Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   12HT ongelma! (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=60163)

MankoLJ 09.06.2009 19:01

12HT ongelma!
 
Tarina menee näin:
Isä soitti eilen illalla että nyt hj:sta meni kone prkl! Vähän kyselin että mitä ihmettä :D
Oireita oli kamala savutus, välillä sysimustaa ja välillä valkeata,
Tehot karkasi jonnekkin ojaan, 2 ja 3 vaihteella pääs eteenpäin,
Turbon mittari heitteli eestaas,
Öljynpainetta kuulemma oli,
Syylärin paisuntasäiliössä olevasta reiästä paukutteli vettä pihalle.

Sellasia oireita ja tänään kävin katsomassa niin paisuntasäiliön vesi oli aika tummaa, eli taitaa öljyä siellä olla :(
Lämmöt ei ollu noussu ylimääräsiä, öljyä on ollu hyvin koneessa (kun on lisätty välillä)
Kokeilin käynnistää niin ei meinannu heti startata ja kun starttas niin pätki kovasti ja tuli valkeeta ja tummaa putkentäydeltä.

Mitähän on tapahtunu?? Onko "pelkästään" kannentiiviste viottunut vai mitä?? Kun ei koneista niin tajua... Auttakee :)

Jani E 09.06.2009 19:17

olisko perinteinen mäntävika?

Heikki L 09.06.2009 19:59

Ilmeisesti kone ei kolise kun et maininnut mitään??

Mulla oli samat oireet+ vielä helvetinmoinen kolina, kk laakeri sielä antautui.
Niin jäähdytys nesetisiin ei vaikuta ellei kampi lyö lohkoa halki

toyota4x4 09.06.2009 20:25

joskus on jouduttu vaihtaa kannentiiviste kulunut puhki sylintereiden välistä .n.500-700tkm ajetuissa , korjaantuu vaihtamalla uuteen

lepoantti 09.06.2009 21:22

hiukan vaikuttaa että kansipahvi antautunut. kaverin 12h-t:n pahvi kun tuli tiensä päähän niin kone oireili vähän samaan tapaan. avatahan tuollainen pitää joka tapauksessa niin siitä sen sitten näkee että mitä on vialla.

peLoGo 10.06.2009 06:43

Kyllähän tuo pahvivialta erittäinvahvasti kuulostaa, jos veden seassa öljyä niin onko öljynseassa vettä? Eli kun katot öljyt tikusta onko semmosta harmaata, ei niinkään öljynväristä mössöä? Jos on, älä helvetti käytä konetta enää ettei pääse laakerihommiin samalla jos nyt on vasta mennyt vain pahvi ;)

MankoLJ 10.06.2009 22:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sperman (Viesti 567432)
Ilmeisesti kone ei kolise kun et maininnut mitään??

Ei kuulunu kolinoita pätkytteli vaan.


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 (Viesti 567442)
joskus on jouduttu vaihtaa kannentiiviste kulunut puhki sylintereiden välistä .n.500-700tkm ajetuissa , korjaantuu vaihtamalla uuteen

Tälläistä diagnoosia sainkin tänään eli se sieltä on kulunu puhki. Ja tällä koneella on ajettu 560 tkm eli sopii kuvaukseen.


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja peLoGo (Viesti 567545)
Kyllähän tuo pahvivialta erittäinvahvasti kuulostaa, jos veden seassa öljyä niin onko öljynseassa vettä? Eli kun katot öljyt tikusta onko semmosta harmaata, ei niinkään öljynväristä mössöä? Jos on, älä helvetti käytä konetta enää ettei pääse laakerihommiin samalla jos nyt on vasta mennyt vain pahvi ;)

Ihan mustalta se öljy näytti tikun päässä.

Pitää aloittaa purku piakkoin.
Voi olla pultin ja mutterit aika hyvin jumissa kun ei sitä ole kukaan tainnu avata ikinä.
Kiitos vastauksista :)

ipancruiser 10.06.2009 23:08

Moro
Tähän koneen aukaisuun liittyen:kampiakselin etupäässä on viisikulmainen pultin kanta.
Mistä siihen sopiva hylsyavain löytyisi?

Ipa

Rekisteröimätön 11.06.2009 07:36

Kaivelet mujut pois edestä niin vähän syvemmältä löytyy 46mm tavallinen kanta, normihylsyllä ylettää.

timop

MankoLJ 07.07.2009 08:25

Noniin viime sunnuntaina aloin purkamaan tuota konetta ja apuna oli kunnon manuaali. Mutta teidän tietämystä tarvittais :/
Seurasin joka vaiheen tarkasti, yhdennentoista kohdalla tuli eka että mitäs V****A.
Ensimmäistä "push rodsia" nostaessa ylös se tulee n. 10 senttiä ylös ja sit stoppaa ja "jokin" kilahti alaspäin :( siitä "rod" nousee jo ylös suoraan.
Kaivelin toisia kuvia ja löysin tälläisen (2.kuvassa osa Nro. 13761 "Lifter") Se siellä taisi kilahtaa. Siitä tuli vaan mieleen kun korjausmanuaalissa ei mitään sellaisesta mainita että teinkö nyt jotain pahaa/väärin??? :(
Meneekö kasausvaiheessa tämä "Rod" tuohon "Lifteriin" vain painamalla vai?? Onko lifter siellä nokkaakselin päällä vaan odottelemassa :D:D


http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=34770

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=34771

MakeO 07.07.2009 08:46

Joo se push rodin pää vaan tarttuu pikkasen lifteriin kiinni öljyn voimalla eli ei sen vakavampaa.. Ku nostat kannen pois niin siinä vaiheessa näät millanen se lifterin reikä on eli jos se on poissa paikaltaan niin ei muutaku takas reikään vaan koska ei se minnekkään pääse katoamaan syystä että nokkaakseli on vastassa.. Kasaus vaiheessa ku laitat push rodeja paikalleen niin ne hakeutuu lifteriin ikäänkuin itestään :)

sisua45 07.07.2009 08:54

push rod = työntötanko
lifter = nostaja

Rekisteröimätön 07.07.2009 08:54

Viisaammat korjatkoon mutta se alakuppi on aika sopivassa reiässä ja jos on noussut ylös niin on ehkä avattava ne luukut sieltä alempaa moottorin sivusta jollet saa muuten pujotettua takaisin oikealle paikalleen. Ja jos otat niitä ylös niin kannattaa palauttaa alkuperäisille paikoilleen.

Pörö 07.07.2009 09:02

Muista myös puhaltaa paineilmalla ennen kasausta kaikki kannenpultin reijät puhtaaksi mujusta/vedestä, jää muuten pultit kantamaan.
nim.kokemusta on puhaltamatta jättämisestä......

MankoLJ 07.07.2009 09:35

Joo no hyvä ettei mitään "tapahtunu" :D Kylläpä helpotti :P
Kiitos taas neuvoista!!!!

Pitää muistaa puhaltaa pultinreiät puhtaiks.
Vois ottaa muutaman kuvan työmaalta kun meen uudestaan ahkeroimaan.

Rekisteröimätön 07.07.2009 13:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ipancruiser (Viesti 567755)
Moro
Tähän koneen aukaisuun liittyen:kampiakselin etupäässä on viisikulmainen pultin kanta.
Mistä siihen sopiva hylsyavain löytyisi?

Ipa


Siis 46 mm on mutteri siellä kuten yllä todettiin
Mutta toi mutteri pitää sit kasausvaiheessa vetää tiukkaan. Isoperä päälle, vitonen silmään ja toinen polkemaan jarrua. Ja kunnon jatkovarrella muistaakseni 400 Nm momenttia. Voi siivapyörään tehdä lukitustyökalunkin ettei pyöri mukana

C.rok

Jappi 07.07.2009 16:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pörö (Viesti 573589)
Muista myös puhaltaa paineilmalla ennen kasausta kaikki kannenpultin reijät puhtaaksi mujusta/vedestä, jää muuten pultit kantamaan.
nim.kokemusta on puhaltamatta jättämisestä......

Bensakoneista on lohkojakin haljennut tuosta syystä.

MankoLJ 20.07.2009 20:13

Isä olikin jo nostanut kannen ainakin viikko sitten porukalla pois ja kyllä sieltä se pahvi oli kulunu/palanu puhki. Viimeisestä välistä selvästikkin.
Nyt kansi viedään huoltoon Hiomo Kantaselle ja sitten takaisin kiinni. Turbokin oli kulunutta kamaa ja tunki öljyä jostain välistä ja välyksiä tuntui :S

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=35535

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=35537

Aika lahjakkaasti tunkee paskoo jostain välistä pihalle kun on kunnon kerrokset pakopuolen reunoilla :S

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=35536

Jotain gasket removeria ja lasta käteen ja puhdistelemaan paikkoja :)

Heikki L 20.07.2009 21:31

tarkistitteko männän rengas urat? ne menis nyt kuitenkin samaan rahaan kun kansi on pois, ja kk-laakerit

MankoLJ 21.07.2009 20:25

Ei olla tarkistettu eikä nyt aletakkaan vaikka olis kuinka järkevää :( Pitää saaha isälle veneenvetoon hojotin kuntoon.

Luigi81 22.07.2009 00:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MankoLJ (Viesti 577202)
Ei olla tarkistettu eikä nyt aletakkaan vaikka olis kuinka järkevää :( Pitää saaha isälle veneenvetoon hojotin kuntoon.

Vittumaista kun porsii tiedetyn mallivian takia veneluiskalle....:D

0ltzi 29.03.2010 20:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sperman (Viesti 577000)
tarkistitteko männän rengas urat? ne menis nyt kuitenkin samaan rahaan kun kansi on pois, ja kk-laakerit

itellä on kans pahvin vaihto edessä. onkos tuossa hommassa jotain kohtaa mihin tarvii kiinnittää erityisesti huomiota? esimerkiks ettei noita työntö tankojen järjestystä saa sekottaa?

ja mites noi männärengas urat tarkastetaan?

Heikki L 29.03.2010 20:18

no ne urat voi mittaa vaikka rakotulkilla, kun painaa renkaan pohjaan ei sais olla välystä.
niin tanbkoja ei saa sekottaa eikä myöskään kuppeja, eli kupit pois nokan päältä ja pussiin vaikka numeroiden että saa oikeeseen paikkaan takas.
ei välttämättä sovikkaan eripaikkoihin noi kupit.

Jani E 30.03.2010 07:51

ja jos haluaa jättää ne kupit paikoillensa ettei tartte purkaa pois niin kannattaa työtötankoja nostellessa varoa ettei ne nouse paikoiltansa pois. tahtoo pysyä siinä työntötangon päässä öljyn voimalla hyvin. koska sitten joutuu avaan koneen sivupellit!

JiiPee 30.03.2010 09:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju (Viesti 656392)
ja jos haluaa jättää ne kupit paikoillensa ettei tartte purkaa pois niin kannattaa työtötankoja nostellessa varoa ettei ne nouse paikoiltansa pois. tahtoo pysyä siinä työntötangon päässä öljyn voimalla hyvin. koska sitten joutuu avaan koneen sivupellit!

Onko HJ:n koneessa nostajat tarpeeksi painavat, että saa työntötangon siitä helposti irtoamaan?

Mersun om352:ssa on ainakin sen verran painavat kupit, että tuntee selvästi tikkua nostaessa, jos siellä on lisäpainoa tulossa mukana ylös. Siinä vaiheessa kun laskee tikun nostimineen takaisin lähes nokka-akselille asti ja pyörittelee sormin tikkua nopeasti ympäri edes takaisin, niin kuppi yleensä aina putoaa. Kuppi ei kerkiä mukaan niihin tikun edestakaisiin liikkeisiin, vaan ilmaa pääsee tikun päässä roikkuvaan kuppiin ja kuppi putoaa tikusta alas nokan päälle. Tikkua ei saa nostaa alussa kuin vähän, ettei kuppi nouse pois porauksestaan. En tiedä miten hyvin konsti toimii HJ:n koneessa.


Sivu luotu: 04:27 (GMT +2).