![]() |
Nivan turbo
Olisi tulossa puhallin nivaan ja ajattelin asentaa kaasuttajan turbon imupuolelle kun nurkissa ei satu pyörimään paineistettua kaasutinta,
Onko kokemuksia kenelläkään mitä ongelmia tästä voi seurata vai toimiiko systeemi ylipäänsäkkään tällälailla? |
Noita oli käytössä ennen ruiskujen aikakautta, 70-80 luvulla. Muistaakseni vanhassa rellu 5 turbossa on kaasari ennen ahdinta. Kyllä sen pelaamaan saa. Yleensä ei tartte kovin isoa kaasaria, vakiokaasari riittää pitkälle uusilla suuttimilla. Jenkit laitto Datsun 240 Zetaan vain toisen kaasuttimen ahtamisen yhteydessä, kaksi olis ollu liikaa.
Joissain ahtimissa (usein dieseleissä) on tiivisteenä sellainen männänrenkaan näköinen osa. Sellainen ei käy "imu-turboon", menee bensa öljyn joukkoon. Ja hommaa seosmittari. :) |
rellu 5 on paineistettu solexsi lisä piirillä.minkä tahansa kaasuttimen voi paineistaa.
|
1,0L(999cc) uno firen kaasari toimii ihan sellasenaan turbon painepuolella!
pitää vaan olla ahtojenmukaan säätyvä pensanpaineen säädin! |
Lainaus:
|
ei muutakun ostat esim weberin DAT kaasarin jostain ja tilaat freetechnicsiltä siihen turbon tiivistesarjan. siihen saa ainakin suuttimia tilailtua ymym et saa sen laatokan toimimaankin:D
|
Parastahan olisi tuo paineistettu kaasutin mutta laitos rakennetaan ääripienellä pudjetilla enkä mielelläni osta mitään vaan olisi tarkoitus muokata jo olemassa olevista romuista jotain..
Tuossa googlettamalla huomasin tälläisen systeemin olevan jopa yleinen,siinä on kyllä omat ongelmansa kuulema,kokeillaan ja katsotaan mitä se tekee.. kaasuttaja on weber 32/36 mekaaninen ja turbo on fokuksen vakio garretti(nyrkinkokoinen mötikkä). Tuli näitä turboja ostettua 2kpl.toinen uusi ja toinen vähänkäytetty kolariautosta 25€ kpl:D:D:D |
Lainaus:
|
mutta eikös tuohon mee bemarin ruutta heittämällä? eiks se kone oo joku bemarinkopio? näin ainakin yks toimiva turbo lada toteutettu :)
|
Lainaus:
no vaikka ihan sen takia et saat sen pannun säätöihin ja et joutuis niin helposti koneremppaa tekemään:D ja tuo kojelauta malli tietysti. |
Mutta seossuhdehan pysyy samana kaasuttajan ollessa turbon imupuolelle vanhalla kaasarilla jossa vanhat säädöt
|
Mahtaako sittenkään pysyä samana.
|
Mikä sitä muuttaisi? Kaasutinhan seostaa ilman aina lähes samoin virtauksesta riippumatta,esim 2000rpm seos on lähes sama kuin 8000rpm.. Olenko väärässä?
|
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=8499 Mulla on tuollainen FMI seosmittari vanhassa Bemussa. Suosittelen lämpimästi. Lambda on neljällä johdolla, eli lämmitettävä. Mittari alkaa näyttämään nopeasti. |
Vanhan Volvon tai Saabin strömberg 175 cd (pässin muna) kaasuttaja käy paineistukseen suoraan.Korkeapaine polttoaine pumppu ja ahtopaineesta säätävä polttoaineen paineen säädin esim,Saab 900 turbosta löytyy ahtopainella säätyvä pumppu.Kaasuttajassa koho pitäisi olla muovinen koska polttoaineen paine on kaasuttajassa noin 0,3bar enemmän kuin ahtopaine,peltiset kohot ei kestä ylipainetta.
|
no entäs paineistaa koko kaasuttimen koteloon joka on tehty kaasuttimen ympärille?? ongelmia? en tiedä enkä osaa sanoa! tiivistys?
|
äkkiä ajatellen jos kaasari on turbon imupuolella, niin koko seos menee ahtimen läpi... mitäs siitä seuraa...
ainakin puhdas ahdin :eek: |
Tähän asiaan ei ole kuin mielipide...
Dumppiin kun laittaisi sytytystulpan,niin ainankin efekti oisi kohdallaan:D:D:D |
Lainaus:
:D:D:D:D melkein jos tällästä alkas itte toteuttaan tollasella mini budjetilla niin marssisin lähimmälle romutontille ja nyppis jostain alkuperäsestä kaasari turbo vehkeestä kaasarin paineensäätimen ja pumpun. seosmittariin kyllä kannattais sijottaa muutama euro niin ei joudu niin useesti sitä mottia levittelemään kun huohottaa niin pirusti ja käy vaan kolmella..... |
jos haluaa halvalla katsella seoksia niin kylmä mallin lambada ja normaali yleismittari niin kyllä niilläkin saa säätöihin näin toimittii vuonna miekka ja kierves eli 90 luvun alkupuolella mut jokainen tyylillään .
|
Yksi melko edullinen vaihtoehto olis myös K-Jetronic jostain vanhasta ahtosaabista
Saattais olla jopa toimintavarmempi. |
Lainaus:
Mulla on vanha, joku 1978, jenkkien tekemä kirja turboahtamisesta. Siinä on yli puolet autoista "imuturboja". Sääli kun ei ole skanneria, siinä on hyviä kuvia ja tietoa aiheesta. Jenkeillä on kaasari aivan kiinni kompressori pesässä. Välkkärin käyttö voi olla ongelmallista, kertyykö bensa sinne? Itte en välkkäriä laittais. |
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=35099
Onkohan tämä nyt dieselin vai bensamoottorin? No tämä sinne nyt jokatapauksessa tulee. Luin jostakin ettei välijäähdytintä pysty käyttää tälläisessä systeemissä,polttoaine jää jäähdyttäjän kylmille seinämille eikä mene eteenpäin |
Saatu pyörimään muttä helvetti......
Mikä prkle on kun sain hyrrän pyörimään niin ilmaan lenti komea öljysuihku:mad:.
Onko turbo paskana vai onko joku asennusvirhe vai mikä? http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=35361 |
lähteekö öljynpaluuletku ylöspäin? ei saa oikeen selvää kuvasta.
|
Sivu luotu: 20:01 (GMT +2). |