Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Kevään MOOTTORISAHAT (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=59330)

sjeeppi 13.05.2009 14:41

Kevään MOOTTORISAHAT
 
Miksi M-saha ei käynnisty...

- vaihda tulppa
- tarkista bensan tulo kaasarille vetämällä bensaletku irti kaasarista, jos tullee bensaa OK jos ei tule suodatin tukossa tai letku poikki.
- vaihda uudet Bensat seos 2,5% eli 1:40 ... siis 1dl. 2-T öljyä ja 5l. bensaa.
Käytä mielellään täys-synteettistä 2-T öljyä.


No näillä pitäsi sahan toimia... jaa niin se kaasarin säätö, kun suuttimet on kiinni aukaise L-suutinta 1 kierros ja vartti, joo ja H-suutin samaan, nyt kaasari on perusasetuksessa.

Blis 13.05.2009 15:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sjeeppi (Viesti 560374)
Miksi M-saha ei käynnisty...

- vaihda tulppa
- tarkista bensan tulo kaasarille vetämällä bensaletku irti kaasarista, jos tullee bensaa OK jos ei tule suodatin tukossa tai letku poikki.
- vaihda uudet Bensat seos 2,5% eli 1:40 ... siis 1dl. 2-T öljyä ja 5l. bensaa.
Käytä mielellään täys-synteettistä 2-T öljyä.


No näillä pitäsi sahan toimia... jaa niin se kaasarin säätö, kun suuttimet on kiinni aukaise L-suutinta 1 kierros ja vartti, joo ja H-suutin samaan, nyt kaasari on perusasetuksessa.

ei ihan nuilla ohjeilla kannata kaasaria säätää, nimittäin nykysahoissa on esim 3/4 kierrosta osassa perusasetus H-suuttimessa... muuten ihan jees, ainih, putsaa ilmanputsari...

AlluK 13.05.2009 17:03

Tossa sjeepin seoslaskussa oli pieni laskuvirhe, mutten mää viitti noin pienestä eres huomauttaa ;)

Rekisteröimätön 13.05.2009 17:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Allu2 (Viesti 560416)
Tossa sjeepin seoslaskussa oli pieni laskuvirhe, mutten mää viitti noin pienestä eres huomauttaa ;)

pysyy sääsket loitolla

pee 13.05.2009 20:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 560419)
pysyy sääsket loitolla

eipäs, vaan uikuttaa kuin sääski... vähemmät ölpät nuin tulee eli menee :D

sjeeppi 14.05.2009 06:40

KORJAUKSET JA SELITYKSET
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Allu2 (Viesti 560416)
Tossa sjeepin seoslaskussa oli pieni laskuvirhe, mutten mää viitti noin pienestä eres huomauttaa ;)

Joo niinpä tietenkin, empä korjaakkaan, vaan kerron miksi. Tehtaalla valmistajat suosittaa 2% seosta eli 1:50 1dl öljyä ja 5l. bensaa, kun käyttää valmistajan "pakkaamaa" tai ns. valmistajan logoilla varustettua 2-T öljyä.

MUTTA kun käyttää muuta 2-T öljyä suositus on 2,5% 1:40 1dl öljyä ja 5l. bensaa.
(tämä on yksi selitys)

Kerrompa sitten totuuden, miksi näin mennään. Käyttöohjeessa lukee 2% mutta Ainoastaan Suomessa ilmeisesti sitä ei lueta, se käyttöohje on jossain seinän tilkkeenä, edelleen myyntipakkauksessa, sillä on sytytetty saunan uuni ja paljon muita mielenkiintoisia selityksiä, miksi sitä ei lueta. Tänä päivänä sanotaan joka kerta ettei se ole Suomeksi tai ei sitä saatanan käyttöohjetta ole ollenkaan.

Se siitä ohjeesta, mutta kun valmistaja suosittaa 2%:sta seosta, no VALITETTAVASTI taas SUOMEN maan poijaat ja tytöt laittoi suurinpiirtein sen seoksen ja se oli 0,3%:sta...moottoriöljystä jopa 8%:seen perämoottoriöljyyn tehtyä. Ongelman teki nämä 0,3%:tin tyypit kun saha leikkasi kiinni.
JOTEN mitä teki SUOMEN sahamaahantuojat, suositellaan 2,5%:sta seosta, niin saadaan takuu tapaukset vähenemään ja näinhän kävi ne väheni jopa 30% - 40%

Tästä johtuu tämä seos sekoilu. (olipan jopa niin että liimattiin tarra joka sahaan että 2,5% 1:40 ja 98E bensa), no toi bensa juttu meni taas näin, kun 80-luvulla ja myöhemmikin sattui aina tapauksia jossa saha ei käynnistynytkään keväällä johtuen siitä että 95E:n tai 92:sen säilyvyys laski puolen vuoden aikana niin paljon ettei saha enään käynnistynytkään.
Kun sitten keksittiin taas maahantuojien ansiosta suosittaa 98E tai 99 niin sahat jopa lähti keväällä toimimaan.

Kaikenlaisia oikeita tarinoita noista kyllä riittää.

Sitten Vastaus Blissille suositus on aina se kierros auki tai vähän enemmän ennen 2008 valmistetuissa sahoissa.

Nykyään päästömääräyksistä johtuen ja kaasarivalmistajien uudesta tekniikasta säädöt jotain muuta. Uudessa Kalifornianmallissa on molemmat suuttimet 3,5 kierrosta auki.

Että missä pelissä on 3/4 osaa auki H-suutin ?

Sahan oikea säätö onkin sitten vähän vaikeampaa

jamppa.w 14.05.2009 06:54

kyllä niissä uusissakin sahoissa on vielä perus säästö L- kierrosauki, H-ruuvitkin 1-1,5 kierrosta mutta ne on rajoitettuja.
suurin vika nykykaasareissa on se että ne kanavat on niin perkeleen pieniä, niitä ei saa enään paineilmalla auki vaan joutuu peseen ultraäänipesurissa.

-MAKE- 14.05.2009 06:55

Kansa ei vaan vieläkään ymmärrä miten laittamalla 1 dl öljyä ja 5l bensaa saadaan kahta eri seoksen väkevyyttä vain käyttämällä eri öljyä.:rolleyes:

Lainaus:

2% seosta eli 1:50 1dl öljyä ja 5l. bensaa
Lainaus:

2,5% 1:40 1dl öljyä ja 5l. bensaa

Blis 14.05.2009 08:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- (Viesti 560561)
Kansa ei vaan vieläkään ymmärrä miten laittamalla 1 dl öljyä ja 5l bensaa saadaan kahta eri seoksen väkevyyttä vain käyttämällä eri öljyä.:rolleyes:

Kato riskimpää öljyä kun laittaa niin tulee vahvemmat seokset :D

sjeeppi 14.05.2009 14:02

KANSALLE TIEDOKSI
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- (Viesti 560561)
Kansa ei vaan vieläkään ymmärrä miten laittamalla 1 dl öljyä ja 5l bensaa saadaan kahta eri seoksen väkevyyttä vain käyttämällä eri öljyä.:rolleyes:

Vastauksenihan alkoi (Joo niinpä tietenkin, empä korjaakkaan, vaan kerron miksi.)

No laitetaan sitten oikein että ymmärtää Makekin 2,5% 1:40 1dl 2-T öljyä ja 4 litraa bensaa.

Tänään korjattu 5 sahaa. jokaisessa säädöt pielessä, nokeentunut "vanha" tulppa ja helevetin pahanhajuista vanhaa bensaa tankissa.

sjeeppi 14.05.2009 14:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja paj-ero (Viesti 560560)
kyllä niissä uusissakin sahoissa on vielä perus säästö L- kierrosauki, H-ruuvitkin 1-1,5 kierrosta mutta ne on rajoitettuja.
suurin vika nykykaasareissa on se että ne kanavat on niin perkeleen pieniä, niitä ei saa enään paineilmalla auki vaan joutuu peseen ultraäänipesurissa.

Kaasarin kanavat on olleet samankokoisia ainakin vuodesta 1984 (tarkistan asian)

Kaasari Walbro tai ZAMA, no tillotsonin sekokaasuttimista en tiedä muutakuin ettei se toimi... vähän niinkuin LUCAS autosähkössä.

Joo -81 Tillotsonin pienikanavainen HS186A ja Mopoissa käytettiin virikaasarina esim. Tillotson HL274A (tais toimiakkin jopa)

Walbro tuli varmuudella huhtikuussa 1986 malleilla WT9B ja WT52, näitä varmaankin on joissain malleissa tullut aikaisemminkin, nyt en ensihätään muuta löytänyt.

Tuo ultraääni juttu on totta, pura kaasari ns. atomeiksi ja sitten nesteeseen upotettuna ainakin pari tuntia, joskus onnistuu ellei ole hapettunut pahasti.
Ei kannata tehdä, uuden veroisia kaasareita löytyy melkein mistä tahansa, mullakin on muutama hyllyssä.

AtteL 14.05.2009 14:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sjeeppi (Viesti 560619)
Kaasarin kanavat on olleet samankokoisia ainakin vuodesta 1984 (tarkistan asian)

Kaasari Walbro tai ZAMA, no tillotsonin sekokaasuttimista en tiedä muutakuin ettei se toimi... vähän niinkuin LUCAS autosähkössä.

Joo -81 Tillotsonin pienikanavainen HS186A ja Mopoissa käytettiin virikaasarina esim. Tillotson HL274A (tais toimiakkin jopa)

Walbro tuli varmuudella huhtikuussa 1986 malleilla WT9B ja WT52, näitä varmaankin on joissain malleissa tullut aikaisemminkin, nyt en ensihätään muuta löytänyt.

Tuo ultraääni juttu on totta, pura kaasari ns. atomeiksi ja sitten nesteeseen upotettuna ainakin pari tuntia, joskus onnistuu ellei ole hapettunut pahasti.
Ei kannata tehdä, uuden veroisia kaasareita löytyy melkein mistä tahansa, mullakin on muutama hyllyssä.

Kerroppa miten saa vanhaan hussen a380 sahaan seoksen kohdalleen, siinä on tillotson, mallia en muista. Tarkoituksena tehä vastaava systeemi..
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=29402
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=29401

vänkäri 14.05.2009 15:44

Huhhuh ?
 
taitaa olla AtteL kuvissa ns. urakkasaha ?

= kaasu hirtetty pohjaan sähköteipillä

:P

mun isän perintösahassa (Jonsered) on urakka-aineksia: sammutin ei toimi ja kaasu koko ajan täysillä
joten se joka aloittaa saa myös jatkaa....ellei se reisivaltimo sitä ennen jnpp

Samsonite 14.05.2009 16:29

Eiks tuo kaasuliipasin oo vappaana?

AtteL 14.05.2009 16:50

Juu, toi teipattu lirputin on vaa kaasuliipasimen varmistin. Ja tuleva "projektisaha" on vain hupisahaamiseen ja nippukatkaisuun. 24" laippa ja 11kg:n paino ei harvennushakkuilla oo paras mahollinen..

http://www.youtube.com/watch?v=q8kJMHGtB6I
http://www.youtube.com/watch?v=kYhh_...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=3XX9TcznNE4

solihull 14.05.2009 17:01

Tervehdys!
Jos laittaa 1 dl öljyä 5l bensaa, tulee seoksesta a) 2% vai b) 2,5%?

Kumpikaan vastaus EI ole oikein ;-)

Öljyprosentti seoksessa tällöin on 1,96%...

TT

jamppa.w 14.05.2009 17:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sjeeppi (Viesti 560619)
uuden veroisia kaasareita löytyy melkein mistä tahansa

juu löytyyhän niitä kaasareita pitää vaan vaihdella kaasu/ryyppy akselit kun on melkein kaikissa erilaiset.

ja niitä kaasarimalleja löytyy monia, samaan saha malliin voi kuudenvuoden aikana olla jopa kolmella eri mallinumeroisella kaasarilla.
vaikka itse peruskaasari on sama, niin jotain muutoksia niissä muka olis.

AlluK 14.05.2009 18:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja solihull (Viesti 560656)
Tervehdys!
Jos laittaa 1 dl öljyä 5l bensaa, tulee seoksesta a) 2% vai b) 2,5%?

Kumpikaan vastaus EI ole oikein ;-)

Öljyprosentti seoksessa tällöin on 1,96%...

TT


Aivan oikein, mutta tätä juttua ei yleensä kannata ottaa esille, 95% ihmisistä ei ymmärrä ilman rautalankaa :D

edit: esim. 1:40 on oikeastaan selvin tapa ilmoittaa seossuhde, ei tartte vängätä promilleista

edit2: kumminkin joku näkee tästäkin vaivaa, niin selvennyksenä: otetaan ölppää 1 dl ja pentsiiniä 4,9 litraa, niin tuloksena on 5 litraa valmista seosta, jossa on 2% öljyä.

Kovakalu69 14.05.2009 22:44

Parit älyhalvat sahat kätelly, kun myyjän mielestä niissä on ollut jotain pahaakin vikaa.
No romuraudan verran rahaa myyjälle ja siitä suoraan tallille vaihtamaan se alkuperäinen räkäkumista tehty bensaletku, oikeasti bensankestävään ja johan taas soi ilosesti :)

jnu 15.05.2009 06:11

Itte pistin just testiin valmiin 2% pienkonebensan sahaan ja pappa-tunturiin, käyttöä on suht vähän eli hinta ei ole ensimmäiseks ratkaiseva. Lyhyen kokemuksen jälkeen ei savuta juuri mitään ja pitäis kai säilyä paljon paremmin kuin tavallinen bensa, toisinsanoen ei tarttis joka kevät vaihtaa bensoja tankkiin.

sjeeppi 15.05.2009 06:30

BENSASTA !!!
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jnu (Viesti 560789)
Itte pistin just testiin valmiin 2% pienkonebensan sahaan ja pappa-tunturiin, käyttöä on suht vähän eli hinta ei ole ensimmäiseks ratkaiseva. Lyhyen kokemuksen jälkeen ei savuta juuri mitään ja pitäis kai säilyä paljon paremmin kuin tavallinen bensa, toisinsanoen ei tarttis joka kevät vaihtaa bensoja tankkiin.

Toiminnan kannalta oikein hyvä, mutta !!!! jos sahassa on tiettyä kumiseosta olevat kalvot kaasarissa ne kovettuu. Lääke tähän on kerran vuoteen lisätä sitä täyssynteettistä 2-T öljyä suoraan tankkiin. teelusikallinen riittää.

Vaikka seoskset meneekin pieleen ja saha savuttaa sen tankillisen vähän enemmän.

Shell 99 jenkkien oktaaneilla 93,6
Shell 98 jenkkien oktaaneilla 92,85
Neste 98 jenkkien oktaaneilla 92,5
Neste 95 jenkkien oktaaneilla 90
Neste green pienkonebensa 94 jenkkien oktaaneilla 92,5

Pienkonebensa pärjää hyvin koska sillä ylivoimaisesti korkein MON 91.
Toiseksi korkein Shellin 99:llä MON 88,1. MON arvo ratkaisevin, koska
se kuvaa oktaanilukua kuormitettaessa.

Tarkistettua tietoa Nesteen sivuilta

jamppa.w 15.05.2009 06:53

ihmiset on ruvennu ostamaan muutaman vuoden aikana paljon valmista pienkonebensaa.
kiinnileikkaamiset vähentynyt rajusti, koska seos on nyt oikea. monilla kun se seoksen tekeminen on 5litraa bensaa ja korkillinen öljyä. mutta vanha bensa on vielä ongelmana, yleisin syy kun saha tuodaan huoltoon.

sjeeppi 15.05.2009 09:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja paj-ero (Viesti 560794)
ihmiset on ruvennu ostamaan muutaman vuoden aikana paljon valmista pienkonebensaa.
kiinnileikkaamiset vähentynyt rajusti, koska seos on nyt oikea. monilla kun se seoksen tekeminen on 5litraa bensaa ja korkillinen öljyä. mutta vanha bensa on vielä ongelmana, yleisin syy kun saha tuodaan huoltoon.


Joo näin on. Mutta jos tekee seoksen esim. meidän myymällä tuotteella eli löytyy tuommoinen 1dl kertakäyttöpullo korkealaatuista 2-T öljyä, jossa on vuodeksi säilyvyyskin, niin kyllä mökkisahatkin käynnistyy keväällä. siinä sitten voi itse miettiä laittaako 3,9l , 4,0l , 4,9l tai 5,0l 95E:tä tai 98E vai Shellin super hyper formula 99.

Suosittelisin kumminkin 5l bensaa Shellliltä. (tällä on tänäpäivänä paras säilyvyys)

Jottei totuus unohdu, löytyy myös ns. korkeataajuus erikoisöljy metsureille ja muillekkin hifisteille,
siitä tehdään 1%:nen seos joka vastaa 2,5% eikö ookki ihmeellistä.

kjellis 15.05.2009 23:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AtteL (Viesti 560620)
Kerroppa miten saa vanhaan hussen a380 sahaan seoksen kohdalleen, siinä on tillotson, mallia en muista. Tarkoituksena tehä vastaava systeemi..
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=29402
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=29401

wow what is the reason?? better sound..

santikko 16.05.2009 15:44

sillon ku meikäläinen oli pienkonekorjaamolla, huomas hienosti moottorisahassa pakoputkesta oliko itte sekotettua pensaa vai valmista pienkonebensaa. oli kaksi yhtä vanhaa sahaa ja suurinpiirtein samanlaisessa käytössä, toinen tuli huoltoon ja toinen remonttiin. remontoitavasta sahasta kokeilun jälkeen pakari auki, aivan tukossa. mielenkiinnosta avattiin se pienkone bensalla käytetyn pakari, niin kevyt karsta tietty seinissä, mutta edes se ns."katalysaattori" verkko ei ollut tukossa, minkä omasekotteisella saa ekan käynnistyksen jälkeen repiä huisvittuun kun on auttamattoman tukossa. ja muistan kans ton että jokusissas sahoissa säätöarvo oli 3/4kierrosta, kuollakseni en vaan muista missä.


Sivu luotu: 16:00 (GMT +2).