Niin siis meinaat "normaali" ja "high output". On eroa, periaatteessa paljon ja toisaalta ei juurikaan. Vanhemmat '87-'90 vuosimallin I6- koneiset bensa XJ:t on Renixin ohjauksella. Uudemmat '91-'01 sitten jenkkiboksilla. Vanhemmissa ~177hv ja uudemmissa ~190 hummaa, väännöt jokseenkin samat.
Käytännössä eroa on mekaanisesti mm. siten, että noissa vanhemmissa ja uudemmissa on eri imu- ja pakosarjat sekä eri kannet. Renix- ja HO- koneissa on eri tunnistimet, jos en ihan väärin muista niin oikeastaan yksikään tunnsitin tai anturi ei kelpaa koneesta toiseen ihan suoraan. Kannet ovat tietyiltä osin yhteensopivia (ts., Renix- lohkoon kelpaa HO- koneen kannet ja toisinpäin), mutta esim. Renix- koneen kanteen ei voi suoraan pultata imu- ja pakosarjaa HO- koneesta. Ne kyllä menee siihen, mutta tiiveyden kanssa voi olla ongelmia eikä virtauskanavatkaan osu välttämättä ihan kohdalleen.
Vähän sama juttu on myös HO- konesarjan sisällä eri kilkkeiden kanssa. Eli siis, '91-'01 välillä HO-koneissa on ollut muistini mukaan kolmea eri kantta, kahta eri imusarjaa ja kahta eri pakosarjaa. Lisäksi HO- koneissa vaihtui ohjausboksi ODB I- versiosta ODB II- versioon jossain '96-'97 tietämillä.
Ja sitten se suurin kysymys, eli miksi edes pitäisi tehdä Renix- koneesta HO-kone? Sen muutaman hepan takia se ei ole järkevää eikä edes kannattavaa, jollei satu olemaan erittäin halvalla tarjolla HO- koneen kantta, imu- ja pakosarjaa, antureita, boksia, johtosarjaa ja tarpeeksi ylimääräistä aikaa. Tähän voi lisätä myös erilaisen jäähdytysjärjestelmän - Renixin suljettu vs. HO:n avoin. Niitäkin voi kyllä käyttää ristiin, mutta vaatii tiettyjä muutoksia jäähdytykseen ja niiden osiin ja sijoitteluun = lisää rahaa ja aikaa. Suurin etu HO- koneissa verrattuna Renix- vehkeisiin on oikeastaan pari anturia vähemmän, parempi jälkimarkkinaosien saatavuus (=halvemmat hinnat) ja periaatteessa parempi jäähdytyssysteemi.
|