan saa pitämään öljyä jos oikein yrittää.

Ilmeisesti varmaa tietoa pyörimis suunnasta? Katoin toyotan perät, niin eteen päin mentäessä krdaanit pyörii vastapäivään takaa katsottaessa.

Pauli 12.08.2009 19:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja härdelli (Viesti 582500)
Ilmeisesti varmaa tietoa pyörimis suunnasta? Katoin toyotan perät, niin eteen päin mentäessä krdaanit pyörii vastapäivään takaa katsottaessa.

On varmaa tietoa, kyllä ne moggilaiset tekee yhteistyötä toyotan pyörimissuunnan kanssa.

härdelli 12.08.2009 19:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pauli (Viesti 582527)
On varmaa tietoa, kyllä ne moggilaiset tekee yhteistyötä toyotan pyörimissuunnan kanssa.

Hiano homma:). Onhan siinä murikan siirrosakin oma hommansa... Kiitokset tiedoista, voi edes jotain etukäteen suunnitella.

Pauli 12.08.2009 20:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja härdelli (Viesti 582532)
Hvoi edes jotain etukäteen suunnitella.

Katoppa härdelli toi Vuorsolan Mikon rakentelutopic, sivuilla 3 ja 4 on etumurikan siirrosta jotain juttua. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=30092

härdelli 12.08.2009 20:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pauli (Viesti 582538)
Katoppa härdelli toi Vuorsolan Mikon rakentelutopic, sivuilla 3 ja 4 on etumurikan siirrosta jotain juttua. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=30092

Ja taas kiitosta Paulille. On vähä osviitta tulevasta. Ei tuo äkkisistään ihan mahottomalta näytä.

Edit: Olikin tosi kattavasti tietoa aksuloista tuolla mainitsemassasi linkissä. Helpottaa tulevaisuudessa enemmän ku paljon.

härdelli 13.08.2009 08:47

Paulilla kaiketi vois olla tietoo valukuoristen saatavuudesta/hinnasta ja voisin villisti veikata, et vois tulla vaikka heti kaupatkin:). En laittanu vielä ostopalstalle mitään ku pikkisen talous horjuu tässä vaiheessa projektia:).

Eskimo 15.08.2009 22:56

Soitappa Offroadtarvikkeeseen Juukaan vieläkö Mikalla (=Timon veli) on käännetty moggilaisen etuakseli käsivarastossa.

Sen piti tulla HJ61:een ja muuan seppä käänsi siitä kätisyyden tojoon passaavaksi mutta se hojo jäi tekemättä niin ne akselit kulkeutui takaisin Juukaan.

sisua45 15.08.2009 23:20

Lainaus:

Soitappa Offroadtarvikkeeseen Juukaan vieläkö Mikalla (=Timon veli) on käännetty moggilaisen etuakseli käsivarastossa.

Sen piti tulla HJ61:een ja muuan seppä käänsi siitä kätisyyden tojoon passaavaksi mutta se hojo jäi tekemättä niin ne akselit kulkeutui takaisin Juukaan.
Jos olen oikein ymmärtäny, niin ne aksilat on täällä hämeessä nykyään?

Pauli 15.08.2009 23:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja härdelli (Viesti 582632)
Paulilla kaiketi vois olla tietoo valukuoristen saatavuudesta/hinnasta ja voisin villisti veikata, et vois tulla vaikka heti kaupatkin:). En laittanu vielä ostopalstalle mitään ku pikkisen talous horjuu tässä vaiheessa projektia:).

Valukuoristen saatavuus suomesta ei niin kovin hyvä, ku ihmiset joilla niitä on, luulee että ne on kultaakin arvokkaampia, tai sitten ne on jotain puutteellisia tai rikkinäisiä pas'hoja, joiden kunnostus maksaa miljuunia. Ulkomailta niitä löytyy hieman helpommin ja hintatasokin on yleensä siedettävä (=hieman halvempia ku nää kotimaiset 2,5-3k€ volvoporttaalit).
Ja jos alkaa lompakossa rahapaine pullottamaan oikein rajusti, niin ota yhteyttä, yhdet akselit saattaa löytyä ihan myytäväksi asti. :)

RIPAX 15.08.2009 23:45

Varjelkoon!
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja härdelli (Viesti 582014)
Laitetaan ny kampeesta kuvatus, jos sitä ei vielä joku ole nähny. Kasaan laitteen nyt hoo jiin aksuloilla.

Siunaa ja varjele sanois meikäläsen mumppi.On toi ny kauhia vehe.Älä saatana mee sen lähelle se tulee silmille.Äläkä sihen ny mitään akseleita laita ainakaan mersun.Niistä kukaan mitään tiijä jotain hitlerin konnuuksia.Lapinki se poltti.Kaikkihan toi jyrää tuusan littuun.oikeen pahhaa tekkee.Ainaki pienemmät pyörät,etkä sitte vie sitä pois pikitieltä.muistatki kanssa!

härdelli 16.08.2009 07:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 583354)
Siunaa ja varjele sanois meikäläsen mumppi.On toi ny kauhia vehe.Älä saatana mee sen lähelle se tulee silmille.Äläkä sihen ny mitään akseleita laita ainakaan mersun.Niistä kukaan mitään tiijä jotain hitlerin konnuuksia.Lapinki se poltti.Kaikkihan toi jyrää tuusan littuun.oikeen pahhaa tekkee.Ainaki pienemmät pyörät,etkä sitte vie sitä pois pikitieltä.muistatki kanssa!

:)


Sivu luotu: 00:11 (GMT +2).