Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Ns. Maastureiden korirakenne (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=59726)

Rekisteröimätön 26.05.2009 21:32

Ns. Maastureiden korirakenne
 
Hei!

Mistähän löytyisi hyvä tietolähde joka valottaisi maastureiden runkorakenteita?

Onko olemassa jotain valmista taulukkoa jossa olisi esitetty onko auton kori itsekantava vai erillisrungolla varustettu? Itselläni tämä helpottaisi vertailua ja nopeuttaisi uuden haarastuspelin hankintaa.

Kykenisikö palsta tuottamaan perusrakenteen autojen rungoista tyylillä;

MERKKI MALLI Vuosimalli KORI JA RUNKO
Suzuki SJ410 1984 Kori + runko
jne...


Terveisin

Koneistaja

HeikkiH 26.05.2009 22:20

Äkkiseltään sanoisin että tuonne 2000-luvun alkuun kaikki paitsi Jeepit olivat rungollisia. Jeepissä tuli itsekantava, eli unibody 1984 XJ-malliin (korjatkaa jos olen väärässä).

Punanenä 27.05.2009 04:22

Ei nivassakaan ole runkoa vaikka jossain mainoksessa puhuttiin kestävästä teräspalkkirungosta...

Rekisteröimätön 27.05.2009 19:25

Kokoan tähän ketjuun perustaulukon:

MERKKI MALLI Vuosimalli KORI JA RUNKO
Suzuki SJ410 1984 Kori + runko
Kaikki 2000 alkuun rungollisia
Jeep XJ 1984-> itsekantava
Jeep XJ ->1984 kori+runko
Lada Niva kaikki vm itsekantava


Terv.

Koneistaja

-MaTTi- 27.05.2009 20:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 564075)
Kokoan tähän ketjuun perustaulukon:

MERKKI MALLI Vuosimalli KORI JA RUNKO
Suzuki SJ410 1984 Kori + runko
Kaikki 2000 alkuun rungollisia
Jeep XJ 1984-> itsekantava
Jeep XJ ->1984 kori+runko
Lada Niva kaikki vm itsekantava


Terv.

Koneistaja

No ei tää ny tolleen toimi, varsinkaan tuolla listaustavalla. :eek: Turha vaiva.

Kun on useita itsekantavalla korilla olevia alta 2000 olevia maastireita ja toisekseen Jeep XJ:tä ei ole vanhempaa kun -84, ja kaikissa niissä on itsekantava kori.

Rekisteröimätön 27.05.2009 21:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 564089)
No ei tää ny tolleen toimi, varsinkaan tuolla listaustavalla. :eek: Turha vaiva.

Kun on useita itsekantavalla korilla olevia alta 2000 olevia maastireita ja toisekseen Jeep XJ:tä ei ole vanhempaa kun -84, ja kaikissa niissä on itsekantava kori.

Terve!

Asiathan eivät listaudu ellei niitä listaa. Tarkoitus on tuoda alustava listaus, jota päivitettään ja korjataan tarpeen vaatisessa. Jos kaikki käyttäjät kertoisivat maasturinsa rakenteen, niin korirakenteen perusasiat olisivat helposti saatavassa muodossa. Uuden mallin tullessa listaa päivitetäisiin uuteen versioon. Vanhat autothan eivät enää korirakenteeltaan muutu, ellei itse muuta.
Missän tapauksessa ei ole tarkoitus esittää valmista... vaan koota perusasiat yhdenmukaiseksi. Samalla tavalla voisi lisätä taulukon sarakkeeksi jousituksen tyypin, akseleiden perusleveyden, välitykset yms.
TM aikoinaan esitti asiat näin. Nykyisin tietokoneaikan on vaan mielestäni huvittavaa lukea edelleen perusasioita tekstien seasta poimittuna. Orastavan harrastuksen kannalta em. listaus auttaisi ainakin itseäni tulevan maasturin hankinnassa ja modifioinnissa.

Voisitko kertoa muutaman itsekantavan maasturin joita on valmistettu ennen vuotta 2000?
Lisään ne taulukkoon niin tulee asia selkeämmäksi.

Terv.

Koneistaja

Nemi 27.05.2009 21:26

Pitäisköhän Koneistajan alottaa tää projekti vaikka sillä että hoimmais
itelleen vaikka tunnukset?

Palex 27.05.2009 22:04

Eiköhän olis helpompi listata ne autot joissa ei ole erillistä runkoa...:rolleyes:

Rekisteröimätön 28.05.2009 01:57

Mitä merkitystä sillä on, että onko runkoa vai ei? Ainakin uudemmat itsekantavat ovat aika fiksusti toteutettu ja akselit ovat kiinni autossa omilla "apurungoilla", joita on mahdollista korottaa kuten korinkin korotus tehdään, vielä sinäänsä hyvin että myös auton keskellä maavara kasvaa.

Punanenä 28.05.2009 04:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 564179)
Mitä merkitystä sillä on, että onko runkoa vai ei? Ainakin uudemmat itsekantavat ovat aika fiksusti toteutettu ja akselit ovat kiinni autossa omilla "apurungoilla", joita on mahdollista korottaa kuten korinkin korotus tehdään, vielä sinäänsä hyvin että myös auton keskellä maavara kasvaa.

On itsekantavassa ainakin turhaa painoa saatu pois menoa haittaamasta, rakentelua se kyllä vaikeuttaa jonkunverran
kun pitää tutkia mihin vinssit sun muut kiinnittää kun nittä runkopalkkeja ei ole...rungollinen on kyllä varmasti kestävämpi

offroadjouni 28.05.2009 06:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 564116)
Voisitko kertoa muutaman itsekantavan maasturin joita on valmistettu ennen vuotta 2000?
Lisään ne taulukkoon niin tulee asia selkeämmäksi.

Eipä niitä juuri taida olla Nivan ja Cherokeen (entäs Grandit?) lisäksi. Ei ainakaan tule mieleen muita.


Sivu luotu: 02:47 (GMT +2).