Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Samuraihin kardaanikäsijarru (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=60576)

Paavo 24.06.2009 14:53

Samuraihin kardaanikäsijarru
 
Moi,

sopiiko SJ410/413 käsijarrukilkkeet suoraan Samuraihin? Jos molemmat sopii, onko isoa eroa kumpaa kannattaa käyttää? Mitä kaikkea tarvitaan: riittäkö vaijeri, kilpi ja rumpu?

Takakardaanin lähdön pulttijako ilmeisesti muuttuu, sopiiko SJ410/413 takakardaanin jakolaatikonpuoleinen pää suoraan samurain kardaanin perämurikanpuoleiseen osaan, eli onko osat saman mittaisia ja samalla poorilla? Vaikuttaako kuinka paljon kardaanin pituuteen, tarvitaanko lyhennystä/pidennystä? (oletus: ei muista muutoksista johtuvaa kardaanin pituuden muutostarvetta)

Vaihtoehtoisesti, olisko (lähes) yhtä helppoa viritellä samuraihin levykardaanikäsijarru? Mitä levyä ja satulaa kannattaisi suunnitella ensimmäisenä? Valmiiksi sopivaksi havaittu vaijeri? Satulanpidikkeen malleja? Onko tällaisdia tehty kuinka paljon?

Löytyykö jostain kaupallisia tuotteita, kuten tällaiset: http://www.x-eng.co.uk/X-BrakeDef.asp

sako 24.06.2009 18:35

Tuossa olis vähän tietoa asiasta.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=49659

Rak 25.06.2009 07:27

http://bremboaftermarket.com/It/Car_...earchMode=Size

http://www.brembo.com/ENG/catalogo_B...008/index.html

Siinä parit linkit samaan asiaan, jos siis mittojen perusteella levyä haluaa etsiä.

Suikkaa koskien laittaa hauksi halk.178 ja nelipulttinen niin löytyy sitikan levy joka on melkein suora ja halkaisija edellämainittu :)

88 25.06.2009 09:04

Levykasijarrusarja LT230-jakolaatikkoon saatavana (suoraan hyllystä). Sarja saatavana tilauksesta myös Suzuki SJ410- ja SJ413-malleihin. Muokkaamalla sarjan saa tietysti sopimaan myös muiden merkkien jakolaatikkoon/takakardaaniin.

Tossa on teksti kopsattu offroadpaja.fi sivuilta. En tiä onko samurain jakis erilainen
kun perus sj.

LaaLaa 25.06.2009 09:29

SJ413 käsijarru käy Samuraihin. Pulttijako kuitenkin pienempi.
SJ410 merkkivalollisen käsijarru käy myös mutta pulttijako vieläkin pienempi kun SJ413.
Tarvitset rumpu+kilpi+kengät, vaijeri ja ehkä myös kahvan.

Takakardaanin lähdön spooritus on sama Samurai, SJ413 ja SJ410 merkkivalollinen, pulttijako kaikissa eri. Halkaisiaj/pituus pitäisi kaikissa olla sama. Kardaanin mitta pitäisi olla sama.

Levyjarrun teko vaatii valmista sarjaa tai intoa/mahdollisuutta rakennella itse. Periaatteessa helppo toteuttaa mutta käytännössä vaatii sopivien osien löytymistä. Sopiva levy löytyy? 2-pyöräisistä, satula mikroautosta?

Ulkomuistista tuollaista, varaosakirjoista pitäisi varmistaa jos haluaa 100% varmuuden.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Paavo (Viesti 570763)
Moi,

sopiiko SJ410/413 käsijarrukilkkeet suoraan Samuraihin? Jos molemmat sopii, onko isoa eroa kumpaa kannattaa käyttää? Mitä kaikkea tarvitaan: riittäkö vaijeri, kilpi ja rumpu?

Takakardaanin lähdön pulttijako ilmeisesti muuttuu, sopiiko SJ410/413 takakardaanin jakolaatikonpuoleinen pää suoraan samurain kardaanin perämurikanpuoleiseen osaan, eli onko osat saman mittaisia ja samalla poorilla? Vaikuttaako kuinka paljon kardaanin pituuteen, tarvitaanko lyhennystä/pidennystä? (oletus: ei muista muutoksista johtuvaa kardaanin pituuden muutostarvetta)

Vaihtoehtoisesti, olisko (lähes) yhtä helppoa viritellä samuraihin levykardaanikäsijarru? Mitä levyä ja satulaa kannattaisi suunnitella ensimmäisenä? Valmiiksi sopivaksi havaittu vaijeri? Satulanpidikkeen malleja? Onko tällaisdia tehty kuinka paljon?

Löytyykö jostain kaupallisia tuotteita, kuten tällaiset: http://www.x-eng.co.uk/X-BrakeDef.asp


Rak 25.06.2009 10:46

http://www.x-eng.co.uk/X-BrakeSuzuki.asp
Tuollahan nuita, vajaa 150 puntaa/ setti

Kuvia kuin katto niin tuossa veijari tulee sisälle, ite en oo tuollaseen versioon vielä törmänny eli sopineeko sellaiseen jossa vaijeri on kokonaan ulkona? Kiinnitys kahvaan lienee samanlainen ja tietty vaijerin tuen saa kyllä tarttumaan pohjaan, että ei asentamatta mahda jäädä.

Paavo 03.07.2009 10:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rak (Viesti 570946)
http://www.x-eng.co.uk/X-BrakeSuzuki.asp
Tuollahan nuita, vajaa 150 puntaa/ setti

Kuvia kuin katto niin tuossa veijari tulee sisälle, ite en oo tuollaseen versioon vielä törmänny eli sopineeko sellaiseen jossa vaijeri on kokonaan ulkona? Kiinnitys kahvaan lienee samanlainen ja tietty vaijerin tuen saa kyllä tarttumaan pohjaan, että ei asentamatta mahda jäädä.

Tuolla ruonoillaan seuraavasti:

Lainaus:

To fit this kit, you will need to source a transfer box output flange to suit the bolt spacings on your rear prop shaft. This will most likely be the same as the flange which connects the transfer box to your front prop.

It may also be possible to modify the old drum, cutting it down to just the flange - but we have not tried this.
Onkohan tuo uuden jakiksen takalähtölaipan hommaaminen tarpeen samuraissa, siinähän on valmiiksi normaali kardaanilaippa jakiksen takalähdössä?

-Paavo

Rak 06.07.2009 22:59

Samuraissa eri pulttijako kun sj:ssä, ja tuohon levyyn näyttää olevan porattuna kaks pulttijakoa jotka on tod.näk kympin ja kolmentoista.

Eli ei liene tarpeen jos ottaa poran kauniiseen käteen ja täräyttää uudet reiät.

ja yleisesti ottaen suikan etukardaanin lähtölaippa ei taida tarttua jarrurummun tilalle, en ole kokeillut mutta edessähän on stefan liukupinta laipassa ja takana siinä on erillinen holkki.

Tietty jos akselissa pituus riittää niin poori lienne sama.

Paavo 22.10.2009 20:50

Kyselin x-brakesta että mille kardaanille (SJ410/413/Samurai) ne levyn pulttijaot on, eivät ole vastanneet...

-teemu 22.10.2009 23:47

Omaan samuraihini laitoin 413 kardaanijarrun.
Ei siinä tarvinnut muistaakseni mitään muuta ihmetellä kuin kilpi, rumpu, vaijeri ja kardaanin tumppia apuna käytten uudet reijät rumpuun.


Sivu luotu: 04:56 (GMT +2).