![]() |
XJ Jeepin räpeltelyä
Tuossa keväällä takaisin Suomeen muuttaessani mukanani tuli myös -99 mallinen Cherokee Sport 4.0 koneella ja tomaatilla.
Kun sen nyt vihdoin sain kotimaan kilpiin niin ajattelin että laitellaan tänne muutama kuva rojektista. Tarkoituksena olisi pysyä melko maltillisena, mutta ainakin puskureita, panssarointia ja perien päivitystä olisi luvassa. Toivottavasti aiemmin kuin myöhemmin, se kuitenkin riippuu tuosta finanssipolitiikasta. En tähän hätään löytänyt aloituskuvaa mistään, mutta jos sen koneeltani löydän niin lisään myöhemmin. Auton takajouset olivat aivan loppu ja muutenkin piti saada päivitystä jousitukseen ja renkaisiin ennen maahantuontikatsastusta. Kun en hölmö ollut tuonnut korotus-sarjaa samassakontissa kun autokin enkä löytänyt mieleisiäni systeemeitä sopuhintaan niin piti ruveta soveltamaan. Kaverini on laitellut ilmajousia muutamiin autoihin ja se ajatus alkoi kuulostaa hyvältä. Ensin oli tarkoitus laittaa vain yksi pussi banjonpäälle, lehtijousien toimiessa "tukivarsina", mutta aikamme mittailtuamme se ei olisi toiminut mielestämme yhtähyvin ja sovittaminen olisi ollut vaikeampaa. Soitto Timolle Off Road Tarvikkeeseen auttoi etupään ongelmaan. Hyllystä löytyi Dobinsonin korotus jouset LJ Tojoon jotka pitäisi käydä Cherokeehen. Ja pidemmät Dobinsonin iskarit tilattiin eteen ja taakse. Sitten vaan purkamaan jousitusta. http://i19.photobucket.com/albums/b1...2/P6260043.jpg Kun etujouset saatiin irti ja ruvettiin mittailemaan, niin huomattiin että Dobinsonin jousen alapää istui melkohyvin Jeeppiin, mutta yläpään silmä oli huomattavasti suurempi. http://i19.photobucket.com/albums/b1...2/P6260048.jpg Sitten piti vähän mittailla ja miettiä, jonka jälkeen hetkeksi sorvin ja migin ääreen. Sitten syntyi isompi yläpään kiinnityspiste sille jouselle ja siellä se nyt asustaa. http://i19.photobucket.com/albums/b1...2/P6270050.jpg http://i19.photobucket.com/albums/b1...2/P6270049.jpg http://i19.photobucket.com/albums/b1...2/P6270051.jpg http://i19.photobucket.com/albums/b1...2/P6270052.jpg Kuoleutunuiden takajousien kanssa näytti siltä että jeeppi keulisi. Sen jälkeen päästiin takapään pariin. Takapään homma olkoi mittailulla ja meittimisellä jota tuli tehtyö niin paljon että ei olisi tuntipalkoille päässyt. Ensimmäisenä piti löytää ilmapusseille sopivapaikka ja sitten ruveta suunnittelemaan kiinnikkeitä ja tukirakenteita. Romuläjästä löytyi sopivankokoinen jämerä U-palkki joka toimi tukena ja pussien yläpäänkiinnikkeiden kiinnityspisteenä. http://i19.photobucket.com/albums/b1...2/P6280058.jpg Sitten taas mittailtiin ja mietittiin mitä tehdään, sekä soviteltiin ilmapusseja paikoilleen. http://i19.photobucket.com/albums/b1...2/P6280055.jpg http://i19.photobucket.com/albums/b1...2/P6290061.jpg http://i19.photobucket.com/albums/b1...2/P6280056.jpg http://i19.photobucket.com/albums/b1...2/P6280057.jpg Sen jälkeen ruvettiin mittailemaan ja miettimään ilmapussien alapään kiinnitystä. Alapään kiinnikkeet tehtiin U-pokatusta 3mm (jos muistan oikein) pellistä jota boxaamalla ja ylimääräisellä tuennalla oli omiaan sinne. http://i19.photobucket.com/albums/b1...2/P6280060.jpg http://i19.photobucket.com/albums/b1...2/P6290062.jpg Senjälkeen ruvettiin sovittelemaan taka iskareita jotka eivät tuntuneet millään ilveellä sopivan sinne ja vihdoin viimein hylättiin pidemmät Dobinsonit tilapäisesti ja laitettiin alle vuosikausia hyllyssäpyörineet Rancho 5000 iskarit ja tehtiin niille uudet kiinnikkeet. Vasemmanpuolen alakiinnike piti kääntää toisinpäin kun ilmapussi oli nyt sen paikalla. Yläkiinnikkeet tehtiin uudestaan ja ne kiinnittyivät ilmapussien tukipalkkiin. Pariviikkoa myöhemmin tulivat renkaat Englannista jotka olivat Kumho KL71 32x11,5-15 ja sopivat vakiovanteiden kanssa pyörimään hyvin vakio levikkeiden sisällä. Rajoitin tappeja piti kylläkin säätää kun renkaat ottivat kiinni alatukivarsiin. http://i19.photobucket.com/albums/b1...2/P7160079.jpg 235/75-15 http://i19.photobucket.com/albums/b1...2/P7160080.jpg 32x11,5-15 Noissa kuvissa perä ei ole oikeassa korkeudessa kun ilmapusseissa ei ollut tarpeeksi ilmaa. Siitä ei ole tietoa mitenpaljon tuota korotusta oikein tuli, kun en muistanut mitata mikä se vakio korkeus oikein oli, mutta ihan hyvin nuo uudet renkaat on sopineet sinne eivätkä hajoittaneet paikkoja viimeviikonloppuna Kulmakorvessakaan. Tässä projektissa auttoivat suuresti Kone ja Metalli Eronen, sekä Agrihuolto Niemeläinen joten suuri kiitos heille. |
Viime Perjantaina vietin suuren osan päivää Jamantilla irroittelemassa vetopistettä vanhemmasta XJ:stä.
Paikalleen laittaminen oli paljon nopeampaa kun sen pois ottaminen. http://i19.photobucket.com/albums/b1...2/P8020141.jpg http://i19.photobucket.com/albums/b1...2/P8020140.jpg Kiitokset Jamantille hyvästä asiakaspalveluksesta. |
Tänään sitten sain vihdoin ja viimein ruuvattua Suomen kilvet Jeeppiin.
Tekaisin alumiinilevystä adapterin taakse ameriikkalais kilpien kiinnityksen ja Suomen kilpien väliin. http://i19.photobucket.com/albums/b1...2/P8060161.jpg Projektin tarvikkeita. Ajelin tuo vanhakilpi kiinnitettynä koko kesän ja kun olin menossa hakemaan Suomen kilpiä konttorilta niin joku siviilipukuinen konstu seurasi perässä ja halusi "jutella kilvistäni". Sittenhän siihen tuli auto ja pyöräpartiokin. Asiat selvisivät ihan OK, tuumivat että auto liikkuu tältä parkkipaikalta vain nuo kilvet sisällä :rolleyes: Rekisteriotteen mukaan tuo kilpihän kuului tuohon autoon ja kun saivat tietää että tein noita hommia tuolla ulkomailla niin kyselivät että oonko tulossa heille töihin :D http://i19.photobucket.com/albums/b1...2/P8060162.jpg Mattamustaa rallimaalia pintaan. http://i19.photobucket.com/albums/b1...2/P8060163.jpg Vihdoin ja viimein kilvet kiinni. |
Aika paha tuo POLIISI-kilpi. :D Oot huumorimiehiä? :)
Edit: Lainaus:
|
Jätin tuon kilven paikoilleen vaikka mulla olikin "punaiset kilvet" ihan sen takia että halusin katsoa miten pitkään kestää ennenkuin pysäytetään.
Oli aika hassua kun ajelin sillä noin 3kk ja monta tuhatta Km ja sitten pysäytetään konttorinpihaan kun on hakemassa kilpiä. :p |
Noista tulevaisuuden suunnitelmista sen verran että pohjapanssari on jo varattu ja pitäis saada varmaankin ensiviikolla.
Eteen ja taakse olisi tarkoitus saada hankittua järeämmät puskurit sekä taakse rengas/jerry/HiLift tunkki teline siihen puskuriin. Periin tekisi mieli super30/35 sarjoja ARB:llä ja 4.56 rattailla. Myöskin sellaiset putkitukivarret olisi ostoslistalla jotka antais tilaa renkaille vähän lisää ja olisivat vahvempia. Nuo nyt tuli ekaks mieleen, ainahan se nälkä kasvaa syödessä. |
Niin tuosta edellisestä listasta unohtui yksi asia joka olisi tarkoitus saada tehtyä tässä syksyn mittaan, nimittäin takajousituksen muutos täysin ilmalle. Eli vanhat ja huonot lehtijouset pois ja LJ tyyliset kustomi tukivarret + panhard tilalle.
|
kun hankit uudet tukivarret ni osta säädettävät! joustaa paremmin ja saa casterin / pinionin kulman kohilleen. nii ja saa akseliväliä kasvatettua reilu tuuman (lyhenee korottaessa/etuylitys" kasvaa")
|
Sivu luotu: 05:44 (GMT +2). |