![]() |
Wompatti rosessi, pojalle auto. moottorin vaihto (joskus)
avataan tälle oikein virallinen rosessi topicci vaikka hanke ollut vireillä noin vuoden. ensiksi hankittiin tällainen sekasikiö ln46/ln65 hiluxi jossa oli jopa kilvissä virtaa. auto oli kasattu hyvistä palikoista mutta olisi vaatinut aika perusteellista remonttia, sitten ruvettiin myymään pala kerrallaan ja herkut pidettiin itsellä.
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=9563 sitten visiona oli että hiluxin rungolle nostetaan joku pikkuauton koppa ja eikun ajoa. sitten päätettiin että tehdäänkin hiluxista hiluxi ln110 kopilla jollainen ajautuikin pihaan. sitten päätettiin että ei me tällaista tehdäkkään, laitetaan hiivatti uunon koppi luxin rungolle, sitten sekin suunnitelma hyälttiin kun offroadjounilta tuli myyntiin lex-projektin jäljiltä sopivasti "raadeltu" läjän koppa. olisko ollut touko-kesäkuun vaihteessa kun tein helsingin retken ja hain aarteen tänne, talliin se ei heti päässyt vaan taltioin sen kaverin metsään. nyt ei enää korisuunnitelmaa vaihdeta... eihän rojektia voi alkaa ellei ole tavarankuljetusyksikköä olemassa, sitä varten piti kasata ln110 hiluxi jota joutui vähän korjaamaan.... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=36649 tänään läjän tilapäinen hylkääminen metsään päättyi ja sulloin sen pajaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=36650 visiot on seuraavanlaiset tän rosessin suhteen ( saas nähdä miten toteutuu ): - perustekniikka hiluxin 2L ahdettuna ja jakiksessa 4,7 välitykset jo valmiina, tarpeet kyllä tuplajakikseen... - akselit lujat ja luotettavat toyotan 8", eteen arb ja taakse jotakin ja rattaiksi 4,88 - täyshydraulinen ohjaus oikealla hydrauliikkapumpulla - akselistontuenta y-linkkinä ja joka nurkkaan 14" typpitikut, tikut saatta tosin vaihtua vielä normi jousiksi tai sitten ei - läjän koppa ja kasa putkia yhdistettynä, siis putkirunkokorikombinaatti, pyrkimys ultimaattiseen alle 2000kg keveyteen!! pääsääntöisesti kaikki osat on jo hankittu, tiedä sitten milloin valmista tulee... kilpiä tähän ei tule ja siksi voi rosessitopicin avata!!! ja tällä ei myöskään suunnisteta eikä ajeta kilpaa, kyseessä hauskapitoharrasteajoneuvo eikä kilpa-auto joten saan rakentaa niinkuin huvittaa!!! kuvia ja juttua lisään sen mukaan kun sattuu huvittamaan ja muistaa kuvia ottaa |
Lainaus:
|
eilisellä juukan kisaturistimatkalta tuotiin kotiin "viimeinen" puuttuva osa. kuvassa näkyvä 6" iskulla läpivetävä ohjaussylinteri odottaa sovittelua akselin kupeeseen. pikaisesti paketista kaivettuna ja tutkittuna vaikutti aika asialliselta paketilta, asennus kohtalaisen helpoksi tehty kun pakettiin kuuluu kiinnityspannat ja männävarrenpäät valmiina.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=37252 |
pientä puuhastelua tapahtuu kokoajan puolivalmisteosastolla. etuperä panssaroitu ja kääntöpäät ajettu irti.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=38666 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=38667 tallissa tapahtuu....kohta ajetaan kun konetta jo mallataan, jotenkin vaikuttaa pannuhuone suhteellisen avaralle http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39921 ja kepit asettuu nätisti paikalleen http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39922 alustasta taitaa saada suht tasaisen kun askit ripustetaan jakiksen päätylaipasta http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39923 |
puuhastelu etenee...auton alla ja ympärillä harrastettu tuntikausia meditointia, kavitointia ja joogalentoa jotta välttämättömien osien sijoittelu onnistuu mieleisellä ja toivotulla tavalla.
kone+vaihteisto ja etuakseli alkaa löytää paikkansa, taka-akselin osalta helpompi kun vaan vetää etusesta mitalla 2600-2700mm taaksepäin. samalla korjaantuu orkkis läjään verrattuna armottoman lyhyt akseliväli paremmaksi. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=40389 35" ämteeärrää hyväksikäyttäen mittasuhteet hahmottuu paremmin kuin mitalla, alusta tosin vielä lowrider asennossa ( tosin aika alas se on tarkoituskin jättää ). kun pistää renkaat alle sitten joskus niin etuylitystä ei jää ollenkaan http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=40388 |
"leepu" kävi pajalla rälläkän kanssa ja läjän koppa pienenee pala kerrallaan.... ja tuskin vielä tässä kaikki mitä poistuu romulavalle orkkis korista. yllättävän paljon painaa tollanen läjän ruosteinen takapää, pitää punnita kokkareet huomenna mutta veikkaisin että pelkästään noi palat 30-40kg ja siihen kaikki mitä on jo aiemmin viety...
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=41042 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=41039 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=41041 |
Lainaus:
Kiinnitin huomiota noihin runkoputkiin takapyörien kohdalla, voisko niitä vääntää hieman lähemmäs toisiaan, kun näyttää muuten jäävän ehkä liian lähelle takapyöriä, tai sitten se vaan näyttää siltä täältä kaukaa etelästä katsottuna. :D |
joo, tottakai "takarunko" muuttaa muotoaan tuosta, tää on vain pieni välivaihe. putket oli liian leveellä aluperin kun Jouni oli sovitellut tähän sellasia ylileveitä ja jotenkin viallisia mutkalla olevia akseleita. nää mun käyttämät tojon hevitiuti 8" on vähän kapeemmat.
mutta siinä olet Pauli oikeessa että tää on erittäin omituisen näköinen, ja jokaisella pajakäynnillä raatelua olen ihan vaan vähän jatkanut....uskon että sitten joskus lopputuotoksena on erittäin RUMA kulkine, tuskin kannattaa CV:hen lisätä mainintaa ja kuvia jalosta automuotoilijan kyvystä!! edittinä: punnistin eilen irti sirkkelöidyt kikkareet, aika tarkkaan 50kg poistui ruosteen runtelemaa rautaa!!! |
Lainaus:
Ei siitä mikään ruma tule, jää vaan kovin vähän maalattavaa, kun kaikki pellit lentää kuubaan. Se ruoste jotenkin siis lihottaa, ilmankos kaikki wanhat toyotat on niin painavia. |
Lainaus:
|
rojekti edennyt lähinnä osien hankinnalla ja joogalentämisellä, ja olihan siinä välissä hirvijahtia ja sairaslomaa jne. ettei tässä ihan toimettomana olla oltu. mutta tänään taas rohkaistuin pajalle ja tarttumaan rohkealla asenteella rälläkkään. leepuilu jatkui... mutta nyt on läjää kevennetty aika paljon, keulassa on kyllä vielä vähän vara ottaa pois ja tuleekin otettua ettei muistuttaisi likaa läjää!!
ja nyt on paremmin tilaa ja avaruutta alkaa kutoa akseleita kiinni, näin on helpompi kun ei tartte maata kylmällä lattialla. ja joutuuhan tossa pienesti vielä muokkamaan ja jäykistämään tota kehikkoa. mutta kova on luottamus että kyllä tästä vielä hyvä hiluxi tulee!!! http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=49186 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=49185 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=49184 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=49183 |
eniten arveluttaa tuo putki runko, että miten kestää. Joutuu varmaan aikapaljo vahvistamaan mutta se jää nähtäväks :D.
|
onhan siinä tojotan tulipelti :D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
tosta putkirungosta tulee mieleen himmeli näin joulun jälkeen:D,ei millään pahalla.mutta varmasti kestää kun huolella suunnittelee/tekee.tojotaa tossa ei taida olla kun tosiaan toi tulipelti tekniikan lisäks.itellä kanssa visiona semmonen 1/2 putkirunko hupi/safarikäyttöön:rolleyes:
|
Onhan tuossa voimansiirto-osasto tojotaa, senverran alkuperästä pitää aina olla että saa tarvittaessa pikkulaitolla museorekisteriin.
|
Lainaus:
Toista se on meidän pienipippelisten seurakunnassa ;) Tjaa muistinpa juuri , että taitaa olla mullakin Läjässä akseliväli juurikin tuossa välimaastossa... |
Lainaus:
|
kuvassa näkyvällä putkihiluxilla pääsin ottamaan pienet testit ennen joulua meidän 205 sahasuunnistuksessa. kyseinen ajokki oli perimätiedon mukaan ajautunut tuttavalle vaihtokaupoissa jostakin kainuun suunnalta. pienen testilenkin perusteella hauska oli tämäkin hiluxi, siis oikeasti hiluxi!! ja onhan kuviin joutunut myös tollukan museokatsastusta vailla oleva hiluxi...
jotenkin yllättäen sain vaikutteita tästä omaan rosessiin....ei ehkä yhtä ilmavaa ja pitemmällä akselivälillä, tää oli jotakin 2100 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=49314 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=49313 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=49312 |
tämäkin taas vähän edennyt pajaolosuhteissa kun pakkaset lauhtu että viittii mennä pajalle. mutta on tullut moneen kertaan todettua että olis ollut paljon helpompi ottaa kasa putkia ja aloittaa kokonaan TASAISELTA työpöydältä...vaan hierotaan nyt tästä kun on aloitettu, läjää on enää jäljellä tulipelti ja konepelti....
puuttuu vielä putkia ja osa saattaa vaihtaa vielä sijaintia, ja takaosa on vielä osin keksimättä mutta kyllä hiluxissa pitää olla lava. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=52826 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=52827 |
kun viimein sain käsiini hyvät orkkis tojotalaiset 7x15 vanteet niin pääsi sivupuhdetöinä aloittamaan vanteiden levittämistä sopiviin mittoihin. tää malli on kuin kehitetty tähän tarkoitukseen..
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53325 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53340 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53341 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53342 joo, kävin vielä illalla lisää askartelemassa, nyt olis ensimmäinen hitsaamista vaille ja tietysti kehät. kuvissa verrokkina 2 kpl 6x16 vannetta ja 265 levyinen coopperi |
takapään y-linkki suunnitelmat muuttui nelilinkiksi. puolivalmisteosastolla alituisesti jotakin puuhastelua meneillään, kaikenlaisia korvakkeita ja vanteita hitsattu ja samalla tehtävien ulkoistaminen edistyy kun laitoin pojan sorvaamaan unipalleihin holkkeja.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=55691 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=55692 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=55695 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=55694 |
vanteet valmiit ja kitkaktin jo väännetty kaikki neljä vanteille ja kaikki valmista koeajoon, ei tosin wompatilla vielä mutta mattotelineessä joutunee kokeilemaan. maalarilta löytyi ihan pirteän väristä maalia ja lopputulos mielestäni loistava!!
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=55881 |
paljoko tollaset unipalit kustantaa?
tuleeko tukivarret kuinka paksusta putkesta? |
Sivu luotu: 15:33 (GMT +2). |