Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Cherokeen vesivuoto (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=59484)

Kaj 18.05.2009 12:49

Cherokeen vesivuoto
 
Moron,

Auto on Jeep Cherokee 4.0 vm. -90

Menin tuossa kevättalvella (omaa typeryyttäni) keittämään koneen sillä seurauksella, että jäähdystyjärjestelmästä tuli varmasti
kaikki vedet pihalle. Vettä tuli niin paisuntäsäiliöstä kuin auton alla olevasta "lovesta". Näkyy kuvassa ympäröitynä...

http://www.kolumbus.fi/~w430790/vuoto.jpg

Nyt tilanne on se, että vettä alkaa tulemaan samaisesta lovesta heti kun moottori on saavuttanut normaalin käyntilämpötilansa.
Ennen moottorin lämpeämistä vuotoa ei juurikaan esiinny. Kone käy muutoinkin nätisti eikä ainakaan öljyn joukossa näyttäisi oleva merkkejä vedestä.

Viisaammat varmasti osaavat kertoa mikä tuolla voisi olla antanut periksi varmaankin tuon keittämisen seurauksena.
Ja vielä jos saisi vinkkiä olisiko korjaaminen isokin operaatio itse tehtynä vai kannattaako homma jättää suosiolla ammattilaiselle?

Kiitos

JAMANT 18.05.2009 12:53

Siellä on lohkon takapäässä kampuran yläpuolella yksi vesiproppu, joko se on pullahtanut ulos tai ruoste on syönyt siihen halkeaman (todennäköisesti tämä on syy) ja keittäminen avasi sen!! Kone tai laatikko pois ja vauhtipyörä/vetolevy irti ja propun vaihto on ainoa toimiva ratkaisu!!!

Killman 19.05.2009 11:59

Roppu löytyy myös kannesta eli vuito saattaa olla siinä jos on tuuria.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=30165

JAMANT 19.05.2009 12:58

Jep, mutta silloin tuskin tulis kytkin/turbiinikopasta vettä, vaan valuis lohkon tai kytkin/turbiinikopan reunoja alas!

Se lohkossa oleva proppu näkyy Killmannin kuvassa moottoripukin kiinnityslevyn oikean yläsakaran takaa ruskeana!! Se alempi on nokka-akselin takatulppa ja sieltä ei vettä vuoda!!

Kaj 19.05.2009 13:21

Kiitos nopeista vastauksista ja selventävästä kuvasta.

Kumpi mahtaa olla helpompi keino... kone vai laatikko pois? Saako laatikon pudotettua alas purkamatta ensin kaikkea sen takana olevaa? Ja jos saa niin pääseekö silloin irrottamaan vauhtipyörän/vetolevyn ja käsiksi roppuun?

Sitten se typerin kysymys. Miksi vettä tulee pihalle vain käyntilämpötilassa, mutta ei muutoin? Maallikkona tuntuisi, että vettä tulisi pihalle käynnistyshetkestä alkaen mikäli lohkossa on ropun kokoinen reikä. :)

JAMANT 19.05.2009 13:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaj (Viesti 561775)

Kumpi mahtaa olla helpompi keino... kone vai laatikko pois? Saako laatikon pudotettua alas purkamatta ensin kaikkea sen takana olevaa? Ja jos saa niin pääseekö silloin irrottamaan vauhtipyörän/vetolevyn ja käsiksi roppuun?

Ottaisin laatikon pois, paljon helpompaa (tietysti, kun on laitteet siihen)!! Purettavaa: kardaanit, vivustot, letkut/piuhat, poikkipalkki, laatikko irti koneesta (paitsi jos tuo on automaatti, ensin turbiini irti vetolevystä), vetolevy (ja kytkin tietysti)/vauhtipyörä pois ja proppu pois ja uusi tilalle ja kasaamaan...

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaj (Viesti 561775)
Sitten se typerin kysymys. Miksi vettä tulee pihalle vain käyntilämpötilassa, mutta ei muutoin? Maallikkona tuntuisi, että vettä tulisi pihalle käynnistyshetkestä alkaen mikäli lohkossa on ropun kokoinen reikä. :)

Siellä on todennäköisesti hiushalkeama ruosteen tekemänä vielä, eli kun vesialkaa lämmetä, se laajenee ja järjestelmä paineistuu---> vuotaa!! Proppu ei ole siis pullahtanut, silloin vuotaisi suoraan ulos, mitä sisään kaadetaan!!!


Sivu luotu: 04:19 (GMT +2).