Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   bosch laturi ongelma? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=60598)

MotorPsycho 25.06.2009 20:24

bosch laturi ongelma?
 
eli ongelma on moinen, patrolliin 24 volttisen järjestelmän rinnalle tuli 12 volttinen järjestelmä, laturi on bosch ja navat on b+ eli virta akulle ja d+ eli heräte. sitten pikkaisen sivussa on napa jossa on pelkkä +. sitten on napa kokonaan toisessa sivussa ja siinä on bakeliitti eristeinen napa jossa ei lue mitään, ongelma on se että auto tyhjäkäynnillä lataa 14,7v ja kierroksilla lähemmäs 16volttia, tyhjäkäynnillä palaa latausvalo!?. uusin säätimen varalta ja vika ei korjaantunut. ilman herätettä kun "polkaisee" laturin mukaan niin sekään ei auta.toisessa autossa oli sama systeemi ja siinä ei ollut ongelmaa vaikka kylläkään laturi eiole sama. herätteen välissä on latausvalo ja siihen tulee virta 24v releeltä jolla ohjataan tuo 12v läpi, onkohan mahdolista että tuo bakeliitti napa olisi laturin maadoitus kun kohta ei tule muuta mieleen?? ideoita kiitos kun ei nyt huvittaisi laturia vaihtaa vielä

Pörö 25.06.2009 21:06

Melko romussa (delco remy) tuo + menee puolalle.

Mulla on 12v (bosch) lisälaturi kaderossa ja siinä on 3 johtoa jotta toimii, paksuin menee akulle ja toiseen ohuempaan tulee valolta heräte ja toinen suoraan akulta josta säädin haistelee akun varausta.

Tuolla jotain http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektro...i/liitmerk.htm

Angelo 26.06.2009 08:43

Tuossa on jotain kytkentä kaavion tapaista mitä tuli kerran netissä vastaa. http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektro...i/liitmerk.htm
Tuntuu joka merkillä olevan hieman eri merkinnät.

Rekisteröimätön 27.06.2009 06:55

Mites tuo laturi on eristetty 24V järjestelmästä??? Jos on moottorissa kiinni ilman eristeitä, on autossasi 36V järjestelmä tällä hetkellä! (+24v + 12V = 36V) ja tuo 12V menee maapuolelle eli näkyy yleismittarilla mitattuna 12V laturin B+:sta ja 24Vakun -navasta mittaamalla (-12V maapotentiaali!)

Ei muuten, mutta rakensin huoltoautoon saman jutun ja meni polttimoita + startti ym.ym. Löysivät sitten IHAN vahingossa huollossa tuonkin vian --> loppui heti, kun ostin eristetyn laturin (ja kaikki maadoitukset 12V järjestelmästä "omaan" maahan, ei vahingossakaan koriin!!!)

Sota opettaa!!!!!!!

MotorPsycho 30.06.2009 19:58

joo kesti vastailut kun tietokone meni rikki, eli kyllä toimi edellisessäkin autossa systeemi mut ei tässä. tyhjäkäynnillä 27,5 oli 24 v puoli ja 15,0 12v puoli. ei ollut eristetty edellisessäkään.kokeilen jossain vaiheessa toisella laturilla et olisiko diodeja palanut laturista vai mistä moinen.

peLoGo 01.07.2009 08:40

Minähän en mistään mitään tiedä, mutta eikai se jännite nyt herranenaika laturin rungosta tule?

Mikki 01.07.2009 16:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja peLoGo (Viesti 572187)
Minähän en mistään mitään tiedä, mutta eikai se jännite nyt herranenaika laturin rungosta tule?

:eek::eek::eek:

Ookkona ikinä kuullu + maadoitteisista autoista????
Tuppas autoiun alkumetreillä olemaan suht yleisiä, kun JÄNNITE kulkee + --> -:n ja VIRTA - --> +::n!! Viksut sedät ajatteli, jotta virta määrää suunnan ja + pamautettiin runkoon... Eli tuossa oli silloin -12V järjestelmä. ÄLKÄÄ kysykö miten, mutta niin ne väitää...:confused::confused::confused:

Sähkö tekee kummallisia juttuja. Osta Britti tai patongin purijan ihme, niin mikään ei hätkäytä!
Ja lisää OT!

Etsi sähkömies ja anna sille vähän kipinää --> tuleehan muuten perin kiukkuinen miäs??? Taitaa olla hattivatteja se sukukunta, niistähän tulee ilkeitä,kun ne saa sähköä...:D:D:D


Sivu luotu: 18:00 (GMT +2).