Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Nivan turbo (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=61080)

Punanenä 11.07.2009 13:30

Nivan turbo
 
Olisi tulossa puhallin nivaan ja ajattelin asentaa kaasuttajan turbon imupuolelle kun nurkissa ei satu pyörimään paineistettua kaasutinta,
Onko kokemuksia kenelläkään mitä ongelmia tästä voi seurata vai toimiiko systeemi ylipäänsäkkään tällälailla?

sisua45 11.07.2009 15:03

Noita oli käytössä ennen ruiskujen aikakautta, 70-80 luvulla. Muistaakseni vanhassa rellu 5 turbossa on kaasari ennen ahdinta. Kyllä sen pelaamaan saa. Yleensä ei tartte kovin isoa kaasaria, vakiokaasari riittää pitkälle uusilla suuttimilla. Jenkit laitto Datsun 240 Zetaan vain toisen kaasuttimen ahtamisen yhteydessä, kaksi olis ollu liikaa.

Joissain ahtimissa (usein dieseleissä) on tiivisteenä sellainen männänrenkaan näköinen osa. Sellainen ei käy "imu-turboon", menee bensa öljyn joukkoon.

Ja hommaa seosmittari. :)

ventora 11.07.2009 15:27

rellu 5 on paineistettu solexsi lisä piirillä.minkä tahansa kaasuttimen voi paineistaa.

Jani E 11.07.2009 15:38

1,0L(999cc) uno firen kaasari toimii ihan sellasenaan turbon painepuolella!
pitää vaan olla ahtojenmukaan säätyvä pensanpaineen säädin!

sisua45 11.07.2009 15:53

Lainaus:

rellu 5 on paineistettu solexsi lisä piirillä.minkä tahansa kaasuttimen voi paineistaa.
...eli muistin väärin... :D

lintta 11.07.2009 16:00

ei muutakun ostat esim weberin DAT kaasarin jostain ja tilaat freetechnicsiltä siihen turbon tiivistesarjan. siihen saa ainakin suuttimia tilailtua ymym et saa sen laatokan toimimaankin:D

Punanenä 11.07.2009 18:35

Parastahan olisi tuo paineistettu kaasutin mutta laitos rakennetaan ääripienellä pudjetilla enkä mielelläni osta mitään vaan olisi tarkoitus muokata jo olemassa olevista romuista jotain..
Tuossa googlettamalla huomasin tälläisen systeemin olevan jopa yleinen,siinä on kyllä omat ongelmansa kuulema,kokeillaan ja katsotaan mitä se tekee..
kaasuttaja on weber 32/36 mekaaninen ja turbo on fokuksen vakio garretti(nyrkinkokoinen mötikkä).
Tuli näitä turboja ostettua 2kpl.toinen uusi ja toinen vähänkäytetty kolariautosta 25€ kpl:D:D:D

Punanenä 11.07.2009 19:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 574690)
Noita oli käytössä ennen ruiskujen aikakautta, 70-80 luvulla. Muistaakseni vanhassa rellu 5 turbossa on kaasari ennen ahdinta. Kyllä sen pelaamaan saa. Yleensä ei tartte kovin isoa kaasaria, vakiokaasari riittää pitkälle uusilla suuttimilla. Jenkit laitto Datsun 240 Zetaan vain toisen kaasuttimen ahtamisen yhteydessä, kaksi olis ollu liikaa.

Joissain ahtimissa (usein dieseleissä) on tiivisteenä sellainen männänrenkaan näköinen osa. Sellainen ei käy "imu-turboon", menee bensa öljyn joukkoon.

Ja hommaa seosmittari. :)

Miksi seosmittari?sellainen kojelautamalli vai testerimallinen?

tdi 11.07.2009 19:05

mutta eikös tuohon mee bemarin ruutta heittämällä? eiks se kone oo joku bemarinkopio? näin ainakin yks toimiva turbo lada toteutettu :)

lintta 11.07.2009 19:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä (Viesti 574718)
Miksi seosmittari?sellainen kojelautamalli vai testerimallinen?


no vaikka ihan sen takia et saat sen pannun säätöihin ja et joutuis niin helposti koneremppaa tekemään:D ja tuo kojelauta malli tietysti.

Punanenä 11.07.2009 19:12

Mutta seossuhdehan pysyy samana kaasuttajan ollessa turbon imupuolelle vanhalla kaasarilla jossa vanhat säädöt

bluevan 11.07.2009 19:14

Mahtaako sittenkään pysyä samana.

Punanenä 11.07.2009 19:17

Mikä sitä muuttaisi? Kaasutinhan seostaa ilman aina lähes samoin virtauksesta riippumatta,esim 2000rpm seos on lähes sama kuin 8000rpm.. Olenko väärässä?

sisua45 11.07.2009 19:19

Lainaus:

Miksi seosmittari?sellainen kojelautamalli vai testerimallinen?
Siksi ettei mene mäntä puhki. :D

Lainaus:

mutta eikös tuohon mee bemarin ruutta heittämällä? eiks se kone oo joku bemarinkopio? näin ainakin yks toimiva turbo lada toteutettu
Ladan koneella ei ole mitään tekemistä Bemun kanssa. :rolleyes: Mosse on karkea kopio, tosin sekin aivan erilainen todellisuudessa. Vain venttiilikoppa on lähes samanlainen.

Lainaus:

Mutta seossuhdehan pysyy samana kaasuttajan ollessa turbon imupuolelle vanhalla kaasarilla jossa vanhat säädö
Noinhan sitä luulis, mutta... :)

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=8499

Mulla on tuollainen FMI seosmittari vanhassa Bemussa. Suosittelen lämpimästi. Lambda on neljällä johdolla, eli lämmitettävä. Mittari alkaa näyttämään nopeasti.

elhapero 11.07.2009 19:38

Vanhan Volvon tai Saabin strömberg 175 cd (pässin muna) kaasuttaja käy paineistukseen suoraan.Korkeapaine polttoaine pumppu ja ahtopaineesta säätävä polttoaineen paineen säädin esim,Saab 900 turbosta löytyy ahtopainella säätyvä pumppu.Kaasuttajassa koho pitäisi olla muovinen koska polttoaineen paine on kaasuttajassa noin 0,3bar enemmän kuin ahtopaine,peltiset kohot ei kestä ylipainetta.

MotorPsycho 11.07.2009 20:49

no entäs paineistaa koko kaasuttimen koteloon joka on tehty kaasuttimen ympärille?? ongelmia? en tiedä enkä osaa sanoa! tiivistys?

pee 11.07.2009 21:37

äkkiä ajatellen jos kaasari on turbon imupuolella, niin koko seos menee ahtimen läpi... mitäs siitä seuraa...

ainakin puhdas ahdin :eek:

Bj Andy 11.07.2009 22:17

Tähän asiaan ei ole kuin mielipide...

Dumppiin kun laittaisi sytytystulpan,niin ainankin efekti oisi kohdallaan:D:D:D

lintta 12.07.2009 04:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 574757)
Tähän asiaan ei ole kuin mielipide...

Dumppiin kun laittaisi sytytystulpan,niin ainankin efekti oisi kohdallaan:D:D:D


:D:D:D:D

melkein jos tällästä alkas itte toteuttaan tollasella mini budjetilla niin marssisin lähimmälle romutontille ja nyppis jostain alkuperäsestä kaasari turbo vehkeestä kaasarin paineensäätimen ja pumpun. seosmittariin kyllä kannattais sijottaa muutama euro niin ei joudu niin useesti sitä mottia levittelemään kun huohottaa niin pirusti ja käy vaan kolmella.....

tiipe 12.07.2009 05:55

jos haluaa halvalla katsella seoksia niin kylmä mallin lambada ja normaali yleismittari niin kyllä niilläkin saa säätöihin näin toimittii vuonna miekka ja kierves eli 90 luvun alkupuolella mut jokainen tyylillään .

bluevan 12.07.2009 07:35

Yksi melko edullinen vaihtoehto olis myös K-Jetronic jostain vanhasta ahtosaabista
Saattais olla jopa toimintavarmempi.

sisua45 12.07.2009 09:11

Lainaus:

kkiä ajatellen jos kaasari on turbon imupuolella, niin koko seos menee ahtimen läpi... mitäs siitä seuraa...

ainakin puhdas ahdin :eek:
Jos on oikeen mallinen ahdin, niin ei mitään. Dieselin ahtimella menee bensaa öljyn joukkoon.

Mulla on vanha, joku 1978, jenkkien tekemä kirja turboahtamisesta. Siinä on yli puolet autoista "imuturboja". Sääli kun ei ole skanneria, siinä on hyviä kuvia ja tietoa aiheesta.

Jenkeillä on kaasari aivan kiinni kompressori pesässä. Välkkärin käyttö voi olla ongelmallista, kertyykö bensa sinne? Itte en välkkäriä laittais.

Punanenä 12.07.2009 10:47

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=35099

Onkohan tämä nyt dieselin vai bensamoottorin? No tämä sinne nyt jokatapauksessa tulee.
Luin jostakin ettei välijäähdytintä pysty käyttää tälläisessä systeemissä,polttoaine jää jäähdyttäjän kylmille seinämille eikä mene eteenpäin

Punanenä 14.07.2009 17:08

Saatu pyörimään muttä helvetti......
 
Mikä prkle on kun sain hyrrän pyörimään niin ilmaan lenti komea öljysuihku:mad:.
Onko turbo paskana vai onko joku asennusvirhe vai mikä?
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=35361

jake74 14.07.2009 17:13

lähteekö öljynpaluuletku ylöspäin? ei saa oikeen selvää kuvasta.


Sivu luotu: 20:01 (GMT +2).